Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
elfje

elfje

24-04-2019 om 18:54

Ontslag tienerjob


40er

40er

29-04-2019 om 22:01

Duitsland

Is het mindestlohn 9.?? Maar dit geld niet voor jongeren onder de 18 zonder beroepsdiploma, niet voor stagiairs, langdurig werklozen en nog een hele lading uitzonderingen. Die krijgen minder dus

Mieke

Mieke

29-04-2019 om 22:08

Ginny

Dat denk ik niet. Maar zouden pubers vanaf morgen massaal stoppen met werken dan zullen supermarkten grote problemen krijgen. Vind maar eens volwassenen die drie uurtjes per dag willen vakkenvullen tegen minimumloon.

Prijzen zullen ook omhoog gaan in winkels. En pubers zulken minder te besteden hebben.

Maar Nederland vergelijken met het buitenland vind ik niet zo opportuun. Nederland is niet heilig maar ons minimum loon ligt zoveel hoger dan die in veel andere landen. Tieners minder betalen om een paar uurtjes vakken te vullen vind ik geen schande.

Mensen maar 2,50 usd betalen omdat ze toch fooien kunnen krijgen vind ik wel misbruik maken van mensen maar ja 's lands eer lands wijs

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-04-2019 om 22:18

Niet alleen supermarkten

Horeca, Mac Donalds, Starbucks, de gemiddelde kledingwinkel. Ik zie overal studenten.
Zijn dan wel vaak 18+, maar echt volwaardige banen zijn het vaak niet.

Caesar

Caesar

29-04-2019 om 22:32

Ginny

Werken bij de McD is geen volwaardige baan? Zo doe je wel heel mensen te kort....

aardbei

aardbei

29-04-2019 om 22:58

Ginny

Wat probeer je precies duidelijk te maken?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2019 om 01:11

Het is allemaal niet zo zwart wit

Het komt voor dat supermarkten niet alle jongeren de laan uitsturen als ze 18 worden. Hier een dochter waar het allemaal positiever is verlopen. Met 16 begonnen en een vast contract gekregen. Ze heeft zelf ontslag genomen omdat ze ook een tweede baan had en ze het niet meer leuk vond bij de supermarkt. Inmiddels werkt ze al weer jaren bij die tweede baan, vindt het daar niet meer leuk en heeft gesolliciteerd bij een nieuwe werkgever, waar ze mag gaan proefdraaien om te kijken of zij het zelf leuk vindt, wat hun betreft mag ze volgens mij gewoon beginnen. Deze banen vallen wel onder horeca. Ze werkt momenteel met veel 15-jarigen en ergert zich een beetje aan het feit dat ze meer aan het opvoeden is dan gewoon als oudere collega met ze om kan gaan. Maar daarover zei ik tegen haar dat ze dat alleen maar méér tegen zal komen. Zij wordt ouder en ze zal altijd met jonger onervaren personeel moeten werken. Ik vind het terecht dat jongeren tot 18 jaar minder verdienen dan volwassen werknemers, maar dat het dan toch nog 3 jaar moet duren voor het gewoon gelijk is aan de rest, dat vind ik niet terecht. Volwassen is volwassen, ook iemand van 18 moet in zijn eigen onderhoud kunnen voorzien. Ook al staan de ouders nog 3 jaar verplicht in de achterwacht voor het geval er iets noodzakelijks passeert.

Ik begrijp overigens heel goed dat je dochter hier zo op reageert. Het is een nare ervaring en als je nog geen eelt op de ziel hebt gekweekt waardoor je het wat makkelijker van je af kunt laten glijden, doet het toch zeer hoe je zomaar aan de kant wordt geschoven omdat je op je 18de verdorie al te oud bent. Hoe eng het ook is en hoe vervelend het ook kan zijn, zou het voor haar wel leerzaam kunnen zijn om te horen waarom ze behalve haar leeftijd geen nieuw contract heeft gekregen. Als er toch iets heeft meegespeeld, wat los van haar leeftijd staat, kan die kennis haar helpen om bij het een nieuwe werkgever anders te doen óf te concluderen dat ze bij totaal iets anders moet gaan solliciteren, omdat dat haar meer kan liggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2019 om 01:15

Ginny

Oei, banen bij de genoemde werkgevers zijn geen volwaardige banen? Vanaf welk schooldiploma solliciteer je op een volwaardige baan?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-04-2019 om 01:34

Nee nee nee

Prima volwaardige banen. Niks mis mee.

