Joos
15-12-2016 om 10:26
Prepuber met hoofdpijn
Mijn dochter (bijna 12) heeft sinds kort regelmatig buikpijn en hevige hoofdpijn. Soms heeft ze twee paracetamol 500 Mg nodig voordat het werkt. Ik vind het dan wel weer te vage klachten om mee naar de huisarts te gaan, omdat iedereen wel eens wat heeft. Bij haar is het opvallend omdat ze voorheen nagenoeg nooit ziek was. Ik vermoed dat het een hormonale kwestie is. Ze is nog niet ongesteld, maar is al vrij ver in haar lichamelijke ontwikkeling. Dat zal dus niet al te lang op zich laten wachten. Mijn oudste was op die leeftijd al lang ongesteld, maar zij had vooraf niet die typische pijntjes.
Herkennen jullie er iets van? Wanneer moet je naar de huisarts met af en toe hoofd- of buikpijn? Zelf heb ik zeker een week per maand hoofdpijn, maar ik weet niet hoe normaal dat is.

Dees
15-12-2016 om 10:59
huisarts
Het klinkt inderdaad een beetje als aankomende ongesteldheid, en dus hormonaal gedoe. Je zou natuurlijk altijd de huisarts kunnen bellen.

Niki73
15-12-2016 om 11:41
Bijhouden?
Misschien kun je (haar laten) bijhouden wanneer en hoe lang ze hoofdpijn en/of buikpijn heeft. Misschien zit er een patroon in. Het is handig dat ze zelf ook de patronen van haar lichaam leert kennen, wat normaal is en wat niet.
Ik heb vaak een halve dag stevige hoofdpijn voordat ik ongesteld wordt. Niet leuk, maar wel een handige herinnering dat het eraan komt.

Joos
15-12-2016 om 11:48
Bijhouden
Dat kunnen we wel doen. Vooralsnog zie ik er geen patroon in. Het begint gedurende de dag en 's avonds is het zo hevig dat ze vroeg naar bed wil.

Niki73
15-12-2016 om 11:51
Ja, doen
Ik dacht eerder aan data bijhouden en kijken of het ongeveer elke 4 weken prijs is (hoewel jonge meisjes soms nog onregelmatig zijn). Maar tijdstippen bijhouden is ook niet zo gek, het kan ook nog met wat anders te maken hebben natuurlijk (wel/niet eten, sporten enz.).

Joos
15-12-2016 om 11:55
Data
Het is van de laatste weken en dan elke week wel een keer. Van mij mag die ongesteldheid wel komen. Liever nu dan voor het eerst op groep 8 kamp of zo.

lieke
15-12-2016 om 12:48
mijn dochters
Mijn dochters hebben ook in de prepuberteit en ook de puberteit veel last van hoofdpijn gehad. Inderdaad, onder invloed van hormonen. Bij jongste was alleen begin puberteit maar oudste kreeg zelfs migraine. Dat zit bij ons in de familie.
IK zou er van uitgaan dat dit voorbodes zijn van het gaan menstrueren. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat ze ook op het korte termijn daarmee begint, het kan ook nog wel lange tijd duren. Als je je zorgen maakt, kun je langs de huisarts gaan maar ik vermoed dat hij hetzelfde zegt.

40er
15-12-2016 om 13:13
En...
Als ze eenmaal menstrueren dan kunnen ze het makkelijk bijhouden in een app (bv Ptracker). Kun je symptomen ed in vermelden zodat ze dan het ritme erin kunnen zien. Ideaal!

Niki73
15-12-2016 om 18:07
Water
Elke week? Dat is wel heel raar als het hormonaal zou zijn. Drinkt ze wel genoeg?
Mijn stiefdochter heeft hier namelijk een handje van. Drinkt structureel veel te weinig, heeft naast hoofdpijn ook last van verstopping. Zodra ze klaagt over hoofdpijn zeg ik: en waar begin ik dan altijd over te zeuren? Dan drinkt ze meteen een groot glas water en dat is vrijwel altijd de oplossing.
Ze zou 6-8 grote glazen per dag moeten drinken.

Esther
15-12-2016 om 22:15
Hoofdpijnpatienten.nl en FB groep ouders en jongeren
Goedenavond,
Wat vreselijk naar zeg. Ken je de website van de hoofdpijnvereniging?
nu nog www.hoofdpijnpatienten.nl
hebben ook een tienermagazine http://www.hoofdpijnpatienten.nl/tienermagazine-hoofdzaken/
Facebook besloten groep ook voor ouders en een groep voor jongeren:
- Steunpunt ouders kinderen met ernstige hoofdpijn
- Jongeren NVvHP
Nederlandse vereniging van hoofdpijncentra hebben ook speciale centra waar kinderen centraal staan. Boerhave Amsterdam, Isala Zwolle, Laurentius Roermond en ASZ te Dordrecht.
Ook St. Anna te Geldrop heeft een hoofdpijncarroussel (multidisp. aanpak)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.