Linda
02-02-2017 om 10:11
oververmoeide brugpieper
Titel zegt het al.... ik zit hier met een oververmoeide brugpieper thuis.
Hij heeft sowieso moeite met verandering, dus de overstap naar de brugklas heeft hem veel moeite gekost. Hij doet het goed hoor, maar hij loopt op zijn tenen. Veel verandering, lange dagen, veel huiswerk, al weer 2 toetsweken achter de rug... hij is moe, slaapt slecht en kan zich moeilijk concentreren en motiveren, en dat terwijl hij ook nog hard zijn best doet.
Nu zal hij echt niet de enige zijn, maar ik zie wel dat hij een beetje tegen zijn grens aan zit. Vorige week zijn we na de toetsweek coulant geweest en hebben we hem een dag 'ziek gemeld', maar daar kunnen we niet mee aan de gang blijven.
Ik heb hem vanochtend ook gewoon met hoofdpijn naar school gestuurd, met de mededeling dat als het echt niet ging, hij maar even moest bellen. (belde hij net, tijdens de les zonder toestemming !!!!!!! zucht dat doe je toch niet????)
Iemand die tips heeft, feedback of herkenning? Ik ben zo aan het schipperen tussen coulance en de harde lijn. Maar heb eigenlijk best medelijden met hem...
Groet,
Linda

Pirata
02-02-2017 om 10:42
oei
Ik zou dit heel serieus nemen. Straks stort hij in.
Ik zou hem vaker ziekmelde en op die dagen wel wat van de stof met hem doornemen en het huiswerk doen. Dan loopt hij toch geen achterstand op. Maar krijgt meer rust.
Staat hij er goed voor eigenlijk?

Hierook
02-02-2017 om 10:43
Herkenning
Heb je mijn zoon beschreven?
In de eerste klas liep hij ook continue op zijn tenen. Alle overgang was lastig, hij was continue vermoeid en niet vooruit te branden.
We hebben hem heel veel met zijn huiswerk geholpen en af en toe ziek gemeld.
Al zijn vermoeidheid kwam er in de zomervakantie uit. Hij vond school niet leuk, alles was moeilijk en stom. Bij verder navragen had hij moeite zijn draai te vinden. Er wordt vanuit gegaan dat ze zelf al veel vaardigheden bezitten (hij dus niet) en veel vragen als ze met iets zitten (hij dus niet).
Hij is met goed cijfers over gegaan.
Nu in de tweede klas loopt hij weer tegen deze problemen aan. Bij hem blijkt het een combinatie van geen zin, niet vragen, niet weten wat hij wil etc te zijn. we zijn nu bezig te kijken wat hij precies wil. We houden hem continue een spiegel voor en dat lijkt hem wel iets te helpen. Misschien wil hij ook liever een niveau lager. Ik zie er het nut niet van in (bij niet willen blijven de cijfers ook minder), maar als hij motivatie heeft, om iets te doen, zal ik hem daarin ondersteunen.
Probeer er achter te komen waardoor kind zo moe is.
Is de stof te moeilijk?
Heeft hij vrienden?
Zit hij te veel achter pc, telefoon ed?
Slaapt hij goed?
Piekert hij te veel?
Groeit hij te hard? Kost ook veel energie.
Succes ermee. Bij ons hielp ook het boek het puberende brein.

haley
02-02-2017 om 10:49
serieus
Ik zou dit serieus nemen. Een brugpieper die zo duidelijk op zijn teentjes loopt, dat is heftig. Ik zou hem, zeker als hij zo slecht slaapt, geregeld een dagje laten bij slapen. Stress is niet goed. En dat hij onder de les belt, geeft wel aan dat hij het echt niet zitten, in mijn optiek. Ik zou ook met school kijken hoe je zoon het gemakkelijker kan krijgen. Bijvoorbeeld dat als hij slecht geslapen heeft, hij 2 uur later kan beginnen of zoiets.
Ik heb ook een kind gehad dat een jaar lang op haar teentjes heeft gelopen. Dat kwam deels door school, deels door ander dingen. Ik heb nog spijt dat ik haar geregeld met hoofdpijn etc naar school stuurde en ik was boor als ik dan weer door school werd gebeld dat ze ziek was en naar huis wilde. Uiteindelijk bleef ze zitten, het jaar daarop had ze het gemakkelijk op school, tankte ze bij en pakte de dingen die eerst fout gingen weer op doordat ze weer energie en ruimte in haar hoofd had daarvoor. Uiteindelijk is daarna alles (meestal) goed gegaan.

