Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Inge

Inge

18-09-2011 om 19:12

Puberkind en voeding

Ik heb een stiefzoon van 17 die 50% bij ons woont (co-ouderschap). Wat mij in het algemeen opvalt (ga maar eens tijdens de schoolpauze bij de supermarkt langs) bij (met name) jongens van die leeftijd is de mega hoeveelheden suiker die ze eten/drinken. Ik begin me echt zorgen te maken aangezien ik regelmatig vele lege blikjes energiedrinks en lege zakken snoep (2 per dag die ik werkelijk zie) terug vindt in de afvalbak op zijn kamer. Heb al verschillende keren geprobeerd hier een gesprek over aan te gaan en aan te geven dat dit zeer ongezond is. Hij luistert echter geen seconde en geeft aan dat hij het probleem niet ziet. Daar zit natuurlijk ook meteen een belangrijk tekort in het puberbrein; oorzaak en gevolg.
Sinds kort is hij gaan fitnessen en drinkt voorafgaand en naderhand shakes die hem samen met krachttraining spierballen moet gaan geven. Daarnaast ook bij het sporten allerlei flesjes kleurige drankjes, van blauw tot rose. Ook zijn vader heeft hem er verschillende keren op aangesproken. Zijn we terecht of onterecht bezorgd en hoe slecht is dit werkelijk voor zijn gezondheid? Hoe gaan jullie hiermee om?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geld?

Hoe betaald hij het? Krijgt hij zoveel zakgeld? Of verdient hij het zelf?
Ja, dit is ongezond, ik denk dat jullie dat zelf ook wel weten. Als hij het zelf betaald van z'n zakgeld, zou ik als een goed gesprek, meerdere keren niet helpt, z'n zakgeld onder curatele zetten ofzo...
groeten albana

Huh? albana?

een puber van 17 ( dus bijna volwassen) zijn zakgeld inhouden?
Dat gaat ver hoor,hij geeft het niet uit aan drugs en wapens ,maar *slechts* aan ongezonde voeding.
nou,ik kan je vertellen,die fase hebben al mijn pubers ook gehad,veel snoep,energiedrankjes,sportdrankjes,noem maar op,twee pubers zijn inmiddels volwassen,en zij hebben een heel gezond eetpatroon.
dus mijn advies,wel blijven praten en aangeven hoe slecht het is,maar er verder op vertrouwen dat dit vanzelf weer overgaat.

Nou niet een beetje geld

Als ik lees:
'vele lege blikjes energiedrinks en lege zakken snoep (2 per dag die ik werkelijk zie) terug vindt in de afvalbak op zijn kamer'
én:
'Daarnaast ook bij het sporten allerlei flesjes kleurige drankjes, van blauw tot rose.'
Dan denk ik dat puberzoon aan al dat gesnoep en gedrink toch wel rond de 15 euro per week opmaakt.
Dat is 60 euro per maand, toch?
Tel daarbij op beltegoed en kleedgeld....en misschien nog geld om uit te gaan?
Pff dat is een boel geld, ook voor een 17jarige puber.
Zo'n extreem ongezonde bestemming van geld dat ik sponsor, dat sta ik niet toe. Of ik zou er geen invloed op uit moeten kunnen oefenen. Dat gaat niet zo ver dat ik zomaar alles verbied en geld onder curatele zet, maar in geval van boetes omdat ze zonder licht rijden of anders ongein (zeer hoge tel.kosten hoor ik ook veel,maar is hier nog nooit gebeurd) zet ik ook zakgeld onder curatele...tot de boete is betaald natuurlijk.
In zo'n geval als dit zou ik het w.s. ook doen.
Ik denk dat e.a. ook afhankelijk is van hoe 'ver' gaat het. Als het zich beperkt tot voor 5 euro per week, zou ik er al anders over denken w.s. Maar die indruk heb ik hier niet.
Als bepaalde kosten/onkosten extreem uit de hand lopen vindt ik dat een goede reden om ook een 17jarige terug te draaien naar een beperkter budget. Blijkbaar kan hij zelf 'nog' niet enigzins verstandig met z'n budget omgaan.
Of het 'vanzelf' weer goedkomt zoals met jouw zonen, zal ook afhangen van de mate waarin hij het doet. Wat Inge aangeeft vindt ik wel extreem. 2 zakken snoep en ? energieblikjes per dag! Tjeeminee....
Ging het bij jouw zonen ook om zóveel?? 2 zakken snoep per week en per dag 1 zo'n blikje, á la. Daar zou ik ook niet van staan te juigen, maar kan ik nog wel plaatsen als zijnde 'tijdelijke periode' en dat komt wel goed. En hoe vaak gaat hij fitnessen? 3 Keer per week? En dan komen al die flesjes er nog bij....
groeten albana

Wat is het probleem?

