Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdochter

Ik heb een dochter van 13 (1ste middelbaar) en ze zit dus nu zowat in de puberteit. Ze is heel erg aan het veranderen op dit moment. Ze heeft echt de foute vriendinnen/vrienden. Van mij en m’n man moet ze met de fiets naar school. Het is maar 5km en ze doet voor de rest geen sport. Een paar dagen geleden zag ik haar de bus nemen, zonder toestemming van ons. Nu blijkt dus dat ze dat al sinds februari doet. Dat is nog niet zo erg. Als ze met de bus zou gaan, moet ze uitstappen bij een treinstation en dan overstappen op een andere bus. Ik reed er dus voorbij en zag m’n dochter daar staan in een vriendenkring. Ze had heel erg veel plezier, maar toen zag ik dat ze een vape in haar handen had. Dat is iets dat bij ons echt verboden is, en dat weet ze ook. Ik heb haar er nog niet over geconfronteerd, omdat ik echt niet weet of het wel nodig is. Wat is jullie mening hierover? 😊


Waar betaald ze de bus van dan? Is je dat nooit opgevallen?

Er zit dus een verschil tussen mag niet (wat later toch wordt toegestaan) en mag écht niet? Hoe weet zo’n kind wanneer het niet mag (en in de praktijk dus wel mag) en het echt niet mag? Lekker duidelijk voor je dochter zo. Nou ben ik zelf ook geen opvoedkundige maar dit zijn teveel nuances voor mij. 

Het gaat zo snel. Als ze naar de middelbare school gaan is het echte kind zijn er bij de meeste wel af. Ze willen dan ook vaak ouder zijn dan de leeftijd die ze hebben en de dingen doen die eigenlijk nog niet bij hun leeftijd horen. Ik was vroeger precies hetzelfde. Ik zou zeggen van ga een goed gesprek aan met je dochter. 

Wat "foute " vrienden betreft: De moeder van een vriendin was vroeger eens heel boos op mij. Ze zei tegen mij sinds ons Ingrid met jou om gaat is ze altijd te laat thuis en wordt het wel een uur of 6 in de morgen . Toen zei ik tegen die moeder van bij ons thuis zeggen ze hetzelfde over jullie Ingrid. Nog steeds vind ik het mooi dat ik haar ogen geopend had en ze mij gelijk gaf en mij niet de schuld gaf dat ik een foute vrioendin was. Ingrid wilde ook tot in de vroege uurtjes uit gaan.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-05-2022 om 00:32

Laat het los en noem haar vrienden niet zo snel slecht, want evengoed is het vapen haar idee. 

Dus je zag je brugklasser de afgelopen dagen 1 of 2 keer bij de bus staan terwijl ze van jullie moet fietsen. Ze stond daar ook nog eens met een vape-pen. Inmiddels weet je wèl dat ze al maanden stiekem die bus neemt, maar je twijfelt of het nodig is om óók te vragen naar dat roken?!

En nu wil je onze mening daarover. 

Tsja. Ik vind het om te beginnen maar een raar verhaal. 

Vreemd ook dat jullie al maanden niet doorhebben dat die fiets niet meer wordt gebruikt en dat er geld wordt uitgegeven aan het OV en roken. 

Ik vind -in zijn algemeenheid- dat interesse tonen voor je kinderen, hoort bij je verantwoordelijkheden als ouder. Zorg dat je op de hoogte blijft. Meestal zijn dat gewoon gezellige gesprekjes over vrienden en school. Maar soms moet je ook even een pittig gesprek voeren om ze te helpen. Zoals wanneer er eentje de regels overtreedt of domme dingen doet. 

Dat vapen moet je direct bespreken. Verder: hoe komt ze aan al dat geld voor vapen, bus etc.? 
Strooi niet direct met woorden als “foute vrienden” maar focus je op wat je hebt opgemerkt en de zorgen die je hebt. 

moeder-van-3

moeder-van-3

12-05-2022 om 07:01 Topicstarter

AlisonH schreef op 12-05-2022 om 06:33:

Dat vapen moet je direct bespreken. Verder: hoe komt ze aan al dat geld voor vapen, bus etc.?
Strooi niet direct met woorden als “foute vrienden” maar focus je op wat je hebt opgemerkt en de zorgen die je hebt.

Heb haar deze ochtend een keer aangesproken over het nemen van de bus en ze gaf al snel toe dat ze nooit betaald heeft. Ze heeft dus veel geluk gehad dat er geen controle was..

moeder-van-3 schreef op 12-05-2022 om 07:01:

[..]

Heb haar deze ochtend een keer aangesproken over het nemen van de bus en ze gaf al snel toe dat ze nooit betaald heeft. Ze heeft dus veel geluk gehad dat er geen controle was..

