Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

puber wil geen contact


Radeloze schreef op 02-01-2024 om 09:54:

[..]

Bedankt voor je bericht. Ik denk dat mijn vriend bang is dat als hij school benadert en dat komt bij zijn zoon en ex terecht, dat zijn ex dat gelijk gaat zien als "waar bemoei je je mee. Er is niets aan de hand. Je maakt het alleen maar erger". En dat dan de situatie tussen zoon en vriend nog verder verstoord wordt.

Moeder heeft altijd zichzelf als belangrijkste ouder gezien. Vader moet vooral doen wat moeder zegt en niet teveel zelf input geven over het ouderschap. Dus zij zal het echt niet accepteren als mijn vriend met school gaat praten en dat waarschijnlijk tegen hem gebruiken. Aan de andere kant ben ik het ook met je eens dat de situatie zorgelijk is en dat er iets zou moeten gebeuren.


Jij denkt dat hij iets verwacht, en daar bang voor is, dat is niet erg concreet. Op die manier vind ik persoonlijk dat hij zich wel erg verschuilt achter een mogelijk oordeel van moeder en de verwachtingen die hij van haar gedrag heeft. 

Hij zou ook van zichzelf kunnen uitgaan: dit zie ik als mijn rol, mijn taak. Ik denk dat dit helpend is. En zich dan niet teveel aantrekken van het eventuele gesputter van moeder. Hoe fermer en kalmer hij zelf optreedt naar zijn eigen inzicht, zijn verantwoordelijkheid neemt voor wat hij belangrijk vindt, niet tegen moeder maar in lijn met de eigen overtuiging over wat hij kan en wil doen, hoe minder ruimte moeder waarschijnlijk zal voelen voor gepeuter en gedoe. Hij hoeft niet op haar goedkeuring te wachten. 





Radeloze schreef op 02-01-2024 om 09:54:

[..]

Bedankt voor je bericht. Ik denk dat mijn vriend bang is dat als hij school benadert en dat komt bij zijn zoon en ex terecht, dat zijn ex dat gelijk gaat zien als "waar bemoei je je mee. Er is niets aan de hand. Je maakt het alleen maar erger". En dat dan de situatie tussen zoon en vriend nog verder verstoord wordt.

Moeder heeft altijd zichzelf als belangrijkste ouder gezien. Vader moet vooral doen wat moeder zegt en niet teveel zelf input geven over het ouderschap. Dus zij zal het echt niet accepteren als mijn vriend met school gaat praten en dat waarschijnlijk tegen hem gebruiken. Aan de andere kant ben ik het ook met je eens dat de situatie zorgelijk is en dat er iets zou moeten gebeuren.

Bij herlezing viel me deze nog op. Input geven op ouderschap veronderstelt dat het een gezamenlijk ‘project’ is. Bij gescheiden ouders is het dat soms wel maar heel vaak ook niet. Vader lijkt niet te hebben geaccepteerd dat hij zijn ouderschap in zijn eentje doet en dat moeder haar ouderschap los van hem vormgeeft. Misschien kan hij eens googelen op de term parallel ouderschap. Het zou hem kunnen inspireren.

Radeloze

Radeloze

03-01-2024 om 09:23 Topicstarter

Mija schreef op 02-01-2024 om 17:28:

[..]

Bij herlezing viel me deze nog op. Input geven op ouderschap veronderstelt dat het een gezamenlijk ‘project’ is. Bij gescheiden ouders is het dat soms wel maar heel vaak ook niet. Vader lijkt niet te hebben geaccepteerd dat hij zijn ouderschap in zijn eentje doet en dat moeder haar ouderschap los van hem vormgeeft. Misschien kan hij eens googelen op de term parallel ouderschap. Het zou hem kunnen inspireren.