Anneque
02-02-2017 om 11:58
Mentor en leefstijl
Ik zou dit even met de mentor opnemen. Misschien kun je iets afspreken over tijdelijk terugschroeven van de belasting. Mijn zoon is regelmatig volkomen uitgeput, al heeft dat minstens één duidelijke fysieke oorzaak (astma). Wanneer het minder goed gaat, mag hij in overleg zijn huiswerk aanpassen. En soms blijft hij thuis om wat aan te sterken. Op die dagen maakt hij idd gewoon huiswerk, of leest wat verplichte boeken. Scheelt wel dat zijn resultaten verder prima zijn, dus hij kan wel eens wat missen.
Verder, hoe is zijn leefstijl? Eet hij gezond (veel complexe koolhydraten, voldoende groenten, vezels, proteïne)? Stopt hij op tijd met alle schermen (liefst 2 uur voor het slapen gaan)? Komt hij buiten? Beweegt hij voldoende? Op tijd naar bed?

Anneque
02-02-2017 om 12:06
Drinkt hij genoeg (water), en vooral: drinkt hij geen energy drankjes? Ik gok maar wat hoor, maar (veel) van die drankjes kunnen je slaap natuurlijk ook beïnvloeden.

Verhuiswagen
02-02-2017 om 12:26
Inderdaad anneque
Energiedrankjes zijn geliefd bij jongeren die energie willen krijgen maar werken juist averechts! Probeer ze dat maar eens uit te leggen. Moet me altijd inhouden bij de kassa in de supermarkt als ik zie hoeveel jongelui om acht uur s morgens twee blikjes energy en een croissant op de band leggen. 'Dat heb ik nodig' pffff
Als je je zoon wil helpen met goede energie zorg dan dat er veel noten, fruit, volkoren brood en snackgroente in huis zijn. Pakjes volkoren/zaden crackers zijn hier erg geliefd om mee te nemen naar school en een pan soep voor als ze thuis zijn. Maar ik wee hoe eigenwijs tieners kunnen zijn als t op eten aan komt....

Phryne Fisher
02-02-2017 om 12:32
Energiedrankjes (o.t.)
Bedoelen jullie daarmee Red Bull en zo? Dat heb ik nog nooit gedronken, smaakt het naar cola? Ik had het er laatst met de kinderen over en die hebben het ook nog nooit geproefd. Volgens mij is het vooral erg zoete frisdrank met een vleugje cafeïne.

Verhuiswagen
02-02-2017 om 12:42
Phryne
Red bull en andere energie drankjes (monster is n goedkoop alternatief), lijken onschuldige zoet smakende drankjes maar er zijn al doden door gevallen. Van mij mogen de kinderen eerder wijn of bier drinken dan dit. Je hoort t al, ik ben er geen fan van. Google er maar eens op. Ik mis medische kennis om t goed uit te leggen.

Anneque
02-02-2017 om 12:55
Phryne
Ja, de Red Bullachtige drankjes bedoel ik idd, niet de "gewone" sportdrankjes.
Er zit cafeïne in, maar ook andere stoffen (taurine, guarana) die het effect van cafeïne versterken. In grote hoeveelheden is het beslist niet fijn voor het puberbrein. Ik ben zelf ook erg terughoudend met koffie en cola aan kinderen geven.
Daarnaast is energydrank ook bijzonder vies naar mijn deskundige mening Mier- en mierzoet.

Linda
02-02-2017 om 13:29
reactie
Denk jullie voor de reacties.Ik had eigenlijk niet zo verwacht dat jullie het zo serieus namen. Dat bevestigt wel mijn idee dat het niet zomaar wat moe is.
We nemen het overigens zeker serieus. Ik heb er niet bijgezegd dat er op de achtergrond ook wat gedragsproblemen spelen waarvoor hij nu wordt doorgelicht. Ook de mentor is hiervan op de hoogte en we krijgen vanuit school wel degelijk goede feedback. Misschien vormt die achterliggende problematiek ook wel de doorslag van vermoeid (zoals ieder brugger) naar oververmoeid. Een dagje bijtanken mag dan ook wel, maar het moet geen gewoonte worden. Lastig om daarin de balans te vinden (want hij weet dit natuurlijk ook best uit te buiten).
Gezonde leefstijl.... dat houdt te wensen over. Zoetekauw eerste klas en sowieso weinig trek, eet helemaal niets op school (behalve worstenbroodjes uit de kantine). Terwijl hij wel wat gezond eten kan gebruiken (groeien doet hij namelijk niet). Wij sturen dat uiteraard wel in de goede richting, maar het komt niet altijd helemaal aan. Volgens mij drinkt hij geen energiedrankjes, tenminste, die komen er thuis niet in.
Computergebruik kan altijd minder, maar hier gaan de schermen om 20:00 uit en is het verplicht beneden theedrinken om af te schakelen.
Dus op zich zorgen wij wel voor goede randvoorwaarden om zich beetje gezond en fit te voelen.
Maar ik vind de huidige middelbare scholen wel zwaar hoor. Volgens mij was dat vroeger niet zo...

