Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-03-2017 om 14:06
Ik ben nogal teleurgesteld in dochter van 12. Ik dacht dat ze een verstandige social media gebruikster was. Maar vandaag werd ik gebeld door haar juf, in de klasse-app had ze tegen een klasgenootje gezegd dat als ze bij haar in het groepje zou komen ze zelfmoord zou plegen.
Nu maak ik me om die kreet geen zorgen, ze is een ongecompliceerde vrolijke meid. Maar dat soort dingen zeg je natuurlijk niet.
Ze moet nu i.i.g. alle whatsapp groepen verlaten van ons, voor de komende maand denk ik. En daarna voorlopig onder controle.
Over die zelfmoord opmerking; dat zeg je sowieso niet. Ook niet in een tweegesprek. We hebben nu zoiets als ze dat nog een keer tegen iemand zegt dan raakt ze bepaalde leuke dingen voorlopig kwijt. Maar over dat 2e twijfel ik nog. Wat zouden jullie doen?
09-03-2017 om 19:15
Verschil tussen straf en consequentie
Is voor mij dat een straf willekeurig en een consequentie te maken heeft met het vergrijp.
Ik snap best dat dit voor kinderen gevoelsmatig geen bal uitmaakt. Maar als mijn dochter consequent te laat op school komt ga ik haar op een gegeven moment ook consequent eerder naar bed sturen. Niet om 7 uur, want dat is buiten proportie, maar dan hoef ik haar om 11 uur echt niet meer over de vloer te hebben.
En als ze slecht scoort op school, zit een bijbaantje er voorlopig niet in.
Het verschil is dat ik kan uitleggen dat ze eerder naar bed moet als ze zich vaak verslaapt en dat ze meer tijd voor school moet vrijmaken als onder de maat scoort. Mijn puber snapt die logica. Stoppen met haar bijbaan omdat ze voor de derde keer in een week te laat is, is moeilijker uit te leggen (mits geen nachtploeg etc.)
Misdragingen online geven ook een duidelijk signaal af: toch nog teveel vrijheid gehad in die onoverzichtelijke wereld. Want inderdaad femh, vaak staat een incident niet op zichzelf, het is altijd belangrijk om beide kanten van het verhaal voor ogen te houden.
Ik heb weinog vertrouwen in het opvoedkundig effect van: dat mag je nooit meer doen...
Dat houdt een keertje op.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.