Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sjors

Sjors

18-01-2016 om 15:52

Ouders die het geloof opdringen


Sjors

Sjors

18-01-2016 om 19:30

Mijk

Nu mét een cliché antwoord. Het is altijd zo grappig hoe alles wat buiten de kaders van het normale gesteld word direct als complot theorie word aangeduid, maar het enige wat je hiermee bereikt is dat je zelf aantoont hoe bekropt je wereldvisie is

En om op je vraag in te gaan, daar kun je diverse voorbeelden voor bedenken. Als jouw kind tegen het geloof, en dan met name de kerk is, en uit principe gaat hij niet mee naar de kerk omdat hij niet wil deelnemen aan iets wat hij niet vind kunnen, word zijn wil geknakt. Als jouw kind principieel tegen klassieke concerten is om wat voor reden dan ook, en hij moet mee, word zijn wil geknakt, maar dat is alsnog een ander principe, omdat bij een klassiek concert Jou niet verteld word hoe Jij je leven moet leiden. In de kerk word gepreekt hoe jij je stappen moet zetten, waar je aan moet denken, hoe belangrijk de liefde voor god is, het gaat dus in op jouw psyche en stampt er herhaaldelijk in wat je wel en niet moet denken en geloven, aldus indoctrinatie. Doet een klassiek concert dit? Nee. Omdat een klassiek concert van totaal andere aard is, aldus is het een beetje een rare vergelijking.

Als je je kind met bijbelse verhalen op laat groeien is dat anders dan als je hem met rationele ideeën op laat groeien. Ik kan ook wel een willekeurig sprookje voor gaan lezen, en dan de rest achterwege laten omdat ik denk dat mijn kind uit de goed - slecht verhouding van het sprookje wel opmaakt wat nadenken is. Je leert je kind blind te geloven in een totaal achterhaald, indoctrinerend boek wat dan ook gemaakt is puur en alleen voor dat aspect. Dat jij dat niet in ziet en dus je kind liever dat voorschotelt dan datgeen hun wel zélf na laat denken, is kortzichtigheid van jou kant.

Niemand volgen alleen jezelf is dan ook breder dan in een grot zitten, totale duisternis en een rantsoen aan eten. Zoals ik al eerder gezegd heb, ligt het verschil in de indoctrinatie en het blinde vertrouwen in god, dat is compleet anders dan hun filosofische boeken en literatuur voorschotelen. De hele scene rond dat soort boeken is juist om die ideeën in je op te nemen en er vervolgens je eigen conclusie uit te trekken. Je bekijkt het vaak van meerdere kanten, meerdere boeken, niet een boek, gemaakt om mensen over te halen een corrupt systeem fundering te bieden.

Dit alles geeft dan ook heerlijk antwoord op je slot vraag. Ik snap dat het lastig is als je cognitieve dissonantie je te parten speelt, maar misschien besef je ooit dat er ook een andere kant van het verhaal is.

Groetjes.

Imogen

Imogen

18-01-2016 om 19:33

Elfje65

'Hoe lang blijf je je kind jouw idealen opleggen?'

Ik denk dat mensen die zelf niet gelovig zijn, niet snappen hoe allesomvattend het geloof kan zijn. Het is geen kwestie van simpelweg idealen of principes, zoals met vegetarisch eten. Het is een vaste zekerheid dat de waarheid in de Bijbel staat, in de kerk wordt verteld, nageleefd moet worden. Er is geen keuze.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 19:34

Hortensia

Dan is dat allemaal goed. Dat is hun eigen wereldvisie. Ik kan met ze in discussie gaan, maar ik kan ze zoiets niet opleggen. Dat doe ik ook niet, ik eet geen vlees en mijn zoon wel, prima, zijn keuze.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 19:35

Imogen

Als je de Bijbel een vaste zekerheid vind ben jij een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Sorry, maar als dat werkelijk je enige fundament is.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 19:36

Nimbo

Het is grappig hoe je dat voorbeeld aanhaalt. Mijn zoon kon het niet meer opbrengen om en zijn interesses/passies uit te oefenen en zijn havo te doen. Zoon zit nu op het vmbo, en ik kan alleen maar zeggen dat ik hem daar vrij in heb gelaten.

Imogen

Imogen

18-01-2016 om 19:36

grappig Sjors

'Als je de Bijbel een vaste zekerheid vind ben jij een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet'

Je bent net zo onverdraagzaam en star als de gereformeerden in mijn omgeving.

Hortensia

Hortensia

18-01-2016 om 19:37

geknakte wil

Als jij je kind verbiedt te blowen, knak je zijn wil.
Als jij je kind dwingt door te leren terwijl hij daar het nut niet van in ziet, knak je zijn wil.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 19:37

Theekopje

Je kunt je kind ook de mogelijkheid geven om zijn eigen waarden te vinden in het leven.

