Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bugs

bugs

06-02-2011 om 22:20

Puber die niet naar school wil als chantagemiddel

Misschien zegt de titel al genoeg....Ik heb een 12 jarige puberdochter die in de eerste klas van de middelbare school zit. Op school gaat alles goed: mooie cijfers en veel vriendinnetjes. Kortom, daar ligt het niet aan. Nu is het al een paar keer voorgekomen, dat ze s avonds (of eind van de middag), zowel door de week als in het weekend, ontploft om iets onbenulligs en daardoor helemaal over de rooie gaat. Probleem hierbij is, dat ze niet veel praten erover. Enige wat ze zegt: ik ga morgen niet naar school. Als ik zeg dat ze gewoon naar school moet, en haar niet ga ziek melden of iets dergelijks, gaat ze stug door en houdt voet bij stuk. Iedere keer dus drama. Dit is al 3x voorgekomen en puntje bij paaltje gaat ze toch. Nu is er vanavond weer wat voorgevallen (boeken liggen bij haar vader en ze wilde ze niet halen), en dreigt ze weer om morgen niet naar school te gaan.

Ik weet het niet meer...heb geprobeerd met haar te praten, maar kom er niet door. Ze weet gewoon dat ze mij hiermee kan chanteren...Heb nu al pijn in mijn hoofd als ik aan morgenochtend denk...

Heeft iemand hiervoor tips?

Bedankt!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

06-02-2011 om 22:35

Weet ze de consequenties?

Hallo
Is ze zich bewust van de consequenties van het niet naar school gaan?
Wij hebben daar namelijk op een ouderavond een hele uitleg over gehad.
Te laat = afwezig. En na 3 keer te laat wordt dacht ik de leerplichtambtenaar ingeschakeld en daarna Bureau Halt (of was het nou andersom?).
In elk geval wordt dat tegenwoordig behoorlijk zwaar gestraft. Scholen moeten daar ook nogal een behoorlijke administratie van bijhouden.
Dus misschien is zij daarmee te chanteren? Dat ze naar Bureau Halt moet als ze niet naar school gaat?
Verder zou ik zo ook niet weten.
Succes

Geen discussie aan gaan

Wil jij niet naar school? Prima, dan bel ik school dat je niet komen wilt. De consequenties zijn voor jezelf. Dan loopt ze vanzelf tegen de consequenties aan.

Meegaan

Het brugjaar is een overgang die veel energie kost. Blijkbaar zet je dochter zich goed in en ook sociaal gaat het haar goed. Maar dat kost wel veel energie.
Voor het een slopend conflict wordt zou je ook kunnen overwegen om daar iets meer begrip voor te tonen.
Even rustig overleggen wat je samen kunt doen om te zorgen dat ze wel naar school gaat is mogelijk al genoeg. Zonodig even met haar meegaan naar haar vader om de boeken alsnog op te halen kan haar over de drempel halen. Naast natuurlijk de waarschuwing voor de consequenties.
Zo groot zijn ze nou ook weer niet op die leeftijd.

Maxime.M

Maxime.M

07-02-2011 om 09:20

Ze heeft jou op de kast

Ze weet dat je er boos om wordt als ze dat zegt "ik ga morgen niet naar school" . Dus inderdaad, net als de andere posters, zou ik zeggen, als je niet gaat dan zijn de consequenties voor jou. Van mij moet je gaan. (dat zou ik dan wel even duidelijk maken, dus ik zou niet kunnen zeggen, prima dan ga je niet) Volgens mij gaat ze namelijk gewoon wel de volgende ochtend hoor, dus niet meer op ingaan, ze weet dat ze jou hiermee raakt door dat te zeggen.

