Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
elfje

elfje

24-04-2019 om 18:54

Ontslag tienerjob


Caesar

Caesar

02-05-2019 om 16:19

Mirreke

Die €9.19 per uur is gewoon het Duitse minimum loon. En dat geldt dus alleen voor mensen van 18 jaar en ouder.

mirreke

mirreke

02-05-2019 om 16:56

Dat is niet waar

Iedereen die in een minijob werkt, krijgt dat loon. Mijn dochter heeft vanaf haar 16e gewerkt in een minijob. En je krijgt gewoon hetzelfde minimumloon als een volwassene.
Zij werkte bij een zzp-er. Maar in de supermarkten zijn het volwassenen en geen jongeren.

Caesar

Caesar

02-05-2019 om 17:06

Mirreke

Dat jouw dochter dat krijgt wil niet zeggen dat dat ook het minimum is voor 16 jarigen. Ik kan daar moeilijk iets over terugvinden. Misschien jij wel?

mirreke

mirreke

02-05-2019 om 17:17

Er staan wel vaker dingen online die niet kloppen

over Duitsland. Misschien wel omdat Duitsland in feite niet echt bestaat, het is een federatie van verschillende landen met lang niet altijd dezelfde regels of met specifieke uitzonderingen. Feit is dat als je als 16 jarige een minijob hebt, je gewoon hetzelfde aantal uur werkt als een volwassene, en dus ook hetzelfde loon krijgt.

Er zijn wel allerlei regels, met betrekking tot schoolgang, aantal werkuren en tot hoe laat je mag werken als kind. Nog een reden waarom er weinig jongeren in de supermarkt werken, omdat een kind na school niet een minijob volgewerkt krijgt. Maar bv. in de vakanties kan dat weer wel.

Iets anders wat niet klopt (off topic natuurlijk), is het aantal vakantiedagen. Officieel zou Nederland net zoveel of zelfs iets meer vakantiedagen hebben dan Duitsland, maar dat is echt helemaal niet waar. Echter, er wordt vergeleken met het aantal verplichte vakantiedagen wat door de bundestag wordt vastgesteld. Daarnaast heeft elk bundesland nog een hele rits andere verplichte vakantiedagen die ze zelf toevoegen. Maar in vergelijkingen worden alleen de bondsbrede (zeg je dat zo?) vakantiedagen meegeteld...

mirreke

mirreke

02-05-2019 om 17:20

Oh wacht, vergeten maar:

Ik vond wel een artikel specifiek over de Nederlandse situatie met jongerenlonen en zo.
The minimum wage in the Netherlands. Er wordt op diverse punten specifieker op de jongerenlonen ingegaan.

https://www.cesifo-group.de/DocDL/dice-report-2018-4-van-ours-january.pdf

Caesar

Caesar

02-05-2019 om 17:21

Mirreke

Kan jij mij een link geven naar een online bron waar klip-en-klaar staat dat het minimum loon in Duitsland ook geldt voor jonger dan 18 jaar? Elke bron die ik gezien heb zegt 18 jaar en ouder. Maar ik wel best aannemen dat ik nog niet de beste bronnen heb gelezen.

Anoniem

Anoniem

03-05-2019 om 10:25

Ook gehad

Mijn dochter werkte van 2009 tot 2011 bij de Digros. Ze kreeg geen vast contract. Hier werd een hele lijst opgenoemd aan wat ze fout zou hebben gedaan. Er is bij Digros een regel dat je maximaal 20 keer per week “regelherstel” mag hebben als je kassa draait. Maar als je in plaats van een artikel 3 keer aanslaan 33 intikt heb je die week al 33 regelherstel. Dat werd tegen haar gebruikt.
Ze is dus twee jaar lang een goede werknemer geweest, heeft drie tijdelijke contracten gehad, en voor een vast contract is ze ineens niet goed genoeg.
Ze is met 17 jaar dus “ontslagen” zoals het eigenlijk wordt genoemd.

Vervolgens heeft ze een jaar in de Jumbo gewerkt. Dat was daar een contract. De hoofdcaissiere was ziek, dochter nam alle taken over, maar hier was ze desondanks niet eens goed genoeg voor een tweede contract. Ze werd toentertijd ook bijna 19.

Daarna heeft ze nog een tijd in de thuiszorg gewerkt. Ook na twee tijdelijke contracten weg.

Het is compleet belachelijk hoe dit werkt en zeker niet hoe ik mijn kinderen wil opvoeden.
Mijn dochter heeft inmiddels sinds 2015 het mbo afgerond en zou bij geen van de baantjes dus tot haar pensioen blijven. De supermarkten en thuiszorgorganisatie hadden haar prima een vast contract kunnen geven.

aardbei

aardbei

03-05-2019 om 20:28

op een grote hoop

Deze draad startte met een statement dat jeugdloon het ultieme voorbeeld is van discriminatie. Vervolgens wordt daar van alles mee in verband gebracht, o.a. door Ginny.

