Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber 16 eigen regels

hallo, 
Mijn zoon is 16, bijna 17. Hij heeft eigenlijk vanaf jongs af aan problemen met respect en gezag. Gelukkig heeft hij na veel problemen zijn vmbo diploma gehaald en gaat hij na de zomer starten met een BBL opleiding. Hij is nu vanaf juni al gestart met werken, 32 uur bij zijn toekomstige BBL werkgever. So far so good. Zijn gedrag thuis is sterk wisselend en afhankelijk van het type vrienden waar hij op dat moment mee omgaat. Hij heeft 1 goed vriend, echter samen zijn ze brothers in crime. Ze verzinnen de gekste dingen samen. De laatste tijd heeft hij lak aan alle regels en doet hij gewoon zijn eigen ding. Hij houdt zich niet aan afspraken, bepaald zelf hoe laat hij thuiskomt. Verder gaat hij bijna iedere nacht op pad. Dat wilt zeggen, ze proberen een scooter of auto van 1 van de ouders mee te nemen en gaan rijden( zonder rijbewijs), breken in om te zwemmen. Drinken , te veel alcohol,tot laveloos toe. Ik probeer constant het gesprek met hem aan te gaan, naar hij is niet voor rede vatbaar. En scheld me dan ook nog echt uit. Ik kan blijven zeggen dat ik dit gedrag niet accepteer en dat ik van hem respect verwacht, dat verwacht hij ook van mij, maar hij lacht me gewoon uit.

Ik vind het erg moeilijk hoe ik hiermee om moet gaan en doe snachts geen oog meer dicht.
Ik ben voorstander van zelf dingen ontdekken en ze hebben best wel wat vrijheden. Ik vind echter wel dat we in dit huis afspraken samen maken en ons hier ook aan dienen te houden. En dat we op een respectvolle manier met elkaar om horen te gaan

Hoe kan ik het beste omgaan met dit gedrag? Ik hoop dat iemand waardevolle tips heeft.


Oei, dat klinkt alsof hier van alles is misgegaan. Je bent een voorstander van zelf laten ontdekken, zeg je, en geeft hem veel vrijheden. Het lijkt me veel handiger als kinderen leren dat ze vrijheden kunnen verdienen. 
Daarnaast schrijf je dat hij respect van jou verwacht. Oh ja? Waarvoor dan?! Respect voor een 16-jarige dronken autodief? Is hij wel goed bij zijn hoofd? 
De eerstvolgende keer dat hij mijn auto of scooter zou meenemen, zou ik direct, dus echt zodra hij instapt, aangifte doen van diefstal. En de politie op het hart drukken dat ze hem van de weg moeten halen, omdat hij pas 16 is en bovendien waarschijnlijk gedronken heeft.
Verder zou ik veel strikter zijn met afspraken. Als hij om, ik zeg maar wat, 2 uur thuis moet zijn, dan gaat de deur om kwart over 2 op het nachtslot (en de bel uit, anders word je gek gebeld!).
Maar het klinkt een beetje alsof je hier 10 jaar geleden mee had moeten beginnen, ik betwijfel eerlijk gezegd of het nu nog zin heeft.

Eens met Athan. Wat een grootspraak. Respect kan hij wel even vergeten tot hij zich normaal gedraagt. 

Je wil je kind tegen zichzelf beschermen en zelf verantwoordelijkheid laten dragen. Hoe je dat gedaan hebt, daar kan ik zo geen oordeel over hebben.
De maatschappij moet ook worden beschermd tegen dronken pubers zonder rijbewijs op de weg. Strals maakt hij brokken of rijdt hij iemand dood en dan ben jij aansprakelijk. 
Zeg dat tegen hem (als mededeling, niet als vraag of discussiepunt) en bespreek het met de ouders van zijn vriend.
Zodra een van jullie een scooter of auto mist meld je dat bij de politie: een gevaar op de weg.
Je kunt het ook van tevoren bespreken met de politie.
Serieus: wat je opvattingen ook zijn over eigen regels, dit wil je toch niet op je geweten hebben?

oei, crimineel gedrag wat ook nog eens vertrekkende gevolgen voor anderen kan hebben, dat zijn geen streken meer. Ik zou aangeven dat hij zich vanaf nu kan gaan gedragen en dat bij elke volgende keer direct de politie ingeschakeld wordt. 
Hoe zijn jullie tot nu toe omgegaan met dit gedrag?

moeder76

moeder76

29-07-2022 om 07:22 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Hij heeft altijd duidelijk en goed strikte regels gehad. Het is nu sinds de puberteit dat hij de zaken zo oprekt.dit heeft dus niets met zijn eerder opvoeding te maken. Hij trekt zich op het moment er niets meer van aan. En misschien had ik mijn verhaal iets beter moeten vertellen. Hij rijdt zelf geen auto, naar stapt bij andere in. Het drinken doet hij niet als hij op een scooter stapt, maar als hij de stad in gaat en daar kent hij eigenlijk geen grenzen. 

