Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
puber

puber

11-05-2017 om 18:55

Puber en geld

Mijn zoon van 14 jaar vraagt aan mij geld voor oa bevrijdingsfeest of kermis of voor op school om daar wat lekkers te kopen.

Hoe pakken jullie dit aan en hoeveel geld geven jullie je kinderen.

Angela67

Angela67

11-05-2017 om 19:05

ben jij zelf de puber

of ben je de ouder?
het hangt erg af van hoeveel zakgeld je geeft. Ik denk dat ik er wel over nagedacht heb toen ik het zakgeld op 10 euro per maand (brugklasser) stelde, maar nu in de praktijk gaat het zo:

mam, er is vrijdag kermis (brugklasser) en daar willen we met een paar jongens heen.
ok, prima veel plezier.
maar mag ik geld?
nou eh je hebt toch zakgeld? weet je hoeveel de attracties kosten?
ehh nee. . .
nou zoek dat eerst eens uit?
(dan gebeurt er niets)
ok het is piekenkermis mam, dus alles 1 euro.
oh ok

Uiteindelijk heb ik 2 euro gegeven en heeft hij zelf 3 meegenomen.

Mijn streven is vaak een basisbedrag(je) van mij en verder een redelijk bedrag van hemzelf. En als ik het idee heb dat er meerdere leuke dingen zijn geweest en of nog komen dan vraag ik m of hij nog geld heeft dan . . ? en of hij denkt dat hij nog wat moet bewaren en of hij weet wanneer hij weer zakgeld krijgt. .. Beetje bewustwording dus want zelf denkt hij er niet echt over na. Maar dat komt wel.

Als hij steeds meer wil gaan doen én hij krijgt meer besef en vooruitblikken dan krijgt hij meer geld (denk ik) en meer vrijheid maar ook minder bijdragen van ons. En ergens komt dan ook dat punt dat hij kleedgeld krijgt én erbij kan gaan werken.

Maar het hangt dus samen met wat je nu geeft, hoe bewust hij zich al is van het geheel, of hij graag wil/kan werken (folderen bijvoorbeeld?) en wat jij zelf belangrijk vindt (moet hij ook kadootjes ervan kopen bijv).

gr Angela

40er

40er

11-05-2017 om 19:31

Hier

Ook 10 euro per maand. En hij heeft een folderwijk. Als er iets speciaals is krijgt hij vaak nog wel iets toe gestopt, maar hij vraagt er niet om.
Van die 10 euro hoeft hij niet veel te doen hoor, wij zorgen dat er wat op zijn schoolpas staat (voor printen ed en eventueel wat drinken ofzo) en hij heeft ook geen kosten voor zijn telefoon.

V@@s

V@@s

11-05-2017 om 19:32

inderdaad zakgeld

Is hier voor alles en op is op.

linda75

linda75

12-05-2017 om 08:17

zelf betalen

onze zoon krijgt zakgeld ( bijna 16 jaar en 17.50 euro p maand) en betaald daar dit soort dingen zelf van. vraagt ook niet om geld aangezien we de volgende afspraak hebben gemaakt:

Gaan we samen of met het gezin wat leuks doen betalen wij de entree, ga je zelf of met vrienden of wil je een keer ons ergens op trakteren betaal je zelf.
Laatst zijn we naar de bios geweest en heb ik betaald. drie dagen later ging hij met vrienden en betaalde hijzelf. je merkt dat ze dan inene wel op de vrijdagmiddag willen omdat de entree dan goedkoper is

waar ik nog een beetje tegenaanloop is waar hij zijn " werk" geld aan uit mag geven en hoeveel. Hij heeft een krantenwijk erbij en verdiend inmiddels best een leuk centje per maand. De helft wordt gespaard maar hij houd evengoed nog 50 euro p maand over en dat gaat op .... Ik laat het maar even zo maar vind het best zonde maar goed afdoende zal hij wel leren...heb laatst gezegd dat misschien iets meer sparen een optie is maar dat gaat er nog even niet in . Aan de andere kant staat er best al een leuk spaarcentje op zijn rekening dus ach... ik laat het voorlopig wel zo....

Lou

Lou

12-05-2017 om 09:45

Puber

Vertel eens wat meer. Hoeveel zakgeld krijgt hij? Wat moet hij daarvan doen? Hoeveel extra geld vraagt hij? Wat vind jij zelf daarvan?

8 euro

Mijn zoon, jonge puber, krijgt 2 euro per week zakgeld. Dit is alleen voor wat lekkers. Hij krijgt ook flexbudget 70 euro per maand voor kleding, cadeautjes, uitjes, etc, maar daar koopt hij ook wel eens wat anders van. Vind ik prima maar op = op.

weer zon topic pff ECHT
tot de 21ste ofz ben je financiël verantwoordelijk ofz voor je kind 
Wat volgens mij betekend dat je voor ze hoord te zorgen ook voor de leuke luxe dingen krijg geen kinderen als je hier geen geld voor hebt hebben de kids ook niet om gevraagd zo jullie hebben de keuze gemaakt om ze op de aarde te zetten
Tuurlijk is er een grens mar sirieus al de jonge leeftijden wat is lees en dan al werken hebben ze het niet al zwaar zat met school en puber en zo zijn mogen ze ook nog kind/puber/jongere zijn of moeten ze al vanaf hun 14 a 15de in de eeuwige werk cycle ik zou hem eens lekker verwennen en hem wat meer meegeven 25/30 ofz verwen hem eens vind ie vast leuk zo te horen doet ie dat bij jullie ook en trust me youll be happy later
Als ik dit soort dingen bepaalde verhalen denk ik echt pfff kijk niet raar op op deze manier dat ze je later gaan resenten of als je hun nodig bent dat het dan niet gebeurt

Welkom to my ted talk

En sorry moest er even uit heb een andere kijk denk ik😳

Deze is al uit 2017, maar op een of andere manier boven komen drijven.