Gaat het je echt alleen maar om de hoeveelheid suiker (slecht voor de tanden) of is kind ook nog moddervet?
Indien het eerste: Je kunt je mening eindeloos geven, maar dat is het dan.
Fitnessen lost de schade die suiker doet (vooral aan de tanden) niet op.
Groet,
Miriam Lavell

Serwe

Serwe

19-09-2011 om 10:28

Niet meer

Misschien verdient de 17jarige dat geld helemaal zelf. Dat kan ook nog natuurlijk.

ik denk dat je er op die leeftijd weinig meer tegen kan doen. Hij is bijna een man. Hij zal moeten leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen leven en ook voor zijn eigen lichaam.

je kan hem natuurlijk wel uitleggen waarom veel junkfood nuttigen niet goed is voor de gezondheid. Echter hij is jong en op die leeftijd denk je meestal nog dat je onkwetsbaar en onsterfelijk bent. Het zijn dan maar woorden die waarschijnlijk nauwelijks tot hem doordringen.

Hij is echter te groot om hem nog zomaar alles te kunnen verbieden. Hoogstens kan je hem verbieden bij jullie thuis junkfood te eten. Dat zal echter voor het algemene plaatje geen indruk maken.

Dus behalve blijven praten kan je weinig anders. Hij is nu op een leeftijd dat hij zijn eigen fouten zal moeten maken en je hem daar niet echt meer voor kunt behoeden.

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2011 om 14:43

Informatie

Wat je denk ik eerst zou moeten doen, Inge, is preciezer inventariseren:
'Vele lege blikjes energiedrinks en lege zakken snoep (2 per dag'
Over hoe veel gaat het dan? 3? 17? Lege zakken snoep? Pondszakken drop of 100 gramszakjes chocola?
En deze:
'Daarnaast ook bij het sporten allerlei flesjes kleurige drankjes, van blauw tot rose.'
Snap ik ook niet helemaal. Zijn dit van die Extran-sportdrinks, zijn het Slushpuppies of zijn het Smoothies vol fruit en vitamientjes? Goed weten waar je het over hebt voor je het gesprek aan gaat lijkt me belangrijk.
En tja, dat geld - ik hoop dat-ie het zelf betaalt

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2011 om 14:49

Laat gaan

(tot zekere hoogte)
Mijn ervaring met pubers die verkeerd eten of drinken is dat het vanzelf een keer merkbaar wordt en ze zichzelf dan gaan bijstellen. Ik kan zeggen dat iets niet zo gezond is, maar ik kan ze dat niet laten voelen. Ik ben maar voor een klein deel bij mijn kinderen als ze eten. En ik hou niet bij wat ze voor de warme maaltijd innemen. Ik bemoei me er dan ook niet mee. Gemiddeld genomen zit het wel goed.
Ik wist aanvankelijk niet wat ik van het drinken van energydrank moest vinden, maar ik heb besloten dat 'normaal' te vinden. Ze drinken nooit koffie of thee en dit is dus hun koffie/thee. Zolang ze hun tanden maar poetsen vind ik het dus prima.
Ik weet niet wat al die gekleurde drankjes inhouden waar je het over hebt. Zolang er geen anabolen of iets dergelijks inzitten zou ik hem daar ook maar mee laten gaan, maar inderdaad wel met de boodschap dat als hij zo gezond bezig is met fitness hij dat mogelijk ook weer om zeep helpt met die drankjes omdat ze nooit doen wat men erover belooft.
Ik zit wekelijks naast een paar jongens in de leeftijd van 18 en 23 jaar. Ik zit soms echt te stuiteren van wat ik van ze hoor. Blowen, pillen, kotsend de avond afsluiten, lang leve de lol. Als moeder zou ik me zorgen maken, terwijl ik vroeger ook wel eens wat uit probeerde en ook wel eens over een wc hing. Ik leef nog. Met hen zal het ook wel loslopen. Net als wat al eerder is gezegd gaan dit soort zaken ook weer voorbij en heb je een verstandig volwassen kind.
Zolang een kind nog thuis woont kun je het wel een beetje in de gaten houden en je kind erop aanspreken, maar ik zou niet te veel verbieden en al helemaal niet het zakgeld om die reden inhouden.

