Nikkie voor deze keer
13-03-2013 om 18:22
Puberelladrama's
Mijn dochter vroeg me het volgende voor te leggen, op zoek naar tips. Ik wil er meteen bij zeggen dat ik me zelf niet met onderstaande situatie bemoei.
Dochter zit in de derde van het VO en heeft sinds de eerste klas drie vriendinnen, waarmee ze een groepje vormt. Met één van de meisjes (laten we haar X noemen) gaat het dit jaar niet zo goed op school, ze zal waarschijnlijk blijven zitten. Nu is dat meisje zich erg aan het afzetten tegen mijn dochter en één van de andere meisjes (zeg maar even Y). Meisje Z kan geen kwaad doen in haar ogen. Z zegt niets en kiest ook geen partij. In het begin vonden dochter en Y het vooral rot voor X dat het zo slecht ging en bleven ze haar gewoon aardig behandelen. Maar de acties van X worden steeds gemener. Inmiddels probeert ze de hele klas tegen dochter en Y op te zetten. Of dat lukt is niet helemaal duidelijk, dochter is geen popi maar wordt altijd wel aardig behandeld en eigenlijk wordt ze het liefst gewoon met rust gelaten. De klas heeft een groeps-what's app. X heeft vandaag een repetitie die morgen moet worden gemaakt weten te bemachtigen en op de groeps-app online gezet, met het verhaal dat dit van dochter en Y komt. Dochter schrok zich een ongeluk, die weet van niks. Ik geloof dochter in deze (is heus geen heilige, maar het verhaal van X kan niet kloppen qua tijd en plaats - voor de herkenning geef ik niet meer details). De hele klas denkt nu dat dochter de toets heeft gejat en als 28 kinderen dat denken, is het niet denkbeeldig dat zij de schuld krijgt als de fraude uitkomt.
Dochter en Y wilden gewoon het schooljaar uitzitten, het probleem X lost zich immers vanzelf op als die blijft zitten. Maar nu is dochter nogal in paniek en wil ze in actie komen. Ze wil niet 'verlinken' dat de repetitie al openbaar is, maar wil ook niet de schuld krijgen. Iemand tips voor deze situatie? Nogmaals, ik bemoei me er niet mee in de zin dat ik met school of ouders of de meiden contact heb hierover. Ik wil wel graag mijn dochter helpen door te adviseren wat ze wel en niet zou moeten/kunnen doen. Maar ik weet het ook even niet...

Jip
13-03-2013 om 18:34
Mentor
Als het mijn dochter zou zijn zou ik absoluut contact opnemen met school. Ik zou daar niet lang over hoeven nadenken want hier komen absoluut problemen van. Dus zoek het telefoonnummer van haar mentor op of stuur hem-haar een mail en leg het uit.
Uiteindelijk krijg je hier alleen maar credits voor, misschien in eerste instantie niet van de medeleerlingen, maar later vast wel.
Heel veel wijsheid gewenst.

Mussie
13-03-2013 om 20:42
Eens
Dit is rottigheid, en ik snap je dochters gevoel. Maar eerlijk, ze kan de mogelijke consequenties niet overzien. Ik zou nu handelen als ik jou was. Dit klinkt lelijk, voor alle betrokken. Ik zou nu mailen of bellen.

Nikkie voor deze keer
13-03-2013 om 21:04
Gebeld
Gebeld, mentor was niet thuis. Toen maar een mailtje gestuurd of hij mij morgen wil bellen. Jullie hebben gelijk, dit is rottigheid. Gelukkig heeft dochter bij de leraren geen slechte naam, ze is rustig, komt niet in de problemen en doet haar schoolwerk goed. Dus ik denk wel dat de mentor me zal geloven.

albana
14-03-2013 om 09:52
Ja lijkt me ook
Ik zou ook (zonder dat dochter het wist) zélf de mentor bellen en het 'verlinken'. Bij jongste was er in de klas gedoe over een nogal pikante foto van 1 klasgenootje (die w.s. zelf van niks wist dat dit openbaar was geworden). En die de hele klas rondging via mobiel en internet en misschien zelfs de hele school. Daar heb ik ook mentor over gebeld. Dochter weet van niks...Die zat er wel mee...vond het zielig voor het meisje in kwestie en wist ook niet hoe ermee om te gaan. Nadat ik gebeld had is het opgepakt. Met het meisje in kwestie gepraat en als onderwerp in de klas behandeld over privacy en hoe je zelf omgaat met sociale media. Mentor heeft nooit gezegd hoe hij het wist.
groeten albana

Nikkie voor deze keer
14-03-2013 om 15:44
Gesproken
De mentor zal het 'discreet' aanpakken, heeft hij mij verzekerd. Het is een prima mentor, die vast al vaker met het bijltje heeft gehakt. Ik heb dochter niet verteld dat we elkaar hebben gesproken, leek ons beiden niet nodig. Binnenkort is het rapportavond, dan spreek ik hem weer en zal ik wel horen wat hij heeft gedaan.

Fien64
22-03-2013 om 09:33
Actie ondernemen!
Ook hier een dochter die langdurig geleden heeft onder dit soort actie's van een mede leerlinge en ook hier de angst van dochter dat de hele klas zich tegen haar zou keren. Wij zijn wel met school en ouders gaan praten, alhoewel we er heel lang over hebben gedaan om deze stap te zetten. Achteraf misschien zelfs te lang. Bij ons heeft het goed uitgepakt, school is in gesprek gegaan met mede leerlinge en mijn dochter is van het gedonder af en gaat weer met plezier naar school.

Nikkie voor deze keer
22-03-2013 om 09:50
Ouders
Omdat dit meisje eerst een vriendin van dochter was, heb ik de ouders ook ontmoet. Moeder is een leuke, rustige vrouw, maar vader is een enorme pusher. In de paar gesprekjes die ik met hem heb gehad (bij halen/brengen, uitzwaaien op kamp, bij ouderavonden) kwam hij op mij over als iemand die altijd zijn zin moet hebben. Zijn kinderen moeten koste wat kost het hoogste niveau halen. We hadden het een keer over een meisje dat sociaal niet zo handig in de groep lag en waarover dochter zich nogal eens ontfermde. Dat moest ze niet doen, aldus die vader, want dat meisje 'hield het hele vriendinnengroepje achter bij de rest'. Op een dag had hij ook besloten dat zijn dochter andere vriendinnen moest maken, dus mocht ze van hem niet meer bij dochter en de rest zitten, ook niet in de klas. Omdat de groepjes inmiddels wel gevormd waren, zat ze dus alleen. Ook vertelde hij een keer hoe hij op zijn werk iemand had ontslagen, met een soort genoegen waar ik niet zo blij van werd.
Ik denk dan ook dat veel van het gedrag van het meisje of opgelegd is door de vader, of in ieder geval geïmiteerd. Praten met de ouders lijkt me in dit geval dan ook niet zo handig. Ik heb wel veel vertrouwen in de mentor, ik ga er zeker vanuit dat hij het probleem zal aanpakken. En als het meisje blijft zitten, is dochter van haar af (goede stimulans om mooie cijfers te blijven halen).

Nikkie voor deze keer
28-03-2013 om 13:58
Gepakt
Er is gisteren een leerlinge op heterdaad betrapt bij het stelen van een toets. Ze heeft toegegeven dat ze dit al eerder heeft gedaan. Gelukkig is hierdoor de verdenking - voor zover die er nog was - helemaal van mijn dochter af. Opluchting!