En hoe was jouw reactie daarop? 

moeder-van-3

moeder-van-3

12-05-2022 om 07:24 Topicstarter

AlisonH schreef op 12-05-2022 om 06:33:

Dat vapen moet je direct bespreken. Verder: hoe komt ze aan al dat geld voor vapen, bus etc.?
Strooi niet direct met woorden als “foute vrienden” maar focus je op wat je hebt opgemerkt en de zorgen die je hebt.

Mijn dochter weet thuis de afspraken die we gemaakt hebben en ze weet dat we daar best streng over zijn. Op haar school loopt 2/3 van de leerlingen rond met een vape-pen. De laatste tijd is ze altijd te laat thuis. Ze gaat heel erg vaak bij een vriendin slapen, maar ondertussen weten we ook al dat ze dan uitgaat, samen met die vriendin.

Thuis praten de kinderen over hun schooldag, omdat mijn man en ik dat belangrijk vinden. De laatste tijd merken we dat onze oudste dochter best wel vreemde dingen verteld. Ik dacht dat het aan mij lag, dus vroeg ik ook even aan m’n man of hij er iets van heeft gemerkt. Hij zei overduidelijk “ja”. 2 weken geleden, moest ik op gesprek komen bij haar mentor/titularis. Het ging over een meisje van 11 dat was opgesloten op de toiletten door een paar meisjes. Ik wist daar persoonlijk niets van, maar het bleek dus dat mijn dochter, samen met 3 vriendinnen, dat had gedaan. Heb een heel gesprek gehad met haar en ze zei dat ze mee moest doen van haar vriendinnen, omdat ze anders een “watje” was. Het kan aan mij liggen, maar dat noem ik geen echte vriendinnen…

moeder-van-3

moeder-van-3

12-05-2022 om 07:32 Topicstarter

yette schreef op 12-05-2022 om 07:08:

[..]

En hoe was jouw reactie daarop?

Ik heb aan haar gevraagd waarom ze dat stiekem heeft gedaan en ze zei dat al haar vriendinnen met de bus mogen, dus dat zij dat dan ook maar doet. Ze is inmiddels vertrokken naar school, met de bus. Heb haar gezegd dat ik het er wel even met haar vader ging over hebben.

Over het vapen hebben we het nog niet gehad. Vandaag is ze om 12:00 uit, dus ik ga straks even een gesprekje met haar voeren.

moeder-van-3 schreef op 12-05-2022 om 07:32:

[..]

Ik heb aan haar gevraagd waarom ze dat stiekem heeft gedaan en ze zei dat al haar vriendinnen met de bus mogen, dus dat zij dat dan ook maar doet. Ze is inmiddels vertrokken naar school, met de bus. Heb haar gezegd dat ik het er wel even met haar vader ging over hebben.

Over het vapen hebben we het nog niet gehad. Vandaag is ze om 12:00 uit, dus ik ga straks even een gesprekje met haar voeren.

Goed dat je het erover gaat hebben. 

Je schrijft in een ander bericht dat jullie best streng zijn. Maar als ik dan lees welke regels je brugklasser allemaal met jouw medeweten overtreedt (uitgaan, roken, zwartrijden, pesten) en dat ze dan vandaag toch weer doodleuk het OV neemt, vraag ik me af hoe ik dat strenge van jou moet zien. Zijn er ook consequenties of blijft het bij het uiten van je afkeuring?

moeder-van-3

moeder-van-3

12-05-2022 om 08:01 Topicstarter

yette schreef op 12-05-2022 om 07:49:

[..]

Goed dat je het erover gaat hebben.

Je schrijft in een ander bericht dat jullie best streng zijn. Maar als ik dan lees welke regels je brugklasser allemaal met jouw medeweten overtreedt (uitgaan, roken, zwartrijden, pesten) en dat ze dan vandaag toch weer doodleuk het OV neemt, vraag ik me af hoe ik dat strenge van jou moet zien. Zijn er ook consequenties of blijft het bij het uiten van je afkeuring?

Ik heb er nu gewoon even wat chiller over gedaan. Straks is m’n man er ook bij, dus dan zullen we haar waarschijnlijk wel een straf geven. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

12-05-2022 om 08:11

Jouw dochter sluit iemand op en jij blijft chill?
Nou snap ik het pesten op scholen opeens

Hoezo neemt ze al maanden de bus zonder te betalen? Zijn de chauffeurs doof en blind? Je moet toch inchecken als je instapt? Of zitten ze daar alleen in Amsterdam bovenop? 
Ik vind het inderdaad ook wel opmerkelijk dat je al die tijd niet hebt gezien dat haar fiets niet werd gebruikt, maar goed, misschien fietsen jullie zelf ook wel nooit en zien jullie dus nooit dat er in de berging een fiets staat die eigenlijk ergens anders hoort te zijn. 

Dus ze moet op de fiets en ze mag niet zwartrijden. En de volgende ochtend laat je haar met de bus gaan en zwartrijden. Jij bent niet streng. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.