Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Opzien tegen en uitkijken naar de zomervakantie


Ik zou het gesprek aangaan. De leefruimtes moeten netjes zijn. Hoe gaan we ervoor zorgen? Ik heb een aantal ideeen:
-we eten alleen nog op vaste tijden en tussendoor is de keuken dicht.
-Je mag alleen nog iets maken als ik thuis ben er bij kan staan.
bovendstaande is erg kinderachtig en lijkt mij niet gezellig
- we kunnen ook afspreken dat ieder opruimt . Maar wat is de consequentie als het niet gebeurt?
Pak melk buiten de koelkast is melk vergoeden? En als je het niet zelf haalt,  Komt daar haalgeld a E5 per item bij. Als je iets niet hebt opgeruimd, mag je daarvoor op worden aangesproken en doe je het op dat moment als nog. Ook al kom je te laat op school, en zal je daardoor eerder moeten melden. Te laat bij vrienden etc 
Of hebben jullie zelf nog ideeen?
Kortom een gesprek waarbij ze zelf ook verantwoordelijkheid kunnen gaan dragen. 

Zoals ik al aangaf , heb ik dat gesprek gehad met dochter. Die gaf toen aan ichtends meteen opruimen. Na schooltijd vond ze dat vervelend. En kwam toen met de deal op mijn werkdagen hoeft dat niet. Alleen moet het om half zes als ik thuis kom, opgeruimd zijn. Kan ze het de hele middag laten staan. Ik zie het niet  en zij gaat dan snel eind vd middag alles opruimen

En ze had er uitgesleept dat ik niet over haar bureau ga. 

Ook vond ze het vervelend om soms meteen iets naar haar kamer te moeten brengen. We hebben nu in de hal een rek met mandjes/bakjes staan. Ieder zijn eigen kleur.(kleine en grote) Daar kan je je sleutels in doen maar ook je lipgloss, boek weet ik veel. Dan is het wel netjes, terug te vinden op 1 plek en slingert niet overal rond .

Hier ook mandjes inderdaad. In principe ruimen de kinderen hun eigen zooi op, maar als ze iets vergeten, leg ik dat in hun mandje. De regel: het moet opgeruimd zijn als ik thuis ben, vind ik ook een goede. Dan kunnen ze zelf kiezen wanneer en hoe ze het doen, dat werkt in de regel goed voor pubers (en de meeste andere mensen).

Philou schreef op 09-06-2023 om 11:35:

[..]

Nee, geen smetvrees maar wel een totaal ontregeld patroon van twee pubers in de vakanties. Gelukkig werken ze ook dus af en toe is er ook een onderbroken patroon. Dat patroon begint bij 1 al om 6 uur, ontbijt, gaat weer naar bed, staat weer op om, zeg, 8 uur, ontbijt (nieuw bord etc) weer, gaat douchen en scheren (spoor van ellende van, naar en in de douche), kleedt zich aan en bedenkt dat het tijd wordt voor een miesoepje (uit een pakje) met verpakking en deel in houd natuurlijk gewoon op het aanrecht en op de grond. De ander staat om 10 uur op en gebruikt ook minimaal 2 borden.. die maakt minder rotzooi. Om 13 uur krijgt iedereen weer honger en dan alles opnieuw.. vervolgens weer een moment in de middag.. dat alles niet synchroom.

daar word ik na een week of wat gek van en dan heb ik geen vakantiegevoel. Dan zie ik alleen nog maar op tegen opstaan. Opstaan betekent of meteen aan de slag want ik kan nergens iets neerzetten of politieagent spelen. Ik heb wel ergens anders zin in, ‘s ochtends!
Twee pubers die een totaal verschillend ritme hebben wat er in resulteert dat wanneer je koffie wilt (maken) of wilt ontbijten, lunchen de tafel en het aanrecht volstaan met pakken vlokken, boter, jam, brood, meerdere borden (waarom zou je geen nieuw bord nemen als je jam hebt gemorst op je bord maar je wilt nu vlokken? En neem dan gelijk een nieuw mes!). De hele dag door. Laatste vakantie had ik op één dag 7x de keuken opgeruimd, af en toe de politieagent van stal gehaald, toch maar even zuigen en dweilen voor naar bed gaan.. kom ik de volgende ochtend in de keuken … weer alles vol.. geen cm2 vrij om eerst eens met een kop koffie of een thee de dag te beginnen.

