Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
eenmoeder

eenmoeder

07-10-2020 om 16:35

Puber komt bed niet uit

Mijn puber is bijna 17 en zit de 5e. Heeft al havo diploma. Puberteit in alle hevigheid los gebarsten!
Kan niet opstaan. Slaapt door de wekker. Ook als ik wakker maak dan blijft puber gewoon liggen.
Gevolg: te laat op school.
Ook spijbelen is aan de orde.

Nu heeft school gebeld. Nog 1 x en er volgen consequenties. Logisch.
Vader zegt; eigen verantwoordelijkheid, consequenties moet puber aanvaarden
Ik zeg: dan komt ie bed niet uit en is het gauw einde vwo. Met alle gevolgen van dien. Kan een bijna 17e jarige deze verantwoordelijkheid aan??????
Ik weet echt niet meer wat ii moet doen.
Ik kan het niet aanzien hoe hij z’n vwo verprutst.
Graag advies / ervaringen!!


V@@s

V@@s

07-10-2020 om 16:38

geen leerplicht/geen kwalificatieplicht

Geen idee welke consequenties school precies bedoeld. Laat hem maar een jaar gaan werken als hij echt niet wil, dan kan hij volgend jaar op een HBO beginnen.

eenmoeder

eenmoeder

07-10-2020 om 16:42

Klopt

Ja als hij niet wil moet hij gaan werken. Prima. Want idd geen leerplicht / kwalificatieplicnt
Maar deze puber vind een paar uur vakkenvullen al als een marathon lopen.
Dus fulltime werken? Dat zie ik niet gebeuren.
Mijn vraag is, hoe doen jullie dit?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-10-2020 om 16:44

Laten gaan

Ik zou hem duidelijk op zijn eigen verantwoordelijkheid wijzen. Ook melden dat je verwacht dat hij, als hij van school moet, moet gaan werken. En dat dat dan niet perse de leukste baantjes zijn. Dat zaken als bijv zakgeld dan ook van de baan zijn.
En het verder bij hem laten.

eenmoeder

eenmoeder

07-10-2020 om 16:45

Consequenties

Als ie nog nog 1x spijbelt mag hij om te beginnen geen herkansingen maken voor de aankomende toetsen.
We hebben al veel moeite moeten doen om hem op t vwo te krijgen omdat geen hbo leuk genoeg was
Kortom: hier een gemakzuchtige puber die denkt dat alles wel goed komt
Ps. Het is geen verwend kind. Tis gewoon een ongelooflijke chagrijnige puber die alles stom vind

ElenaH

ElenaH

07-10-2020 om 16:49

Mbo?

'We hebben al veel moeite moeten doen om hem op t vwo te krijgen omdat geen hbo leuk genoeg was'

Het idee om VWO te doen, kwam dus niet van hemzelf? Dat lijkt me geen goed uitgangspunt.

Als de HBO-opleidingen niet leuk waren, kan hij dan niet kijken naar MBO-opleidingen? Misschien past dat nu beter bij hrm.

eenmoeder

eenmoeder

07-10-2020 om 17:14

Idee kwam van hem zelf. Ik push niks. Werkt niet.

Maar t was even een klus voor hem om de docenten te overtuigen. Mbo niet aangedacht, kan ik hem voorleggen.

Wendelmoed

Wendelmoed

07-10-2020 om 20:37

Wat wil hij zelf?

Want niet wakker kunnen worden is iets anders dan geen zin hebben in de school.

Wij helpen de kinderen gewoon met opstaan en op tijd naar school gaan zolang dat nodig is, ik vind leeftijd geen criterium om niet meer te helpen. De oudste die nog thuis is, heeft er veel meer moeite mee dan de twee eronder. We zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Ik zou liever eens een goed gesprek aangaan over hoe hij de toekomst ziet en waar hij mee zit. Waarom is hij smorgens zo moe? Tobt hij veel? Zit hij laat te gamen? Wat vindt hij zelf, wat heeft hij nodig?

