Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdochter


moeder-van-3

moeder-van-3

12-05-2022 om 08:20 Topicstarter

Temet schreef op 12-05-2022 om 08:16:

Hoezo neemt ze al maanden de bus zonder te betalen? Zijn de chauffeurs doof en blind? Je moet toch inchecken als je instapt? Of zitten ze daar alleen in Amsterdam bovenop?
Ik vind het inderdaad ook wel opmerkelijk dat je al die tijd niet hebt gezien dat haar fiets niet werd gebruikt, maar goed, misschien fietsen jullie zelf ook wel nooit en zien jullie dus nooit dat er in de berging een fiets staat die eigenlijk ergens anders hoort te zijn.

We wonen in België, dus hier kun je makkelijk zwartrijden 🥴. Ze fietst altijd naar een bushalte een eindje verder, dus ze vertrekt thuis wel met de fiets.

Aha, dan snap ik m. In Nederland is zwartrijden een heel stuk moeilijker omdat je voorin de bus moet instappen en dan je ov-pas langs de scanner moet halen, die daarop duidelijk bliept. Als de chauffeur niets hoort bliepen dan heb je wat uit te leggen. 

moeder-van-3

moeder-van-3

12-05-2022 om 08:34 Topicstarter

Netherfield schreef op 12-05-2022 om 08:19:

Dus ze moet op de fiets en ze mag niet zwartrijden. En de volgende ochtend laat je haar met de bus gaan en zwartrijden. Jij bent niet streng.

Heb haar vandaag niet zwart laten rijden. Ik heb haar een kaartje laten kopen. Het is trouwens niet “de volgende ochtend”. Dit is al 3 maanden bezig. Ik ben een jonge moeder en wil het beste voor mijn kinderen, of mag dat ook al niet meer? 

Ik vroeg om jullie mening en niet om jullie commentaar over hoe ik omga met ze. 

“Jij bent niet streng”…dat is dan jouw probleem als je dat denkt. Ik lig daar niet wakker van hoor. Ze was al te laat vertrokken, dus liet ik haar gewoon de bus nemen. Ik ben geen moeder die ‘s ochtends, in het bijzijn van de andere 2 kinderen, tegen een puber ga zitten roepen, want dat heeft toch geen zin.



Heb haar vandaag niet zwart laten rijden. Ik heb haar een kaartje laten kopen.

Je bedoelt dat je haar geld meegegeven hebt om een kaartje te kopen? Ik ben benieuwd waar dat geld aan besteed is...

moeder-van-3

moeder-van-3

12-05-2022 om 08:45 Topicstarter



moeder-van-3

moeder-van-3

12-05-2022 om 08:48 Topicstarter

TineWinkel schreef op 12-05-2022 om 08:42:



Heb haar vandaag niet zwart laten rijden. Ik heb haar een kaartje laten kopen.

Je bedoelt dat je haar geld meegegeven hebt om een kaartje te kopen? Ik ben benieuwd waar dat geld aan besteed is...

Het kaartje is online bestelt, dat gaat zo in België. 

moeder-van-3 schreef op 12-05-2022 om 08:34:

[..]

Heb haar vandaag niet zwart laten rijden. Ik heb haar een kaartje laten kopen. Het is trouwens niet “de volgende ochtend”. Dit is al 3 maanden bezig. Ik ben een jonge moeder en wil het beste voor mijn kinderen, of mag dat ook al niet meer?

Ik vroeg om jullie mening en niet om jullie commentaar over hoe ik omga met ze.

“Jij bent niet streng”…dat is dan jouw probleem als je dat denkt. Ik lig daar niet wakker van hoor. Ze was al te laat vertrokken, dus liet ik haar gewoon de bus nemen. Ik ben geen moeder die ‘s ochtends, in het bijzijn van de andere 2 kinderen, tegen een puber ga zitten roepen, want dat heeft toch geen zin.

Je schrijft hier: "Ik ben een jonge moeder". Je bent al minimaal 13 jaar moeder. Ik neem aan dat je dus +30 bent. Dus je bent geen jonge moeder meer helaas. 

Je bent in zekere zin verantwoordelijk voor het gedrag van je dochter. Je kan er voor zorgen dat ze op tijd komt en dus met de fiets naar school kan gaan. Nu accepteer je dat ze met de bus gaat. Als je dit al maanden weet en niet accepteert kan je haar niet vanmiddag ineens een straf voor laten opleggen door haar vader (omdat jij het niet durft?). Je andere kinderen krijgen er niks van als je je dochter streng aanspreekt hoor. 

Het beste voor je kind is niet altijd lief, leuk en gezellig. Dan krijgen ze het in hun volwassen leven nog knap lastig. 

Het opsluiten van een ander kind zou ik zeker wel bestraffen. Wat als jouw kind het slachtoffer zou zijn en je zou horen dat de daders er mee weg zouden komen? 


moeder-van-3

moeder-van-3

12-05-2022 om 09:00 Topicstarter

KillerQueen schreef op 12-05-2022 om 08:57:

[..]

Je schrijft hier: "Ik ben een jonge moeder". Je bent al minimaal 13 jaar moeder. Ik neem aan dat je dus +30 bent. Dus je bent geen jonge moeder meer helaas.