Hortensia

Hortensia

18-01-2016 om 19:38

Imogen

Mijn ervaring met atheïsten is dat ze minstens zo opdringerig kunnen zijn met hun mening als fanatieke gelovigen. Volgens mij heeft Kluun daar eens een boekje over geschreven.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 19:38

Hortensia

Klopt. En aan beide maak ik me dan ook niet schuldig. Jammer, maar probeer er nog maar een paar.

Elfje65

Elfje65

18-01-2016 om 19:39

Imogen

Er is altijd een keuze en in dit geval maakt die dochter haar eigen keuze. Ofje het nou leuk vindt als ouder of niet, je hebt t maar te accepteren. Of ga je zo ver dat je jouw overtuiging tussen jou en je kind laat komen. God houdt toch van iedereen, zeggen ze toch altijd?

Imogen

Imogen

18-01-2016 om 19:40

euh Elfje

Ik ben niet de moeder van het vriendinnetje van Sjors' zoon hoor.

Ik beschrijf alleen hoe het voor sommige mensen voelt.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 19:46

Imogen

Nu geen respons? Jammer.

mijk

mijk

18-01-2016 om 19:51

ik kom al 30 jaar in de kerk

En ik heb er nog nooit gehoord hoe ik moet leven. Echt niet. Vrijzinnigheid ken je in ieder geval niet.

Ja dat ik cliches aan haal is omdat je werkelijk het ene na het andere stereotype op elkaar stapelt. Waarbij ik inderdaad ga vermoed dat je inderdaad mooi naar anderen geluisterd hebt en je dientengevolge niet erg ontwikkeld hebt.

Mijk

P.s. Klassieke muziek poëzie kerk en sprookjes . Voeding voor de ziel. Voor mij 1 op 1 hetzelfde.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 19:55

Mijk

Bij gebrek aan een comeback maar lekker vaag passief agressief terug reageren. In de enkele keren dat ik in de kerk ben geweest heb ik dat namelijk wel gehoord, dus misschien moet je de volgende keer niet gelijk denken dat ik geen levenservaring heb voordat je die kaart opspeelt

Hortensia

Hortensia

18-01-2016 om 19:59

hm...

"Jammer, maar probeer er nog maar een paar."

"Nu geen respons? Jammer."

Oh, ben je er zo eentje? Eentje die probeert een forum te indoctrineren met zijn overtuiging?

Fijne avond verder.

Elfje65

Elfje65

18-01-2016 om 20:01

Imogen

Dat weet ik heus wel. Ik reageer alleen op wat jij zegt namens blijkbaar een groep. En voor de duidelijkheid, ik ben geen atheist. Ik geloof alleen niet in een god. Iedereen moet doen en geloven wat ie wil, zolang het maar niet opgelegd wordt en daar gaat het juist vaak fout. Ik ben een voorstander van dopen en toedreden in een kerk op latere leeftijd, zodat je zelf bewust ervoor kiest. Ik had vroeger een vriendinnetje die zich met 14 liet dopen. Heel bewust voor gekozen. Ik vond het geweldig.

Moni

Moni

18-01-2016 om 20:02

Elfje

Imogen heeft gelijk.

Jij schrijf: "Er is altijd een keuze en in dit geval maakt die dochter haar eigen keuze. Ofje het nou leuk vindt als ouder of niet, je hebt t maar te accepteren. Of ga je zo ver dat je jouw overtuiging tussen jou en je kind laat komen. God houdt toch van iedereen, zeggen ze toch altijd?"

Mensen die streng christelijk zijn zeggen niet dat God van iedereen houdt. Dat past meer bij de katholieken. De streng christelijken geloven dat je moet leven zoals God dat opdraagt volgens hun beleving/hun waarheid. Als een kind dat niet wil gaan deze ouders er alles aan doen om te zorgen dat kind alsnog naar die norm leeft. Dit doen ze uit overtuiging omdat ze hun kind niet verloren willen laten gaan. Vergelijk het maar met een kind dat dreigt verslaafd te raken aan drugs. Die probeer je ook daaruit weg te halen omdat je overtuigd bent dat die verslaving slecht voor ze is.
Het is niet de overtuiging die tussen ouder en kind komt. Het is het kind dat dreigt verloren te gaan en dat je wilt redden.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 20:03

Hortensia

Ja. Dat kan je terug verwachten als jullie mij op zo'n manier aanvallen met 'hihi je zegt wel dat je zo doet maar eigenlijk is dat niet zo kijk maar!!' Dat blijkt wel weer, want als ik vervolgens dat weer van tafel veeg krijg ik geen reactie. Dan wacht je af tot er een ander punt is waar je me op kunt pakken, maar in weze is dat een beetje wat je zelf veroorzaakt hebt. En dan ook in verre of wegen geen indoctrinatie.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 20:05

Moni

Dat je denkt dat je kind verloren gaat omdat hij niet volgens jouw boek leeft, is een klein beetje kortzichtig niet waar? Ik kan me niet voorstellen dat er echt gelovige zijn die zo diep met hun kop in het zand zitten.

