franmi
02-10-2014 om 21:26
ongezond eten en aankomen
Mijn dochter is zit nu in de brugklas en heeft hierbij ook de verschillende supermarkten ontdekt. Uit school even langs de supermarkt voor een reep chocolade of wat anders. Nu is het probleem dat mijn altijd slanke dochter nu wat steviger wordt. Ik heb het met haar er al over gehad maar ze verteld dat u iedereen dit doet. Ik snap ook wel dat je dan geen buitenstaander wil zijn. Wat kan ik hier aan doen.
Ze sport op hoog nivo 9 uur in de week dus aan beweging geen gebrek toch zie ik de eerste rolletjes bij haar.
Wat kan ik hieraan doen zonder haar een complex aan te praten.

Jippox
02-10-2014 om 21:33
sporten op hoog niveau
Ik zou daar op aanhaken: om je sport goed te kunnen uitoefenen moet je gezond eten. Het gaat dan dus niet om je gewicht, maar om optimaal te kunnen presteren. Bepaalde dingen moet je echt niet eten voor een training of wedstrijd (zoals heel vette of zoete dingen) en om snel te herstellen na het sporten zijn er ook dingen die je juist wel of juist niet moet eten.
Als je zoekt op (top)sport en voeding kun je er van alles over vinden. Misschien werkt deze insteek wel bij je dochter?

Angela67
02-10-2014 om 21:42
complex?
het is toch gewoon wiskunde?
je hebt xx hoeveelheid calorieën nodig, de balans tussen eten en verbruiken. Dat is stap 1, inzicht in hoeveelheden.
En dan kun je het plaatje inkleuren door te bekijken (met behulp van biologie misschien als ze het daar ook krijgt?) wat je lijf goed doet en wat minder goed werkt, o.a. in relatie tot haar sport en wat je nodig hebt om je hersens te gebruiken.
Maar je mag het gerust over hoeveelheden hebben zonder dat een kind daar een complex van krijgt. Meten is weten
gr Angela

franmi
02-10-2014 om 22:06
niet te dik
Het gaat mij er vooral om dat ze minder snoept of ze nou sport of niet. We houden al rekening met eten voor trainingen etc. Ik wil gewoon niet dat ze over 2 jaar te dik is en het er dan niet meer af krijgt en het haar haar selectie plek kost.

Mach
02-10-2014 om 22:11
Je hebt niet zo veel te willen, franmi
Als ze de middelbare school leeftijd bereikt heeft zal ze toch echt zelf moeten bepalen wat ze eet. En zelf moeten zorgen dat ze kan blijven sporten op hoog niveau als ze dat wil.
Misschien wil ze liever een paar vetrolletjes ipv 9 uur op hoog niveau sporten.

Jippox
03-10-2014 om 07:40
inderdaad
Mijn zoon sport ook veel, maar die is heel bewust bezig met voeding. Uit zichzelf, dus. Uiteindelijk moet je dochter daar ook zelf haar keuzes in gaan maken, maar je kunt het er natuurlijk wel met haar over hebben.
En verder kost het veel geld als ze dagelijks langs de supermarkt gaat. Als je niet te ruim zakgeld geeft kun je daar misschien ook iets mee. Toch zonde om al je geld op te eten en weinig over te houden voor andere leuke dingen?

bertje1
03-10-2014 om 10:51
zoveel sporten en dan toch aankomen? Dan moet er wel wat meer dan een chocoladereep doorgaan. Misschien heeft ze gewoon honger?? Meer brood eten is misschien handig. ze kan ook kijken of ze in de supermarkt iets anders kan meenemen (lekker broodje, banaan).
en let er op als ze minder gaat sporten... dan komen de kilootjes er pas echt bij.

Piano
03-10-2014 om 11:21
Straks lengtegroei
Het kan ook zijn dat jouw dochter straks weer meer in de lengte groeit en dan zijn de 'vetrolletjes' ook zo weer verdwenen. Dit heb ik tenminste wel gezien met mijn kinderen.
Het lijkt mij tenminste ook dat als iemand zo veel sport, er dan wel wat extra calorieën bij zouden moeten kunnen.