Zijn gedrag heeft altijd consequenties gehad en straf heeft hij ook gehad. Hij trekt zich op het moment hier echter niets van aan.  Een nachtslot op de deur doen is mooi, maar dat gaat praktisch niet en zal hem ook niet interesseren. Dan kan hij lekker verder met zijn vrienden, dus daar heb ik hem zogezegd niet mee. Afspraken als om 2 uur thuis komen maak ik ook, maar daar houdt hij zich niet aan.

Hij is veranderd in een totaal onverschillige, respectloze jongen 

Als hij zich niet aan afspraken houdt, laat je hem dus het huis niet uit gaan. Ook als dat betekent dat je wakker moet blijven zelf.

Waar is je partner in dit verhaal?  

moeder76

moeder76

29-07-2022 om 07:44 Topicstarter

sorry is makkelijker gezegd als gedaan hij is een kop groter als mij en laat zich niet tegenhouden. Moet ik het gevecht aan gaan om hem binnen te houden? 

moeder76 schreef op 29-07-2022 om 07:44:

sorry is makkelijker gezegd als gedaan hij is een kop groter als mij en laat zich niet tegenhouden. Moet ik het gevecht aan gaan om hem binnen te houden?

Waar is je man in dit verhaal?

Dit klinkt als een groter probleem dan waar de gemiddelde forummer je mee kan helpen. Voor veel dingen kun je hier fijne tips en trucs vinden, maar dit klinkt als werk voor een professionele hulpverlener.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jeugdhulp/vraag-en-antwoord/hulp-vinden-voor-kind-4-18-jaar

Is ie toevallig gaan blowen? 

En sowieso, het is een taak van een puber om tegen de gevestigde orde aan te schoppen, ze ontdekken en worden steeds meer een eigen persoon. Juist daarom is het belangrijk dat jij duidelijk bent en strikt de grenzen hanteert. Je mag van alles, binnen deze grenzen. Wens jij je niet aan onze regels te houden, dan zijn dit de consequenties. Bij mijn zoon deed ik ook de deur op de haak als ie te laat was (en dan bedoel ik niet als het een paar minuten is).  Dan slaap je maar buiten. 1x was genoeg. 
Overigens heb ik wel voor pubers die gaan studeren de eindtijden losgelaten, mits het gezin er geen last van heeft. Ook doorgeven als je niet mee-eet of later thuis bent door werk bijvoorbeeld. Niets gehoord om half 6, dan wordt er ook geen eten bewaard oid en er wordt ook geen brood gesmeerd of chips gegeten. 
Dan de andere kant: hij is wel steeds netjes op tijd op zijn werk en doet zijn werk goed en netjes? 

MoederBarberin schreef op 29-07-2022 om 09:01:

Dit klinkt als een groter probleem dan waar de gemiddelde forummer je mee kan helpen. Voor veel dingen kun je hier fijne tips en trucs vinden, maar dit klinkt als werk voor een professionele hulpverlener.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jeugdhulp/vraag-en-antwoord/hulp-vinden-voor-kind-4-18-jaar

Eens.

Je kunt bovendien niet alles voorkomen als ouder.

Het is niet jullie schuld wel jullie verantwoordelijk om hem te helpen zich verstandiger te gedragen.

alhambra schreef op 29-07-2022 om 09:24:

[..]

Eens.

Je kunt bovendien niet alles voorkomen als ouder.

Het is niet jullie schuld wel jullie verantwoordelijkheid om hem te helpen zich verstandiger te gedragen.

Prachtig verwoord 

Zijn het afspraken (=met wederzijds goedvinden) of zijn het regels (=eenzijdig opgelegd)? Hij lijkt aardig te ontsporen en totaal geen respect te hebben. Hij vindt blijkbaar wel dat hij dat verdient van jou, maar op basis waarvan dan? 
Joyriden, inbreken, etc. is gewoon fout. Als werkgever zou ik zo iemand niet in dienst willen hebben. Als diegene gepakt wordt en in de bak belandt, heb ik er niks meer aan. Daarmee zet hij zijn opleiding, werk, toekomst etc. op het spel. En zijn leven, want dronken rijden zonder rijbewijs is nogal gevaarlijk. Niet alleen voor hem, ook voor andere mensen.
Ik zou niet schromen om de politie hierover in te lichten. Ik vind het veel verder gaan dan pubergedrag. Grenzen opzoeken hoort erbij, maar dit is er ver overheen. 

'... is makkelijker gezegd als gedaan hij is een kop groter als mij en laat zich niet tegenhouden.'Laat je niet intimideren door zijn grootte. Ga voor hem staan, voeten uit elkaar, rug recht en kijk hem recht aan als je praat. Echt tegenhouden zal moeilijker zijn, maar maak met je houding duidelijk dat jij de grootste bent in huis.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.