Maxime

Precies, omdat de dochter van bugs het als chantage middel gebruikt zou ik laten zien dat ze me er niet mee raakt. Door het bij haar neer te leggen beseft ze dat ze haar doel mist. Anders is het als een kind echt niet meer naar school wil. Dan spelen er hele andere zaken en kan je zoiets niet zeggen.

bugs

bugs

07-02-2011 om 09:57

Meegaan

Dank voor de reacties!
Overigens snap ik heel goed dat het brugjaar veel energie kost. Uiteraard had ik aangeboden om samen met haar die boeken te gaan halen. Maar daar ging het niet om, zij vond dat papa dat moest brengen.
Wij hebben geprobeerd om met haar te praten, begrip te tonen, vragen wat er aan de hand is, etc etc.

Vanmorgen om 7 uur haar wakker gemaakt en voorgesteld om voor school nog even haar boeken te gaan halen. Zij wilde echter nog steeds niet, is in bed gebleven en heeft gevraagd of ik haar ziek wilde melden.
Gezegd dat ik dat niet doe, en dat de consequenties voor haar zijn als ze niet naar school gaat. Vervolgens ben ik na een half uur vertrokken naar haar vader. Daar hebben we samen de school gebeld en de situatie uitgelegd. We worden in de loop van de dag teruggebeld.
Wordt vervolgd...maar wat kost dit een hoop energie....

Ach bugs

Een arm om je schouder. Het vreet energie inderdaad. Ben benieuwd waar school mee komt.

Yura

Yura

07-02-2011 om 16:16

Twee huizen

Kan het niet zo zijn dat je brugger ervan baalt dat ze zo goed moet nadenken waar haar spullen liggen? Weet niet of jullie pas gescheiden zijn, maar ik zie in onze vinexwijk ook veel ouders die gaan scheiden als de kinderen in groep 8 zitten of naar de brugklas gaan. Alleen de overgang naar de brugklas is al een hele stap, je huiswerk om je sporten heen plannen, welke boeken neem je mee naar school, welke les valt uit en opeens is het rooster weer gewijzigd en moe je tot het negende uur ipv het vijfde en dat moet zo'n kind van net 12 allemaal maar oplossen. Als je dan ook nog eens twee huizen hebt word je helemaal gek van het plannen lijkt me, vandaar dat ze misschien vond dat haar vader de boeken maar moest brengen, het is immers niet haar schuld dat ze in 2 huizen woont.
MIjn schoonzus woont ook in 2 huizen, omdat haar echtgenoot in het buitenland woont, in het weekend vliegen ze heen en weer. Het is voor tijdelijk, maar af en toe wordt ze helemaal gek van het geplan en georganiseer, weliswaar heeft ze de meeste spullen dubbel, maar toch komt het vaak voor dat ze iets zoekt en dat dat in het andere huis ligt.
Overigens wou mijn zoon in groep 7 niet naar school op een ochtend, ik heb gezegd dat dat prima was, maar dat hij dan met mij mee ging om dat aan de directeur te zeggen, omdat ik hem niet thuis mocht houden omdat ik dan naar de gevangenis moest. Dat is hij toen dus gaan doen, maar zoals verwacht moest hij wel naar school van de directeur.

bugs

bugs

09-02-2011 om 10:07

Yura

Wij zijn al ruim 6 jaar gescheiden en wonen 2 minuten lopen bij elkaar vandaan. Het is nooit een probleem geweest en ik denk ook dat het geen probleem is, maar dat dit gewoon de druppel is geweest om te ontploffen.

School heeft gisteren gebeld en verteld dat ze vandaag (nu pas!) naar de conrector moet en dat ze alle uren dubbel moet inhalen in 1 week. Dat zijn dus 12 uren. Hopelijk leert ze hiervan.
Overigens hebben wij gezegd dat ze de hele week niet mag trainen, maar dat escaleerde vanmorgen weer omdat ze zegt dat ze toch wel gaat...
Ik word echt zo moe van al die strijd....

