Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
HSS

HSS

30-10-2013 om 10:12

Pakjesavond met pubers

Eigenlijk vieren wij pakjesavond altijd op dezelfde manier. Ik koop kadootjes voor iedereen en met pakjesavond worden die in een zak voor de deur gezet door de buurman We eten wat lekkers en pakken dan de pakjes uit en de kinderen vertrekken weer naar boven met hun nieuwe aanwinsten. Nu ook de jongste een echte puber is wil ik het toch eens anders aanpakken. Maar hoe? Gaan we lootjes trekken en gedichten schrijven? Iets anders en wat dan?
Hoe vieren jullie pakjesavond met oudere kinderen? Of vieren jullie dat helemaal niet meer?

neteret mut

neteret mut

30-10-2013 om 10:36

wij wel

Wij vieren wel, ik koop de meeste zelf maar 1 pakje is een "lootjespakje" . Daar hoort dan een gedicht bij. Zak staat bij ons gewoon in de eigen garage, aan gedoe met buurmannen hebben we nooit iets gedaan (hebben altijd zelf iets bedacht). Schoonvader en zwager vieren altijd mee.

Met surprise en gedicht

Hier werd jarenlang lootjes getrokken op pakjesavond en een surprise en gedicht was verplicht, de kinderen kregen 12,50 van ons en 12,50 van Opa en oma en een verlanglijstje op het lootje. Was toen een groot succes. We waren dan ook met 14 personen.
Sinds 2 jaar zijn we hier gestopt met de Sinterklaasviering, mede doordat één van de kinderen het contact verbrak. De 4 volwassen kinderen + aanhang vieren nu hun eigen Sintfeest. We gaan nu samen de stad in en kopen dingen die ze gewoon graag willen hebben, zonder daar een hype omheen te maken.
Kinderen zijn 13 en 16 jaar.

patrica1966

patrica1966

30-10-2013 om 11:02

wat vinden de pubers leuk

Wij zijn gestopt met de vieren van Sinterklaasfeest. Pubers hadden geen zin in gedichten schrijven ed. Deze werden letterlijk van internet geplukt.
Nu gaan wij rond vijf december uit eten. Dit vinden ze leuker dan sinterklaasfeest vieren.

Annet

Annet

30-10-2013 om 11:47

Dobbelen, cadeau en gedicht

Wij dobbelen met 8 volwassenen en 4 pubers voor simpele cadeautjes tussen 10 cent en 2 euro. Dit vindt iedereen erg grappig.
Daarnaast geven de pubers cadeaus aan de volwassenen (2 per kind) met een gedicht. Volwassenen doen dat ook. Pubers krijgen dus twee keer zo veel.

Verder gezellig samen eten.

Jaina

Jaina

30-10-2013 om 11:56

Toen wij uit Nederland weggingen en geen van onze eigen kinderen meer geloofde wilde ik sinterklaas er uit gooien. De kinderen waren het hier absoluut niet mee eens en dus vieren we nog steeds sinterklaas. De viering is uiteraard wel wat veranderd en wij vieren naast sinterklaas ook nog kerst met cadeautjes dus er gaan hier geen enorme bedrage door heen. We doen nu gewoon lootjes trekken en iedereen een cadeautje van tussen de 20 en 30 euro. Ik betaal voor onze jongste kinderen aangezien ik het voor hun een vrij hoog bedrag vind. Wederom bedrag is democratisch ingesteld dus hoewel het van mij lager zou mogen vinden de kinderen dit leuker omdat je zo wat meer keuze hebt.
Elk cadeautje wordt vergezeld van in elk geval een gedicht en misschien ook een surprise. Daarnaast krijgt iedereen een chocolade letter.
Mijn moeder heeft verder de gewoonte om voor elk kind een boek te kopen vergezeld van een zeer lang gedicht.
De afgelopen jaren hebben we daarnaast ook het dobbelspel gespeeld met kleine hilarische cadeautjes en dat was ook een groot succes; juist bij de pubers.
Ik geef daarnaast geen extra cadeautjes maar dat is omdat we ook kerst vieren. Met kerst wisselen we ook geschenken uit en dan koop ik voor alle kinderen een aantal cadeautjes.
Als we geen kerst zouden vieren dan zou ik met sinterklaas wat extra's doen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-10-2013 om 17:09

