Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdochter regelmatig in de problemen

Mijn dochter van 13 is een heel sociaal meisje en heeft ook heel veel vriendinnen maar daardoor heeft ze ook regelmatig problemen omdat ze bij een ruzie altijd opkomt voor haar vriendinnen. Meestal vertelt ze het ook als er weer een ruzie is geweest maar vandaag moest ik van een moeder van een vriendin van haar horen dat zij en haar vriendin geschorst waren vanwege een vechtpartij bij school vrijdag. Ik vind het heel frustrerend dat ik dit van iemand anders moest horen,wat zouden jullie daarvan vinden?
Nu is het ook zo dat ze zich op school zorgen maken om haar gedrag,ze vinden dat dit erg veranderd is ten opzicht van de 1e brugklas en haar cijfers zijn ook niet zo geweldig. Op het moment krijgt ze daar begeleiding voor op school nl hulp met plannen en huiswerk en iedere week een gesprekje met een begeleidster.
Die begeleidster heb ik gesproken en zij zegt dat ze voornamelijk pubergedrag ziet en mij nog steeds hard nodig heeft desondanks blijf ik me toch zorgen maken.
Misschien is dit een onsamenhangend verhaal,maar ik zou graag willen weten hoe anderen hier mee om gaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gordon

Poeh wat kun je je dan machteloos voelen he. Ik heb heel veel gehad aan de inzichten uit de Gordonmethode. Het boek "luisteren naar kinderen" is de basis. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen jouw probleem en dat van je kind. En hoe je door dat onderscheid en verschillende aanpak in communicatie in contact met je kind blijft en haar/hem tegelijkertijd helpt de eigen problemen op te lossen.

Ik heb het al vaker geroepen maar het werkt zo fijn...! En nee geen aandelen. Zou ik wel willen..)

Ik heb een stukje gekopieerd van: http://www.gordontraining.nl/. Misschien spreekt het je aan. Niet zozeer die training maar ik bedoel wat over de inhoud te vertellen.
Hopelijk helpen de inzichten je om te gebieten van de loyaliteit van je dochter naar haar vriendinnen en haar tegelijkertijd te begeleiden in haar puberteit.

Een betere relatie tussen ouders en kinderen.

Een fijne relatie met je kinderen wil iedere ouder. Toch voel je als ouder je soms gefrustreerd en machteloos door het gedrag van je kinderen. Jonge kinderen willen niet altijd luisteren, laten hun spullen slingeren of er is strijd aan tafel over het eten. Oudere kinderen zitten soms urenlang te gamen, zijn vergroeid met hun mobieltje of zitten continu op facebook. Of ze zijn het zo oneens met je als ouder dat het leidt tot fikse ruzies. Vaak zet je als ouder een beloning in of je dreigt met straf opdat je kind zich 'beter' gaat gedragen. Tot het niet meer werkt??.. Andere ouders zijn juist toegeeflijk en stellen eigenlijk geen grens meer.

In de training leer je duidelijk zeggen wat je denkt en voelt!

Deze training biedt een andere mogelijkheid. Zodat je als ouder en kind meer begrip krijgt voor elkaar. Zo kan er bij conflicten gezocht worden naar oplossingen waar iedereen tevreden over is. Met respect voor elkaars behoeften en gevoelens. De nadruk ligt op de volgende vaardigheden:

-zó luisteren dat je kind zich begrepen voelt;
-zó praten dat je kind jou ook echt begrijpt;
-zó conflicten oplossen dat niemand verliest;
-zó afspraken maken dat je kind zich eraan kan houden;
-duidelijk grenzen stellen;
-positief omgaan met verschillen in waarden tussen jou en je kind;
-rekening houden met elkaars wensen en behoeften;

Als ouder leer je vaardigheden om een goede relatie met je kind te krijgen en te houden. Er ontstaat ruimte voor creatieve oplossingen en er wordt meer rekening gehouden met elkaar. Kinderen van ouders die de Gordon® training hebben gevolgd ontwikkelen een sterker gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. De training draagt bij aan de ontwikkeling van emotionele intelligentie bij je kind.

Wat voor problemen?