Bugs

School reageert niet echt vlot maar wel goed. Ja en die strijd, niet in discussie gaan. Klinkt makkelijk maar valt niet mee. Mijn strategie is om puber in zijn sop te laten gaarkoken als hij weer een discussie start. Gister ben ik dus zelf even weggegaan. Hem verteld wat de afspraken waren en daarna weg. Een hevig protesterende puber achterlatend.

Waar mogelijk

doe ik dit ook met mijn kinderen, zelf laten uitzoeken. Maar... wat doe je nu als bugs' kind inderdaad toch vertrekt naar de training? Je kunt ze moeilijk fysiek tegenhouden, toch? Qua niet naar school, ja, dan draag je zelf de consequenties, maar iets niet mogen en het toch doen? hoe ga je daarmee om?

Jons

Jons

Het lijkt me dat je als ouder echt wel een passende sanctie kan verzinnen. Van te voren waarschuwen, daarna sanctie toepassen. Zo is onze zoon zijn mobiel kwijtgeraakt.

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2011 om 11:42

Nikus

Haha, dat werkt hier niet, dat mobiel is hij allang zelf kwijt geraakt..)

bugs

bugs

09-02-2011 om 11:52

Jons

Das inderdaad een goeie!!
Ik weet het niet. Krijg net een smsje: wat als ik toch ga trainen?
Ik reageer er niet op, vanmorgen gezegd dat de consequenties voor haar zijn. Mobiel/PC-verbod gaat niet op bij haar, dat vindt ze totaal niet erg. Dat ze niet mag trainen wel. Maar ik kan haar natuurlijk niet fysiek tegenhouden. Op maandag en dinsdag wel, want dan moet ze naar een andere stad en moet papa rijden. En dat doet ie natuurlijk niet. Pfff...zie er zo tegenop om zo naar huis te gaan (zit nu nog op mijn werk).

Bugs

Ik ben echt verbaasd nu. 12 jaar is je dochter en jij hebt pijn in je buik om naar huis te gaan? Wat dacht je van deze? Als jij wel naar trainen gaat halen wij je van de club af. Wij betalen jouw contributie en wij stellen de regels Geen 12 jarige meisjes. Je kan kiezen, of je gaat tegen beter weten voor het laatst trainen vanavond of je luistert. Aan jou de keuze.

Fio

Maar er zullen vast andere sancties zijn die wel werken. Mijn zoon hangt erg aan zijn mobiel maar voor jouw kinderen kan het wel iets anders zijn.

Pelle

Ik ben geen bugs maar dat kan ik wel voor haar invullen. Omdat de sport het enige is wat bugs dochter boeit.

Kobalt

Kobalt

09-02-2011 om 14:47

Machtstrijd

'Nu is het al een paar keer voorgekomen, dat ze s avonds (of eind van de middag), zowel door de week als in het weekend, ontploft om iets onbenulligs en daardoor helemaal over de rooie gaat.'
Ik zou stoppen met de machtstrijd. Die school heeft haar al gestraft, daar zou ik niet tussen gaan zitten. Waarom nu ook nog niet sporten. Je wilt toch niet dat ze gaat denken dat iedereen 'tegen' haar is. Sport is gezond en een lekkere afleiding.
Ik zou gaan zoeken naar de reden waarom ze ontploft om 'onbenullige zaken'. Mijn ervaring is, dat daar dan vaak iets achter zit, wat een stuk minder onbenullig is. Verdriet, onvermogen, niet gezien worden, niet gehoord worden, moeite hebben met tegenslagen, problemen op school, dat soort spul. Dus ik zou daar met haar in gesprek over gaan. Tijdens een strandwandeling bijvoorbeeld. Eerst gewoon lekker samen zijn en dan op een niet veroordelende manier vragen wat er nu precies aan de hand is?
Ik kan me nog herinneren dat er hier een tijd terug een draadje was van een puber die het echt heel erg bont had gemaakt en voor straf op haar kamer zat. De moeder werd toen aangeraden om eens met een pot thee en een schaal koekjes naar dochter toe te gaan en een arm om haar heen te slaan. Dat vond ik zo mooi toen, die staat op mijn harde schijf.