Natuurlijk

Nu voor het eerst lootjes getrokken. Andere jaren moest iedereen voor iedereen iets kopen van maximaal €5,-. De kinderen gaven we een bijdrage omdat het anders te duur zou worden voor ze. Ze krijgen hier altijd een letter, een boek, een kleertje zoals sokken, pyjama, sportkleding, iets van het lijstje en iets bedachts door de Sint. Met gedichten en wij maakten voor ieder kind twee surprises.
Nu dus lootjes, de kinderen denken dat het dat éne cadeau wordt maar de letters liggen al klaar en ik wil nog wat bij kopen voor ze. We gebruiken wel een dobbelsteen. Cadeau pakken, of drinken inschenken, liedje zingen enz. Anders is het alleen maar een uitpakfeest.
Wij doen niet aan kerst.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-10-2013 om 17:10

O en

Puber schrijft zelf prachtige gedichten en krijgt meestal dingen als een vuurwerkbon, sportkleding, boek, bioscoopbon, lekkere douchegel.

Stenna

Stenna

31-10-2013 om 01:12

te klein gezin

Ik zit er ook mee. Wij hebben 1 (puber)kind: met z'n drieen lootjes trekken is onmogelijk en de meeste andere vormen ook niet heel leuk (sinterklaasspel) met drie. Maar in vind het ook niet leuk voor kind om niks te doen. Voorheen waren er nog oma's/opa's bij maar die leven inmiddels niet meer. Andere nauwe familie woont ver weg of heeft kleine kinderen die nog geloven, vrienden vieren het meestal met hun eigen (grotere) gezin. Meestal koop ik dus maar wat cadeau's en schrijf er gedichten bij en we maken het toch wel gezellig. Maar een echt goede ingeving, daar wacht ik nog op, het blijft een beetje kaal aanvoelen.

Evanlyn

Evanlyn

31-10-2013 om 10:48

stenna

Ik heb het ooit samen met een (kleiner) bevriend gezin gevierd, dat is een geweldig succes geworden. Onze kinderen waren toen nog klein en we konden samen een echte Sint en Pieten inhuren. Het wordt dan een ander feest dan alleen met het gezin, maar wel heel leuk.

Wel moet je dan goede afspraken maken over het verloop van de avond: lootjes, hoe duur zijn de cadeaus en hoeveel, wie zorgt voor warme chocolademelk en speculaas. Het beste werkt dit natuurlijk als het gaat om twee gezinnen waarvan alle gezinsleden met elkaar door een deur kunnen (maar in elk geval de kinderen). De knusse Sint-sfeer doet de rest.

In het geval van pubers zou ik dan voor iets meer entertainment zorgen, zoals het dobbelspel (hierboven genoemd) of ouderwetse spelletjes spelen.

We zijn zelf een groot gezin, maar als een ander (groter of kleiner) gezin het zou voorstellen, zou ik het zo weer doen.

rosa

rosa

31-10-2013 om 11:44

surprises

Wij vieren met twee oudere pubers Sinterklaas. We trekken lootjes, iedereen maakt 1 surprise, met gedicht. Daarnaast heeft iedereen een verlanglijstje en krijgt iedereen daarvan een paar cadeaus. Die deel ik dan weer uit met het verzoek er een gedicht bij te schrijven - dat hoeft natuurlijk niet een hele A4 te beslaan. Dus iedereen maakt een paar gedichten (en ik meestal nog wel wat meer). Er worden geen cadeaus gegeven zonder gedicht.
Het dobbelspel vinden ze heel stom, dus we doen het zo. Zijn er de hele avond mee bezig, heel gezellig!

Dalarna

Dalarna

31-10-2013 om 12:19

Stenna

Waarom zou je dan ook lootjes trekken? Iedereen maakt gewoon wat voor de twee anderen? Dan zijn er toch zes pakjes met gedichten en/of surprises. Met een banketletter erbij en chocolademelk kan dat toch ook even gezellig zijn? Je kunt er zelf natuurlijk altijd nog pakjes bij doen met zaken die men toch binnenkort nodig heeft om het nog wat op te krikken.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-10-2013 om 12:57

Vroeger

Wij maakten er vroeger met z'n vieren altijd nog een leuk feest van. Geen lootjes, maar iedereen kocht cadeautjes voor iedereen, en m'n ouders vulden dat aan met wat extra dingen. M'n zus en ik maakten voor iedereen een suprise en een gedicht en m'n moeder schreef voor iedereen een paar gedichten. En m'n vader een, voor m'n moeder, want die wilde geen gedicht voor zichzelf schrijven.
Ik heb hele leuke herinneringen aan die avonden, ik hoop dat als mijn kinderen ouder zijn we het ook op deze manier blijven vieren.