Ook mijn kinderen lieten toen ze pubers waren regelmatig dingen staan en ruimde niet op.

Wat mij bij jouw opvalt is dat ze wel heel vaak eten. Hier waren de tussen doortjes vaak een stuk fruit, krentenbol, ontbijtkoek etenswaren waar niet je hele keuken gelijk van ontploft.

Lunchen deden we als het even kon tegelijkertijd dan is het opruimen makkelijker te sturen.

Misschien niet meer al het eten faciliteren als misosoep niet op een normale manier wordt klaar gemaakt niet meer in huis halen.

Een troost toen mijn kinderen ouder werden ging het steeds beter.

Best fijn als je kind uit huis is... 

Pippeltje schreef op 09-06-2023 om 17:42:

Best fijn als je kind uit huis is...

Soms komen ze weer terug . Mijn zoon heeft na zijn studie weer een jaar thuis gewoont en mijn dochter gaat haar masterscriptie thuis schrijven. Ze heeft helaas coronavertraging opgelopen en dit is financieel een goede oplossing.

ze zijn beide wel volwassen geworden tijdens hun studie en het zelfstandig wonen dus dat is wel heel anders dan met pubers.

Philou, helpt het je een beetje als je je realiseert dat dit een tijdelijke situatie is? 
Ooit gaan ze het huis uit en heb je je huis weer zalig voor jezelf.

Ik stapel alles in de loop van de dag een beetje op. Ik merk zelf dat een puinzooi niet uitnodigt tot opruimen. Ook bij mij niet. Kan het zijn dat ze zelf, door hun eigen en elkaars rotzooi, door de bomen het bos niet meer zien?

In jouw geval zou ik gezamenlijke opruimrondes invoeren. Om half 11, half 2 en vlak voor je gaat koken.

Kyana schreef op 09-06-2023 om 14:24:

[..]

Je kan natuurlijk ook andersom redeneren. Wat voor moeite is het nu dat iedereen zijn eigen zooi opruimt zodat de leefruimte voor iedereen toegankelijk blijft?

Want als 1 iemand uitgebreid ontbijt heeft staan maken en de boel niet opruimt dan kunnen de andere huisgenoten niet ontbijten tenzij ze eerst die boel opruimen. Dat is gewoon niet heel aardig naar de anderen toe.

En ja, als moeders ongezien alles opruimt dan blijft het wel lekker lopen maar je leeft met elkaar in een huis dus iedereen mag wel wat bijdragen.

Het is wat flauw om te zeggen dat TO dan een probleem heeft en zelfs smetvrees heeft. Terwijl als er niet wordt opgeruimd in de keuken er heel vlug logistieke problemen ontstaan voor anderen.

Dan lees je niet goed, dat zeg ik niet. Ik suggereer alleen dat het misschien zou kunnen. Wat ik namelijk opmerkelijk vind is dat je kunt opzien tegen de vakantie omdat je kinderen wat meer troep maken omdat ze wat meer thuis zijn. Dat komt op mij een beetje over als dat Philou niet echt van haar kinderen kan genieten en dat vind ik jammer voor haar. Hoe lang duurt die vakantie nou? Of ze overdrijft het, of in haar beleving is het wel zo erg maar in het echt valt het mee (vandaar het -owee-  smetvrees woord, of misschien zit Philou wel tegen een burnout aan, weet ik veel), of er is iets misgegaan in de opvoeding/de kinderen hebben beperkte executieve vaardigheden. Ik heb mijn post wat scherp opgeschreven, maar dat mag op een forum neem ik aan? 