Piano
03-10-2014 om 11:25
Oppassen
Ik zou wel oppassen met hoe ik het overbracht naar haar. Ik zie best veel meisjes (soms een jongen) die extreem zijn gaan lijnen mede door opmerkingen van ouders of vrienden/vriendinnen (werk op middelbare school).

Piano
03-10-2014 om 11:28
Zelf
zei je het eigenlijk al, zonder haar een complex aan te praten. Heb ik net even terug gelezen.
Hier zeg ik dat een bepaald aantal tussendoortjes qua koek en snoep e.d. per dag genoeg is. Wanneer dat aantal bereikt is, nemen ze fruit of een cracker o.i.d.

claire
03-10-2014 om 12:08
wiskunde
Meten is weten vind ik best tricky. Ik denk dat veel jonge meisjes krampachtig meten, zou ik niet blij mee zijn.
Eten is ook zoveel meer dan dat. In dit geval dus ook erbij horen. Ik zou vooral zorgen voor luisterend oor en vertrouwen hebben in dochter. Ze is heus niet blind voor haar lichaam, grote kans dat ze zelf op gaat letten.

Leen13
03-10-2014 om 12:25
argumenten
Ik zou het inderdaad met argumenten proberen. Zo leuk is het niet om ongezond te eten en je zakgeld uit te geven. Zijn er geen andere manieren om 'erbij' te horen?
En anders zou ik het toch los laten. Het is een grote onzekerheidsfactor al dat gedoe over eten voor kinderen.
Niet helemaal goede vader van mijn kinderen maakte dochter gisteren aan het huilen omdat hij haar 'te dik' vind. En hij wees naar een sprietje op straat die volgens hem wel de juiste maten had.
Tegelijkertijd stopt hij ze vol met (gezond) eten en is het niet snel genoeg. Vader denkt dat het 'normaal' is om bezorgd met het gewicht van je kinderen om te gaan, zo wordt dat hem opgedrongen door de omgeving en omdat hij graag 'normaal' is doet hij dat dan maar zo.
Als dochter zelf haar zakgeld en gezondheid/tanden wil belasten met al dat snoepgoed is het jammer maar helaas. Ze kan ook proberen om er anders mee om te gaan. Maar teveel nadruk leidt tot eetobsessies denk ik die helemaal niet gezond zijn.
Niet voor het gewicht van een kind en niet voor het zelfvertrouwen.

Leen13
03-10-2014 om 12:28
groeispurt
Overigens is een rolletje teveel helemaal niet ongezond, dat praten we elkaar maar aan. Kinderen groeien in sprongen. Eerst dijen ze weer wat uit in de breedte en dan weer in de lengte.
Kan best een normale ontwikkeling zijn terwijl wij dan weer bezorgd naar het 'snoepen' kijken. Ze kunnen wel wat aan op die leeftijd.
En het is tijd dat ze zelf gaan kiezen, op grond van argumenten en omstandigheden.

ingeborg
03-10-2014 om 12:54
Mijn ervaring
mijn pubers hadden het winkelcentrum naast school ook heel snel ontdekt. In de eerste maanden werden er dan ook veel chocolade repen gekocht. Maar na verloop van tijd ging de voorkeur steeds vaker uit naar broodjes en gezonde fruit. Er wordt nu nog steeds wel eens snoep gekocht maar veel minder.

Karin
03-10-2014 om 14:51
Niet verbieden
De laatste reacties nog eens doorlezend bedacht ik dat een manier ook kan zijn om te overleggen wanneer het wél mag. Bijvoorbeeld elke dag mee naar de supermarkt maar intussen voldoende gezond (en lekker) eten mee van thuis. Je loopt dus voor de 'sier' met de groep mee. En 1x in de week geld mee (gekregen van ouders eventueel) en dan mogen kopen wat je wilt?
Wat mij overigens opvalt bij mijn kinderen (12 en 15) is dat zij kopen in de supermarkt van producten die we ook in huis hebben enorm duur vinden. Ze drinken bijvoorbeeld thuis cocacola maar zelf zullen ze dat nooit kopen. Belachelijk duur vinden ze. Je kunt ook voor € weinig Euroshopper cola nemen.

