Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Clara

Clara

14-12-2019 om 09:50

Ouderlijk toezicht

In hoeverre is het toezicht houden op internetgedrag van kinderen acceptabel / gepast? Voor een ieder zal dit verschillen. Wat zijn jullie meningen over het stellen van een tijdslimiet, blocken van websites, het checken van social media en content van websites die bezocht worden?

Niks

Hier 3 pubers (14, 15, 17) en ik check niks. Geen blocks. Geen tijdslimieten. Gewoon niks. Ik gun ze een beetje vrijheid op dat gebied en vind dat ik tamelijk verantwoordelijke kinderen heb dus voel geen enkele behoefte dat wel te doen.

In de vakantie word ik wel eens gek van het gestaar naar schermpjes. Ik kom ze dan met een spelletje, vinden ze ook hartstikke leuk, en ze moeten verplicht 1 boek lezen

Mams

Mams

15-12-2019 om 10:23

Hier

Hier een kind van 12 en eentje van 10 jaar. Voor de 10-jarige is het (nog) makkelijk: wij hebben wat apps op haar telefoon gezet en safari staat uit. Verder geen beperkingen en geen schermtijd. Haar interesse is ook niet heel groot....

Voor de 12-jarige is het zoeken naar de balans tussen ruimte geven en begrenzen. In de praktijk betekent het dat wij hebben ingesteld dat zijn telefoon niet bruikbaar is tussen 19.00 en 08.00 uur. Overdag geen beperking in schermtijd, als we vinden dat t ff mooi geweest is zeggen we dat en meestal legt ie zn telefoon ff weg dan. Verder in app aankopen geblokkeerd en verder eigenlijk niets.

Wel afspraken over wat wel en niet acceptabel is qua apps en websites. En we kijken regelmatig in zn telefoon, om te zien of het allemaal een beetje normaal blijft gaan. Afspraak is dat de grenzen strakker worden als we -herhaaldelijk- zien dat hij geen goede keuzes maakt.

Dit gaat op zich goed, al gebeuren er wel met enige regelmaat dingen die niet oké of niet handig zijn. Dan praten we erover en mag ie het opnieuw proberen. Blijft het misgaan, dan begrenzen we hem. Meestal is ie het daar dan ook mee eens.

In onderling overleg is nu bv tijdelijk zijn insta account verwijderd van zn telefoon. Omdat hij helemaal geobsedeerd raakte door het aantal volgers dat ie had. Verschillende keren over gesproken, maar het bleef lastig. Dus nu voor een tijdje die app eraf en de afspraak dat ie m niet opnieuw downloadt zonder overleg met ons. Wij checken wel regelmatig of ie zich aan die afspraak houdt.

Hier

Zoon van 15: Elektronica beneden aan de lading als hij gaat slapen. Overdag geen restricties want tussen school, huiswerkbegeleiding, 5 keer per week sporten en 1 keer zelf training geven mag hij doen wat hij wil. Wel beneden eten. In vakanties jaag ik hem er wel op uit om wat anders te gaan doen als het me te gortig wordt. Tot voor kort was de Playstation begrensd qua tijd maar dat hebben we er nu afgehaald. Wel in gesprek blijven over wat er allemaal gebeurt op social media en in games.
Dochter is allang uit huis. Bij haar waren we strenger maar dat is het lot van de oudste.

Hier ook niks

Ik vraag wel hoe en wat. Jongste ook geen bloks, daar xhexk ik wel war ze doet

Flow78

Flow78

18-12-2019 om 07:50

Weinig tot niks

Twee dochters hier van 15 en 13, die allebei een druk social media leventje hebben. Zoals alle andere kids uit hun omgeving.
Ik bespreek met ze wat de ‘gevaren’ zijn en heb er een boek over aan ze gegeven wat in tienertaal de mogelijke gevaren bloot legt.
Verder heb ik hier enkel de regel dat de telefoon wegblijft van tafel wanneer we eten samen.

Ik heb het idee dat ze er beide verantwoordelijk mee omgaan. Teveel naar mijn zin met tijden, en dat zeg ik dan ook, maar daarmee is de kous wel af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.