Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Rembrand

Rembrand

16-11-2010 om 11:58

Prestatiebeurs.

Mijn oudste zoon ( bijna 19) heeft recentelijk een prestatiebeurs aangevraagd. Hij zegt hiermee max. 350 euro per maand meer te krijgen. Zijn wij nu zo dom dat we hier niet eerder aan gedacht hebben of zit er een addertje achter het gras ? Ik heb inmiddels gelezen dat je deze beurs terug moet betalen als je niet goed presteert dus dat addertje heb ik al ontdekt.
Volgens ons zijn wij nooit eerder op het bestaan van de presatatiebeurs gewezen, maar ik kan het mis hebben.
M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Klaartje

Klaartje

16-11-2010 om 14:04

Prestatiebeurs

is gewoon de aanvullende beurs, die je kunt krijgen naar het inkomen van je ouders. Die betaal je terug als je niet afstudeer. Maar je gewone studiefinanciering is ook een prestatiebeurs hoor, die betaal je ook terug als je niet afstudeer.
Groet, Klaartje

janneke

janneke

16-11-2010 om 14:23

Studiefin. /prestatiebeurs

dochter 17 , krijgt net voor het eerst studiefin, wij zitten er ook nog niet zo is
ze krijgt ,rond de 90 euro per maand.
wil die prestatie beurs zeggen, die rembrand bedoelt, dat dit bedrag boven op die van de 90 euro zou komen??
is dit dan geen lening?
wat te doen, als je aan die 90 euro dan niet genoeg hebt voor je studie?/ lening nemen of die prestatie beurs...
kom je altijd voor prestatie beurs in aanmerking naar je studie financ.?/
of is het nu 2 woorden voor 1 en hetzelfde iets.

Al jaren

Heb nog lang geen studerende kinderen ,maar de prestatie beurs bestaat al jaren.

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2010 om 17:06

Het lijkt simpel

en dat is het ook. Elke beurs is een prestatiebeurs; oftewel: je levert een prestatie (namelijk: een diploma halen in een voorgeschreven tijdvak) en dán wordt de beurs kwijtgescholden. Doe je dat niet, dan moet je de beurs terugbetalen.
De prestatiebeurs bestaat uit de stufi (thuis of uitwonend) ook wel basisbeurs genoemd, een aanvullende beurs (gerelateerd aan inkomen ouders) en het studentenreisproduct - oftewel, de OV-chipkaart.
Als je je stufi aanvraagt altijd gelijk je aanvullende beurs aanvragen. DUO kijkt na of het kind er recht op heeft.
Je vult in: thuis- of uitwonend en daaronder staat aanvullende beurs. Hier altijd maximale bedrag invullen.
De rest van de bedragen zijn leningen, die moet je altijd terugbetalen. Beurzen hoef je alleen terug te betalen (en dus ook je OVkaart!!!) als je je prestatie niet levert, oftewel: niet op tijd je papiertje haalt.

Tirza

Dovi

Dovi

16-11-2010 om 18:45

Is het te doen?

Rembrand, ik heb het hier een beetje grof op papier staan hoeveel het ongeveer is maar je kunt het ook op internet vinden.

Voor Mbo: Thuiswonend: Basis 80/Aanvullend 310 (beiden idd onderdeel van de prestatiebeurs)/ evt lening 165 (deze dus zeker terug te betalen). Totaal rond 540
Uitwonend: Basis 240/Aanvullend 330/Lening 165.Totaal rond 740

Voor Hbo/Uni: Thuiswonend: Basis 95/Aanvullend 225/Evt lening 290/Collegegeld krediet 140. Totaal rond 750
Uitwonend: Basis 270/Aanvullend 240/Lening 290/Collegegeld krediet 140. Totaal rond 945

Basis en aanvullend dus terug te betalen als je niet binnen de tijd het diploma haalt, de rest is gewoon een extra lening(nou ja, gewoon!)

Ik ben wel benieuwd wat je als ouder mag verdienen om toch voor die aanvullende beurs in aanmerking te komen, weet iemand daar iets over te zeggen?
Mijn dochter wil graag op kamers over een paar jaar maar pa en ma kunnen een extra woning niet ophoesten dus dochter zal het zelf moeten doen. Bijbaantje natuurlijk maar is dat voldoende om het allemaal rond te kunnen breien? Ons gezamelijk netto inkomen per maand is 2800, (beide parttime).

Het kan net

hier twee HBO ers,wonen zelfstandig in heel goedkope huurwoning ,beiden uitwonende beurs(€240),beiden een baan van 20 uur er naast en leven heeeeeel zuinig.
met huursubsidie erbij redden ze het net.
ze betalen verder alles zelf studie ,wonen e.d.
het kan dus net,als je heel zuinig leeft.

