Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Oud en nieuw - kind wil naar vriendin


Ik heb niet alles gelezen maar ik vind dit best moeilijk. Elf jaar is erg jong en ik begrijp dat je de ouders van het vriendinnetje niet kent TO? Dat zou voor mij eigenlijk het grootste bezwaar zijn. Ik zou haar met O&N niet laten logeren bij mensen die ik niet ken, daarvoor is het een te rumoerige nacht in mijn beleving. 
Lastig, maar ik neig toch naar nee, helaas pindakaas.

ik snap wel dat ze liever bij een vriendinnetje zit. Pick your battles. 

De les dat het leven niet alleen om jou draait en dat je soms iets doet voor een ander, dat dat erbij hoort in het leven en dat je je soms aan moet passen, lijkt me heel belangrijk voor kinderen. Maar die geldt ook voor ouders; soms doe je iets voor een ander, bijvoorbeeld het goed vinden dat kind naar een vriendinnetje gaat terwijl je eigenlijk haar liever meeneemt naar je familie. Het draait immers ook niet altijd om wat je als ouders wil.
Dit meisje is 11 en zit in de brugklas. Daarmee is ze een erg jonge leerling, maar dat zal de komende jaren ook zo blijven als ze niet blijft zitten. Dat betekent dat haar vriendinnen waarschijnlijk allemaal wat ouder zijn, maar dat ze wel in dezelfde ontwikkelingsfase zitten. Dat punt kan de komende jaren misschien nog wel vaker ergens wringen, dus nadenken over hoe jullie hiermee om willen gaan lijkt me niet overbodig.

Ik vind 11 wel te jong om de hele middag/avond, nacht en de volgende ochtend alleen thuis te blijven. Dan is het dus blijven slapen bij vriendinnetje of meegaan.

Reficul schreef op 25-12-2022 om 18:21:

[..]

Op 11 jarige leeftijd van en fijne avond met z’n allen in ons geval.

En wat nou als je kind er dus een ander idee over heeft? Jij kiest zelf ook de leukste manier om die avond door te brengen. Maar als je kind dat zou willen, dan is het ineens niet goed. 

Er zijn veel reacties van ze is nog maar 11. Maar wel 11 en op de middelbare school. Dat vind ik wel anders dan 11 en in groep 8. Ik heb een dochter van 12 in de brugklas, die heeft over een paar dagen een slaapfeestje van een meisje die ze van dansles kent. Dat meisje zit al in de 2e. Ik ken haar alleen van gezicht. Ik vind het goed dat ze gaat, maar ga wel mee wegbrengen om even kennis te maken met het meisje en de moeder (ouders zijn gescheiden).

Frietspeciaal

Frietspeciaal

26-12-2022 om 08:19 Topicstarter

bedankt voor al jullie reacties! Super fijn!

het vriendinnetje waarvan ik de ouders niet ken kan niet dus dat probleem lost zichzelf op. Ze is is nu een ander vriendinnetje aan het proberen waarvan ik de ouders heel goed ken. 

Ik denk dat als het uiteindelijk helemaal niet lukt en ze gewoon mee moet, het niet eens zo’n probleem zal zijn omdat ze zich in ieder geval gehoord voelt in dat ze geen zin heeft om mee te gaan en dat ze de mogelijkheid heeft gekregen het anders te doen, of dat nou lukt of niet..

thuisblijven met haar is ook nog een optie. Die ga ik overwegen als ze bijvoorbeeld daar wel kan zijn maar niet kan blijven slapen.



Prima oplossing zo te lezen! Ze mag gaan, maar als het niet kan gaat ze met jullie mee op blijft er iemand bij haar klinkt als een oplossing die voor iedereen werkt!

LittleIbex87

LittleIbex87

26-12-2022 om 08:52

BlairW schreef op 25-12-2022 om 23:29:

[..]

En wat nou als je kind er dus een ander idee over heeft? Jij kiest zelf ook de leukste manier om die avond door te brengen. Maar als je kind dat zou willen, dan is het ineens niet goed.

Onze insteek was gewoon anders. Mijn kinderen zijn geen 11 meer. Ik herken dit soort situaties ook niet eerlijk gezegd. Wel bv toen ze peuter waren dat het nogal sfeerbepalend kon zijn als ze er geen zin in hadden.of iets anders willen. Het is toch ook niet of elders vieren of met een grote familie logeren? Daar kunnen toch opties tussen zitten. Zo met 15/16 dan zijn ze na het uitzitten naar vrienden gegaan en nog wat ouder voor 00:00. En nu komt de oudste ook gewoon weer met oudjaarsdag thuis langs. 

Reficul schreef op 26-12-2022 om 08:52:

[..]

Onze insteek was gewoon anders. Mijn kinderen zijn geen 11 meer. Ik herken dit soort situaties ook niet eerlijk gezegd. Wel bv toen ze peuter waren dat het nogal sfeerbepalend kon zijn als ze er geen zin in hadden.of iets anders willen. Het is toch ook niet of elders vieren of met een grote familie logeren? Daar kunnen toch opties tussen zitten. Zo met 15/16 dan zijn ze na het uitzitten naar vrienden gegaan en nog wat ouder voor 00:00. En nu komt de oudste ook gewoon weer met oudjaarsdag thuis langs.