Maar... ook vergeven van de jongeren. Die naast hun studie een paar uurtjes voor erbij werken. Ik zie dit meer en meer gebeuren. Sterker nog ik zie het gebeuren dat de volwaardige banen afnemen en de bijbanen toenemen. De bedrijven die ik noemde zijn allemaal bedrijven waarvan ik weet dat het barst van de tijdelijk werkende jongeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2019 om 01:57

Ginny

Ja maar Ginny, tijdelijke banen zijn óók volwaardige banen. De hele economie draait min of meer op tijdelijke banen. Werkgevers moeten makkelijk van je afkunnen tenslotte. Of je nu 16 bent of 54, een tijdelijke baan is net zo serieus en noodzakelijk (het doet er niet toe of je de noodzaak zelf ziet of niet) voor beide leeftijden.

Ik kan me op de een of andere manier nog héél goed een man in een tv-programma herinneren, jaren geleden alweer, die onze Nederlandse mentaliteit op het gebied van contracten maar kneuterig vond. Het moest hélemaal anders, meer op zijn Amerikaans. Ik vond het nogal shocking hoe hij het voorstelde, maar raad eens wat... het is inmiddels zoals hij vond dat het moest gebeuren. De mentaliteit is hier inmiddels ook dat je niet moet piepen als je om wat voor reden dan ook ontslagen wordt. Het is zoals het is, doorgaan met je leven! En snel weer iets anders zoeken en zien te vinden, want de ww is ook niet meer wat het geweest is. Van sommige jongeren hoor ik dat ze hier niet zo mee zitten. Die zijn hierin opgegroeid. Waarom zou je een vast contract willen? Leuk toch steeds weer een nieuwe 'uitdaging'? Ik geloof dat ik dan toch een gevoeliger zieltje heb.

bieb63

bieb63

30-04-2019 om 11:06

bijbaan en 'gewone' baan

Daarbij is een bijbaan toch echt iets anders dan een 'gewone' baan. Een bijbaan is om náást je studie iets bij te verdienen. Het woord zegt het al. Iets wat men normaliter niet ziet als iets wat je blijft doen, sowieso niet voor een paar uur per week. Dus in die zin is het voor de jongere ook iets tijdelijks. Wat uiteraard niet betekent dat je blij zou moeten zijn als het ophoudt als je 18 bent en nog steeds moet 'bijbanen'.

rutiel

rutiel

30-04-2019 om 12:44

Aanvulling op Ginny

Ik moest bij Ginny's reactie denken aan de situatie van een paar jaar geleden. Manlief en ik aten met kennissen bij een (goed) restaurant. Tegen het eind van de avond vroeg één van onze disgenoten wat voor studie de serveerster precies deed...

Zeer pijnlijk; hij ging er automatisch van uit dat zij dit als "studentenbaantje" deed. Terwijl zij gewoon een volwaardige horeca-opleiding had gevolgd.

Volwaardig en verdringing

Volwaardig in de zin van ermee in je levenshoud kunnen voorzien bij een volledige werkweek, niet als tegenstelling van minderwaardig. In de onderste regionen van de arbeidsmarkt is verdringing. Wat volwaardige banen zouden kunnen zijn voor mindergeschoolde volwassenen , worden nu gedaan door slecht betaalde scholieren. En creëer je een klasse van de working poor, gezinnen die zich een slag in de rondte moeten werken en nog amper het hoofd boven water kunnen houden. In die zin is het jeugdloon een perverse prikkel.