Kobalt

Je moet uit de strijd blijven. Daar heb je gelijk in maar ze mag wel weten dat haar gedrag consequenties heeft. Haar zelf de keuze laten maken.

Ps kobalt

Jij als ouder behoort je kind op te voeden en niet de school. Bughs dochter negeert haar moeder en doet waar ze zelf zin in heeft. En dan moet de straf van school genoeg zijn? Nou dat vind ik wel erg mild. Zeker als een meisje nog maar 12 is.

Kobalt

Kobalt

09-02-2011 om 16:41

Nikus

Je schrijft dat ze uit de strijd moeten blijven. Maar zoals ik het lees, zitten ze daar al middenin.
Zowel de ouders als het puberkind zijn nu allebei al met straffen aan het schermen, die niets met het oorspronkelijke probleem te maken hebben. Dat vind ik dus geen consequentie meer. Een consequentie is een natuurlijk gevolg van wat je doet. Als je spijbelt, moet je de uren dubbel inhalen. Ik vind dat wel gepast en voldoende.
Dat puber irrationeel bezig is: Papa wil de spullen niet brengen, dus ik ga niet naar school, is geen goed argument voor de ouders om ook irrationeel te worden: als je niet naar school gaat, mag je niet sporten.
Ik zou dus kiezen voor een paradoxale oplossing, want die machtstrijd, die kost vaak meer dan je lief is.
Als volwassene ben je degene met de verstandelijke vermogens die het mogelijk maken om uit de strijd te stappen en onverwacht een hoop begrip voor je kind op te brengen. Van de puber hoef je dat niet te verwachten.

Kobalt

Dan verschillen wij van mening. Als je het door school laat opknappen dan ontloop je de verantwoordelijkheid om op te voeden. Het zijn de ouders die moeten zorgen dat de kinderen op school zitten als ze 12 zijn. Je kan wel met school een samenwerking aangaan maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij jou als ouder. Begrip voor je puber is een groot goed maar er zijn wel grenzen.

Persoonlijk zou ik ook geen training ontzeggen als straf maar dat is persoonlijk. Hier heeft puber muziekles en dat gaat gewoon door. Toch kan ik het mij voorstellen dat Bugs kiest voor deze sanctie omdat ze daar haar dochter echt mee straft. (zelf zou ik kiezen voor zakgeld of beltegoed inhouden, of een klusje verzinnen etc.) Als je een sanctie oplegt dan moet je hem ook daadwerkelijk uitvoeren anders heeft het geen zin.

Pelle

Zelf zou ik het ook niet zo snel doen maar ik snap Bugs wel. Als dat het enige is waarmee ze kan doordringen bij haar dochter dan is het een logische stap van Bugs.

Yura

Yura

09-02-2011 om 18:58

Wat fijn

dat jullie zo dichtbij elkaar wonen, dat maakt het inderdaad een stuk makkelijker allemaal. Het klinkt niet echt prettig hoe het nu gaat met dat ontploffen enzo. Is toch zaak om erachter te komen waar ze echt mee zit denk ik, moet ze teveel op haar tenen lopen? Ligt ze niet goed in de klas? Wordt ze gepest? Sterkte hoor.

Kobalt

Kobalt

09-02-2011 om 19:07

Verantwoordelijkheid

'Als je het door school laat opknappen dan ontloop je de verantwoordelijkheid om op te voeden.'
We verschillen inderdaad van mening. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het voor de opvoeding van kinderen vele malen effectiever is, om in gesprek te raken, dingen uit te praten en problemen op te lossen, samen met het kind, dan om te straffen. Als je het onderliggende probleem (en in mijn ervaring is er altijd een achterliggend probleem) ontwart en oplost met je kind, neem je pas echt je verantwoordelijkheid.
Natuurlijk moet een twaalfjarige naar school, maar dat is toch voor iedereen in dit gezin wel duidelijk. Het meisje weet dat allang, anders had ze het niet ingezet als machtsmiddel.
Als je het achterliggende probleem niet oplost, heb je volgende week hetzelfde probleem terug, waarschijnlijk in een andere vorm. Dan wil ze niet meer eten. Of ze weigert huiswerk te maken. Of ze gaat de hele dag achter de pc. Of....