Je bent in zekere zin verantwoordelijk voor het gedrag van je dochter. Je kan er voor zorgen dat ze op tijd komt en dus met de fiets naar school kan gaan. Nu accepteer je dat ze met de bus gaat. Als je dit al maanden weet en niet accepteert kan je haar niet vanmiddag ineens een straf voor laten opleggen door haar vader (omdat jij het niet durft?). Je andere kinderen krijgen er niks van als je je dochter streng aanspreekt hoor.

Het beste voor je kind is niet altijd lief, leuk en gezellig. Dan krijgen ze het in hun volwassen leven nog knap lastig.

Het opsluiten van een ander kind zou ik zeker wel bestraffen. Wat als jouw kind het slachtoffer zou zijn en je zou horen dat de daders er mee weg zouden komen?


Ik was een tienermoeder en ben nu 28. Ik was dus 16 toen ik haar kreeg (word 29 in september).


Ik begrijp je ergens wel. Ik wist pas een paar dagen geleden dat ze de bus nam en vandaag was ze nu eenmaal laat vertrokken. Ik ga niet tegen haar roepen, want m’n andere 2 kinderen (11 & 7) waren er ook bij..

Je hoeft toch niet te roepen? Je kunt ook op een normale toon meedelen wat de bedoeling is. 

Mijn mening: 'Heb een heel gesprek gehad met haar en ze zei dat ze mee moest doen van haar vriendinnen, omdat ze anders een “watje” was. Het kan aan mij liggen, maar dat noem ik geen echte vriendinnen…'
Hier verplaats je het probleem naadloos weg van je dochter naar de verkeerde vrienden. Ik zou ervoor kiezen om mijn kind te leren dat ze ertegen kan als anderen haar een 'watje' vinden omdat ze niet een meisje durft op te sluiten in de wc, als ze wel 5 km. fiets en als ze niet rookt. Je draagt zorg voor je eigen kind. Nu ben je je kind aan het faciliteren om te voorkomen dat anderen haar een 'watje' vinden. Maak haarzelf sterker.

Tsjor

Jippox schreef op 12-05-2022 om 09:08:

Je hoeft toch niet te roepen? Je kunt ook op een normale toon meedelen wat de bedoeling is.

Maar daar is het ontbijt toch niet het beste tijdstip voor? En een kind wat de fiets pakt, naar de bushalte fietst en daar op de bus stapt, dat los je toch niet op met een snelle mededeling dat dit niet de bedoeling is. Ik vind haar een slimme meid. Als ouder krab je je dan wel even achter je oor. Ik zou daar ook wel even over moeten nadenken. Want je kan wel regels stellen, maar hoe ga je handhaven? 

Zeker gezien de andere issues die nog aan de orde zijn, is er reden om hier wat langer op te broeden en ook samen met vader een plan van aanpak te maken. 


Je hoeft echt niet op haar vader te wachten of 30 te zijn voordat je een consequente opvoeding kan geven. 

Ik snap je echt niet. Jullie hebben gezegd dat ze moet fietsen. Zij heeft de maling aan jullie regels, bespreekt niet eens thuis dat ze eigenlijk met de bus wil èn overtreedt ook nog eens de wet door zwart te reizen. 

Het gevolg van haar daden: ze gaat mèt een kaartje op de bus. 

Als je straks ontdekt dat ze geen toegang betaalt al die keren dat ze stiekem gaat stappen, ga je dan ook regelen dat ze wèl toegang betaalt?! 

moeder-van-3 schreef op 12-05-2022 om 09:00:

[..]

Ik was een tienermoeder en ben nu 28. Ik was dus 16 toen ik haar kreeg (word 29 in september).


Ik begrijp je ergens wel. Ik wist pas een paar dagen geleden dat ze de bus nam en vandaag was ze nu eenmaal laat vertrokken. Ik ga niet tegen haar roepen, want m’n andere 2 kinderen (11 & 7) waren er ook bij..

Een jonge moeder is in mijn ogen iemand die pas net bevallen is of een baby'tje heeft. Als je kind 1 wordt, ongeacht je leeftijd, ben je geen jonge moeder meer. 

Maargoed, ze weet nu dus dat ze er mee weg komt. Dat wordt nog wat de komende jaren. Lekker voorbeeld ook voor je andere kinderen, die weten nu ook dat ze er mee weg komen. 

moeder-van-3 schreef op 12-05-2022 om 07:24:

[..]

Mijn dochter weet thuis de afspraken die we gemaakt hebben 

Zijn het afspraken of regels?

Volgens mij zijn het regels die opgelegd zijn en geen afspraken.

Afspraken is als alle partijen overleggen en dan samen met de nadruk op SAMEN tot een overeenstemming komen. Bv tijd van thuis komen, jij vind 20:00 zij 23:00 en dan geef je beiden je argumenten waarom je dat wil. En dan kom je tot een compromis. Bv 22:00 maar dan halen we je op, of 23:00 maar je fiets je niet alleen, en als het toch later wordt dan bel je ons van te voren op en dan overleggen we.

Jullie hebben dus best veel regels en regels zijn er voor pubers om gebroken te worden.

13 is wel de leeftijd om naar het overleg en afspraak model van ouderschap te gaan en niet meer van het zuivere regels stellen. Je zult met je dochter moeten gaan praten en ook naar haar luisteren en haar argumenten ook wegen. En als je dan toch nee zegt, zul je moeten uitleggen waarom dat je besluit is. 

Wat bedoel je met stiekem uit gaan? In mijn tijd lukte dat nog wel maar tegenwoordig kun je niet zo maar op je dertiende bier gaan drinken in een cafe. Ook in Belgie niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.