Als je man dan zo graag wil dat je zoon het allemaal zelf doet, laat hem dan dit gesprek voeren. Want zelfstandig betekent niet alleen. Zelfstandig betekent wel zelf bepalen wat je wil, hoe je dat gaat realiseren en waar nodig, daar hulp bij inroepen. Dat kan zijn bij overhoren, bij opstaan, of bij aan het werk gezet worden. Dat moet je zoon aangeven, en jullie kunnen dan beslissen of je dat wil doen.

Het idee dat een kind op een vaste leeftijd "klaar" is, begrijp ik nooit. De natuur rekent geen kalenderjaren hoor. En ook veel volwassenen kunnen niet alles alleen. 17 is bovendien helemaal nog niet zo oud, zeker niet voor een jongen.

En groot worden is best beangstigend, je moet maar net weten wat je wil en dan kan nog twee jaar school wel even aanlokkelijk lijken (lekker veilig) maar anderzijds is dat ook weer heel saai natuurlijk en het leidt nergens toe. Dus dan slaat de wanhoop en de verveling weer toe.

De tips voor MBO lijken mij ook prima, als het om een kind gaat dat liever iets concreets doet. Op het moment zijn MBO's niet het Walhalla, want door de corona zijn de praktijkuren erg teruggebracht en gaat de theorieles ook grotendeels online. Maar voor sommige kinderen is dat laatste juist wel een groot voordeel, hier in huis blijkt dat prima te werken.

Kijk niet teveel naar op welke punten hij als mens in jullie ogen tekort schiet, kijk naar de toekomst en wat daarvoor gedaan moet worden en doe het samen met hem. Zonder gemopper.

Guera

Guera

07-10-2020 om 21:02

Eens

Met Wendelmoed. Pubers wakker maken, ik smeer brood anders eten ze niet op school want geen tijd om te smeren, ik maak boterham als ontbijt hapklaar voor jongste anders gaat deze garnaal zonder ontbijt 10 km fietsen. Ik zet zelfs fiets buiten.
Ik weet dat ze het allemaal kunnen maar dit maakt de ochtenden net iets relaxter voor iedereen. Ik stuur de jongste van 15 ook nog naar bed en controleer. Telefoon inleveren. Nu licht uit. Anders wordt het veel te laat. Bij oudste is dat nooit nodig geweest. Ik faciliteer ongetwijfeld erg veel maar ik weet dat ze het zelf kunnen als het moet. Het maakt het leven iets eenvoudiger voor ze en voor mij maakt het niks uit

Fleur

Fleur

07-10-2020 om 22:33

Zo stom

dat scholen nog steeds geen rekening houden met bioritme van (veel) pubers.
Ze willen wel opstaan, maar kunnen niet.

Ik zou ook gaan helpen. Waarom niet?
Wel in overleg, wat vindt hij zelf, hoe wil hij graag geholpen.

ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 07:36

Herkenbaar Fleur

Mijn dochter had altijd moeite met ontbijten als ze het eerste uur op school moest zijn. Het was echt te vroeg voor haar. Nu heeft ze online college of pas na negen uur een werkcollege op locatie, en gaat het ontbijten veel beter.

Lou

Lou

08-10-2020 om 11:30

Een goed gesprek

Ik zou ook mikken op Het Goede Gesprek. En houd dan ook een tijdje je mond, laat hem praten, stel vragen. Hoe gaat het met hem? Als hij 's ochtends niet kan opstaan, betekent dat ook dat hij 's avonds niet kan slapen en ligt daar misschien een deel van de oplossing (iets met beeldschermen of koffie of wat ook)? Voelt hij zich ziek? Is hij bang voor corona? Ik noem maar wat.

En vervolgens natuurlijk: hoe nu verder, wat wil hij zelf, waar heeft hij hulp bij nodig?

Ik zou een jongen van 17 die z'n bed niet uit komt, vooral willen helpen. Als je zegt: "Hij moet de consequenties maar aanvaarden" zoals de man van TS, dan vind ik dat een vorm van laten vallen. Dat zou ik niet doen. Hij kan allerlei hulp van z'n ouders nog heel goed gebruiken.