Kobalt

Als je het achterliggende probleem niet oplost, heb je volgende week hetzelfde probleem terug, waarschijnlijk in een andere vorm. Dan wil ze niet meer eten. Of ze weigert huiswerk te maken. Of ze gaat de hele dag achter de pc. Of....

Daar ben ik het erg mee eens maar dat wil niet zeggen dat onaangepast gedrag ongestraft dient te blijven. Anders dan heb je dat gedrag steeds weer ongeacht onderliggend probleem

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2011 om 22:08

Nikus

Mijn zoon wilde ooit niet meer naar school. Drama,elke dag weer, hij zat toen in groep 7. Het achterliggende probleem werd opgelost door de overgang naar groep 8, de leraar bleek het probleem. In welke mate bleek pas achteraf, de ergste verhalen kwamen pas los een jaar later. Had ik hem moeten straffen? Naar school moeten was al erg genoeg voor hem.....Straffen doe ik als een kind willens en wetens gigantische rottigheid uithaalt.
Niet naar school willen zie ik als signaal.
Wordt het inderdaad gebruikt als chantage, dan lijkt mij negeren en school het in eerste instantie laten oppakken het beste voor dit moment.

une femme

une femme

09-02-2011 om 22:33

Zeker niet straffen

Ik zou ook nooit de sport als straf toepassen. Ik hou sowieso niet van straffen en het staat lijnrecht tegenover het principe dat je haar zelf de consequenties wil laten ervaren van het feit dat ze niet naar school ging. Door straf van jou ervaart ze het nog steeds niet zelf. Het geeft haar alleen nog maar meer redenen om de machtsstrijd aan te gaan met jullie. Ze heeft de straf van school gehad. Aan jullie nu de taak om contact te maken met jullie dochter en de boel niet verder te laten escaleren.
Une femme

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fio

Ik wil hier wel op reageren maar dan geef ik te veel privacy prijs. Lastig hoor. Ik heb zo de neiging om een heel verhaal te typen.

mirreke

mirreke

10-02-2011 om 11:32

Eens met kobalt

Ik kan me helemaal in jouw reactie vinden, kobalt. Ik ben ook niet zo van het straffen. Ik denk dat je veel meer hebt aan een vorm van empathie, uitzoeken wat er mis is, en dan dat samen proberen op te lossen.
Ik zou ook zeker de sport van dit meisje niet gebruiken om te straffen. Eigenlijk spreek je jezelf dan tegen: je legt haar uit, je moet naar school en als je niet gaat heeft dat zo zijn consequenties. En dat klopt: school heeft zelf iets bedacht. Maar dan ga jij als ouder (bugs) er nog eens overheen en straft ook. Dat zou ik niet doen.
Terugdraaien, uitleggen waarom. Klaar. Geen straf van jullie.
En vervolgens zou ik gaan kijken wat er mis is. Waarom flipt ze af en toe zo uit? Is daar een achterliggende reden voor, of is ze soms gewoon zo explosief en gebruikt ze dit middel omdat jullie daar gevoelig voor zijn? Ik zou denk ik ook proberen problematische situaties voor te zijn, dus een explosie of confrontatie te voorkomen. Heb je ook geen strijd. Niet als verwennerij, maar gewoon om het voor jezelf gemakkelijker te maken.
Misschien niet helemaal vergelijkbaar maar ik heb een zoon met een lichte vorm van autisme. Ik weet inmiddels precies wat hem triggert. Vaak ben ik dat voor, zodat het nu voor alle partijen veel prettiger is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.