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2010 om 21:53

Ik heb het al vaker betoogd

En weer maar eens Studeren en uithuizig wonen kost ca. 10.000 eu per jaar. Dat is collegegeld, studiematerialen (boeken enzo), huur, zorgverzekering maar ook leefgeld, kleding, mobiel abo etc.etc. Je kunt er hier en daar wel wat afknabbelen en op 8500 uitkomen, maar veel marge zit er niet op. 10.000 per jaar is ongeveer 800 per maand. Met een basisbeurs en zorgtoeslag levert je ongeveer 300 per maand op. Nou, dan is de rekensom eenvoudig. Proberen een aanvullende beurs te komen, bijlenen, bijverdienen of van je ouders krijgen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2010 om 21:55

Aanvullende beurs

Altijd aanvragen. Er staan van die rekenvoorbeelden op de website enzo, en dan lijkt het soms net of je er naast piest. Tóch aanvragen en de IBgroep (tegenwoordig DUO) laten beslissen. Ze kijken nu geloof ik naar je inkomen van 2007, voor 2011 dat van 2008. En dat kan gewoon weer net effe anders zijn.

Tirza

Kind met een talen studie

dus ik dacht, mooi 2 dagen per week max bezig, lekker werken, etc. Fout. Ze heeft iedere dag contract uren, vaak van 11.00 tot 14.00, heel fijn. Moeilijk om erbij te werken hoewel ze erg haar best doet. Kortom ze kost me zoals Tirza ook voorrekent 500 euro per maand.

Dovi

Dovi

17-11-2010 om 00:22

Kosten

Ik heb straks maar even het rekensommetje gedaan op de website van IB en het ziet er naar uit dat ze geen aanvullende beurs krijgt. Op 50 euro na dan, omdat er nog een kind rondloopt.
Maar ik zie dus dat we het toch altijd moeten proberen dus dat gaan we dan maar doen. Niet dat het nu al aan de orde is maar ze is wel al een beetje rond aan het kijken/vragen of de mogelijk er is van op zichzelf wonen.
Dat zou dus willen zeggen dat ze bij moet lenen, maar als ik die volledige lening zie van plus minus 480(zonder dat collegeldkrediet) bouwt ze wel een studieschuld op van 30.000 euro en dat is toch wel ontzettend veel! Over 15 jaar terugbetalen, is zo'n 200 per maand als ik even snel bereken. 500 euro kunnen we niet missen, zoals jij Mimoza, maar een 200 zou moeten lukken. Verder dan met een bijbaantje proberen aan te vullen, al is het maar haar baantje behouden wat ze nu heeft op de zaterdag maar dan moet ze natuurlijk wel in de weekenden naar huis komen.
Jouw kinderen werken wel veel Sus-anne maar mooi dat ze het voor elkaar krijgen. Zij lenen niks bij begrijp ik?

Mimoza en dovi

Mimoza,jouw kind heeft de ideale schooltijden voor een bijbaan in de horeca of bij een callcentrum,dat is meestal s,avonds werken.(moet er wel werk te vinden zijn natuurlijk).

Dovi,mijn kinderen lenen niets,nog niet.
ze zitten in het tweede jaar,en volgend jaar is een stagejaar,dus fulltime stage lopen.En die stage levert veel minder geld op dan hun huidige bijbaan.
dan zullen ze of een bijbaan in de avond uren en de weekenden moeten gaan zoeken of gaan bij lenen.
tot nu toe is dat niet aan de orde.

tonny

tonny

17-11-2010 om 11:08

Baantje

Mijn ene zoon (nu alweer jaren aan het werk, studie afgerond) had tijdens zijn studie een krantenwijk (middagkrant) en werkte daarnaast veel in de zomervakantie.

Mijn andere zoon had tijdens zijn HBO studie wekelijks een dag vrij en maakte dan een lange werkdag in een winkel (van 8 tot 6)
Nu tijdens een universitaire studie doet hij een soort callcenter-werk bij een bank. In vakanties werkt hij extra.

Dochter heeft veel tijd nodig voor haar studie en daarnaast werkt ze om het andere weekend en wat extra in vakanties - in de zorg.

De jongens hadden geen studievertraging dus konden maximaal profiteren van de prestatiebeurs, dochter heeft een jaar wat anders gedaan en niet afgemaakt - wel haar P gehaald, maar verder niet nuttig voor haar huidige studie.
In de vriendenkring van mijn zoon zitten er heel wat die na een of twee jaar alsnog iets anders kozen, dan wordt het best vervelend, financieel gezien.

Stageperioden zijn lastige fases, je krijgt dan veelal minder geld dan te met je bijbaantje verdiende. Maar die baan erbij aanhouden, wordt te zwaar.

Jaja mensen, sparen, er zit niks anders op. Als dat niet voldiende blijkt te zijn wordt het een paar jaar rustig aan doen voor alle partijen. Ik herinner me iemand die jarenlang niet met vakantie ging omdat hij drie buitenshuis wonende studerende kinderen had. Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Rembrand

Rembrand

17-11-2010 om 13:44

Stage ( onbetaald).