Misdreavus

Misdreavus

08-10-2020 om 13:57

mijn zoon

Mijn oudste kon echt helemaal niet zelfstandig opstaan en zelfs als wij hem wekten, was dat behoorlijk doorzetten voor hij echt wakker was en daadwerkelijk zijn bed uit kwam.
Het was geen onwil, hij werd gewoon niet wakker 's morgens.

Ergens toen hij 18 was is daar verandering in gekomen, hij ging dat steeds meer zelf regelen begon ook verstandigere keuzes te maken met wanneer hij moest gaan slapen om een beetje fris en fruitig te zijn de volgende dag.
Nu is hij 19 en hij heeft af en toe nog wel wat hulp nodig bij het wakker worden, maar meestal gaat het nu uit hemzelf gewoon goed.

het hangt in het midden

Ik herken het zeer, ik heb met name 2 kinderen die smorgens nogal neigen te laat te komen, 1 heeeeel erg vaak, zij kan echt haar bed niet uit komen.
Maar goed bij haar zit er een hele geschiedenis en oorzaak achter. Echter ik ervaar daar ook veel stress van. Er is altijd gedoe. Dan weer mailtjes of belletjes waar ze blijft... pfff

Afgelopen jaar ook een gesprek gehad met leerplicht op school en zij denken simpeler. Zij vinden dat kinderen vanaf de brugklas van de middelbare school prima zelf op tijd kunnen komen en leggen de verantwoordelijkheid bij hun.
En ik ben het er grotendeels ook mee eens. Anders leren ze het nooit.
Daarbij eenmaal op de middelbare school zijn die roosters soms zo gek dat ik daar met mijn werk geen rekening mee kan houden. Als ik om 07:25 de deur uit ga dan heb ik iedereen geroepen om 7 uur die om half 9 op school moeten zijn, ik maak ze nog nog n keer wakker voor ik weg ga als dat nodig is, maar dan houdt het wel een beetje op.
Ik kan niet wachten met naar mn werk gaan omdat mijn dochter om 10 uur dr bed uit moet..
Van de 4 zitten er 3 op de middelbare school en hebben allemaal n ander rooster. Vandaag begint er 1 om 08:30, 1 om 10:10 en 1 om 11:50

Ik smeer geen boterhammen meer, ik zet geen fietsen buiten, pak geen school of gymspullen. Dan hebben ze maar n keer trek op school, vergeten ze hun brood ook niet meer zo snel.

Tamar

Tamar

08-10-2020 om 14:38

herkenbaar

Ik stuur mijn 18-jarige 's avonds nog gewoon naar bed. En 's ochtends haal ik hem er uit. Hij kleedt wel zichzelf aan en smeert zijn eigen brood, dat wel. Het gaat puur om de timing, die krijgt hij maar niet goed. Dus ik zit op de bank de volgende fase aan te geven.

Pirata

Pirata

08-10-2020 om 15:33

nou

Bij mijn voorheen 17-jarige was het wel onwil. Dan kun je goede gesprekken houden, de boterhammen klaarzetten, dreigen, emmers water over hem heen gooien (zoals school voorstelde) tot je een ons weegt. Alles tevergeefs. Hij zit nu op zijn kamer zijn afstandstudie te volgen. Dat was het beste dat ik er nog uit kon slepen.

guera

guera

08-10-2020 om 15:45

moedervan4

Ja daar heb je wel een puntje. Ik werk sinds maart thuis. Verbod op naar kantoor komen en dat gaat nog wel even duren. En dan is het wel veel makkelijker om te faciliteren. Voorheen was ik ook om 7.45 uur weg. Tegelijk met de kinderen die om half 9 op school moeten zijn. Maar inderdaad eerste uur vrij daar kon ik dan niks meer mee. Het ging toen wel goed ook. En meestal hadden ze wel gewoon 1e uur les.