Arawen

Arawen

31-10-2013 om 13:40

als Rosa

Hier ook 2 pubers, gezin van 4 personen. Wij kopen pakjes voor elkaar, kleinigheden voor EUR 5 of zo. Het vooral om het gedichtje dat er bij zit.. Zonen zijn niet geweldig in dichten (man trouwens ook niet.. en dat is dus altijd zweten, liefst zo kort mogelijk van tevoren.. maar dat heeft ook z'n charme. We vullen er gemakkelijk een avond mee.

De jongens vinden het zo belangrijk dat we zelfs wel eens met Kerst 'sinterklaas' hebben gevierd, met pakjes en gedichtjes. Toen het 'sinterklaas-weekend' bij hun vader viel. Gedichtjes als 'op zijn arreslee brengt kerstman voor jou een pakje mee' vallen in de categorie 'sint liep urenlang te denken..'

Inmiddels zitten we logistiek met een ander probleem; oudste heeft stevig verkering en in gezin van vriendin wordt ook fanatiek sinterklaas gevierd. Dus hij moet nu 'dubbel' en de tijd moet nog zorgvuldiger worden verdeeld, tussen haar familie en de zijne..

HSS

HSS

02-11-2013 om 14:22

Pakjesavond of niet

Dank voor jullie reacties. Hier kan ik wel wat mee Helaas heeft 1 zoon te kennen gegeven dat hij er geen zin meer in heeft. Ik hoop dat hij zich nog bedenkt anders drukt dat toch wel de sfeer. Maar ik ga het dan hoe dan ook met de overige gezinsleden gezellig maken. Van de week houden we een gezinsvergadering en dan leg ik eens wat voorstellen op tafel

Elinde

Elinde

02-11-2013 om 18:27

Dobbelspel?

Hoe gaat bij jullie het dobbelspel dan?
Wij doen al jaren een spel waarbij je moet dobbelen en als je dan 6 gooit moet je een opdrachtkaartje pakken, de opdracht uitvoeren en daarna mag je een kadootje pakken.
Maar na jaren spelen wordt dit toch wat voorspelbaar en het is ook wel langdradig.
Hoe dobbelen jullie?

Annet

Annet

02-11-2013 om 20:02

dobbelen hier

Ik ben onze handleiding even kwijt. Maar je moet je zoiets voorstellen:
1 = iedereen geeft één cadeau (van de twee) door naar rechts
2 = iedereen geeft één cadeau door naar links
3 = je mag met iemand van plek verwisselen, de cadeaus blijven liggen
4 = je mag bij iemand anders een cadeau omwisselen met één van jezelf
5 = buurt overslaan
6 = cadeau uitpakken als die nog niet uitgepakt is

Aan het begin krijgt iedereen 2 ingepakte cadeaus.
Aan het eind (bijvoorbeeld na 30 minuten) gaat de kookwekker en houdt iedereen wat hij dan heeft.

Er zijn allerlei variaties op, o.a. een ongelijke verdeling van cadeaus.

Op google kun je allerlei handleidingen vinden.

Hier is het hilarisch omdat het cadeaus zijn van geen enkele waarde maar wel grappig. Toevallig kreeg ik vandaag een Unox ijsmuts in de supermarkt. Die is gelijk naar de voorraad dobbelcadeaus gegaan. Ik heb ook een zelf te maken speculaastaart zonder te bakken ingeslagen bij de Aldi. De Action levert heel wat cadeaus voor ons dobbelspel.

Annet

Annet

02-11-2013 om 20:05

Oja, het leukste cadeau hier ooit......

was een kerstkaart die je zelf moest borduren, een pakketje dus.
Niemand wilde dat ding hebben dus dat cadeau bleef rondcirkelen.
Andere leuke was een goedkope boodschappentas (zoals INtertoys, Action en Blokker die hebben). De Oma's wilden niets liever dan dat ding!
Degene die de tas niet gewonnen heeft, heeft er één gekregen met Kerst

Evanlyn

Evanlyn

02-11-2013 om 23:33

HSS

Heeft hij echt geen zin in de avond, of alleen niet in het maken van surprise en gedicht? Misschien is hij niet zo creatief of heeft hij het druk op school? Ik heb wel eens met een puber afgesproken dat ik de verplichtingen op me nee, van cadeau uitzoeken tot surprise, en dat puber gewoon aanschuift en zich verder rustig op het schoolwerk kan concentreren. Hetzelfde verhaal voor de surprise voor school, wat anders ook een drama wordt. Mij maakt het niet uit want ik ben een crea bea. Of misschien heeft hij andere ideeën over het verloop van de avond?