En dit meisje is 11, zit op de middelbare school en is dus niet zo meegaand als die van jou. Dan moet je meebewegen als je je kind niet 'kwijt' wil raken zoals je dat altijd doet met zich ontwikkelende kinderen.

Er is nu een goede oplossing.

Reficul schreef op 26-12-2022 om 08:52:

[..]

Onze insteek was gewoon anders. Mijn kinderen zijn geen 11 meer. Ik herken dit soort situaties ook niet eerlijk gezegd. Wel bv toen ze peuter waren dat het nogal sfeerbepalend kon zijn als ze er geen zin in hadden.of iets anders willen. Het is toch ook niet of elders vieren of met een grote familie logeren? Daar kunnen toch opties tussen zitten. Zo met 15/16 dan zijn ze na het uitzitten naar vrienden gegaan en nog wat ouder voor 00:00. En nu komt de oudste ook gewoon weer met oudjaarsdag thuis langs.

In dit geval dus wel, want de familie woont dusdanig ver weg dat het geen doen is om midden in de nacht nog naar huis te rijden, daarom blijven ze logeren. Een kind van 11 kan dus niet zomaar na middernacht nog naar vrienden, want die wonen daar niet.

LittleIbex87

LittleIbex87

26-12-2022 om 10:25

MamaE schreef op 26-12-2022 om 10:12:

[..]

In dit geval dus wel, want de familie woont dusdanig ver weg dat het geen doen is om midden in de nacht nog naar huis te rijden, daarom blijven ze logeren. Een kind van 11 kan dus niet zomaar na middernacht nog naar vrienden, want die wonen daar niet.

Ik ben er wel over uitgepraat geloof ik. Fijne kerst nog allemaal.

Reficul schreef op 26-12-2022 om 08:52:

[..]

Onze insteek was gewoon anders. Mijn kinderen zijn geen 11 meer. Ik herken dit soort situaties ook niet eerlijk gezegd. Wel bv toen ze peuter waren dat het nogal sfeerbepalend kon zijn als ze er geen zin in hadden.of iets anders willen. Het is toch ook niet of elders vieren of met een grote familie logeren? Daar kunnen toch opties tussen zitten. Zo met 15/16 dan zijn ze na het uitzitten naar vrienden gegaan en nog wat ouder voor 00:00. En nu komt de oudste ook gewoon weer met oudjaarsdag thuis langs.

Misschien een beetje inleven dat het niet bij iedereen hetzelfde gaat en ieder kind anders is.

Als ik het goed begrijp kent ze het vriendinnetje pas sinds dit schooljaar wat eigenlijk nog niet zo lang is, heb je zelf het vriendinnetje of de ouders eigenlijk al eens ontmoet? Mijn dochter werd aan het eind van de brugklas uitgenodigd voor een slaapfeestje, vriendinnetje kon ik van verhalen maar had haar zelf nog niet ontmoet. Een vriendinnetje van de basisschool die ik wel goed kon ging ook, heb mijn dochter uiteraard zelf gebracht om ook even kort kennis te maken met de ouders. Ze heeft het prima naar haar zin gehad maar tijdens de vakantie kreeg mijn dochter te horen dat de ouders van het vriendinnetje gingen scheiden en nog voor de vakantie om was waren alledrie de kinderen uit huis geplaatst. Ik had daar toch best een vervelend gevoel over zolang je kind op de basisschool zit ken je de kinderen en ouders vaak goed maar dat is op het middelbaar toch wel heel anders. Voor mij zou het alleen een ja zijn als ik het vriendinnetje en ouders goed zou kennen.

Ik heb niet alles gelezen, maar ik gebruikte dit soort situaties altijd als 'wisselgeld'. Ja, je mag met oud & nieuw naar een vriendin, maar als oma jarig is ga je gewoon mee en dan gedraag je je ook gezellig. Dan zet je die pubernukken maar even aan de kant. Doe je dat niet, dan weet je dus dat je het verbruid heb voor een volgende keer - en reken maar dat ik het onthoud! Voor ons beiden een win-win situatie. 

Frietspeciaal schreef op 26-12-2022 om 08:19:

bedankt voor al jullie reacties! Super fijn!

het vriendinnetje waarvan ik de ouders niet ken kan niet dus dat probleem lost zichzelf op. Ze is is nu een ander vriendinnetje aan het proberen waarvan ik de ouders heel goed ken.

Ik denk dat als het uiteindelijk helemaal niet lukt en ze gewoon mee moet, het niet eens zo’n probleem zal zijn omdat ze zich in ieder geval gehoord voelt in dat ze geen zin heeft om mee te gaan en dat ze de mogelijkheid heeft gekregen het anders te doen, of dat nou lukt of niet..

thuisblijven met haar is ook nog een optie. Die ga ik overwegen als ze bijvoorbeeld daar wel kan zijn maar niet kan blijven slapen.



Goed om te lezen! Je hebt het prima aangepakt  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.