pimpelpaars
11-10-2015 om 23:05
Oproep raad kinderbescherming ivm aanraking politie
Dag allen,
Mijn zoon heeft een strafbaar feit gepleegd en er is aangifte tegen hem gedaan.
Nu heb ik een oproep van de raad van de kinderbescherming ontvangen.
Ik voel me er alles behalve fijn bij.
Hoe gaat dat?
Wat gaan ze vragen?
Wat kunnen ze doen?
Hoor eigenlijk nooit veel goeds over jeugdzorg etc.
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe zijn/haar ervaring hier mee is/was?
Ik hoor graag zowel de goede als de minder goede situaties.
Alvast bedankt.

tsjor
11-10-2015 om 23:46
Heel open vraag
Wil je echt ervaringen weten rond kinderbescherming? zoek even het draadje van AnneJ over jeugdzorg op, daar staat heel wat.
In jouw sitautie denk ik dat het om een automatische aanmelding gaat van politie naar kinderbescherming. Men zal vooral willen weten of het kind uit een crimineel milieu komt en daar de kans loopt het verkeerde pad op te gaan. Als het een incident was, dan denk ik dat je vooral rustig moet blijven, even goed uitzoeken op internet wat de raad is, doet en kan, vooraf vragen opstellen waar je duidelijkheid over wil hebben en dan het gesprek rustig voeren.
We kunnen je wel helpen met die vragen vooraf. Bijvoorbeeld:
- hoe komen jullie aan deze melding;
- wat is het doel van het gesprek;
- wordt er een rapportage opgemaakt;
- krijgen wij inzage in het concept van die rapportage;
- wat als we het niet eens zijn met de rapportage;
- hoe lang blijft die rapportage geldig;
- kunnen jullie besluiten nemen zonder dat wij dat weten;
- heeft jullie uitspraak invloed op het strafproces van ons kind (als dat er komt)
- welke hulpverlening kunnen we nog meer verwachten, reclassering?
Ik hoop dat andere mensen nog meer vragen voor je kunnen bedenken.
Tsjor

Leen13
12-10-2015 om 00:07
Advocaat
http://cleerdin-hamer.nl/wp-content/uploads/2012/04/Uw-kind.pdf
Hopelijk heb je een goede advocaat. Hier geen ervaring. Maar ik zou in elk geval niets tekenen of doen zonder overleg met de advocaat van je kind.
En uiteraard geldt hier het advies ook van de stichting KOG: ga niet zitten babbelen. Houd het feitelijk, kort en concreet. En klein. Wees vriendelijk, beleefd en zakelijk. En doe je beste mantelpak aan, en neem een man mee. Dat maakt een betere indruk.
En laat nog eens horen hoe het gegaan is. Lijkt me leerzaam voor andere ouders. Je zult niet de enige ouder zijn van wie het kind wel eens een strafbaar feit heeft gepleegd.
"De Raad voor de Kinderbescherming
De Raad voor de Kinderbescherming heeft als taak informatie te verzamelen over uw kind en aan de officier van justitie te geven. Na de melding van de politie neemt de Raad contact met u op om een afspraak met u en uw kind te maken. Een medewerker van de Raad praat dan met u en uw kind om meer te weten te komen over de persoonlijke omstandigheden van uw kind. Meestal blijft het bij 1 gesprek, waarna de raadsmedewerker het onderzoek afsluit en advies uitbrengt aan de officier van justitie. De raadsmedewerker kan echter besluiten om ook nog met andere mensen praten die (aanvullende) informatie kunnen geven (bijvoorbeeld de huisarts of een leraar). Wanneer tijdens het onderzoek blijkt dat het strafbare gedrag van uw kind voortkomt uit problemen die uw kind heeft, bijvoorbeeld met zichzelf, thuis of op school, kan de Raad nader (persoonlijkheids-)onderzoek laten
verrichten door een psycholoog of een psychiater.
Nadat het onderzoek is afgesloten, brengt de Raad een advies uit. In dat advies staat onder andere welke straf volgens de Raad opvoedkundig gezien het beste is voor uw kind. Op basis van dat advies bepaalt de officier van justitie of hij de kinderrechter gaat vragen uw kind te straffen voor zijn gedrag, en zo ja, op welke manier. "

Leen13
12-10-2015 om 00:49
Website van Balans
http://www.balansdigitaal.nl/media/9986/22-25-Kinderbescherming-BM3-2006%20[864].PDF
Balans is de oudervereniging voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen.
Natuurlijk weet ik niet wat het strafbare feit is bij je kind maar ik weet ook dat bij kinderen met een ontwikkelingsstoornis, maar ook bij volwassenen, er soms ook sprake is van een misverstand dat gerelateerd is aan de stoornis.
" Voor ouders is het goed zich te realiseren hoe belangrijk hun betrokkenheid voor het kind is. Een bezoek aan het politiebureau of justitiële jeugdinrichting of de aanwezigheid van ouders bij een zitting kunnen veel betekenen voor een jongere. Maar de betrokkenheid van ouders heeft ook wel degelijk gevolgen voor de tijd na de strafzitting. "

Emine
12-10-2015 om 11:30
Hou het klein?
Anne, je zegt 'hou het klein". Ik weet niet hoe je dat bedoelt, maar als het kind iets gedaan heeft, moet je dat niet baggetaliseren. Maar juist aangeven dat dat niet oke was en hier thuis ook passend op gereageerd is. Als doorgevraagd wordt hoe, dan moet je ook dat kunnen vertellen.
Want dat is waar het volgens mij om gaat. Kind heeft iets gedaan, Raad wil nu weten hoe kind hier verder thuis in wordt begeleid en bezien of dat afdoende is of dat ingrijpen '' nodig' is om te voorkomen dat het kidn het verkeerde pas op gaat.
De Raad is niet je vriend, dus ga geen dingen vertellen die er niet toe doen.

Leen13
12-10-2015 om 11:43
Ja Emine
Als je maar goed weet, ook van je kind en de advocaat, wat er nu werkelijk is voorgevallen. Dat hoef je niet te overdrijven of te onderdrijven, maar gewoon benoemen voor wat het is.
Er komen ook valse beschuldigingen voor of je wordt als kind beschuldigt van zaken als alcoholgebruik. Tot aan moord en gewapende overvallen.
In alle gevallen is het handig om er niet te emotioneel in te gaan zitten en er van alles bij te halen dat er niet toe doet en dat aanleiding kan geven tot uit zijn verband getrokken, groter gemaakte verhalen door de kinderbescherming. Ze hebben namelijk geen andere dan een subjectieve mogelijkheid tot beoordeling, dus wat jij zegt is voer voor rapportages.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.