Vrij laten

Natuurlijk ga ik mijn kinderen niet naar de kerk dwingen. Zeker die van mij zouden daar bijzonder slecht op reageren. Maar wat mij tegenstaat is dat je vraagt wat we van ouders vinden die dat doen.
Ik vind niets van die ouders. Ik zou het zelf niet doen want pubers dwingen is wel het laatste.

mijk

mijk

18-01-2016 om 20:15

je hebt van alle hoeken van religie weinig kaas gegeten he?

Dat maakt discussiëren over religie best lastig. Natuurlijk zijn er zat mensen die denken dat hun kind voor eeuwig verloren is zonder Christus. Er zijn ook mensen die geloofszaken als een filosofische oefening benaderen en de meeste mensen die met geloof bezig zijn hangen daar ergens tussen in. Daarom is jouw openingspost ook zo onmogelijk.

Als jij zegt 15 is een beetje oud om kerkgang nog af te dwingen denk ik dat je daar best gelijk in hebt. Sterker nog die van 1 en 13 blijven bij mij ook thuis. Maar je maakt er zo'n opgedraaid verhaal van met weinig kennis dat het uitermate irritant is.

Mijk

mijk

mijk

18-01-2016 om 20:16

Ik heb gelukkig geen dreumessen meer

Elfje65

Elfje65

18-01-2016 om 20:16

Dat weet ik best, Moni.

Ik heb ook een tijdje in zo'n plaats gewoond, maar maakt dat dan dat het (rare zin - ok is? Dat is dus wat ik bedoel. Sorry, dat vind ik een vorm van extremisme. Gelukkig zijn er heel stromingen die minder streng zijn. Het geloof is wat de mens ervan heeft gemaakt.

Moni

Moni

18-01-2016 om 20:17

Sjors, je hebt geen idee waar je over praat

Gelukkig is mijn blik minder beperkt.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 20:29

Grappig

Het is altijd zo dat men niet weet waar ze het over hebben als hun visie diegene niet aanstaat. Als je echt daarvoor pleit, weerleg dan maar iets.

mijk

mijk

18-01-2016 om 20:40

Nou ga ik het toch typen

Ik zat me zo braaf in te houden maar bij Nederlands had je misschien toch wat beter moeten volgen. Je bent amper te begrijpen. Waar pleit ik voor? Daar verwijst nergens naar? Er valt niet zo veel te weerleggen. Jij vind alle godsdienst indoctrinatie en de meeste mensen kuddedieren. Ik vind dat een beperkt,bekrompen, beetje dommig wereldbeeld. Daar valt verder niet zo veel over te discussiëren toch?

Mijk

Sjors

"Het is altijd zo dat men niet weet waar ze het over hebben als hun visie diegene niet aanstaat"

Is dat dan niet precies wat jij zegt over de ouders van dat meisje dat naar de kerk moet?

Overigens: Ik vind de discussie op zich interessant, maar jouw manier van discussiëren dermate onaangenaam dat ik verder niet mee ga doen.

Sjors

Sjors

18-01-2016 om 21:08

Mijk

Mij corrigeren omdat je me niet kunt volgen, dat ligt dan toch echt aan jouw begrijpend lezen. Als je namelijk logische verbanden had gelegd, had je geweten dat jij aan het pleiten was voor het feit dat ik niks van godsdienst af weet, zonder mijn zinnen waaruit dat blijkt te weerleggen. Dat is een beetje zwak dus.

Jippox

Nee, dit is iets volstrekt anders. Ik bedoel ermee te zeggen dat wanneer jij iets zegt wat een ander niet aan staat, jij altijd niet weet waar jij het over hebt in hun ogen. Ik zeg niet dat de ouders van het kerkmeisje niet weten waar ik het over heb?

Maaike

Maaike

18-01-2016 om 21:27

Imogen

"Ik denk dat mensen die zelf niet gelovig zijn, niet snappen hoe allesomvattend het geloof kan zijn. Het is geen kwestie van simpelweg idealen of principes, zoals met vegetarisch eten. Het is een vaste zekerheid dat de waarheid in de Bijbel staat, in de kerk wordt verteld, nageleefd moet worden. Er is geen keuze."

Hoezo niet? Als we volwassen worden maken we toch onze eigen keuzes? Vrijwel alle volwassenen van nu is gelovig opgevoed en toch noemt de meerderheid zich tegenwoordig atheïst (zie ook http://www.volkskrant.nl/binnenland/-voor-het-eerst-meer-ongelovigen-dan-gelovigen-in-nederland~a3831088/).

Er is juist een keuze, zou ik willen zeggen. Wat die keuze ook moge zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.