"In de supermarkt werken alleen nog maar jongeren"
"De economie draait op de jeugd"
"Het zijn allemaal geen volwaardige banen"
"Verdringing: oudere medewerkers vinden geen werk"
"Ze worden gedwongen om over te werken"
"Ze worden als oud vuil behandeld"
"Iedereen vliegt eruit als hij 18 is"

Alles op de grote hoop, blijkbaar als argumentatie tegen het fenomeen jeugdloon. Veel aannames, weinig nuance, foutieve conclusies.

Dat doet niets af van de onwenselijkheid dat jongeren zich bijvoorbeeld gedwongen voelen om op onmogelijke tijden te werken. Daar zullen we het allemaal over eens zijn.

Maryam

Maryam

05-05-2019 om 00:07

Reactie hierboven

Ik ben mentor op een middelbare school en zou graag op het bericht hierboven willen reageren. Al jaren weet ik eigenlijk van al mijn mentorleerlingen heel goed wie er een baantje heeft en wat voor een soort baantje dit is. Ik kan dat zelfs aan de toetsresultaten zien.

Een keer heb ik een leerlinge aangesproken op een bijzonder laag cijfer voor een examen en vroeg ik of ze de dag voor het examen moest werken. Eigenlijk wist ik het antwoord al, omdat ze eerder op school wel heel vaak vertelde dat ze snel weg moet omdat ze naar haar werk moet. Toevallig was dit ook een meisje dat niet veel later na haar eerste supermarktcontract al geen verlenging meer kreeg. Ze heeft zich een half jaar lang gedwongen gevoeld om op onmogelijke tijden te werken, schoolwerk eronder te laten lijden en uiteindelijk heeft het haar na een half jaar niet veel opgelevert.
Gelukkig kon ze nog net over naar het examenjaar en heeft ze dus geluk gehad, maar het had ook anders kunnen zijn.

Een andere keer heb ik de ouders van een leerling aangesproken op dat hun zoon wel heel erg vermoeid in de klas zit en dat ik hier van meerdere collega's signalen over binnen krijg. De reactie was dat zoon de avond ervoor werkte in een horecazaak. Dat was er een waar hij op zaterdag tot 3 uur moest werken en doordeweeks tot 1 uur. Wat volgens mij ook niet mag als de werknemer 16 jaar is en wat ik de ouders meteen heb verteld. Zij reageerden erop met dat zij niks kunnen betalen en zoon zich gedwongen voelt om te gaan werken. Daar doe je niets aan, deze ouders heb ik geadviseerd toch maar hun zoon zelf proberen te onderhouden maar meer kon ik niet doen.

Verder zie ik vooral dat leerlingen het lastig vinden dat andere leerlingen met merkkleding en mooie mobiele telefoons naar school komen, zij daarom vaak en veel willen werken om dit ook te kunnen kopen, en zij zich niet goed weten te verweren tegen een werkgever die hen op onmogelijke tijden wil laten werken. Hier heb ik ook vaak zat gehoord dat leerlingen hun zaterdaghobby opgeven om bij de ijsco te werken, zich ziekmelden op data van toetsen en examens omdat ze teveel moesten werken en geen tijd hadden om te leren, en dat zelfs de grootste feestbeesten ineens niet meer op schoolfeesten verschijnen omdat ze moeten werken.

Maryam

Maryam

05-05-2019 om 00:18

Action

Om ook maar even te reageren op #12. Hier is een periode geweest waar veel leerlingen bij de (nieuwe) Action werden aangenomen. Daar is kennelijk een proeftijd van twee maanden, wat ik al heel bijzonder vond. Maar wat ik nog veel vreemder vond is dat de meerderheid van mijn leerlingen binnen twee maanden eruit lag. Als ze hier op school op liepen te schelden, en ik met hen in gesprek ging, bleek dat zij ontslagen zijn in de proeftijd omdat ze te langzaam de vakken vulden, niet op zaterdag willen werken, juist alleen op zaterdag willen werken, of omdat zij het minste zouden hebben laten zien van alle medewerkers in de proeftijd. Vaak zelfs redenen die al bij het solliciteren bekend waren.
Ook hier weer een patroon van onmogelijke eisen die worden gesteld aan met name de werktijden van jongeren van 16 jaar, waarvan Action dus verwachtte dat de kinderen zich gedurende de twee maanden aanpassen aan de Action in plaats van andersom.