Dank jullie voor je informatie. Ik vraag me af of hij in aanmerking komt omdat wij waarschijnlijk teveel verdienen. Het punt is dat hij momenteel twee dagen in de week naar school gaat, en drie dagen stage loopt ( waaronder de zaterdag ) en de stage is onbetaald. Een zaterdagbaantje zoeken kan dus niet. Blijft de woensdag over ( zijn vrije dag). Hij zoekt niet erg hard, maar bij TNT hadden ze bijv. niemand nodig voor de woensdag in onze woonplaats. Voor werken in een supermarkt is hij al te oud ( bijna 19). Hij zal echt wel wat gaan zoeken want hij heeft geen rooie rot cent meer. Het geld dat hij had zit in het voorschieten van OV. Hij wacht al zes (!!) weken op een nieuwe kaart nadat de oude is gebroken en moet al die tijd de kosten zelf betalen ( kan ook niet tussendoor declaren). Ik vind het echt schandalig.
M.

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2010 om 15:54

Oei

Achter die kaart moet je aanbellen en blíjven aanbellen, dat is echt niet goed dat dat zo lang duurt. Jemig, wat een ellende.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2010 om 15:59

Dovi

Op jezelf kunnen wonen is vooral afhankelijk van de huur. Niet elke studentenflat/appartement/dinges krijgt huurtoeslag, daar zijn criteria voor. Het verschil tussen de uitwonende beurs en de thuisbeurs dekt de huur vaak net níet. En huren is sowieso duurder, want er moet nog meer betaald worden. Verzekeringen, gas-water-elektra, kabel, internet maar ook je inrichting en je eten enzo.
Dochter woont op kamers en is daar zeer gelukkig mee, maar het is regeren met de hand op de knip Ze raadt het iedereen af, de wijsneus

Tirza

Werk

Horeca en call-center is niets voor mijn dochter. Ze werkt sinds kort wel op beurzen als promotiemedewerker, verdient echt goed (9 euro per uur). Maar dan moet ze wel een hele dag beschikbaar hebben. Ach ja, we redden het wel.

Rembrand

Rembrand

17-11-2010 om 22:39

Tirza.

Eergisteren heeft hij weer gebeld over de kaart en kreeg hij te horen dat die een week geleden al op de post gegaan was..........
Helaas niet aangekomen hier.....
Nu dus weer opnieuw aangevraagd.
M.

Maylise

Maylise

18-11-2010 om 00:41

Is gewoon duur

Studerende kinderen zijn gewoon duur. Uitwonende studerende kinderen zijn nog duurder. Ik heb het geluk gehad dat mijn oudste kinderen tijdens hun studie thuis bleven wonen. Daardoor hadden ze minder kosten. Ze hadden alle drie een redelijk beladen studie programma dus heel veel uren om te werken waren er niet altijd. Het verschilt ook per kind. De oudste is redelijk onhandig met time management en dat soort dingen. Die bleef altijd in de boeken hangen. Hij deed ook veel vrijwilligerswerk maar echt werken heel weinig. De tweede was veel handiger. Die had meestal bijbaantjes van het type minimum aan inzet (qua uren) maximum aan resultaat (qua geld). De derde had vooral heel veel tijd nodig voor zijn studie maar die werkte weer in de vakanties.
In elk geval was het met thuiswonende kinderen wel te doen.
Nummer 4 woont nu niet thuis. Ze doet een drukke studie met veel contact uren (medicijnen) en daarnaast nog twee extra minors. Ze heeft het dus druk. Ze heeft echter ook heel veel energie en ze kan enorm goed organiseren en onder druk functioneren dus het lukt haar ook nog om er naast te werken. Echter kan ze zeker niet alles betalen en dus steunen wij haar financieel. Geen probleem want de oudste drie zijn inmiddels afgestudeerd. Goedkoop is het echter niet en dan woont ze ook nog bij familie in huis dus ze hoeft geen huur te betalen. Echter na dit jaar wil ze op kamers dus daar ben ik (en zij) alvast voor aan het sparen.
Wat dat betreft ben ik blij dat de vijfde in Frankrijk studeert en gewoon thuis woont. 500 euro per jaar aan college geld en ziektekosten verzekering betaal ik voor hem. Dat zijn toch een stuk fijnere bedragen.

Maylise

Fijn om te weten maylise!

Ik begon zo onderhand al wel het spaans benauwd te krijgen van al die verhalen over studerende kinderen. Mijn oudste wil (met een omweggetje via het MBO) uiteindelijk een HBO-opleiding gaan doen. Mijn jongste zit net in de brugklas gymnasium, maar zit nu al plannen te maken om door te studeren. Gelukkig wonen we in een stad waar veel gestudeerd wordt, dus ze hoeven nog niet op zichzelf te wonen.

Gr. Poezie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.