Cora Creukel
31-12-2013 om 14:08
pa en ma in het diepe: waar slaapt 'vriendinnetje'
Feestjes, logeerpartijtjes en vrienden/vriendinnen heeft onze puber nooit gehad.
Dit jaar is hij blijven zitten en na een langzame start heeft hij feestjes (met drank) en ook een vriendinnetje (het wordt nog ontkend ).
Nu komt het meisje vanavond hierheen en blijft slapen. Eerst zou haar broer ook meekomen en dan vond ik het geen probleem om ze alletwee in de kamer van onze puber te laten slapen.
Nu komt meisje alleen. Zijn wij erg ouderwets dat wij willen dat ze niet bij elkaar slapen? Op dit moment zal er nog niets gebeuren ('wat zouden wij dan moeten doen????') maar ook vooruitlopend op wat nog gaat komen (?).
Het meisje is 15 en die van ons is bijna 17.
Alvast bedankt voor jullie kijk op de zaak.

Hadewich
31-12-2013 om 14:39
Nog niet...
Als er nog ontkend wordt dat ze verkering hebben, zou ik het niet doen. Pas na een paar maanden leuke verkering zou ik ze bij elkaar laten slapen. Het meisje is nog best jong. En wat vinden haar ouders er van?

Katniss
31-12-2013 om 14:45
Logeerkamer
Ik zou ze niet samen laten slapen. Er hoeft natuurlijk niets te gebeuren, maar voor het geval dat vind ik een 15-jarig meisje daarvoor nog veel te jong. Bijna 17 is natuurlijk ook gewoon (nog maar) 16.

Marie
31-12-2013 om 14:55
logeerkamer
Natuurlijk kunnen ze ook "hun gang gaan" als jullie niet thuis zijn, maar ook ik zeg, laat haar gewoon in de logeerkamer slapen.
Hier vorig jaar hetzelfde probleem, maar dan andersom. Zij net 16 en hij bijna 18. Toen heeft hij ook in de logeerkamer geslapen. Pas sinds 2 maanden slapen ze bijelkaar op de kamer (bed). Wij zijn natuurlijk ook niet van gisteren.

Leen13
31-12-2013 om 15:21
gesprek
Elk moment is goed op deze leeftijd maar ik zou het moment aangrijpen voor een gesprek, als het goed is in de herhaling, hoe dat gaat als je je toch elkaar aangetrokken voelt en hoe je dan respectvol met elkaar omgaat, het plezier van sex, de veiligheidsvoorschriften, de verwarrende emoties, de valkuilen. Ook al is je zoon niet zeker en is het een vriendin vriendin, ik zou wel willen weten of je zoon op de hoogte is. En verder is er niets mis met apart slapen maar je kunt het ook met hen zelf bespreken, als eerste en misschien enige met je zoon, waar het meisje gaat slapen.

Leen13
31-12-2013 om 15:33
aparte slaapplaats
Zeker in het begin zou ik altijd zorgen dat het meisje weet dat ze ook apart kan slapen en is er altijd een aangewezen plekje voor.
In een aflevering van Kavanagh met Julian Thaw (Morse) zag je een scene waar de puberkinderen aan tafel besmuikt zaten te lachen vanwege de ochtendlijke sexgeluiden die ze opmerkten uit de slaapkamer van hun ouders. Even later vraagt dochter (wel 18 natuurlijk, het blijft een keurige serie) of haar vriend mag blijven slapen.
Daar heeft de advocaat Kavanagh als vader natuurlijk problemen mee en hij verbied het.
Dat leidt tot een verkilling in de relatie tussen vader en dochter. En ze vind hem natuurlijk hypocriet. Hij mag wel sex hebben en zij niet. Wat is daarvan de reden?
Dus na wat nadenken en vruchteloos proberen het contact met dochter weer terug te krijgen, zij blijft kil, geeft de vader in. Maar alleen in het weekend.
Dan is het weekend. Vriend komt en als de avond over is wachten de ouders met spanning de gebeurtenissen af.
Maar even later komt de dochter binnen, vriend is naar huis gegaan, hij had nog andere dingen te doen.
Het geeft vast wat ongemakkelijke scenes, maar ik denk dat er geen reden is waarom je ook sexuele omgang van je pubers zou verbieden, tenzij er foute dingen aan de orde zijn, is het gewoon een natuurlijke zaak dat ze dat willen als ze er aan toe zijn.
Het is toch fijn als dat dan kan in de vertrouwde sfeer van thuis in alle veiligheid.
Ik heb dan ook niets met verbieden. Ik zou niet weten wat daar de reden van zou kunnen zijn dan je eigen ongemakkelijke gevoel. En heus, het went.

