Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubergesprek verplicht?

http://www.pzc.nl/nieuws/algemeen/binnenland/11281561/Alle-pubers-op-gesprek-bij-arts.ece
"Alle kinderen vanaf 14 jaar in het voortgezet onderwijs moeten vanaf volgend jaar een gesprek krijgen met een arts of verpleegkundige. Een belangrijk onderwerp is dan het risico van overgewicht, maar ook andere problemen zoals pesten of eenzaamheid kunnen aan bod komen."
Ik word hier best wel heel moe van. Wat een bemoeizucht! Mogen we *lang en illustratief lelijk woord* zèlf nog weten of we naar de dokter gaan en wat we met hem/haar willen bespreken? Spreekuur prima, maar níet verplicht. Wat vinden jullie? Overgewicht is een toenemend probleem, daar waren we het al ongeveer over eens, maar is dit werkelijk een oplossing?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

25-06-2012 om 09:35

Bezuinigen

Ik dacht dat er zoveel bezuinigd moest worden? Wat overdreven dit zeg, als het op veertienjarige leeftijd nog steeds niet duidelijk is hoe je te dik wordt, dan heeft het weinig zin meer. Al jarenlang worden kinderen geconfronteerd met schoolartsen die er bovenmatig aandacht aan besteden, projectweken op de basis- en middelbare school etc. Je moet eerder oppassen dat kinderen geen anorexia gaan ontwikkelen volgens mij door al dat gedoe over gewicht. Mijn kinderen (14 en 12) zijn zich vind ik bovenmatig bewust van gewicht, terwijl de oudste met zijn bmi nog net in het groen zit (aan de onderkant dus he) en jongste ruim onder het midden van de groene zone zit.

Anne70

Anne70

25-06-2012 om 09:56

Reactie dochter

Met een grafstem: "Joepie, daar heb ik zin in"
Zij ziet het nut er niet van in: "Alsof je door 1 zo'n gesprek helemaal anders gaat eten, stopt met roken, veilig gaat seksen, je niet meer eenzaam voelt en het pesten ophoudt"

Genista

Genista

25-06-2012 om 09:56 Topicstarter

Tweede kamer

Ja, dat dacht ik ook al, er moest toch zo afgrijselijk bezuinigd worden? En vooral ook op de zorg, die zo ontzettend onbetaalbaar wordt? Maar citaatje: "Voor de plannen is in totaal 26 miljoen euro beschikbaar door het onlangs gesloten begrotingsakkoord."
Maar dit viel mij ook op: "Een puberspreekuur op school is al langer een wens van de Tweede Kamer." Dat was mij nog volkomen ontgaan. Er ontgaat me vast wel meer, maar zitten daar dan geen gewone ouders?

Anne70

Anne70

25-06-2012 om 10:04

Betutteling

Ik vind het zelfs betutteling. Ik denk dat er een groep kinderen is van wie de ouders hun voorlicht, voor hen is zo'n gesprek niet echt nodig en de boodschap is al bekend. En er is een groep die het wel weten maar denken "laat maar kletsen" en dat er een groep is die het niet weten den daar verder ook niet om staan te springen, laat staan er ook iets mee gaan doen.

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2012 om 12:01

Dubbelop?

Die mogelijkheid is er allang, namelijk via de GGD in de tweede klas van het VO. Tenminste, als je dat wilt, ik heb gemeld dat wij het niet wilden voor onze zoon.
Het is mij niet duidelijk of de minister dit wil verplichten of niet? Daarbij, bij overgewicht vind ik dit rijkelijk laat voor een gesprek.....

Genista

Genista

25-06-2012 om 12:51 Topicstarter

Die verplichting

Dat is me ook nog niet helemaal duidelijk. Hier staat wel dat het verplicht is: http://nieuwsuit.com/2012/kinderen-verplicht-op-gesprek-bij-arts/ maar verder zie ik vooral staan "14-jarigen gaan op gesprek" of "pubers moeten op gesprek". Wellicht wordt vanmiddag bij de presentatie duidelijker wat ze willen, maar juist die verplichting zit mij hevig dwars.

Genista

Genista

25-06-2012 om 12:52 Topicstarter

Anne70

Die reactie van je dochter verwacht ik eigenlijk bij veel pubers. En als ze dan wel op gesprek gaan en per ongeluk een "alarmwoord" laten vallen, zit dat dan meteen in je EKD en krijg je rode lampjes in je dossier? Wat verwáchten ze er toch van??

Genista

Genista

25-06-2012 om 12:56 Topicstarter

De reactie van mijn eigen puber

"Wat stom zeg. Waar zou ik over moeten praten, ik moet nu al smalle broeken kopen. Dat kost toch geld voor niks? Ik vind het onlogisch, als je het niet nodig hebt waarom zou je dan de tijd van zo'n arts gebruiken?"
En na enig nadenken: "Ik hoop dat ze het niet door laten gaan. Kan de Eerste Kamer er nog wat aan doen?" Daar vestig ik mijn hoop dan ook maar op, dat die nadenken.