Een van mijn leerlingen heeft wel de proeftijd doorstaan en kreeg na enkele maanden een evaluatiegesprek. Daar werden opmerkingen gemaakt als dat op de koopavond er niet goed wordt gewerkt. Er wordt helemaal niet gewerkt op koopavond omdat deze leerling toen andere verplichtingen had. Ook zouden er andere opmerkingen werden gemaakt die ook niet waar zijn of wel erg ver gezocht.
Deze leerling wilde daarover met mij in gesprek en heeft toen letterlijk tegen mij gezegd: ik denk dat ik bij een wat kleiner bedrijf ga solliciteren.

Dat de Albert Heijn bij veel tieners zeer populair is heeft te maken met dat de uurlonen daar iets hoger liggen dan bij andere supermarkten. Nadeel hiervan is wel dat deze supermarkt makkelijk aan "goedkoper" personeel komt en werknemers er dus snel uit liggen.

Triva

Triva

05-05-2019 om 09:29

Uurloon ah

Is helemaal niet hoger, het is een all-in loon

https://ahuitbetaaldata.nl/salaris-albert-heijn/

Jeetje Maryam

" en uiteindelijk heeft het haar na een half jaar niet veel opgelevert."

Toch geen docent Nederlands hoop ik?

skik

bieb63

bieb63

05-05-2019 om 15:40

Maryam

Beetje bijzonder je verhaal....
En als die Action zo'n slechte werkgever is, moeten ze daar maar niet gaan werken of iets anders gaan zoeken. Jobs zat op dit moment. En als je in een cafe wil werken en je moet tot 's avonds laat op een doordeweekse dag (mag overigens niet onder de 18), dan moet je daar ook maar niet gaan werken. Bij een supermarkt heb je daar geen last van. Ook niet met een krantenwijk of post bezorgen.
En ja, er zijn kinderen in minderbedeelden gezinnen die geen merkkleding kunnen kopen of de nieuwste Phone (overigens in rijkeren gezinnen is het ook niet persé zo dat kinderen maar alles krijgen..... en terecht). Maar met een krantenwijk of een paar uur vakkenvullen per week kun je ook sparen. Iig is dat niet de schuld van de verschillende werkgevers....

Flavia

Flavia

05-05-2019 om 16:18

bieb

De supermarkten zijn ook steeds langer open. Hier door de week standaard tot 22:00 daarna moeten de vakken gevuld worden.

bieb63

bieb63

05-05-2019 om 16:22

Flavia

Onder de 18 mag bij AH niet na half 9

Triva

Triva

05-05-2019 om 17:02

Flavia

Serieus: een winkel die pas na sluitingstijd begint met de vakken te vullen? Bizar....

Maar idd de winkels hier houden zich wel aan die tijden, dat is dus weer een voordeel voor het aannemen van oudere pubers. Met 15 mogen ze in een schoolweek niet werken na 19 uur. In vakanties niet na 21 uur.

Met 16 en 17 mogen ze niet werken na 23 uur.

Flavia

Flavia

05-05-2019 om 17:07

Triva

tussendoor wordt ook wel gevuld maar ook ruim er na. De vrachtwagen komt om 22:00 lossen.

vlinder72

vlinder72

05-05-2019 om 17:24

Flavia

Bij de AH's hier in de stad werken de vakkenvullers tot 21.00 uur. De late shift is van 18.00 tot 21.00 uur en die is bij de meeste tieners heel gewild. Laatste uur is de winkel wel open maar zijn de jonge vakkenvullers er niet meer.

Mochten ze wel pas na 22.00 uur beginnen dan moeten ze wel opschieten wanten werken na 23.00 uur is voor 16-17 jarigen verboden.

Flavia

Flavia

05-05-2019 om 17:33

geen idee

we hebben hier natuurlijk wel een overschot aan wat oudere tieners / studenten ik neem aan dat een groot deel de 18 al wel gepasseerd is aangezien ze op zichzelf wonen.

Ook zie ik in deze supermarkt overdag vooral 50+ personeel achter de kassa's en alleen in het weekend echt de jongere garde.

Voor het vullen na 22:00 zullen ze vast de oudere jongeren inzetten.
Geen idee hoe ze het doen, om 22:00 ben ik meestal thuis en niet in de supermarkt. Ik zie alleen de vrachtwagens.

aardbei

aardbei

05-05-2019 om 17:51

verschilt per winkel

De werkwijze verschilt natuurlijk per winkel. Supermarkt waar een van mijn kinderen werkt, wordt in principe tot een kwartier na sluitingstijd (20 of 21 uur) gewerkt. Soms loopt dat een kwartier uit, maar langer niet.