Misdreavus

Misdreavus

08-10-2020 om 17:57

telefoon

Als onze zoon nog niet uit bed hoefde voor wij vertrokken, dan ging er een handset van de vaste telefoon zijn slaapkamer in en werd hij gebeld.
De telefoon lag dan natuurlijk dusdanig ver van zijn bed dat hij eerst op moest staan om op te kunnen nemen.

Fleur

Fleur

09-10-2020 om 00:32

Nouja

Als je als ouder niet kunt helpen, dan houdt het op natuurlijk.
Veel liever zou ik dan ook zien dat scholen hun roosters (eindelijk eens) aanpassen op bioritme van pubers.
Dat noem ik pas onwil, dat scholen dat niet doen. Onwetendheid kun je het inmiddels niet meer noemen.
Scholen kunnen best wat flexibeler starten met begintijd. Wat lessen plannen waarin leerlingen kunnen kiezen om te komen. (Extra begeleidingsuurtjes of zelfstudie oid)

Overigens help ik zelf hoogstens met wekken bij mijn pubers. Of ze ontbijten, iets meenemen, hoe laat ze naar bed gaan, bemoei ik me allemaal niet mee.
Wekken die ik ook alleen op vraag van puber en incidenteel.
Maar zou het erom spannen bij puber met school, zou ik zeker meer doen desgewenst.

Jaina

Jaina

09-10-2020 om 00:59

Fleur

Zo makkelijk is dat natuurlijk niet. Zo'n schoolgebouw heeft maar beperkte capaciteit en het is niet mogelijk gemiddeld om alle lessen tussen 11 en 16 in te plannen. je zult toch ook die uren tussen 8 en 11 moeten gebruiken om te zorgen dat elke klas de nodige lessen heeft. Je zou natuurlijk wel er voor kunnen kiezen om de lessen voortaan tussen 11:00 en 19:00 te doen. Maar ik weet 100% zeker dat je dan ook vol op klagende ouders zou krijgen (te laat, kunnen niet meer samen eten, training komt in gevaar....)
Dan zou je dus of grotere gebouwen moeten hebben en meer docenten waardoor je meer lessen tegelijk kan plannen of minder lessen geven. Je kan ook het aantal opties reduceren waardoor er makkelijker geclusterd kan worden. Dat zijn allemaal ook geen makkelijke opties en zeker niet zomaar geregeld.

Jaina

Jaina

09-10-2020 om 01:04

Ik ben het op zich wel met de vader eens. het is ook eigen verantwoordelijkheid. 17 jaar is bijna volwassen. Dan moet een wekker zetten toch wel tot de mogelijkheden behoren tenzij er sprake is van een handicap. Bovenal zou ik als er eenmaal een havo diploma gehaald is en dus een redelijke start in het leven er ook niet meer boven op willen zitten. Dan maar een jaartje werken voordat er aan een hbo opleiding begonnen kan worden. Er moet ook wel enige intrinsieke motivatie zijn. Ik zou er na een behaald havo diploma niet meer aan gaan trekken. Nog afgezien van praktische zaken zoals inderdaad niet altijd aanwezig zijn als je naar school moeten.

Ik vind het enorm belangrijk dat er een diploma wordt behaald maar als dat er eenmaal is vind ik het niet zo rampzalig als ze een jaar nodig hebben om echt te bepalen wat ze willen doen. Een tussenjaar en wat werken is geen groot verlies. Natuurlijk mooi als hij vwo zou halen maar ik zou er niet meer 2 jaar aan willen trekken. Het is nu tijd om zelf eens wat te gaan doen.

ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 07:32

Jaina

'Zo'n schoolgebouw heeft maar beperkte capaciteit en het is niet mogelijk gemiddeld om alle lessen tussen 11 en 16 in te plannen. '

Als ik zie hoeveel tussenuren mijn dochter op de middelbare had, dan zou de capaciteit misschien best wat efficienter benut kunnen worden ...