Leen13
31-12-2013 om 15:35
dat neemt niet weg
Dat het gewoon een vriendin kan zijn waar geen sexuele relatie mee is. Ouders denken altijd al veel verder.

Stenna
31-12-2013 om 16:33
wel
Ik zou het wel goed vinden, maar alleen als haar ouders het ook goed vinden. Even bellen dus. Zijn ze er aan toe (qua relatieduur of qua leeftijd) dan gebeurt het toch wel ergens; zijn ze er niet aan toe, dan is het gewoon gezellig logeren toch? Ikzou het misschien wel oppakken als gespreksmomentje met zoon, over hoe het is voor meisjes, rekening houden met haar, en dat zij nog vrij jong is enzo.

wil40
31-12-2013 om 18:36
Apart
Je zoon en dit meisje hebben blijkbaar nog maar enkele maanden contact? Dat haal ik uit je verhaal, je zoon is blijven zitten en heeft nu een vriendinnetje. Dus vanaf Sept/okt? Is ze al veel bij je over de vloer geweest? Is er iets serieus gaande? Nee, want ze ontkennen zelfs dat ze verkering hebben. Het meisje is pas 15 en ik als volwassenen voel me verantwoordelijk onder mijn dak. Of ze op de hoek van de straat wat knuffelen is een andere zaak.
Op de logeerkamer dus en als ik haar amper ken en ze woont dichtbij kan ze lekker naar huis gebracht worden door mijn zoon. Ik heb namelijk geen aparte logeerkamer of slaapplek.

Jasam
31-12-2013 om 19:18
Juridisch zou je zoon zelfs een strafbaar feit plegen
Handelingen met minderjarigen van twaalf tot zestien die bestaan uit het buiten echt plegen van ontucht zijn verboden. Dit geldt zowel voor vrijwillige handelingen als voor onvrijwillige handelingen. Maximumstraf: 8 jaar gevangenisstraf.
http://www.wetrecht.nl/seks-met-minderjarigen/
Mijn dochter (17) heeft 1,5 jaar verkering met een jongen van (15)
Na overleg met de ouders van de jongen is het nu nog een NO-GO area.
Zou het eerst even met je zoon overleggen en zo nodig even met de ouders van het meisje praten.

Kaaskopje
31-12-2013 om 19:34
Vroeger
vond ik dit ook aan de jonge kant, maar inmiddels ben ik daar wat op teruggekomen. Mijn dochter had op haar 16de verkering en was in de loop van dat jaar ook toe aan 'de eerste keer'. Voor mij was het niet te jong.
Dat ze bij elkaar slapen hóeft toch niet te betekenen dat ze al meteen meer willen dan knuffelen? Ik zou er gewoon eens over praten.

Jasam
31-12-2013 om 19:45
@Kaaskopje
...als de ouders van het meisje aangifte doen is dit zeker niet ondenkbaar...

