Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Onze puberdochter met add

Ik heb een dochter van 12jaar wat nu op de middelbare school zit. Ze heeft de diagnose ADD, maar loop nu met haar tegen een probleem aan. Ze vergeet namelijk alles. Ben er van overtuigd dat dit onmacht bij haar is. Ze doet het echt niet expres, maar geeft opde middelbare echt problemen. 
Ze zit nu 4weken op school, maar ze raakt alles kwijt. De 2e dag op school was ze haar kluissleutel al kwijt. Grote kortsluiting kreeg ze in haar hoofd omdat ze bang was dat dit grote gevolgen zal gaan hebben. School heeft geholpen met zoeken want ze had immers haar kluis in de ochtend geopend, en ze was niet uit het gebouw geweest. Ze konden hem in eerste instantie niet vinden dus moest ze de andere ochtend voor 5euro een nieuwe sleutel kopen. Ben ook met haar op zoek gegaan naar een ander systeem dan een keykoord om haar nek en had een sleutelhanger gekocht met een trekkoord. Deze in haar tas bevestigd zodat ze hem niet kwijt kon raken. Mooie oplossing dus.
De andere dagen heeft ze in elk lokaal haar boeken of iPad laten liggen. Telkens grote paniek, maar wel gevonden. Heb aangegeven dat ze goed om haar heen moet kijken voor ze weg loopt, maar ook dit vergeet ze. De leerkrachten zeggen ook de gevonden spullen blijven altijd in het lokaal dus zijn nooit weg. Maar als je thuis komt en je spullen liggen er nog kan je geen huiswerk doen.
Ik ben telkens wat angstig geweest dat ze haar schooltas in de bus laat liggen. Vandaag is dat dus ook gebeurt. Ze zat een muziekje te luisteren in de bus want ook voor haar telefoon en buspas heb ik spullen gekocht dat ze dit tegen haar lichaam aan draagt en niet af hoeft te doen zodat ze dat altijd bij haar heeft. Vandaag is de enige dag in de week ook dat ze al haar boeken, iPad, gymkleding, lineaal passer etc mee moet nemen en blijft haar tas achter in de bus. In paniek heeft ze 9292 gebeld die je niet hoort te bellen eigenlijk maar toch knap dat ze iets zelf probeert omdat ze haar tas nodig heeft. Complete chaos in het koppie belt ze me in paniek op. Ze zat in de bus waar het druk was afgeleid om zich heen te kijken en had bijna niet door dat ze eruit moest, en vergeet haar tas. Ik heb hem nog steeds niet kunnen achterhalen, maar er zit voor een godsvermogen in die tas. Ze is zo vol in dat koppie met alles wat er om haar heen gebeurt, de pesterijen in de klas(wat ook extra druk levert), veel spullen die je mee moet nemen, huiswerk, je lichaam die verandert, hormonen en dat maakt haar nog chaotischer. Ik ben nu eigenlijk op zoek hoe ik de structuur weer terug kan krijgen zodat ze haar spullen niet kwijtraakt, heeft iemand een idee of er nog een speciale cursus of iets is waar je wat handvaten voor haar maar ook voor ons kan krijgen zodat we haar hier in kunnen begeleiden, of andere tips die er voor ons zijn wat jullie bij jullie kinderen gebruiken want ik vind het zo zielig dat ze telkens zo verdrietig en in paniek moet raken van alles wat ze kwijt is. Ook ik ben vandaag zelfs even ten einde raad wat ik moet doen. Vandaag op school heeft ze dus niks geen spullen, als we haar tas niet terug vinden heeft ze ook geen schoolspullen meer. Ik hoop dat iemand ons hier goed advies in kan geven.


Mijn eerste advies zou zijn om zo snel mogelijk contact op te nemen met de mentor. Verder hoop ik dat andere ouders van kinderen met add adviezen voor je hebben. 

Wat naar voor je dochter, om steeds die paniek te moeten ervaren. 

Gebruikt ze medicatie? Zonder medicatie is mijn dochter (groep 8) een warhoofd en zou ze ook alles vergeten. Met medicatie heeft ze meer structuur. Zoals ze zelf zegt: de mist trekt op uit mijn hoofd.

(Overigens nog genoeg issues waar ze tegenaan loopt, maar goed).

De instantie die de diagnose heeft gesteld kan meestal ook begeleiding geven in de vorm van trainingen en bekijken of medicatie wenselijk is. Ik zou daar contact mee opnemen of via huisarts een doorverwijzing vragen.

Hier heeft alles z'n eigen plek en dat moet ook wel met 3 AD(H)Ders in huis. Ik ben als de dood dat ik mijn tas vergeet in de bus en heb mezelf dus aangeleerd dat ik altijd 1 arm door een hengsel heb. Ik merk hier ook een groot verschil met wel of geen medicatiegebruik overigens. Zowel bij mezelf als bij de rest.
Dingen lukken net wat beter met medicatie. En ik moet eerlijk zeggen, de puber hier in huis, ondanks dat hij nog steeds een warhoofd is, is eigenlijk nooit meer iets kwijt en ik denk dat medicatie hier ook enorm bij helpt voor hem.