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2012 om 15:34

Genista

Dat zit mij dus ook dwars, de verplichting inderdaad. Ik heb nu bedankt voor de eer, omdat we een huisarts hebben en zoon komt ook regelmatig bij de kinderarts. Ik wil wel graag zelf bepalen of iets dergelijks plaatsvindt.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2012 om 16:41

Ouders in tweede kamer

Zoals wel vaker bij onderwerpen als dit,lijk ik het niet helemaal eens te zijn met de gemiddelde mening op OO. Geen van jullie ziet het dus zitten en vraagt zich af of er geen ouders met kinderen zitten in de Tweede Kamer. Natúúrlijk zitten er ouders. Maar blijkbaar is het merendeel in de Tweede Kamer, inclusief die ouders, genegen dit voorstel te accepteren. En om eerlijk te zijn vind ik het niet zo'n heel erg verkeerd plan. Of het een succes wordt, moet uiteraard uit de praktijk blijken. Ik kan me voorstellen dat pubers niet staan te trappelen voor zo'n gesprek en of ze eerlijk hun gevoelens zullen delen is de vraag, maar een gesprek met een buitenstaander over pesten, overgewicht, of andere zaken kan wel helpen. De mentor wordt niet altijd in vertrouwen genomen, de ouders ook niet. Wie weet kan het wel tegen een neutrale verpleegkundige of vriendelijke arts. En als daarmee ook maar een klein aantal pubers geholpen is, is het project een succes.

Waar bemoeien ze zich mee

Wat een betutteling, belachelijk.

Vraag nme afm, als het er door komt, of ze het verplicht kunnen maken. Die van mij gaan niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2012 om 17:18

Klopt van die miljoenen

Maar is dat een goede motivatie om niks te doen? Het idee om de jeugd een uitlaatklep te geven over hun geestelijke en lichamelijke gezondheid vind ik niet verkeerd. Ik lees in alle reacties hierboven dat dat weer als bemoeizucht wordt gezien. Hoe zou de overheid het dan wel goed doen?

Kaaskopje

Het is een kwestie van ervaring. In de 2e kamer zitten wel mensen die al die verhalen over de jeugdzorg gehoord hebben, maar de GGD als jeugdgezondheidszorg wel hoog aanslaan. En natuurlijk hebben die ook iets meer deskundigheid om goed te kunnen verwijzen. Maar ook hier geldt: een foute opmerking, onbegrip, en je kunt een zorgmelding krijgen als je niet doet wat ze adviseren. Dit is gedwongen winkelnering. Neutraal is niet het woord, ze zijn gehouden aan signaleringslijsten en meldprotocollen en de mogelijkheid dat je kind wat afwijkt van het gemiddelde of een bekende stoornis heeft als dyslexie, adhd of autisme en de problemen die dat in feite kan geven, die komen op die signaleringslijsten niet voor behalve in een piepklein zinnetje.
En ja, er zijn vast ook hele deskundige mensen bij, in feite weet ik dat wel zeker, maar je loopt ook het risico op miscommunicatie en erger. Onveilig dus voor jouzelf en je kind. Dat kun je je bijna niet voorstellen als het jezelf niet is overkomen, toch is het zo.
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/06/oproep-aan-alle-ouders-boycot-gesprek.html

Het net sluit zich

In de procedure voor mijn dochter die hopelijk een plaats krijgt in het speciaal onderwijs heb ik hier weer de regie, ik praat met al die dignitaressen de blaren van mijn tong, overal komen rapporten vandaan die weer door mij ingediend her en der verder gekanaliseerd worden door deze en gene, onder mijn toezicht, maar ik ben afhankelijk van het begrip van die deze en gene. Zelfs het ouderrapport dat ik bij mijn zoon nog indiende is afgeschaft. Ik stuur het natuurlijk wel mee, maar het is niet meer nodig.
Men gaat er gewoon vanuit dat de staat voor het kind zorgt en niet de ouder.

Jip

Het lijkt me handiger om weer een JAC of JIP te financieren waar pubers, eigener initiatief, zich kunnen melden als er eens iets is waar ze de ouders niet bij kunnen gebruiken.
En niet alle kinderen screenen omdat er een paar bij zullen zijn die niet al voldoende hulp via de ouders gekregen hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2012 om 17:36

Maar dan nog

Hoe zouden jullie het dán willen aanpakken? Het idee op zich vind ik een sympathiek idee. 'Midden'-pubers zijn gevoelig voor de genoemde problemen, hoe kun je die problemen dan eruithalen en zonodig begeleiden?
Ik ben dus echt niet zover dat ik vind dat dat pubergesprek moet hoor, maar ik ben wel benieuwd hoe je jongeren die gevoelig zijn voor bepaalde problemen dan wel kunt helpen.