bieb63

bieb63

30-04-2019 om 13:34

Kenfan

Je kun je natuurlijk afvragen of een bijbaantje voor een 16-jarige scholier daadwerkelijk noodzaak is. Maar voor een (uitwonende) student is dat wel degelijk noodzaak. Daarbij zijn veel van dergelijke banen maar in te vullen voor niet zoveel uur, denk bijv. aan een krantenwijk of in de horeca alleen op piekmomenten enz, waardoor het geen banen zijn die een volwassene als noodzakelijk levensonderhoud kan gaan doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2019 om 16:22

Bijbaan

Is het woord bijbaan niet ook gebruikt voor werkende huisvrouwen? Truus die het gezinsinkomen wat opschroefde met haar bijbaantje met schoonmaken of bij de Hema o.i.d., zodat ze geld hadden voor de luxe zaken, zoals Sinterklaas of een uitstapje? Man was kostwinner dus had de 'echte' baan, vrouw het bijbaantje. Ik vind het denigrerend klinken.

bieb63

bieb63

30-04-2019 om 16:36

Kaaskopje

In jouw voorbeeld is het of klinkt het enigszins denigrerend. Ook al kan je er ook meer nuchter naar kijken en in geval 'ma' daadwerkelijk kiest voor een kleine baan om wat om handen te hebben, even wat anders naast kids en huishouden en tegelijkertijd wat extra voor luxe. Je kan het denigrerend noemen. Je kan het ook zien zoals het in die situatie is. Dat er mensen zijn die daar op neer kijke, ach lekker laten. Niet boeiend.
Wbt scholieren en studenten: Het IS een BIJbaan, want de hoofdactiviteit is school/studie. Ook gewoon zien en benoemen zoals het is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-04-2019 om 19:46

Maakt allemaal niet uit Kaaskopje

Ik ken de voorbeelden van 40+ ers die niet meer dan een klein contract kunnen krijgen omdat ze gewoonweg te duur bevonden worden. Eén 40-jarige fulltimer of vier 20-minners voor hetzelfde geld. Waar denk jij dat een werkgever dan voor kiest?

Lost van het feit dat die student dat baantje ook vast heel hard nodig heeft om in zijn onderhoud te kunnen voorzien.

Kenfan legt het goed uit. Het gaat om verdringing. En ik signaleer het alleen maar. Een mening (want ook studerende kinderen) of oplossing heb ik niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-05-2019 om 09:27

Het kan in mij zitten

Wat het woord 'bijbaantje' betreft, kan dat iets zijn wat in mijn hoofd zit, dat is zo Maar helemaal sinds ik mijn dochter meemaak in haar rol van werkende student, voel ik me daarin bevestigd. Studeren en werken staat naast elkaar. Zo zie ik dat. Voor veel studenten is werken bittere noodzaak en doen ze het er niet bij voor wat extra luxe. Vandaar mijn vergelijking met de werkende 'huisvrouw'. Ook het inkomen van een werkende vrouw die getrouwd is, is niet voor luxe (sommigen daargelaten). Ook zij doet het er niet 'bij', ze doet het... punt. Wij hebben het thuis dus nooit over haar 'baan' of 'bijbaan', maar over haar 'werk'. Maar zoals gezegd, kan het een heel erg persoonlijke allergie voor 'bij' zijn ).

Triva

Triva

01-05-2019 om 10:16

nogmaals

Hier is geen sprake van verdringing. Genoeg medewerkers in de supermarkt van 40 en ouder voor doordeweeks en in de avond of weekend en in de vulploeg nemen de scholieren het over. Niks mis mee. Oudere medewerkers zijn lastiger te krijgen in de weekenden en avonden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-05-2019 om 12:13

Nogmaals

Hier dus wel

bieb63

bieb63

01-05-2019 om 12:40

Kaaskopje

Er is idd niets mis mee om het gewoon werk te noemen. Dat is het per slot van rekening ook. Bijbaantje is mss meer een benaming voor een scholier die een paar uurtjes voor extra zakgeld iets doet.

Triva

Triva

01-05-2019 om 14:52

Ginny

Maar wie werken er dan doordeweeks tussen 8:00-15:00 uur? Die hebben dan toch gewoon een volledige baan, geen bijbaantje?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-05-2019 om 19:11

Nou die studenten

Dus.

Weinig voltijds college dagen hier.