albana
01-01-2014 om 08:42
als het nog geen 'echte vriendin' is
Als het nog geen echte vriendin is (dat ontkend hij tenslotte) zou ik het niet goed vinden. Of niet goed vinden is een groot woord...Ik zou haar gewoon de logeerkamer wijzen en er verder weinig over zeggen alsof het een vanzelfsprekend iets is.
Maar ik zou ook een gesprek met zoon aanknopen over sex en voorbehoudsmiddelen. Ik zou ze zelfs kopen en in huis neerleggen voor het grijpen. Niet nu, maar in de loop van de komende tijd.Het is een ingewikkeld iets 'relaties' en erbij nog 'sex', soms gaan dingen niet helemaal zoals je gepland had, komen dingen onverwachts, ontwikkelen zich onverwachts. En dan beter ermee verlegen dan om verlegen.
Ik zou ook willen weten hoe de ouders van het meisje erover denken.
Over 'blijven slapen'.
Dat is op zich niet vreemd hoor. Toen oudste voor het eerste dikke verkering kreeg was ze ook nog 15. Dat verliep ook ongeveer zo.
Eerst waren ze gewoon 'vrienden' en ontkenden ze het ook. Terwijl wij allang zagen dat het 'iets' anders in elkaar stak.
Toen het dan eindelijk officieel 'aan' was begonnen de ouders van die jongen erover, toen ik oudste een keertje wegbracht naar hem.
Op dat moment was het nog niet aan de orde. Ik bracht haar juist weg met de auto zodat ik haar ook weer retour kon halen
Maar we dachten er (gelukkig) hetzelfde over....
Als het een 'tijdje' aan is, mag het. Bij hun was dat tijdje pas toen oudste 16 was. Hij was maar een 2 maand ouder.
Dus ook nog maar net 16. Dat scheelt....als het leeftijdsverschil groter is (b.v. jongen bijna 17/meisje 15 zoals in jullie geval)is de kans groter dat 1 van hen erg jong is nog als ze eraan toe zijn.
Wij hadden het geluk dat de ouders van deze jongen al 'ervaren' waren met deze kwestie's. Want deze jongen was de jongste van 4
Voor ons was het de oudste. Dus ook enigzins van wat moeten we nu??? Hoe pakken we dat aan???
Ze hebben het best lang met elkaar uitgehouden, zijn nog steeds een beetje 'bevriend'...En hebben denk ik in 'vertrouwen' hun relatieonele en sexuele leven kunnen verkennen.
Beiden hebben al een tijd een (andere)stabiele relatie, beiden serieus.
Oudste is 20 en gaat binnenkort samenwonen met deze jongen.
En wat jasam betreft. Ik denk dat praten met die ouders dit voorkomt. Als zij toestemmen lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er een rechter in ned. te vinden is die je veroordeelt op dit wetsartikel dat eigenlijk voor pedofielen bedoelt is en niet voor jeugdigen op het liefdespad.
Ik weet wel zeker dat áls er iemand(een jongere) veroordeelt zou worden hierop, dat alle media in ned. erbovenop zouden springen. Jij de laatste tijd dat nog gehoord???
groeten albana

wil40
01-01-2014 om 09:57
Jasam
Ontucht met een minderjarige is verboden maar dit is tussen minderjarigen. Volgens mij kan, als dit inderdaad strafbaar is, een groot gedeelte van de jeugd de cel in.

wil40
01-01-2014 om 10:01
Kaaskopje
Het gaat mij ook niet alleen om de leeftijd maar wel om het stadium van de verkering. Dit stel heeft zelfs geen verkering en kent elkaar nog niet lang. Jou dochter was 16 toen ze verkering kreeg en toen ze bijna 17 was, en de relatie dus blijkbaar best serieus was, volgde het samen slapen. Dit meisje is pas 15 en heeft geen verkering zoals ze zelf zegt.

Kaaskopje
01-01-2014 om 10:32
wil
Daarom zei ik ook dat ze eens met haar zoon moet praten. Om duidelijkheid te krijgen en uit te zoeken in welk stadium de liefde verkeert.

Kaaskopje
01-01-2014 om 10:39
jasam
Ik verbaas me vooral over de harde toon juist uit jouw mond. Zoon is vast geen jongen die dit meisje tot seks dwingt. Als je elke meerderjarige liefde aan wilt geven zal dat lekker positief zijn voor de relatie met je kind. Die kans is er gewoon als een kind bijna 16, 16 of 17 is. Praten is het sleutelwoord.

Cora Creukel
01-01-2014 om 12:39
Ze is weer weg
De ouders van het meisje had ik graag even willen bellen maar die hebben het op oudjaarsdag heel erg druk met hun bedrijf en een privénummer heb ik niet.
Na het eten verdwenen dame en heer naar boven om de spullen in orde te maken. Het matje lag toen niet meer waar wij hem neergelegd hadden. Daar hebben wij toen iets van gezegd en het matje werd teruggelegd.
Ze hebben de hele avond zeer knus op de bank gezeten/gelegen met elk een mobieltje in de hand
Man en ik lagen er eerder in dan het stel dat beneden nog tv(?) zat te kijken.
Om 12 uur zou ze thuis weer ergens naar toe gaan dus was ze hier op tijd vertrokken.
En: op facebook is er een levensgebeurtenis toegevoegd )

Tonny
01-01-2014 om 16:34
Welnee, niks ouderwets
Gun zo'n logeertje een eigen privé slaapplek en houd daarnaast de communicatie open over allerlei zaken die meekomen met het opbouwen van een relatie, qua intimiteit, vertrouwen, grenzen stellen, ontdekken wat je echt wilt en wat niet, tijd nemen om elkaar te leren kennen.
Al dan niet een logeerbed zegt niks over al dan niet seks, maar als je er meteen vanuit gaat dat ze samen slapen ( en al dan niet seks hebben) gaat het wellicht net wat sneller en minder bedachtzaam als wijs is. Zeker na feestjes ( en drank).
Succes ermee, het is een heel nieuwe fase, verkering over de vloer !