Guera

Guera

09-10-2020 om 07:46

Niet laat beginnen

Mijn kinderen zijn veeeel liever eerder uit dan dat ze laat beginnen. Zij zouden zon 11 tot 16 uur rooster niks vinden. Helemaal geen tijd meer voor huiswerk of dat moet dan allemaal in de avond. En hoe dan met sport, werk en vrienden? Want in de ochtend lukt dat al helemaal niet om huiswerk te maken. Dus hier zeggen ze: beter gewoon half 9 en dan tot uur of 2 a 3 max

Elena

Jouw dochter heeft msch een tussenuur, maar de kans is heel groot dat ALLE lokalen op school op dat moment vol zitten.
De tussenuren voor leerlingen in de bovenbouw ontstaan vooral als er meer wordt aangeboden mbt keuzevrijheid in vakkenpakketten / combinaties van vakjen / mogelijkheden om extra vakken te kiezen etc. Elk voordeel heb z’n nadeel.

Pirata

Pirata

09-10-2020 om 09:05

9:00

Om 9:00 beginnen zou al enorm helpen. Dan verschuif je alles een half uurtje, valt best mee lijkt mij.

Flavia

Flavia

09-10-2020 om 09:30

Pirata

Dan is de laatste les om half 6 af!
Fijn op vrijdag middag tot half 6 naar school, met 2 uur gym als laatste uren.
Is een veel gespijbeld uur, zeker als je daarvoor nog een tussen uur hebt.

Pirata

Pirata

09-10-2020 om 09:39

Tja

Als ze 's morgens langer willen slapen, dan moet je 's middags iets langer blijven. Moeten de volwassenen ook.
Misschien kunnen scholen er een enquete over uitzetten onder de leerlingen.

ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 09:44

9 uur

'Om 9:00 beginnen zou al enorm helpen. Dan verschuif je alles een half uurtje, valt best mee lijkt mij.'

Dat zou zelfs een uur schelen, want hier begon de middelbare om 8 uur. Kinderen van wat verder weg zitten om kwart over 7, half 8 al op de fiets.
Colleges starten pas om 9 uur (op zijn vroegst) en dat gaat een stuk beter.

'Dan is de laatste les om half 6 af!'

Maar dat is voor de meeste pubers juist geen probleem, omdat hun bioritme anders is. Het is niet zo dat ze meer uren slaap nodig hebben, maar dat ze (net als avondmensen) laat opstaan én laat naar bed gaan.

Olaf

Olaf

09-10-2020 om 09:48

ene puber en de andere puber

Waarom lukt het de meeste pubers dan wel om zichzelf hun bed uit te slepen en andere pubers niet? Wij zijn toch zelf ook allemaal pubers geweest? Mijn broers en ik hadden op die leeftijd ook een hekel aan school en vooral aan het vroege opstaan, maar we gingen wel, toch een behoorlijk plichtsbesef. Te laat komen was nogal gênant, los van het feit dat je alleen de klas moest binnenstappen, moest je ook nog het schoolplein helemaal aanvegen na school. Hoe vaker je te laat kwam, hoe vervelender de klussen werden die de conciërge je oplegde.
Ik heb geloof ik een keer gezeur gehad met mijn zoon die niet uit bed wilde komen. In een onbewaakt moment kon ik snel zijn dekbed van zijn bed grissen en heb dat mee naar beneden genomen, ja en toen was het natuurlijk niet meer lekker om in bed te blijven liggen.

ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 09:57

Olaf

Los van het opstaan (waartoe je je kind inderdaad kunt dwingen) gaat het hier vooral mis met ontbijten. Dat lukt niet zo vroeg. En dan moet je fietsen en les volgen op een lege maag.

Sowieso vind ik de vergelijking met vroeger altijd wat bijzonder. Vroeger droegen we geen autogordels, rookten we waar kinderen bij waren en was kinderarbeid normaal. Dus?

Pirata

Pirata

09-10-2020 om 10:00

Vroegah

Vroeger kwam ik dus ook altijd te laat. Het bleek lastig om om 8:00 op te staan en 8:15 in de les te zitten. Het kantoortje van de conrector was bekend terrein voor mij. Gelukkig kwam ik er meestal mee weg. En ik leerde om op te staan om 7:55, dan haalde ik het nét.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.