Nou sorry LOvesss....

We zeggen toch ook niet ;'Krijg geen kinderen als je ze niet met huiswerk kan helpen"?  Want dan was jij niet door de test schrijfvaardigheden gekomen vrees ik.

Wat een onzin schrijf jij zeg. Financiele verantwoordelijkheid betekent niet hetzelfde als je kind altijd geld geven als het gevraagd wordt hoor...

Zoon gaat nu naar de brugklas. Krijgt 25 euro per maand op zijn rekening gestort waar hij het pasje van heeft. In principe betaalt hij de leuke dingen, behalve cadeautjes nog. Dat komt wel. 
Kleren, spullen voor school en sport betalen wij.

lovessss schreef op 16-08-2022 om 21:13:

weer zon topic pff ECHT
tot de 21ste ofz ben je financiël verantwoordelijk ofz voor je kind
Wat volgens mij betekend dat je voor ze hoord te zorgen ook voor de leuke luxe dingen krijg geen kinderen als je hier geen geld voor hebt hebben de kids ook niet om gevraagd zo jullie hebben de keuze gemaakt om ze op de aarde te zetten
Tuurlijk is er een grens mar sirieus al de jonge leeftijden wat is lees en dan al werken hebben ze het niet al zwaar zat met school en puber en zo zijn mogen ze ook nog kind/puber/jongere zijn of moeten ze al vanaf hun 14 a 15de in de eeuwige werk cycle ik zou hem eens lekker verwennen en hem wat meer meegeven 25/30 ofz verwen hem eens vind ie vast leuk zo te horen doet ie dat bij jullie ook en trust me youll be happy later
Als ik dit soort dingen bepaalde verhalen denk ik echt pfff kijk niet raar op op deze manier dat ze je later gaan resenten of als je hun nodig bent dat het dan niet gebeurt

Welkom to my ted talk

En sorry moest er even uit heb een andere kijk denk ik😳

Alles kits verder?

Voor ons is het al een tijd geleden maar onze veertienjarigen kregen zakgeld (bedrag is niet relevant want te lang geleden) en kleedgeld. Zakgeld was een redelijk bedrag maar we stopten ze af en toe wel eens iets toe. Gewoon voor de leuk.
Kijk zelf of je dat wilt en kunt missen. Als ze een redelijk bedrag zakgeld krijgen (Nibud heeft richtlijnen) kun je zelf beslissen wat je verder doet. 
Idem met kleedgeld. Dagje winkelen met kind leverde haar ook wel eens een leuk jasje op ofzo. Maar dat hoefde niet.

Kruitvat schreef op 16-08-2022 om 21:18:

Deze is al uit 2017, maar op een of andere manier boven komen drijven.

Ow...ik zie het...naja...

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

18-08-2022 om 15:58

lovessss schreef op 16-08-2022 om 21:13:

weer zon topic pff ECHT
tot de 21ste ofz ben je financiël verantwoordelijk ofz voor je kind
Wat volgens mij betekend dat je voor ze hoord te zorgen ook voor de leuke luxe dingen krijg geen kinderen als je hier geen geld voor hebt hebben de kids ook niet om gevraagd zo jullie hebben de keuze gemaakt om ze op de aarde te zetten
Tuurlijk is er een grens mar sirieus al de jonge leeftijden wat is lees en dan al werken hebben ze het niet al zwaar zat met school en puber en zo zijn mogen ze ook nog kind/puber/jongere zijn of moeten ze al vanaf hun 14 a 15de in de eeuwige werk cycle ik zou hem eens lekker verwennen en hem wat meer meegeven 25/30 ofz verwen hem eens vind ie vast leuk zo te horen doet ie dat bij jullie ook en trust me youll be happy later
Als ik dit soort dingen bepaalde verhalen denk ik echt pfff kijk niet raar op op deze manier dat ze je later gaan resenten of als je hun nodig bent dat het dan niet gebeurt

Welkom to my ted talk

En sorry moest er even uit heb een andere kijk denk ik😳

En een heel andere leeftijd dat TO waarschijnlijk.

ja hoor alles kits

Ben 26 idd iets jonger waarschijnlijk dan TO zoals u zegt
Kan me daardoor mischien ook iets beter verplaatsten in To's kind dan TO

Als ik ooit een kind zou hebben krijgen en dat is al een hele grote als dan zou ik vanaf jongs af aan sparen
Zodat ze nooit of niet vaak leuke dingen hoeven te laten en gewoon leuke dingen doen kopen en leuke mooie herinneringen maken is veel leuker als nee lieverd nu even geen kermis. Nee nu even niet lieverd heb er geen geld voor lieverd door die nee constant creeer je geen leuke herinneringen enz en voel je je ook fijner

Wil wel benadrukken dat er NATUURLIJK EEN GRENS IS hier en daar maar wil gewoon dat mijn future kind als die er komt een leuke leven heeft waaron hij zij kan doen wat ze willen en gewoon kind/puber/jongeren kan zijn zoals hoort

En dat financieel verantwoordelijk wat ik zei tuurlijk niet altijd maar leuke dingen maar ook niet ALTIJD NEE bedoel to zoon doer betaald ook leuke dingen voor derest dus waarom zo to dat niet ook haar zoon doen hier en daar
Weet niet meer zo met hoevel ze waren het gezin van to maar om je vader en moeder en dan zoon dus 3 mensen meneemen naar de film is duurder dan hem 25a 30 euro meegeven voor wat leuks bvb kermis

En dat van huiswerk is zo geen goede vergelijking echt letterlijk

oepsie heb met dat bios stuk 2 personen door elkaar gehaald excuus

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.