Hi Mija

Dit lees je echt verkeerd. Mijn vriend is juist degene die heel erg het ouderschap in zijn eentje probeert vorm te geven zonder zijn ex. En juist waar nodig is wil hij samenwerken. Zijn ex is degene die niet heeft geaccepteerd dat vader ook nog wat te vertellen heeft en dat ze het samen moeten doen. Zo lang ze gescheiden zijn vindt moeder dat alles waar vader mee komt per definitie onzin. Zegt hij "ik maak me zorgen om zijn school"(want hij spijbelt, haalt slechte cijfers) dan zegt moeder dat dat onzin is en dat het bij de leeftijd hoort. En dit is één voorbeeld, maar dit geldt voor alles (medische klachten, niet goed in zijn vel zitten, etc). 

Ik ken de term parallel ouderschap en ik denk dat het ook goed is om zo oordeelvrij mogelijk naar de opvoeding van de andere ouder te kijken. Echter zijn er ook situaties waarin je als ouders één blok moet vormen om het kind voldoende sturing te geven. Je bent ook samen ouder en je hebt samen gezag. Dus over bepaalde dingen moet je het wel eens worden ten behoeve van het kind. 

Radeloze

Radeloze

03-01-2024 om 09:25 Topicstarter

Kataravrouw schreef op 02-01-2024 om 14:19:

[..]

Nee en nee. Idd heel verdrietig, vooral voor zoon en ook voor mijn man.

En hoe was dat voor jou dan al die jaren? Ik merk dat ik het best lastig vind aan de zijlijn. Ik voel ook verdriet, maar minder dan mijn vriend. En ik heb soms ook het gevoel dat mijn gevoel er minder mag zijn, want het is voor hem zoveel erger dan voor mij. En ergens wil ik ook gelukkig zijn, maar dat voelt dan ook weer dubbel want mijn vriend is zo verdrietig. 

Ben benieuwd hoe jij overeind gebleven bent in al die tijd. En hoe je je relatie dus ook nog gezond hebt kunnen houden (ervan uitgaande dat jullie nog steeds samen zijn)?

Ik vond het vaak erg moeilijk.  Want net als bij jouw man, stond mijn man ook aan de zijlijn. En als hij wel op zijn strepen ging staan, dan werd hij zwart gemaakt bij de kinderen. Zo van...zie je wel, papa maakt het mij zo moeilijk en ik heb het al zo moeilijk als alleenstaande moeder. Dus eigenlijk om de kinderen dit te besparen bleef hij aan de zijlijn.  Ik had vaak medelijden met zijn kinderen, maar ook met mijn eigen kinderen, die dit ook allemaal mee kregen natuurlijk.
We hebben een relatie van ruim 12 jaar nu en de key is dat we goed konden communiceren en elkaars gevoel respecteerden en daar ook ruimte voor was en is. We zijn altijd 1 blok gebleven, elkaar niet afvallen.
Maar ik vrees voor de toekomst, als zijn kinderen gaan samen wonen, trouwen of kinderen gaan krijgen. Hoe gaat dat dan met zijn ex?  Samen op een verjaardag zitten?  Enz...

Als ik terug kijk op afgelopen jaren dan heb ik heel vaak op mn tong gebeten, op de achtergrond gebleven en zoveel mogelijk gehandeld in het belang van ons samengestelde gezin. Maar leuk en gemakkelijk vond ik het niet altijd en ik was blijven latten als ik dit alles van te voren had geweten. Ook al had ik me goed voorbereid en wist dat het een uitdaging zou worden.

Radeloze schreef op 31-12-2023 om 20:55:



Verder was mijn vriend deze week jarig en zijn zoon heeft hem wel een berichtje gestuurd. Wel minimaal maar wel "gefeliciteerd pap." Naja het is iets.

Voor een 13-jarige is dat al een heel iets hoor! 