Flavia

Flavia

01-05-2019 om 22:06

Overdag

Hier zie ik bij beide supermarkten in de buurt overdag 55+ werken achter de kassa en de iets jongeren bemensen de afdelingen. 's ochtends en 's avonds komt het jongvolk te voorschijn

Kati

Kati

01-05-2019 om 22:33

Haha

Ik moet er altijd een beetje om lachen. Mijn kinderen hebben ook van die rare baantjes gehad. Als ze niet eerder ontslag nemen is het dat ze een half jaar niks horen en ineens werken ze er dan van de een op de andere dag niet meer. Als reden wordt er dan iets vaags op gegeven zoals "er was zaterdag een klant en die heeft een klacht ingediend" waar vervolgens geen collega die ook zaterdag werkte idee heeft van wat er is gebeurd want het is een smoes. Bij een van mijn kinderen ging de klacht zelfs een keer over een dag waarop ze niet werkte. Ach ja. Het zij zo.

Kati

Kati

01-05-2019 om 22:35

Meer vraag dan aanbod

Bij de meeste supermarkten hier zijn er meer vacatures dan beschikbaar personeel. Zelfs in de filialen die nu grotendeels bestaan uit zelfscankassa's.

aardbei

aardbei

01-05-2019 om 22:49

betoog

Ginny, ik snap je nog steeds niet zo goed.

Je schrijft dat je 'alleen maar signaleert', maar hebt er blijkbaar wel een stevige mening over. Je bent het er niet mee eens dat er zoveel jongeren werken in de supermarkt, toch?
Je vertaalt wat jij in jou in je eigen omgeving opvalt naar algemeenheden. Omdat jij de indruk hebt dat er 'steeds meer jongeren in de winkel werken' meen je dat dit een algemene trend is, die bovendien een groot probleem is (want geen volwaardige banen). Je meent zelfs dat de economie volledig op jeugd draait (verdiep je eens in de ecomie, zou ik zeggen).

Als een middelbare scholier bij zijn betoog voor Nederlands zo argumenteert als jij, krijgt hij een onvoldoende.

In deze draad lees ik (ook van anderen) vooral veel emotie en stelligheden, maar weinig inzicht in de Nederlandse arbeidsmarkt.

bieb63

bieb63

01-05-2019 om 23:05

en een weekkkrantje of folders lopen

daar kun je echt niet van leven. Dus gewoon ideaal voor een scholier, ..... als bijbaan. En als je daar geen zin in hebt (regen, wind enz), nou dan ga je een paar uurtjes in de week vakkenvullen. No problem m.i.

mirreke

mirreke

02-05-2019 om 08:32

Nog maar even duitsland

In Duitsland hebben ze minijobs oftewel 450-euro jobs. Dat zijn bv supermarktbanen, of andere deeltijdbanen. Als je terugrekent, verdien je 9,19 per uur. Ook verdien je bruto-netto. Maar omdat iedereen, dus ook een vijftien of zestienjarige, dit verdient, zie je vooral (jong)volwassenen (studenten, vrouwen en ouderen) in deze banen.
Er zijn ook mensen met bv drie minijobs.

Over lachende Amerikanen en hun belabberde minimumloon. Tja het is belabberd, helemaal eens, maar 3 euro is nog altijd belabberder.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-05-2019 om 09:42

Aarbei

Okeee

aardbei

Ik signaleer hetzelfde in de supermarkt als Ginny, zonder dat op de hele economie te betrekken overigens. Scholieren die ingeroosterd worden voor een schijntje op onmogelijke uren, aan wie getrokken wordt voor overwerk. En al ga ik er niet de barricaden voor op, en realiseer ik me dat je de tijd niet terug kunt draaien, ik vind dat geen gunstige ontwikkeling. Ten eerste vanwege genoemde verdringing, maar ook omdat ik in mijn opvoeding altijd gestreefd heb de kinderen een balans bij te brengen tussen assertiviteit en loyaliteit. Dat wordt lastig met een onverschillige werkgever die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en ze zonder pardon eruit gooit als dat dubbeltje een kwartje wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.