Dobbelspel

Wij gaan het dobbelspel doen: http://www.dobbelspel.nl/

HSS

HSS

03-11-2013 om 22:20

Evanlyn

Ik heb nog geen kans gehad om het eens rustig met hem te bespreken maar dat ga ik zeker doen. Een geluk dat ik er zo vroeg bij was, dat geeft me nu de tijd. Hij is wel een beetje een mopperkont dus best kans dat ie toch gewoon meedoet maar eerst even aan het idee moest wennen. Is tenslotte ook al weer een jaar geleden

Dalarna

Dalarna

04-11-2013 om 06:24

Ons dobbelspel

Het werkt met 1 kado per persoon per ronde en wel ingepakt! Verder met twee dobbelstenen (meer mogelijkheden en spannender) en iedereen gaat met een kado weg, je kunt ook 1 pakje meer doen, dat blijft dan wel over.

Spelregels vooraf:
• Dobbelen met twee dobbelstenen.
• Spel spelen totdat ALLE kadootjes open zijn EN iedereen een pakje heeft. Dan afspreken hoelang we nog spelen: kookwekker zetten, horloges en telefoons inleveren en wekker omdraaien zodat niemand kan zien hoeveel tijd er nog is.
• Gaat de wekker: dan is het spel METEEN afgelopen. Niemand mag nog een pakje omwisselen, ook als iemand net heeft gegooid.

2 Ruil je pakje om met een pakje van tafel.
Heb je geen pakje: neem een pakje van tafel.

3 Maak 1 pakje open (van jezelf of van een ander).
Alle pakjes open: er gebeurt niets.

4 Neem een pakje van iemand af en geef het aan iemand die geen pakje heeft.
Heeft iedereen een pakje: wissel dan twee pakjes om: niet van jezelf en je mag ook wisselen met wat op tafel ligt.

5 Allemaal een stoel naar rechts.
Pakje laten liggen.

6 Neem een pakje van de tafel.
Heb je al een pakje: ruil je pakje om met een pakje van tafel (dit moet).

7 Er gebeurt niets!

8 Ruil een pakje van jou met dat van iemand anders.
Heb je nog geen pakje, dan pak je een pakje van iemand af.

9 Allemaal een stoel naar links.
Pakje laten liggen.

10 Geef jouw pakje aan iemand die nog geen pakje heeft.
Heb je geen pakje: pak een pakje van tafel en geef het aan iemand die nog geen pakje heeft.
Heeft iedereen een pakje: ruil jouw pakje met iemand anders.

11 Maak 1 pakje open (van jezelf of van een ander).
Alle pakjes open: er gebeurt niets.

12 Geef iemand een pakje van tafel.
Heeft iedereen al een pakje: ruil dan van iemand het pakje om met wat er nog op tafel ligt.

Elinde

Elinde

04-11-2013 om 07:49

Leuke tips

voor het dobbelspel! Dat gaan we zeker doen op 5 december.

Sint

Wij gaan gourmetten en we hebben met ons viertjes en oma lootjes getrokken of eigelijk heb ik ze uitgedeeld.
Ze maken er wel iets van. En doen moeite om wat te kopen!
Ik zelf koop dan nog wat kleine dingetjes.

Vond het vorig jaar ook gezellig!

wie weet hier nog een oplossing voor?

Hier ook geen groot familiefeest met Sinterklaas, zoals vroeger wel gebruikelijk was. Nu nog 1 puberkind thuis, want de oudste doet mee met het jeugdparlement en hij zit op 5 dec. in Litouwen.
Wat doen we met drie personen? Het puberkind dat thuis is, is bovendien op 3 dec. jarig dus hij weet niks meer te vragen voor sinterklaas. Het is al moeilijk om nog verjaardagscadeautjes te verzinnen.
Het lijkt me wel leuk om iets in de koffer te stoppen voor oudste. Misschien ook iets dat hij kan delen in het gastgezin. Maar wij missen hem!
Als ik het niet goed aanpak dan zitten we op 5 dec. een beetje sip aan de warme chocomel.....

groet, Jutta

dalarna

wat ontzettend leuk dat dobbelspel met 2 stenen!
hoeveel rondes hebben jullie op sinterklaas avond?

dit wordt voor ons het spel, ben er helemaal blij mee. nog een paar gewone kadootjes er bij, en klaar!

Ella2007

Ella2007

06-11-2013 om 08:56

surprises, enthousiasme

Sinds vorig jaar doen wij surprises, ieder maakt er een voor een ander, met gedicht. We zijn met 4, dus 4 uit te pakken surprises. Zoon is beginnend puber, dochter einde basisschool. Ze hebben al zo ontieglijk veel lego en playmobil, dat ik dat niet meer koop. En voor de wensen van beginnend puber mag hij zelf sparen, ik geef geen ipods of iphones, daar hebben wij geen budget voor. Ze willen ook graag ieder jaar skien, en dat kost ook niet niks.