Radeloze

Radeloze

03-01-2024 om 10:31 Topicstarter

Kataravrouw schreef op 03-01-2024 om 10:01:

Ik vond het vaak erg moeilijk. Want net als bij jouw man, stond mijn man ook aan de zijlijn. En als hij wel op zijn strepen ging staan, dan werd hij zwart gemaakt bij de kinderen. Zo van...zie je wel, papa maakt het mij zo moeilijk en ik heb het al zo moeilijk als alleenstaande moeder. Dus eigenlijk om de kinderen dit te besparen bleef hij aan de zijlijn. Ik had vaak medelijden met zijn kinderen, maar ook met mijn eigen kinderen, die dit ook allemaal mee kregen natuurlijk.
We hebben een relatie van ruim 12 jaar nu en de key is dat we goed konden communiceren en elkaars gevoel respecteerden en daar ook ruimte voor was en is. We zijn altijd 1 blok gebleven, elkaar niet afvallen.
Maar ik vrees voor de toekomst, als zijn kinderen gaan samen wonen, trouwen of kinderen gaan krijgen. Hoe gaat dat dan met zijn ex? Samen op een verjaardag zitten? Enz...

Als ik terug kijk op afgelopen jaren dan heb ik heel vaak op mn tong gebeten, op de achtergrond gebleven en zoveel mogelijk gehandeld in het belang van ons samengestelde gezin. Maar leuk en gemakkelijk vond ik het niet altijd en ik was blijven latten als ik dit alles van te voren had geweten. Ook al had ik me goed voorbereid en wist dat het een uitdaging zou worden.

Ah ja heel moeilijk. In principe is het contact tussen mijn vriend en zijn ex niet zo slecht dat hij niet bij de verjaardag van zijn zoon is. Maar wel altijd maar eventjes en altijd bij haar thuis. 

In ons geval zijn er bij ons geen andere kinderen. Bij zijn moeder wel, maar mijn vriend heeft maar één kind. Dus het huis voelt dan misschien nog meer leeg. Alhoewel het altijd verdrietig is. Ik snap je punt van het latten. Daar heb ik zelf ook vaak over nagedacht, maar goed het loopt zoals het loopt en je hebt ook geen glazen bol. Ik had dit nooit zien aankomen...

Waarom zou zoon niet mogen weten dat vader contact zoekt met bvb school?  Dit hoeft toch niet geheim te blijven.
Blijf open en eerlijk, daar heeft die jongen  recht op .
Dat kan meteen in de brief neer geschreven worden . Dat vader graag meer betrokken wil zijn bij zoon en daarom contact gaat zoeken met school.
Dat als zoon hier vragen over heeft vader hier graag antwoord op wil geven. Misschien wel onder een etentje met zijn 2tjes. Dat is aan zoon of hij daar voor open staat maar ik zou dat zeker voorstellen of een ander uitstapje.
Wie weet komt zoon zelf met een leuk idee wat hij graag wil doen.

Het valt me wel op dat moeder aardig veel bepaalt ... hoezo wordt de verjaardag altijd bij moeder geviert? 
Hij heeft toch 2 ouders die recht hebben om zn verjaardag te vieren. Ieder op hun eigen manier.
Angst dat ex boos wordt zegt genoeg over hoe de verhoudingen scheef zijn (gegroeid?).

Laat ex even lekker verder struisvogelen al dan niet bozig...
Het wordt hoog tijd dat vader op zijn ouderschapsstrepen gaat staan!

Radeloze

Radeloze

04-01-2024 om 10:58 Topicstarter

Rode-panda schreef op 04-01-2024 om 09:54:

Waarom zou zoon niet mogen weten dat vader contact zoekt met bvb school? Dit hoeft toch niet geheim te blijven.
Blijf open en eerlijk, daar heeft die jongen recht op .
Dat kan meteen in de brief neer geschreven worden . Dat vader graag meer betrokken wil zijn bij zoon en daarom contact gaat zoeken met school.
Dat als zoon hier vragen over heeft vader hier graag antwoord op wil geven. Misschien wel onder een etentje met zijn 2tjes. Dat is aan zoon of hij daar voor open staat maar ik zou dat zeker voorstellen of een ander uitstapje.
Wie weet komt zoon zelf met een leuk idee wat hij graag wil doen.

