Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-11-2008 om 11:39
Mijn zoon van 17 jaar is altijd al een "aparte" jongen geweest. Moeilijk om contact met hem te krijgen, problemen op school enz.
Hij is tweemaal onderzocht bij een psycholoog maar we hebben nooit bevestiging gekregen dat er meer aan de hand is. Ook was vooral 1 op 1 contact met hem altijd goed mogelijk.
Nu is hij 17 en sinds ongeveer 1,5 jaar in toenemende mate onhandelbaar. De buitenwereld vind hem een aardige en rustige jongen, maar thuis is het een vreselijke situatie. Hij is veel alleen, gaat niet veel weg of uit. Wat het ergste is, is het verbale geweld. Hij scheldt, beledigt en pest zijn vader, zusje van 14 en mijzelf, zijn moeder voortdurend.
Ik denk uit frustratie omdat zaken niet gaan zoals hij wil en hij zijn woede niet kan uiten.
We hebben veel met hem gepraat, het genegeerd, zijn heel boos op hem geworden maar niets helpt.
Ik wil graag hulp maar weet niet waar dit te vinden. Ik heb Bureau Jeugdzorg gebeld, maar daar werd ik behoorlijk afgescheept. Ze verwezen me door naar maatschappelijk werk, maar daar verwacht ik niet veel van.
Het liefst zou ik dit als gezin willen oppakken. Het probleem zit, denk ik, niet alleen bij mijn zoon. Hij is echter wel de stoorzender, zo erg dat hij het leven in huis zwaar ontregelt en een beetje normaal gezinsleven al enige tijd niet meer mogelijk is.
Hij is ook bijna 18 en nog lang niet van plan uit huis te gaan.
Wie heeft een goed advies?
03-11-2008 om 14:24
Zelf therapie?
Hoi,
Ik denk dat je al heel veel kunt hebben aan het zelf in therapie gaan. Ik ben zelf in therapie geweest en je kan daar goed verwoorden wat er thuis aan de hand is en tips krijgen hoe je daar het beste op kunt reageren. Of misschien is er iets mogelijk in de vorm van een soort groepstherapie? Google anders eens op 'familietherapie' of 'gezinstherapie'. Wellicht is er iets bij jullie in de buurt.
Let trouwens ook goed op het jongere zusje (ben zelf een jonger zusje van een draak van een broer en ben daardoor behoorlijk ondergesneeuwd, ik wilde zo min mogelijk problemen maken omdat mijn ouders het al zo zwaar hadden, dus ben een enorme pleaser geworden) (is inmiddels aan het herstellen
Succes!
Merel