Moby
25-08-2009 om 10:44
Op scooter zonder helm!
Om gek van te worden! Wat een eigenwijze figuren die pubers. Nou, ja al 17 jaar en dan nog vertikken om MET helm op de scooter te rijden. (die ie notbne) van ons heeft gekregen. Z'n eigen helm heeft ie van binnen nat laten regenen, dus die ruikt nu vies. En nu hebben 'vadertje en moedertje'het weer opgelost om bij de buurman een helm te lenen. Maar ... 'meneer' gaat dan toch zonder helm opp 's- morgens vroeg naar z'n werk en het is 20 km verder! Ja, werken doet ie wel en hard ook dat mag wel genoemt worden. Rustig praten en hem zelf z'n verstand laten gebruiken helpt niet. Wat moeten we hier nu aan doen? Wie heeft er een goed idee, want momenteel heb ik vakantie (gewoon vrij van 't werk want weg gaan we niet, omdat 't vakantiegeld is opgegaan aan zijn scooter), maar zit hier wel de hele dag met een rotgevoel.

Nausicaa
25-08-2009 om 10:58
Misschien
de plaatselijke politie een tip geven?? Na een boete van ikweetniethoeveel zal hij het waarschijnlijk niet meer in z'n hoofd halen om nog langer zonder helm te rijden.
Verder is het natuurlijk ZIJN probleem, maak het niet het jouwe. Hoewel ik heel goed kan begrijpen dat je je als ouders zorgen maakt ivm zijn veiligheid.

Kaaskopje
25-08-2009 om 11:03
Een jongere
van 17 echt nog straffen vind ik ook een lastige hoor, maar in dit geval is mijn voorstel dat hij zijn sleutels in moet leveren en ze alleen krijgt als hij zijn helm op heeft. Of als hij een baan naast school heeft terugbetalen die scooter omdat jij niet wilt betalen voor een cadeau waar hij zich te pletter op wil rijden.
Proef ik trouwens uit je woorden over je vakantie dat je de scooter eigenlijk een beetje tegen heug en meug hebt gegeven of komt dat nu omdat je boos bent?

Ilva
25-08-2009 om 11:16
Iemand anders
Van z'n ouders neemt hij waarschijnlijk niets aan. Het is de leeftijd. In het boek: Jongens hoe voedt je ze op?, staat ook iets als dit. Een jongen die een motor wil kopen om naar z'n werk te gaan. Ouders praten en praten maar het heeft totaal geen zin. Totdat z'n baas zegt dat hij wel gek moet zijn om een motor te kopen en over het gevaarlijke stuk weg te rijden. Dus doet hij het ineens toch niet.
Probeer iemand te vinden voor wie hij respect heeft en misschien neemt hij het wel van die persoon aan.
Van een moeder van drie zonen die nog aan de pubertijd moeten beginnen en nu al bang is.

Maylise
25-08-2009 om 13:01
Scooter
Ik zou hem zijn sleutels in laten leveren voorlopig. Toen ik er achter kwam dat mijn zoon soms stuntte met de scooter heb ik hem de sleutels ook in laten leveren. Na 6 maanden kreeg hij ze weer terug.
Maylise

tonny
25-08-2009 om 13:58
Helm op, anders geen sleutels!
Hoor eens, hij vindt een helm onzin, er zijn ook mensen die autogordels onzin vinden. Niet voor niets worden daarvoor boetes uitgedeeld.
Het gevaar is belangrijker dan de boete, dat staat vast, maar ik zou mooi die sleutels innemen.
Tonny

Mariel81
25-08-2009 om 16:35
Scooter verkopen
Bij mij thuis werd er zonder helm niet paardgereden. Ik heb het dus ook nooit geprobeerd want ik weet zeker dat mijn ouders zonder pardon de lessen niet meer zouden betalen.
Ik zou de scooter dus verkopen. Jullie hebben hem betaald. Hij mag hem gebruiken, maar niet zonder helm. Dat is namelijk en tegen de wet en heel erg stom.
Je kan googlen op plaatjes van hoofdletsel zonder helm. Feit is dat in landen waar de helmwet wordt stopgezet er opeens veel meer orgaandonoren zijn. Als arts op een SEH zie ik elke dag mensen met hoofdletsel als gevolg van fietsen/scooterrijden/skeeleren/paardrijden zonder helm. Helmen redden levens! Gelukkig moet er op het motorcircuit vlak bij ons wel een helm gedragen worden. Je wilt niet weten hoe die helmen er soms uitzien!
Er zou bij mij dus geen discussie zijn. Niet straffen, gewoon een keus. Of helm op en op scooter of geen helm maar dan maar met de bus!
Mariel