 Eerlijk gezegd vind ik de voorbeelden die genoemd worden bijna overdreven. Hier laat iedereen (behalve mijn man) ook wel eens wat liggen in de keuken, maar zo'n zooi is het eigenlijk nooit. Dus ik kan me zo moeilijk voorstellen dat iemand die niet goed tegen rommel kan het zo ver laat komen met de kinderen. 

Maar goed, om nog wat 'helpende' suggesties te doen: 

- de kinderen er vriendelijk op wijzen als je ziet dat ze van tafel weglopen dat ze zelf mogen opruimen en ook hun eigen afwas kunnen doen, het tosti-ijzer schoon opbergen etc. Vriendelijk, niet snauwen, sarcastisch, boos worden etc, dat werkt averechts. 

- samen de afwas doen of de wekelijkse poetsbeurt samen doen of door hun, nu ze toch vakantie hebben kunnen ze wat meer meehelpen in huis. Vooral als je zelf wel moet werken en zij vakantie hebben begrijpen ze hopelijk echt wel dat dit sociaal is en bij hun leeftijd past. 

- als dit allemaal niet werkt of de kinderen komen in opstand, tijd voor een serieus gesprek tijdens de gezamenlijke avondmaaltijd. Maak die dag niks schoon, en confronteer ze met de troep. Vertel vooral dat je levengeluk hier echt van vermindert en dat het je serieus is, en ga voor deze keer gezamenlijk schoonmaken. Vanaf morgen ruimen ze hun eigen spullen op. 

- verder: meer moeite doen om gezamenlijke eetmomenten te hebben. Ik zie om mij heen dat in veel gezinnen het een 'ieder voor zich' mentaliteit wordt zodra de kinderen naar de middelbare gaan. Ieder eet op een andere tijd vanwege sport/bijbaantje, staat 's ochtends laat op vanwege de eerste 2 uur vrij, 's avonds kijkt ieder zijn eigen filmpjes op zijn eigen scherm in de eigen kamer. Het maakt echt enorm uit voor het rekening met elkaar houden als je elkaar ook elke dag ziet en gezamenlijke dingen doet. 

troelahoep schreef op 11-06-2023 om 19:08:

[..]

Dan lees je niet goed, dat zeg ik niet. Ik suggereer alleen dat het misschien zou kunnen. Wat ik namelijk opmerkelijk vind is dat je kunt opzien tegen de vakantie omdat je kinderen wat meer troep maken omdat ze wat meer thuis zijn. Dat komt op mij een beetje over als dat Philou niet echt van haar kinderen kan genieten en dat vind ik jammer voor haar. Hoe lang duurt die vakantie nou? Of ze overdrijft het, of in haar beleving is het wel zo erg maar in het echt valt het mee (vandaar het -owee- smetvrees woord, of misschien zit Philou wel tegen een burnout aan, weet ik veel), of er is iets misgegaan in de opvoeding/de kinderen hebben beperkte executieve vaardigheden. Ik heb mijn post wat scherp opgeschreven, maar dat mag op een forum neem ik aan?

Eerlijk gezegd vind ik de voorbeelden die genoemd worden bijna overdreven. Hier laat iedereen (behalve mijn man) ook wel eens wat liggen in de keuken, maar zo'n zooi is het eigenlijk nooit. Dus ik kan me zo moeilijk voorstellen dat iemand die niet goed tegen rommel kan het zo ver laat komen met de kinderen.

Maar goed, om nog wat 'helpende' suggesties te doen:

- de kinderen er vriendelijk op wijzen als je ziet dat ze van tafel weglopen dat ze zelf mogen opruimen en ook hun eigen afwas kunnen doen, het tosti-ijzer schoon opbergen etc. Vriendelijk, niet snauwen, sarcastisch, boos worden etc, dat werkt averechts.

- samen de afwas doen of de wekelijkse poetsbeurt samen doen of door hun, nu ze toch vakantie hebben kunnen ze wat meer meehelpen in huis. Vooral als je zelf wel moet werken en zij vakantie hebben begrijpen ze hopelijk echt wel dat dit sociaal is en bij hun leeftijd past.