Het valt me wel op dat moeder aardig veel bepaalt ... hoezo wordt de verjaardag altijd bij moeder geviert?
Hij heeft toch 2 ouders die recht hebben om zn verjaardag te vieren. Ieder op hun eigen manier.
Angst dat ex boos wordt zegt genoeg over hoe de verhoudingen scheef zijn (gegroeid?).

Laat ex even lekker verder struisvogelen al dan niet bozig...
Het wordt hoog tijd dat vader op zijn ouderschapsstrepen gaat staan!

Het is niet dat ik het niet met je eens ben. Dit is al jaren een groot frustratiepunt bij mijn vriend, maar zijn ex duldt gewoon geen tegenspraak. En zoon staat haar kant. Ik zal een voorbeeld geven. Zoon had een paar maanden terug gespijbeld en school belde mijn vriend. Zoon antwoorde daarop "waarom belt school jou en niet mijn moeder?" Het is al jaren zo dat moeder bepaalt en dat zoon daar niet tegenin durft te gaan of misschien ook niet wil, geen idee. Maar gewoon even op je strepen gaan staan, hebben we in het verleden vaak geprobeerd maar leidt tot enorm veel strijd. Moeder wordt boos, bespreekt dit weer met haar zoon en zoon kiest kant van zijn moeder. Dus dat werkt gewoon niet. Hoe graag we het ook anders zouden willen. Dus als we school hierbij betrekken, dan moet moeder daar wel ook van op de hoogte zijn en het in zekere zin daar ook mee eens zijn. Want anders gaat dit allemaal tegen hem gebruikt worden en alleen maar voor meer verwijdering zorgen.

Zoon weet overigens heel goed dat vader meer betrokken wil zijn. Het is alleen hijzelf die al het contact verbroken heeft. Hem uitnodigen voor een etentje of iets anders heeft mijn vriend tijden terug al geprobeerd, maar hij reageert nergens op. 

Het is een hele complexe situatie.

Vader en school hebben geen toestemming nodig van zoon en of moeder. Mits ze beide 50% zeggenschap hebben.

Zoon zou van mij een handgeschreven brief krijgen . Met duidelijk de woorden , hou van je , deur staat altijd open, neem je tijd, ben zeker niet boos, mis je.
Maar ook wel dat vader contact gaat zoeken met school en mss andere (hulp)instantie(s).

Je zou eventueel nog een advocaat in de arm kunnen nemen om zo de 50% te krijgen met alles wat daar bij komt . Maar dat gaat de band tussen zoon en vader/jullie zeker niet ten goede komen .
Zou die optie als laatste in gedachten houden.

Ik heb echt met jullie te doen maar zeker ook met zoon die helaas onder invloed van moeder is .

Grote knuffel 

Sterkte voor de komende tijd want dat het pijn doet dat herken ik ...

wil je dit nog even graag zeggen;  ik heb bewondering voor je zoals je aan de zijde van je partner blijft staan .
En toch met ook de hand in eigen boezem en de te maken stappen gemaakt hebt ! 
Respect 
Hou de deur open maar blijf wel jullie eigen leven leiden zodat het leuk en fijn blijft ipv een lijden

Radeloze

Radeloze

04-01-2024 om 11:57 Topicstarter

Rode-panda schreef op 04-01-2024 om 11:19:

wil je dit nog even graag zeggen; ik heb bewondering voor je zoals je aan de zijde van je partner blijft staan .
En toch met ook de hand in eigen boezem en de te maken stappen gemaakt hebt !
Respect
Hou de deur open maar blijf wel jullie eigen leven leiden zodat het leuk en fijn blijft ipv een lijden

Bedankt voor je lieve berichtje. Dat doet me echt goed. Het is idd een hele zware tijd en ik hoop dat het snel beter gaat. Professionele hulp zoeken is een kaart die mijn vriend zeker in zijn achterzak houdt, maar vooralsnog probeert hij het via zijn ex te spelen en liefdevolle berichtjes te sturen naar zijn zoon. Laten we hopen dat dat iets gaat opleveren. Een hulptraject is er in het verleden wel eens geweest en is ook best slopend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.