Horkerige werkgevers heb je overigens overal. Ook volwassenen hebben daar regelmatig mee te maken. In alle sectoren. Aan ons als ouders om onze kinderen daar bewust van te maken en te leren hoe ze daarmee kunnen omgaan. Ook al zijn ze 16: ze mogen ook nee zeggen tegen hun werkgever. Ze moeten leren op welke momenten ze hun eigen grenzen mogen (moeten!) aangeven. Ik lees in een aantal berichten dat dat niet zou kunnen omdat je dan wordt ontslagen. De meeste werkgevers zullen dat helemaal niet doen (een nieuwe medewerker werven en inwerken kost tijd/moeite/geld). En als een baas dat wel doet, dan is het goed dat een kind direct leert dat je je dus niet moet laten chanteren. Lijkt mij een belangrijke levensles. Ik bedoel: er is werk genoeg en bovendien: de meeste kinderen hoeven er geen gezin van te onderhouden. Dan maar een tijdje geen werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2019 om 22:29

Triva

Serieus: een winkel die pas na sluitingstijd begint met de vakken te vullen? Bizar....===

Bij een Kruidvat hier in de stad, zou ik willen dat ze het na sluitingstijd deden. Er staat te veel op te weinig ruimte, ondanks dat ze uitbreiding hebben gehad en dan moet je ook nog eens om de dozen en karren heen. Maar mijn gevoel gaat er dan ook iets verkeerd. Hoe dan wel weet ik nu ook even niet, maar aan een kant... ná sluitingstijd... waarom niet? Maandagavond en uur langer doorgaan en klaar is Kees. Maar ja, dat kost meer.

Het eerste vriendje van mijn dochter begon vóór openingstijd. Ik ben even kwijt hoe vroeg ook weer, maar ik heb in mijn hoofd dat hij 5 uur moest opstaan. Bij AH. Hij vond dat een prima oplossing naast school. Ik vond het dapper 😊

Veer

Veer

06-05-2019 om 15:22

Kruidvat

Kruidvat staat toch altijd overvol en druk?
Reden voor mij om er weinig te komen.
Maar ik ging er altijd vanuit dat dat bij hun marketing hoorde, dat ze op die manier de prijzen laag houden. Dat valt natuurlijk weer een stuk weg als je bijv gaat vullen na sluitingstijd.

Flavia

Flavia

06-05-2019 om 15:55

Veer

ik denk dat ze vooral besparen door minder meters opslagruimte te huren.

Triva

Triva

07-05-2019 om 09:20

Kaaskopje

Het ging om een supermarkt met een sluitingstijd van 23:00 uur. Kruidvatmedewerkers mogen van mij echt wel naar huis om 18 uur...

Flavia

Flavia

07-05-2019 om 10:24

22:00 niet 23

Nou zal het mij niet verbazen als ze tzt tot 0.00 open zijn maar het is maar tot 22:00.

Wij doen woensdag na de training nog boodschappen dat is om 21:00 en dan is het gewoon druk in de winkel.

Als de zaak om 8:00 weer open moet moet je kiezen: of vroeg beginnen of 's avonds door, die vakken moeten wel gevuld zijn. Hier is blijkbaar gekozen voor doorgaan ipv vroeg beginnen.

's avonds laat staan er wel fietsen bij het filiaal, 's morgens vroeg veel minder.

Triva

Triva

07-05-2019 om 14:59

Ja sorry

Tikfout op klein scherm.... 22:00

Triva

Triva

07-05-2019 om 15:04

Maar

In de supermarkten hier wordt gewoon de hele dag door bijgevuld. De zuivel wel voor openingstijd ( heeft mijn oudste nog wel gedaan)

Collega’s

Niet om ouders en (meelezende) tieners te ontmoedigen. Ik heb zelf jarenlang op de broodafdeling van de AH gestaan. De 18-jarigen (en ouder) namen meestal ontslag omdat ze het niet meer interessant vonden of omdat ze het gedrag van hun collega’s te kinderlijk vonden. Ik had collega’s van 20 die na twee maanden ontslag namen vanwege gedrag van jongere collega’s. (Giegelen en steeds naar toilet lopen om op mobiel te kijken)

Erg jammer dat zo degenen die voor het eerst hun eigen rekeningen moeten gaan betalen niet kunnen en willen werken.

Overigens is het wel een prima werkgever voor full-timers.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-05-2019 om 01:33

Noki

Ze kunnen wel, maar willen niet werken bij AH als ze zelf ontslag nemen. Maar ik herken de klacht wel door wat ik hoor over jonge collega's. Aan de andere kant zegt het ook wat over de collega's die ontslag nemen. Die krijgen een zware toekomst.

Eens met Kaaskopje

Als je al ontslag neemt vanwege een paar giebelende pubers, dan staat je nog een hoop frustratie te wachten in de toekomst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.