- als dit allemaal niet werkt of de kinderen komen in opstand, tijd voor een serieus gesprek tijdens de gezamenlijke avondmaaltijd. Maak die dag niks schoon, en confronteer ze met de troep. Vertel vooral dat je levengeluk hier echt van vermindert en dat het je serieus is, en ga voor deze keer gezamenlijk schoonmaken. Vanaf morgen ruimen ze hun eigen spullen op.

- verder: meer moeite doen om gezamenlijke eetmomenten te hebben. Ik zie om mij heen dat in veel gezinnen het een 'ieder voor zich' mentaliteit wordt zodra de kinderen naar de middelbare gaan. Ieder eet op een andere tijd vanwege sport/bijbaantje, staat 's ochtends laat op vanwege de eerste 2 uur vrij, 's avonds kijkt ieder zijn eigen filmpjes op zijn eigen scherm in de eigen kamer. Het maakt echt enorm uit voor het rekening met elkaar houden als je elkaar ook elke dag ziet en gezamenlijke dingen doet.

Nou Hoelatroep, het straalt er vanaf wat je er van vindt en dat is toch wel jammer

Max88 schreef op 11-06-2023 om 19:13:

[..]

Nou Hoelatroep, het straalt er vanaf wat je er van vindt en dat is toch wel jammer

Vergissing of?

Yumi schreef op 11-06-2023 om 19:17:

[..]

Vergissing of?

Hahaha, ik vind het wel grappig hoor 

Max88 schreef op 11-06-2023 om 19:13:

[..]

Nou Hoelatroep, het straalt er vanaf wat je er van vindt en dat is toch wel jammer

Ja, en? Waarom is dat jammer?

Philou

Philou

11-06-2023 om 19:35 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur schreef op 10-06-2023 om 09:34:

Philou, helpt het je een beetje als je je realiseert dat dit een tijdelijke situatie is?
Ooit gaan ze het huis uit en heb je je huis weer zalig voor jezelf.

Ik stapel alles in de loop van de dag een beetje op. Ik merk zelf dat een puinzooi niet uitnodigt tot opruimen. Ook bij mij niet. Kan het zijn dat ze zelf, door hun eigen en elkaars rotzooi, door de bomen het bos niet meer zien?

In jouw geval zou ik gezamenlijke opruimrondes invoeren. Om half 11, half 2 en vlak voor je gaat koken.

Sorry, ik reageer wat laat: ik moest erover nadenken. Heel veel goede ideeën waarvan ik me dus afvraag hoe ze implementeren zijn. Dat ze dadelijk uitvliegen, moet ik niet aan denken. Hoewel ik mij afvraag of ze wel een woning kunnen vinden als ze gaan studeren. 

Kijk, ik heb gewoon het gevoel dat ik van brandhaard naar brandhaard beweeg zonder dat je even kan denken zo! Nu is het even klaar. Ja, op schooldagen maar echt niet in langere vakanties. 

Philou

Philou

11-06-2023 om 19:40 Topicstarter

troelahoep schreef

[..]


Kijk, als je me niet begrijpt, prima maar dat betekent niet dat je dus mij maar een beetje kan afdoen door overdrijvingen in mijn mond te leggen dan wel in de schoenen te schuiven. 
Je schrijft over “een goed gesprek”: dat vind ik zo’n dooddoener. Alsof alles met een gesprek op te lossen was. Denk jij nu echt dat er geen gesprek is geweest? Die voer je meestal aan het begin, niet aan het eind. Dan vraag ik mij echt af in welke platte werkelijkheid je leeft. 

Maar goed, jij begrijpt het niet en dat kan ik van harte beamen. En laat ik heel duidelijk zijn, jij hoeft van mij ook niets te begrijpen. Dank je wel.

Ach ja, de beste stuurlui staan aan wal. 

Yumi schreef op 11-06-2023 om 19:17:

[..]

Vergissing of?

Goedbedoelde Freudiaanse verspreking😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.