voorlijk
01-01-2014 om 18:22
Hier pas 13
Mijn dochter is pas 13 en slaapt sinds kort steeds bij haar vriendje. "We hebben geen sex, we knuffelen alleen." Eerst sliepen ze met een groep en was er nog geen verkering, maar toen werd het opeens alleen dochter en vriendje. Aardige jongen, maar het gaat me wat snel. Ze zijn 13! Dochter was altijd al een liefhebber van grenzen opzoeken en liefst overschrijden.
We hebben nu gezegd dat er aparte slaapkamers moeten komen en dat ze ook eens hier moeten slapen, anders komen er geen logeerpartijen meer. Nu zijn wij de strikte ouders ofwel boemannen. Ik vind het nog coulant dat ze uberhaupt mag logeren daar. Ik weet het even niet meer...

Aagje Helderder
01-01-2014 om 19:42
Zo dan, voorlijk!
Hoezo gaat het jou te snel maar grijp je niet in? Ze is pas 13 zeg je. 13! Dan zou ik denken dat jullie de grenzen aangeven en niet zij. Natuurlijk kan ze er overheen proberen te gaan en gaat ze er misschien ook daadwerkelijk overheen. Maar als jullie de grenzen niet aangeven, zal ze niet weten dat ze niet alleen haar eigen maat is. Ik ben op een heleboel vlakken echt wel van overleg, maar volgens mij hebben kinderen uiteindelijk wel grenzen nodig en die moet je als ouders uit je eigen waarden en normen halen.
Ik zou die logeerpartijen niet goed vinden zo lang daarbij niet jullie grenzen gerespecteerd worden. Niet bij het vriendje en niet bij jullie. En het feit dat jullie dan gezien worden als de strikte ouders, daar zou ik me niet druk over maken. Dat is nu eenmaal soms je lot als ouders, denk ik dan maar.
Wel apart trouwens dat de ouders van vriendje hierover niet met jullie overleggen.
Aagje

Katniss
01-01-2014 om 19:57
Poeh
Als ik zoiets lees ben ik altijd blij dat mijn 14-jarige nog helemaal niet geïnteresseerd is in jongens. Mijn bijna 9-jarige speelt alleen maar met jongens en heeft deze week weer bij een vriendje gelogeerd. Er zijn nog totaal geen aanwijzingen voor prepuberteit, maar ik denk er wel eens over wanneer dat soort logeerpartijtjes eigenlijk niet meer kunnen (11, 12?).

Stenna
01-01-2014 om 22:08
maar
Ze hebben toch geen seks, zegt ze? Of heb je redenen dat niet te geloven? Dit lijkt dan meer een soort kinderliefde nog?
Voor wel seks vind ik 13 oveigens ook wel echt te jong.

Kaaskopje
01-01-2014 om 22:51
Zijn de grenzen naar boven getrokken?
Ik kan me eerdere draadjes herinneren, waarin ouders het vrij normaal vonden als 'kinderen' met 14 al seks hadden. Nu lijkt het of 15 jaar eigenlijk nog te jong gevonden wordt. Klopt mijn constatering?
Gevoelsmatig ligt bij mij de grens bij 16 jaar. Bij ons is dat gelukkig ook de praktijk geworden wat de jongste betreft. De oudste had tot het voorjaar helemaal geen zin in dat 'ingewikkelde' gedoe van verkering en zo. Gewoon 'matties' en meer niet. Maar het is dan toch gebeurd... verliefd!

Jaina
02-01-2014 om 00:51
Nee
Natuurlijk laat ik hier geen 15 jarig vriendinnetje logeren van een zoon en natuurlijk laat ik al helemaal geen 13 jarige dochter logeren bij haar vriendje. Het idee alleen al is volslagen idioot.

Kaaskopje
02-01-2014 om 07:03
Jaina
Wat betreft 13 jaar ben ik het met je eens. Véél te jong, maar je neemt zowel 13 als 15 in een moeite mee in 'volslagen idioot' en daar ben ik het toch niet voor 100 procent mee eens. Dat klinkt als een veroordeling naar mensen die 15 jaar wel goedkeuren. Ik denk dat jij hier strenger dan de gemiddelde ouder in bent. Dat mag, dat is iets wat je met je eigen kinderen uit mag vechten, maar het is niet de maatstaf. Persoonlijk vind ik 15 ook jong, maar een grensgeval. Het hangt van de situatie en de verliefden zelf af of dat echt 'not done' is.