Haaknaald
03-10-2014 om 15:37
Vast bedrag
Mijn brugger krijgt een vast bedrag aan zakgeld per maand. We hebben goed afgesproken wat ze daarvan moet doen en mag doen. Beltegoed, cadeautjes voor vriendinnen, iets sparen moet. Naar het zwembad/bioscoop, nagellakje kopen, iets lekkers kopen mag. Het bedrag is bewust laag gehouden, zodat niet alles kan. Een maand en een zakje koek en duur broodje later was ze er wel achter dat ze keuzes moest maken. Als ze in de herfstvakantie met vriendinnen naar de bios wil kan ze nu niet iedere week koekjes kopen. En dat ks bovendien goed voor de lijn.

claire
03-10-2014 om 15:38
pas op vo?
Maar gaan jullie kinderen dan pas op vo winkelen? Hier ging dochter in groep 7 al geregeld naar supermarkt, dan is het aanbod er toch ook? Veel jonger nog wel toen we vlak bij een buurtwinkeltje woonden. En nu in groep 8 komt ze van school alleen naar huis en wipt ze vaak de stad nog in met een vriendin.

Haaknaald
03-10-2014 om 15:44
dochter wel anderen niet
Onze dochter mocnt ook op de basisschool al zelf dingetjes kopen. Kaftpapier om een oude map mee te pimpen. Haar klasgenoten mochten dat nog miet en als je altijd alleen moet is het ook niet leuk. Bij mijn zoon in de klas nu groep 6 zijn er al kinderen die vanaf groep 4 zelf naar winkels mogen om spullen te kopen.
Het ligt er dus een beetje aan met wie je om gaat.

franmi
03-10-2014 om 16:26
in groep 8 ook
Mijn dochter mocht in groep 8 ook al het dorp in maar deed dat niet zo vaak. Ook kocht ze heel soms wat snoep van haar geld maar dat was te overzien. Nu gaat het gelijk in het onbenullige. Misschien is het wel even de beginperiode en wordt het straks minder.

Barvaux
05-10-2014 om 10:49
maar
Ik geloof niet dat een sportend kind in 6/7 wk al vetrolletjes krijgt van alleen de supermarkt.
Hoe zit ze met haar groeispurt? Is ze al ongesteld? Waar koopt ze het van? Krijgt ze teveel zakgeld wat ze aan eten/drinken kan besteden?

Yura
05-10-2014 om 10:55
Dagbehoefte
Probeer eens uit te rekenen hoeveel calorien je dochter op een dag binnen krijgt. Ik ben 2 jaar geleden met zoon naar een dietiste geweest omdat hij te mager was. Zijn dagbehoefte lag ongeveer op 2500 calorien en daar zat hij bij lange na niet aan met zijn eetpatroon (eerder 1500). We moesten hem op ongeveer 3000 per dag zetten om aan te komen, er moest 5 kilo bij. Nou ik kan je vertellen dat is echt megaveel hoor, hij had makkelijk 3 chocoladerepen per dag kunnen kopen. Als jouw dochter 9 uur per week sport zal ze lijkt me ook makkelijk op een benodigde hoeveelheid van 2500 calorien per dag zitten, daar past die chocoladereep makkelijk in, eventueel kun je kijken of je ergens anders wat calorien kunt elimineren zonder dat ze dat in de gaten heeft. Wat drinkt ze bijvoorbeeld? Maar misschien is het gewoon zo dat ze nu eerst even uitdijt en dan de lucht in schiet, dat hebben veel meiden op die leeftijd. Of het moet zo zijn dat er veel meer gehaald wordt dan 1 reep en dat ook de rest van de eet/drinkgewoontes thuis niet heel gezond zijn.

guera
05-10-2014 om 18:32
meisje
Wellicht spelen de hormonen al wat op en krijgt ze wat rondingen? Of zijn het ineens dikke buikholte? Zal wel meevallen toch?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.