Yura
02-02-2017 om 15:07
Zwaar
Ik vind de huidige middelbare scholen ook best zwaar. Veel langere dagen dan wij vroeger. Ik was meestal om 3 uur klaar en ook altijd wel een middag vrij. Nu is het vaker tot 4 uur. Mijn dochter heeft ook altijd om de zoveel weken een dagje bijtanken nodig. Dan krijg ik haar niet wakker en laat haar maar liggen, dan slaapt ze de hele dag en daarna gaat het weer prima. Nu (in de 6e) is dat wel over, maar ik denk dat ze dat van de 1e t/m de 4e wel gehad heeft, zo 2 a 3 keer per jaar ofzo. Wij hebben er gewoon aan toe gegeven.
Regelmatige bedtijden zijn belangrijk en gezond eten. Wat ook kan mee spelen, zo in februari is een vitamine d tekort. Je maakt dat in de zomer aan en met die voorraad moet je de winter door. Dus dat is nu aan de lage kant, zeker als je in de zomer door omstandigheden weinig zon gehad hebt (weinig buiten, slecht weer, hoge beschermingsfactor gesmeerd, liever in de schaduw blijven etc.) en dus niet genoeg hebt op gebouwd om de winter door te komen. Het kan geen kwaad om daar een supplement van te geven of er even op te laten prikken. Ik heb zelf een tekort gehad en was daardoor erg moe, lamlendig en enorme spierpijn. Bij mijn dochter in de klas waren 2 jaar geleden meerdere meiden moe, echt doodmoe (ze dachten dat ze een geheimzinnig virus hadden en elkaar aan gestoken), enkele hebben toen bloed laten prikken, eentje had pfeiffer, de rest (stuk of 4) vitamine d tekort.

Mach
02-02-2017 om 15:33
Met Yura eens
Het is misschien lastig vergelijken, maar ik vind de middelbare school ook veel zwaarder dan in mijn tijd. Vroeger was het simpel. Je had vakken waarvoor je toetsen moeste leren en af en toe een praktikum. Tekenen, maatschappijleer, gym en muziek was voor de fun en telde nergens voor mee.
Mijn kinderen gaan langer naar school dan ik in de jaren70-80. Ze moeten verslagen maken, projecten doen, allerlei knutsel en crea opdrachten maken en samenwerken in groepjes met mensen die ze niet zelf uikiezen.
Elk vak telt mee en vindt Zichzelf superbelangrijk.
Daarnaast komt er na school ook veel meer op ze af dan wij vroeger hadden. Alles moet leuk en super zijn en zeker in de bovenbouw VO moet er al aan een CV gewerkt worden om de decentrale selectie van bepaalde studies of university's te halen!
Ik benijd de jeugd niet.
Lekker af en toe een dagje thuis! Knuffelen met papa of mama, verwennen terwijl iedereen op school zit. Dat doen wij gewoon af en toe.

Pief
02-02-2017 om 15:56
Ja, veel!
Mijn zoon heeft dit jaar in de proefwerkweken 14 proefwerken. En ja, natuurlijk oog voor muziek en beeldende vorming enorme pakken papier die ze moeten kennen. Tussendoor vijf a zes toetsen per week en daarbij komen nog de opdrachten, boeken, etc. Hij is niet langer bezig dan ik vroeger, maar ik heb wel het idee dat het veel lastiger is om overzicht te houden.