albana
02-01-2014 om 09:28
13/15/16
Ik denk dat leeftijd niet eens het belangrijkste is. Ik denk dat het afhankelijk is van hoe het kind zich ontwikkeld.
En ook dat ouders daar best een idee over hebben hoever dat kind er nu mee is. Nou bestaan er ouders die dat compleet negeren en allerlei dingen in hun hoofd hebben van kerkelijke voorschriften tot opvoedkundige dingen maar dat bedoel ik niet.
Wat ik bedoel is dat je best 'aanvoelt' als ouder zijnde of ze in deze ontwikkelfase zijn of niet.
Oudste was wat sexuele ontwikkeling betreft enigzins verder op 15 jarige leeftijd dan jongste op 15 jarige leeftijd.
Zou jongste nu (is nu 15) aan komen zetten met een dikke verkering waar ze helemaal hoteldebotel op is en aankondigen dat die zou blijven slapen zou ik écht helemaal in shock zijn.
Bij oudste had ik daar helemaal niet gek van opgekeken toen ze precies even oud was.
Oudste was er ook altijd erg open over. Vertelde haar eerste zoen gewoon onder het eten, hoppa met iedereen erbij, zonder blikken of blozen. Dat heeft als voordeel dat je precies weet waar ze aan toe is en hoever ze wat dat betreft is. Maar het is ook wel confronterend. Met name voor vaders, hahahaha
Jongste vind het hele jongensgedoe tot nu toe nog helemaal niks. Ze baalt dat sommige vriendinnen soms té veel rekening houden met hun verkering en als je haar gezicht ziet als ze verteld over haar vriendin die nu een vriendje heeft...snap je het wel. Zo ongeveer alsof ze citroensap in d'r mond heeft Ze is niet van plan om ooit verliefd te worden want dan doe je maar belachelijk. Heeft zelfs nog nooit gezoend met een jongen (oh, bah! hou op!).
Dat kan zo veranderen dat weet ik ook wel.Over 2 maand is ze al 16. En het zou me niet uitmaken, maar dan nog is het niet doorgaans dat er op de eerste dag van de verkering al écht gesext wordt hoor met alles erop en eraan.
Dat heeft tijd nodig.
Dat ontwikkeld zich van kussen tot...nou ja en verder.
Meegaan in die ontwikkeling lijkt me belangrijker dan de precieze leeftijd. Er zijn altijd kinderen die voor of achter lopen.
Dat lijkt me vrij normaal. Wat die 13 jarigen betreft....het zou ook best kunnen dat er alleen geknuffeld wordt. Maar dan nog, waarom moet dat dan 'snachts? Ik zou 13 echt wel erg jong vinden. Maar kan dat omdat ik het kind niet ken en niet weet in hoeverre ze ermee bezig is, ontwikkeld is, beoordelen.
groeten albana

Nils
02-01-2014 om 10:04
Verbieden
Je kunt kinderen niet verbieden sex te hebben, hetzelfde geldt voor het drinken van alcohol: als ze willen, doen ze het toch wel. Dat betekent niet dat je het dan maar gelijk moet faciliteren. Uit onderzoek onder alcoholgebruik en misbruik onder jongeren kwam heel duidelijk naar voren dat kinderen van ouders die het gebruik thuis verbieden, veel minder drinken dan kinderen van ouders die het toestaan. Zelf denk ik dat dit ook voor sex kan gelden. Persoonlijk ben ik van mening dat sex op te jonge leeftijd, voornamelijk op geestelijk gebied, heel schadelijk kan zijn. Kinderen kunnen de gevolgen voor later niet altijd inschatten, het is belangrijk dat ouders ze daar op wijzen. Met 15 jaar op een kamer zou voor mij onbespreekbaar zijn. Hoewel de gevoelens er al wel zijn, lijkt het biologisch ook nog niet de tijd: kijk alleen maar naar de enorme risico's die een zwangerschap en bevalling voor zo een jong meisje met zich meebrengen...

FayW
02-01-2014 om 10:59
Kaaskopje
Dit onderwerp komt hier al een paar jaar met regelmaat terug, en ik heb het nooit normaal gevonden om een meisje van 14 of 15 bij een jongen te laten slapen. Ook niet toen mijn eigen dochter 15 was en een vriend had. Ik zie het dilemma niet, hier zou en zal het niet gebeuren.

Stenna
02-01-2014 om 12:19
terug
Dat het onderwerp vaker terug komt geeft al aan dat er geen eenduidig antwoord is en niet iedereen hetzelfde denkt. Ik zou het dus niet zo n probleem vinden zelf.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.