Verder koop ik dit jaar wat kleine kados erbij: sokken, een adventkalender van de xenos (ook al zo'n vast gegeven), een penny en een donald duck, en kleding die ze toch al moeten hebben (nieuwe badjas, nieuwe fleecetrui).

Daarnaast, ookal zo'n vast gegeven waar de kinderen erg aan hechten, maak ik erwtensoep en pannenkoeken. Dat doe ik niet zo vaak, dus verhoogt de feestvreugde wel.

Ik zie er ook altijd wel een klein beetje tegenop, vooral omdat manlief het hele gebeuren af en toe als een verplicht nummer lijkt te ondergaan ( terwijl hij het op zich best gezellig vind, maar hij kan zich niet zo geven), en het enthousiasme er niet echt vanaf straalt, en zoonlief kan ook nog wel eens bijdehandte opmerkingen maken naar zus toe, waardoor zus weer beledigd of gekwetst is.

Dus ik voel me wel een beetje de kartrekker, maar ik weet ook dat degenen die voor de vorm een beetje tegendraads doen, het ook wel erg zouden vinden als we niks meer doen.
Maar wij zijn ook niet de hele avond bezig, meestal zijn we met een uurtje of anderhalf klaar. Prima toch? Daarna nog lekkere toastjes en drankjes en lezen in je nieuwe Donald Duck, of een filmpje op tv kijken.

HSS

HSS

07-11-2013 om 15:51

Zoonlief

Ondertussen heb ik met de dwarsliggende zoon gepraat. Hij wil vooral niets. Geen lootjes, geen kadootjes kopen en geen gedoe. Het waarom kreeg ik er niet zo uit maar hij is er in ieder geval bij dus dat is al heel wat.
Planning nu is dat ik een buffetje maak zodat iedereen zelf kan pakken wat ie lekker vind. Da's handig vanwege de verschillende wensen/voorkeuren qua eten. Na het eten haal ik de zak uit waar ik voor iedereen een kleinigheid in stop. Dat varieert dan van handschoenen tot truien. En ik heb vandaag chocolade sinterklazen gekocht alvast. Liep ik toevallig tegen aan en je kunt het maar in huis hebben .
Voor mezelf zal ik maar nergens op rekenen. Eigenlijk vind ik dit niet zo leuk. De kinderen variëren nu in de leeftijd van 14 tot 20 dus dan zou je wat verwachten qua inzet. Maar goed, het is zo als het is en ik ben al lang blij dat die van 20 er in ieder geval bij wil zijn. Ons gezin is maar heel zelden bij elkaar dus dat is eigenlijk het mooiste kado.

Annet

Annet

07-11-2013 om 21:00

Gedicht aan het begin?

HSS, je zou een gedicht kunnen maken dat aan het begin voorgelezen wordt waarin je benadrukt dat het mooiste kado is dat iedereen van het gezin bij elkaar is en dat je daar zo blij mee bent.
Zo kun jij je gevoel uiten en dit zou ook zomaar een positieve invloed kunnen hebben op de rest van de avond.

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 08:24

Gruffalo

Dat ligt aan het aantal spelers, wij hebben het twee keer (op deze manier dus) gespeeld met 13/14 mensen. Dan eten we erbij en we doen dan meestal twee rondes. Iedereen zorgt dan dus voor twee kadootjes (per persoon). Er zit natuurlijk altijd een 1/5 staatslot bij en die is geheim verpakt (dus bijv eens als duidelijk herkenbare wcrol.

Omdat er dus altijd 6 kinderen bij zijn koopt ieder zeker 1 pakje voor zijn eigen situatie (dus een kind iets voor kinderen, donaldduckboek ofzo) en de mannen iets voor mannen etc zodat er altijd iets voor iedereen bij zit. Het andere pakje is dan vaak meer een grapje. We spreken dan ook vaak af: 5 euro voor 2 kadootjes en dan mag je dus iets leuks doen voor bijna 5 euro en een wc rol als grapje.

HSS

HSS

08-11-2013 om 14:41

Annet

Wat een goed idee. Dank je wel. Hoop alleen dat ik het droog kan houden. Ben nogal een emomuts Ik ga meteen beginnen met dat gedicht. Die tijd heb ik ook wel nodig want ik ben geen natuurtalent

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.