Hulp erna

En wat gaan ze dan doen met al die pubers die te dik zijn? Hebben ze daar wel middelen voor? Of wordt dat ook weer een juridische aangelegenheid die bakken vol met geld kost en niets oplevert?
Er zou nou eens eindelijk meer geld moeten naar het ontwikkelen van deskundige programma's waar kinderen echt mee geholpen zijn. En maar vergaderen in die ZATteams en de onmacht straalt er vanaf.

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2012 om 18:18

Kaaskopje

Het JIP wordt al genoemd, het Jongeren Informatie Punt. Het is toch van de zotte dat daarop bezuinigd wordt, en tegelijkertijd wordt dit nieuwe idee gelanceerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2012 om 20:23

Fiorucci

Ja, dat is absoluut heel erg krom.

Genista

Genista

25-06-2012 om 21:39 Topicstarter

Het sleutelwoord, kaaskopje

Het sleutelwoord is die verplichting. Als de voorziening maar beschikbaar is, vrijwillig, is het goed. Maar die verplichting lijkt op de zoveelste probleemzoekerij. Op jacht naar de verborgen afgrijselijkheden van onze jeugd. Zo onderhand kots ik van die bemoeizucht, omdat men gewoon niet tevreden lijkt zolang er niets akeligs boven tafel is. Ik *wil* ze geen inzage geven in alle ins en outs van mijn gezin.

Kobalt

Kobalt

26-06-2012 om 00:04

Kan toch niet?

In Nederland kún je iemand toch niet verplichten tot het ondergaan van een medisch onderzoek, tenzij er sprake is van een acute levensbedreigende situatie?
Of heb ik een grondwetswijziging gemist?

Kobalt

Kobalt

26-06-2012 om 08:42

Volkskrant

Als ik de Volkskrant van vanmorgen begrijp, komt het gewoon neer op een extra schoolartsen uitnodiging met 16 jaar. Dat is weer heel wat anders. Vaag verhaal.

En het vervolg

Volgens mij ligt het niet aan het niet 'weten' van dat je te dik bent of geen enkel idee hebben van goede richtlijnen qua beweging. Volgens mij weet élke puber dat, ze worden ermee doodgegooid. Waar het aan ontbreekt is een goed vervolgtraject....Want dan bén je te dik en dan? Van dat ene gesprekje val je heus niet af of ga je je levenshouding drastisch wijzigen. Vriendin van oudste ís te dik, echt veel te dik. D'r leven lang al...Van kind af aan dus. Die ouders hebben toen ze jonger was van alles geprobeerd. De oorzaak is onbekend, ouders zelf zijn 'gewoon' en ze hebben nog 2 kinderen die beiden graatmager zijn, het is dus geen 'gezinsfactor' of de levenshouding/maaltijden in huis die dat te dik zijn veroorzaken. Ouders hebben diëtiste geprobeerd, maanden wachten tot ze aan de beurt was (dit was basisschooltijd)en daarna een dieet waar dochter amper wat aan had want het was amper uitvoerbaar met een kleine portomonee en een kind dat ook nog naar school moet en wil spelen bij anderen, ouders hebben haar op zomerkamp (speciaal voor dikke kinderen)gestuurd...dat duurde 3 zomers lang voor ze aan de beurt was...Meisje gaat al járen naar sportschool (met onze oudste die het voor de lol doet) word daar gewogen en begeleid door fysiotherapeut, dat betalen ze overigens zelf, word nergens uit vergoed. Dat laatste houd haar in ieder geval 'op gewicht', maar nu ze ouder is heeft ze ook periodes dat ze daar gewoon niet heen gaat (nu ook niet, is verliefd, dus geen tijd, alleen tijd voor vriendje..). Ouders hebben haar naar kinderartsen en allerlei andere doktoren meegenomen...resultaat nul,nul. Voor véél dingen werd ze ook nog 'te jong' bevonden...
Als ze nu eérst eens een werkende oplossing of begeleidingstrajecten uitstippelen en dáárna pubers gaan screenen...dan hebben ze ook wat om naar te verwijzen. Ik vind het ook zonde van het geld, ik zie mijn nogal magere, veel sportende 14 jarige daar dus ook binnenkort naar toe 'moeten' (w.s. geef ik niet eens toestemming), die overigens ook nog nooit gepest is en prima in d'r vel zit. Er zijn namelijk ook een heleboel pubers waar het wél goed mee gaat...die tamelijk probleemloos en op gewicht en met een gezonde levenshouding door het leven gaan. En die zitten daar dan dus ook de tijd van die (toch wel dure) artsen te verdoen. Zeker in deze economisch slechte tijden, nogal zonde van het geld.
groeten albana

Hanny61

Hanny61

27-06-2012 om 13:31

Ja, vervolg...