rolo
25-08-2009 om 17:00
Op slot
Hier ook een zoon van 17. De scooter is hem alles.
Er is geen discussie: of helm op, zoniet gaat de scooter een maand lang aan de ketting. Hij heeft het een keer geprobeerd en vervolgens kon hij een maand lang geen scooter rijden. Dat is hem erg tegen gevallen. Sindsdien draagt hij een helm.

bubbles66
25-08-2009 om 17:43
Zonder helm
had mijn zoon zijn ongeluk niet overleefd volgens de neurochirurg.
Nu was/is helm dragen bij hem nooit een probleem geweest maar mocht hij daar wel een probleem van maken gaat de brommer zonder een enkel probleem achter slot en grendel.
Ik ben toch echt veels te zuinig op hem, zeker na het ongeluk.
gr. bubb

Lynna
25-08-2009 om 21:30
Vakantiegeld
Vakantiegeld opgegaan aan de scooter? En dan accepteer je het nog dat hij weggaat zonder helm? Inpikken die sleutels en anders verkoop je hem. Laat hem maar een tijdje fietsen hoor. Hij moet beseffen welke verantwoordelijkheden hij heeft, hij is 17 dus dat moet kunnen.

branca2
26-08-2009 om 06:49
Mijn pubers
fietsen zelfs op de bmx met een helm gewoon omdat papa anders de fietsdoormidden slijpt met de slijptol.Mijn oudste is een keer toen we de regel nog niet hadden gevallenen zijn lip wasvan linksnaar rechts uitgescheurd en nog meer ellende in zijn gezicht.Dat was een harde maar duidelijkeles.
Zonder helm op een scooter die wij ook nog eens betaald zouden hebben ik geloof ook dat die scooter zo weer weg was.
Ik zou hem idd proberen zelf bewust te maken van de risico's alleen iets doen omdat er een sanctie op staat werkt vaak niet denk ik

Myar
26-08-2009 om 21:37
Helm
Jullie hebben hartstikke gelijk hoor, zonder helm gesignaleerd dan scooter aan de ketting. Maar vandaag zag ik ze weer: kindertjes op de fiets zonder helm uiteraard die zich laten slepen door 'n scooter/brommer die veel te hard rijdt. Brrr, grrr, pubers.

Moby
28-08-2009 om 11:14
Uitsluitend uit bezorgdheid
en zeker niet tegen heug en meug de scooter gegeven.
Ik ben trots op hem dat ie zo hard werkt. En ben er trots op dat z'n scooter heeft. Maar vind 't erg eng zonder helm.

bubbles66
28-08-2009 om 16:53
Begrijp ik niet
waarom geef je uit bezorgdheid een scooter? En als jouw zoon zich niet aanpast aan jouw eis voor wat betreft de helm dragen staat die scooter toch zo achter slot en grendel?
Enig idee in hoe KLEIN hoekje een ongeluk zit??? Ik wel, en zoals eerder gezegd zonder helm had mijn zoon het niet overleefd.
Onze zoon heeft ook hard gewerkt voor zijn brommer en zelf betaald en na zijn ongeluk was zijn brommer total loss. Hij heeft een nieuwe gekregen maar wel met restricties dat het ding orgineel blijft bv. Zijn vader rijdt er regelmatig op om dit te testen, zodra het ding harder gaat lopen dan standaard is het einde verhaal.
Ik zou er toch echt een heel groot punt van maken bij jullie en keihard optreden tegen het niet willen dragen van een helm.
Echt, je wil niet meemaken wat ik heb meegemaakt of nog erger...
gr. bubb

Tirza G.
28-08-2009 om 22:58
Huh?
Je had toch het vakantiegeld gebruikt om de scooter te kopen? En nu schrijf je dat hij er voor gewerkt heeft? Waarom heeft-ie een scooter nodig? Heeft-ie een lichamelijke beperking waardoor hij niet kan fietsen? Kan hij het zich dan wel permitteren om zonder helm een ongeluk te krijgen?
Tirza