Naast de klantenservice kun je iLost in de gaten houden, daar komen de spullen vaak terecht. 
Ik heb ook chaotische vergeetachtige puber met ADD en zelf heb ik het ook. Beste werkt het aanleren van gewoontes. Achterom kijken, altijd. Zelfde plek voor de rekenmachine in de tas etc. Wij gebruiken hier clips die je aan het lusje van broek voor de fietssleutel. 

Geen algemene tip, maar specifiek voor de tas in de bus: zelf op de plek bij het raam gaan zitten en de tas naast je neer zetten op de tweede stoel. Mocht je de tas van de stoel moeten halen, dan je voet door een hengsel. 
Ik ga hier meelezen, want verwacht volgend jaar deze chaos ook bij mijn kind.

Geen tips, maar alleen een hart ondrr de riem voor jou en je dochter. Dit is zo herkenbaar uit de tijd dat mijn adhd dochter op de middelbare zat. En fijn om te lezen dat je haar chaos en panieo goed invoelt.

Herkenbaar inderdaad! Mijn zoon zit nu in de tweede. Een paar tips op basis van vorig jaar:

1. Het duurt vaak een paar dagen voordat een achtergelaten tas uit de bus in iLost staat. Blijf dat dus nog een flink tijdje in de gaten houden.
2. Vaste plekjes voor dingen en vaste gewoontes helpen inderdaad. Ik heb mijn zoon laatst expliciet moeten uitleggen dat je eerst agenda en etui even uit je tas moet halen, dan de boeken voor de zes vakken van die dag erin en dan helemaal vooraan weer agenda en etui, anders past het ook gewoon bijna niet…
3. Koop alvast extra geodriehoeken, reservefietssleutels en dergelijke.
4. Ik had nog slimme tips en checklists van een Engelstalige website, die zal ik zo ook nog even opzoeken en hier posten.

Ik heb AirTags aan mijn sleutels, werktas en werkpas. Dat helpt bij mij de chaos wat in te dammen. Kan haar telefoon haar IPad zoeken? Ik gebruik bijna dagelijks de Find My… functie op mijn telefoon/ipad/laptop.

Gewoon uit nieuwsgierigheid. 
Op de basisschool vergat ze nooit wat?
Gymtas, huiswerk? 
En bij sport ofzo? 

Hier zijn ook checklists te vinden voor voorbereiding-voor-morgen en dergelijke: 
https://www.understood.org/articles/executive-functioning-issues-strategies-you-can-try-at-home 

Mvlens

Mvlens

21-09-2023 om 18:46 Topicstarter

Lavande schreef op 21-09-2023 om 13:04:

Wat naar voor je dochter, om steeds die paniek te moeten ervaren.

Gebruikt ze medicatie? Zonder medicatie is mijn dochter (groep 8) een warhoofd en zou ze ook alles vergeten. Met medicatie heeft ze meer structuur. Zoals ze zelf zegt: de mist trekt op uit mijn hoofd.

(Overigens nog genoeg issues waar ze tegenaan loopt, maar goed).

Nee ze gebruikt geen medicatie. Maar zou dat werken voor het warrige uit haar hoofd te krijgen? Ik had toen begrepen dat ze daar duffig van zouden worden. Heb jij enig idee hoe het werkt deze medicatie?


Mvlens schreef op 21-09-2023 om 18:46:

[..]

Nee ze gebruikt geen medicatie. Maar zou dat werken voor het warrige uit haar hoofd te krijgen? Ik had toen begrepen dat ze daar duffig van zouden worden. Heb jij enig idee hoe het werkt deze medicatie?


Ja dat helpt, dat kan ik uit eigen ervaring zeggen. Ik ben bijna zover dat ik voor het eerst mijn ID-kaart kan verlengen omdat hij verlopen is (en niet omdat hij kwijt is). Dat is me zonder ritalin nog nooit gelukt.

Het geeft ook gewoon zoveel meer rust in mijn hoofd, dan houd je ook meer energie over die helpt om dingen niet te vergeten (of om het zorgvuldiger te doen).

Mvlens

Mvlens

21-09-2023 om 18:54 Topicstarter

Marie111 schreef op 21-09-2023 om 18:34:

Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Op de basisschool vergat ze nooit wat?
Gymtas, huiswerk?
En bij sport ofzo?

Ja ook hoor. Daar was ook altijd al dat ze dingen kwijt was. Maar daar had je minder dingen om over na te denken dus was de chaos wat minder. Ook daar vergat ze veel van school mee te nemen alleen wist je dat het op school was dus snel terug. 

Bij sport is het ook altijd dat ze iets vergeet maar daar ben ik om te vragen heb je alles bij je moppie? En dan ging ze aan en zenuwachtig heen en weer rennen. Als ik haar rustig had en met haar terug dacht was het weer te vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.