Ik ben benieuwd wat de Tweede Kamer als vervolg ziet, als blijkt dat een puber inderdaad overgewicht heeft. De diëtiste moet tegenwoordig zelfbetaald worden, nu dit niet meer in het standaard pakket zit.
Dit idee lijkt meer een schijnvertoning: overgewicht wordt steeds meer een probleem, maar gelukkig hebben we deze spreekuren, dus het probleem wordt daadkrachtig ter hand genomen!

Afvallen van een verplicht pubergesprek

Gaan we meemaken of dat helpt.

Annet

Annet

27-06-2012 om 18:10

Waar staat eigenlijk dat het verplicht is?

Ik heb alleen gelezen dat er een uitbreiding komt van de schoolarts, dus niet alleen in de 2e klas maar ook in de 4e klas VO (ze nemen de leeftijden 14 en 16 jaar, maar tot nu toe gaat dit per klas).
Het gesprek in de 2e klas is niet verplicht en het lijkt me sterk als dat voor de 4e klas wel gaat gelden.

Annet

Annet

27-06-2012 om 20:09

Ik zie al een antwoord

Elsevier:
Schippers moet pubers niet problematiseren
VVD-minister Schippers wil dat alle pubers eenmalig een arts te spreken krijgen.
Geldsmijterij: negen van de tien jongeren hebben geen hulp nodig, en al helemaal niet van de overheid

twitter van Justine Pardoen:
Nou gáát het natuurlijk niet om de pubers zelf (en al helemaal niet om hun ouders), en of die hulp nodig hebben of niet. Het gaat hier om een uitbreiding van de controle van de staat naar hun gezondheid volgens staatsnormen (die hopelijk wel op goed onderzoek gebaseerd zijn en rekening houden met een grote bandbreedte van wat normaal is).

Voorlopig is deze controle, net als het consultatiebureau voor baby's niet verplicht. Het is dus aan de GGD-en om ervoor te zorgen dat pubers blijven komen (of mogen komen van hun ouders). En dat zal alleen gebeuren als de tieners er zelf het nut van inzien.

Genista

Genista

27-06-2012 om 21:16 Topicstarter

En toch...

...hoop ik dat de Eerste Kamer dit rare plan afschiet. Waarom zoveel geld in het water smijten?

Geld en invulling

Als ik het goed begrijp komt er een zak met geld beschikbaar (wordt verschoven van bijvoorbeeld JIP naar GGD).
Dat soort beschikbaarstelling wordt omkleed met prietpraat en schone bedoelingen, maar die zijn nooit dwingend. In essentie is het de GGD (de lokale variant, dus overal anders) die invulling geeft.
Is er iets goeds te doen met een zak met geld?
Ja, best wel. Ik zie wel heil in een schoolverpleegkundige met vaste spreekuren en een vertrouwenspositie. Dat lijkt me zelfs een betere vertrouwenspersoon dan de verplichte die scholen moeten hebben, maar die vaak niet bereikbaar is of niet onafhankelijk is.
Er is wel een dingetje: dan moet diezelfde GGD zich niet óók lenen voor leerplichtonderzoek en bovendien moet dat dossier dan ook echt gesloten en geheim blijven. Voor zat-teams, leerkrachten, jeugdzorg en meer van dat en óók voor de ouders.
Zelfs het bezoek zou geheim moeten zijn. Niet aankgekondigd, niet uitgenodigd, maar vrijwillig op initiatief van de puber.
Lijkt me ideaal voor toegang tot soa-testen, anti-conceptie of andere problemen die de puber liever geheim houdt.
Ja, dat geld kan goed besteed worden. Maar als we af moeten gaan op het gedrag van de GGD's in het verleden, dan vrees ik dat het geld wel op gaat (we nodigen op intimiderende wijze alle leerlingen uit), maar dat het opnieuw niet goed terecht komt.
Groet,
Miriam Lavell

liora

liora

28-06-2012 om 22:09

Miriam

Het is echt bedoeld voor een tweede VO-contact, de GGD mag het niet voor iets anders inzetten, al willen veel GGD's dat wel. Ze proberen dat nu nog voor elkaar te krijgen.

Het gaat net als het 2-VO contactmoment op basis van een enquete die leerlingen invullen gecombineerd met meten en wegen. Op indicatie kan een kind dan worden opgeroepen voor een gesprek met de JGZ-arts.

Het is dus niets nieuws maar gewoon nog een extra meet- en contactmoment. Iedereen die JGZ slecht vindt is het hiermee oneens. Iedereen die het nuttig vindt, is blij.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.