Vesta
02-02-2017 om 16:55
pfeiffer
is ie al getest op Pfeiffer, vit D, bloedarmoede?
Allemaal typische puberkwalen die vermoeidheid kunnen opleveren.

bieb63
02-02-2017 om 22:23
wat ons echt geholpen heeft
Ondanks dat ik behoorlijk serieus ben met gezond eten, was dochter op het vo een kleine eter en ook nogal kieskeurig. Kortom er ging te weinig naar binnen, zowel wbt noodzakelijke calorien (en als er meer dan genoeg calorien op een dag naar binnen gingen dan was dat via (niet door mij uitgedeelde) snoep, snaai, snack), maar vooral ook noodzakelijke vitaminen. Vanaf het moment dat ik haar dagelijks vit D druppels gaf, een muli vit met vooral B en 2x per week magnesium, zag je haar energie met sprongen vooruit gaan. En met het bijkomende resultaat dat ze ook meer gezonde eetlust kreeg.

mijk
03-02-2017 om 12:37
En hier in de omgeving ook zo'n brugklasser
en die had uiteindelijk Lyme. Ik zou fysieke oorzaak ook controleren.
Mijk

Tango
03-02-2017 om 13:44
Herkenbaar
Toen dochter naar de brugklas ging had ze het ook zwaar hoor. Het is echt een hele overgang. Ik ben heel benieuwd hoe mijn zoon het gaat doen, volgend jaar. Dochter was altijd wel serieus en wilde niet veel missen (ook niet op het sociale vlak, vond het maar saai om thuis te blijven). Als ze echt te vermoeid was of hoofdpijn o.i.d. had mocht ze dus wel thuis blijven. Bij zoon moeten we daar mee gaan oppassen, die maakt er nu op de basisschool al regelmatig misbruik van.
Dochter is zelfs van de week nog een keer thuis gebleven omdat ze de halve nacht niet had geslapen, haar vriendje had het uitgemaakt. Ik zou het dus zeker wel serieus nemen.
Inderdaad medische klachten uitsluiten en ik denk toch ook iets doen met dat eten. Op school niet eten vind ik niet goed. Hier neemt dochter altijd wat mee van thuis: fruit, koeken, brood e.d. De laatste tijd wil ze graag cashewnoten, prima die koop ik dan weer voor haar. Ze moeten wel energie op doen op school. Ze drinkt alleen maar water op school. Ook goed natuurlijk.
En verder heerst er momenteel ook veel hoor, dus hij kan ook gewoon lichamelijk niet fit zijn. Zoon hier heeft al een paar weken af en toe buikpijn. Ziet ook echt bleek en is niet fit. De volgende dag kan het weer over zijn om een paar dagen later weer terug te komen. Dochter is voortdurend verkouden. Geen oorzaak voor te vinden overigens, maar fitter worden ze er niet van.

Thea
05-02-2017 om 01:54
thee
" hier gaan de schermen om 20:00 uit en is het verplicht beneden theedrinken om af te schakelen."
In gewone ("zwarte") thee, maar ook in groene en witte thee, zit theïne, een stof die ongeveer gelijk is aan caffeïne.
In twee koppen zwarte thee zit ongeveer evenveel caffeïne als in een kop koffie.
Let op: thee drink je vaak in grotere koppen, en vaak drink je meer thee dan koffie. De hoeveelheid caffeïne die je via thee binnen krijgt, is dus zeker niet te verwaarlozen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cafeïne
Als ik 's avonds gewone thee drink, dan kan ik niet slapen.
Ik drink 's avonds alleen slaapverwekkende kruidenthee (let op, er zijn ook opwekkende kruiden, zoals pepermunt).
Ik kreeg als kind vroeger ook gewone thee aangeboden (wel lekkere kwaliteitsthee trouwens, goede Earl grey en Lapsang souchong bijv.), en ging me daar na een aantal koppen raar van voelen.
Nog steeds ga ik me van te veel gewone thee raar voelen, zelfs van te veel pickwick-thee (o.i.d.).
Groene thee is wel gezond, maar ook die kun je beter 's middags drinken, niet 's avonds.

Leen13
05-02-2017 om 02:24
Rooibosthee
Wij drinken hier met name rooibosthee, daar zitten geen opwekkende stoffen in.

maan.
06-02-2017 om 08:22
Niet alleen bruggers
Mijn jongste heeft er ook last van, op zijn tijd een paar weken 'moe'. Is vooral een winterding. Kinderarts heeft ook eea gecheckt maar alle waarden waren oke dus hier geen zichtbare oorzaak.
Ik vind ook dat school zoveel zwaarder is dan vroeger, ik was elke dag om drie uur thuis en had voor het avondeten mijn huiswerk klaar. Nu twee dagen pas om vijf uur thuis en drie dagen om vier uur.. dus elke avond hier nog huiswerk en helaas om die reden (uit zichzelf) gestopt met sporten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.