Sunny38, in hoeverre is het gedrag van je dochter sinds de brugklas veranderd? Gaat het weer beter met haar schoolresultaten nu ze door school begeleidt wordt?
Haar begeleidster ziet niets meer dat het normale pubergedrag. Wat zijn dat dan voor problemen die jij - naast de schorsing en het feit, dat ze je dat niet verteld heeft - nog hebt met haar of ziet bij haar?
groet Natalies

Maylise

Maylise

28-01-2013 om 12:59

Aanpakken en gesprek

Ik zou hier behoorlijk boos over worden. Niet alleen om het vechten maar ook omdat ze het niet verteld heeft. Ik zou dan ook zeker haar flink aanpakken en straf geven. 2 straffen. 1 minder zware omdat ze gevochten heeft en 1 zware omdat ze het niet verteld heeft. Ik zou tegen haar zeggen dat ze nu veel meer problemen heeft dan als ze het gelijk had verteld.

Daarnaast zou ik uiteraard ook over de achtergrond van het incident praten en waarom dit is gebeurd en wat ze in de toekomst kan doen om dit soort incidenten te vermijden.

Schoolresultaten zou ik ook mee aan de slag gaan hoewel het lijkt alsof de school dit al adequaat oppakt.

koentje

koentje

28-01-2013 om 13:40

Kritisch

Misschien moet je wat klritischer kijken in het algemeen. Haar sociale gedrag is blijkbaar op zijn minst af en toe doorgeschoten naar bemoeizuchtig gedrag. het is natuurlijk van de gekke dat ze bij een vechtpartij door een ruzie die ze niet zelf heeft gestart.
En de begeleidster die pubergedrag signaleert..... wat kun je met die boodschap? Je klinkt alsof je vindt dat je er niets aan hoeft te doen omdat het pubergedrag is. Maar zo werkt het niet. In de puberteit kunnen kinderen ontsporen en moet je als ouder nog even aangepast begeleiden naar volwassenheid. Het is dus ook terecht dat jke je zorgen maakt. Je zult er wel iets mee moeten.
Haar verzwijgen van de schorsing is natuurlijk ook niet zo mooi. Heb je al met haar gesproken, waarom ze dat zo verzwijgt? En neemt de school geen contact op bij een schorsing? Vind het sowieso heel bijzonder dat je dat van moeder van vriendin hoort.
Sterkte met je puber. En succes!!

sunny38

sunny38

28-01-2013 om 15:37 Topicstarter

Inderdaad

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag gehoord waarom ze de schorsing verzwegen had nl omdat het nog niet zeker was,de leerkracht wilde eerst alle betrokkenen spreken. De betrokken zijn ook allen geschorst en hebben flink veel strafwerk wat ik heel terecht vind. De school heeft vrijdag wel gebeld naar mijn man maar die is niet te bereiken op zijn werk en ik heb al vaker aan gegeven dat de school beter naar mij kan bellen,maar helaas.
Ik denk ook wel dat je gelijk hebt en dat ik kritischer moet kijken,maar ik zit er te dichtbij denk ik als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ben wel blij dat de school de problemen ook signaleert en er iets mee doet,mijn dochter's begeleidster zou hier ook nog met haar over spreken. Ze zou vandaag een gesprek hebben met mijn dochter maar de school was even vergeten te melden dat ze geschorst was. ( dat vind ik dan weer niet zo netjes naar de begeleidster toe ).
Ik heb ook een gesprek gehad met de begeidster over haar gedrag en cijfers op school en ja meestal kom je dan in een negatieve spiraal waar je weer heel moeilijk uit komt.Ik vind zeker dat hier iets aan gedaan moet worden maar zit gewoon vaak met mijn handen in mijn haar omdat ik het niet weet en van alles probeer ook qua straffen. Ik ben in ieder geval blij met alle hulp en advies die ik kan krijgen.

sunny38

sunny38

28-01-2013 om 15:39 Topicstarter

Goede tip

Bedankt voor de tip,hier ga ik zeker wat mee doen!!

Schorsing verzwegen

Nou die reden waarom ze de schorsing heeft verzwegen vind ik nogal een onzinreden. Ze wist zelf heel goed dat ze betrokken was bij de vechtpartij en ook heel goed dat er 'een straf' (wat dat dan ook mag wezen) zat aan te komen. Dát had ze je moeten verstellen....Het resultaat en of dat al bekend is (namelijk die schorsing) dat doet er niet zoveel toe.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.