Jacky45

Jacky45

19-09-2011 om 16:36

Laat hem eten en drinken wat hij wilt

Oh wat heerlijk deze reacties en heel veel ook herkenbaar. Van mij mogen mijn puberkids eten en drinken wat ze willen, maar bij het avondeten krijgen ze een gezond bord eten voor hun neus die ook leeggegeten moet worden. Natuurlijk afgewisseld met pizza en patat om het ook nog leuk te houden .
Het gaat vanzelf weer over over een jaar of 10 .

Jacky45?

* maar bij het avondeten krijgen ze een gezond bord eten voor hun neus die ook leeggegeten moet worden*

hoe doe je dat bij een 17 jarige?? neus dicht knijpen en proppen?

Jacky45

Jacky45

19-09-2011 om 17:13

Avondeten

Nee hoor kwestie van afspraak en niet over discussiëren
Dat is ook echt mogelijk bij pubers hoor.

Snuggle's

Snuggle's

19-09-2011 om 17:16

Sus-anne

Doe jij dan bij een 7 jarige wel de neus dicht en proppen ?

Het is geloof ik een soort not-done bij pubers, maar mijn vijftienjarige moet in principe ook z'n groente opeten 's avonds, dat is een regel voor iedereen. Maar ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat dat ook zelden problemen geeft.

Snuggle's

Haha

nee ,ook bij eej 7 jarige doe ik dat niet.

maar hier komt het weleens voor dat een puber even naar de stad gaat met vriendinnen ,even bij de mac binnen lopen en dan aan tafel bijzonder weinig eten.
leuk vind ik dat niet ,en dat zeg ik ook,maar verder kan ik er niets aan doen.
dus ik vroeg me af,hoe zorg je er voor dat een puber zijn bord leeg eet?

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2011 om 18:07

Sus-anne

Lang leve het platteland We hebben hier alleen maar een snackbar en die is zelden open ))))

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2011 om 19:56

Beetje gek

Ik vind het altijd een beetje gek als kinderen verplicht hun bord leeg moeten eten. Genoeg is genoeg toch? Ik word altijd wel chagrijnig als mijn dochter vlak voor het eten nog loop te snaaien en vervolgens minder trek heeft in de warme maaltijd, dus daar zeg ik ook wat van. Waarop ze zich aan mij wil bewijzen dat ze haar bord echt wel leeg eet

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2011 om 22:40

Eeeeh.........

Schrijf je onder twee verschillende namen in deze draad/ Dat mag eigenlijk niet

Tirza

koentje

koentje

20-09-2011 om 10:28

Zakgeld inhouden

vind ik helemaal geen vreemd voorstel. Als hij het geld uitgeeft aan dat soort troep, ga je het toch niet sponseren? Ik zie niet dat iemand daar te groot voor is (suzanne zei dat geloof ik)ik zie het eerder zo dat hij te klein is om zakgeld te krijgen. Ik zou in elk geval mijn geld niet kwijt willen op die manier!

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2011 om 10:52

Ja maar ja

Zakgeld is ook leergeld. Daar mag je mee doen wat je wilt, dus ook stomme dingen kopen. Rommel van 1 euro die na een dag al kapot is - enzovoort.
Stel je voor dat je baas voor jou gaat bepalen wat jij van je salaris mag kopen

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 11:15

Daarbij

Het gaat om een jongen van 17, mozeskriebel, die werken vaak al, dan ben je de fase van zakgeld inhouden toch allang voorbij, en dat geldt ook voor bordje leegeten....

Jacky45

Jacky45

20-09-2011 om 11:24

Reactie op susanne

Even een reactie op hoe je er voor zorgt dat je puber ook na de mac zijn bord leeg eet. Heel simpel, maak er een regel van. Wij zeggen altijd, zorg er voor dat je een uur voor het avondeten niets meer eet, doe je dat wel dan is het je eigen keuze, maar je bord gaat leeg.
En wij scheppen ook altijd zelf op, als ze dat zelf mogen gaan doen dan weten we het wel .
Doordat we ook de perfecte mix tussen pubereten en gezond eten hebben gaat het altijd goed.
Wie weet heb ik dan hele gemakkelijke kids op eetgebied maar het geeft nooit problemen. Het is gewoon helder voor ze.

Snuggle's

Snuggle's

20-09-2011 om 11:40

Dwingen versus regels

Ik dwing niet zozeer mijn puber om z'n groente op te eten, het is hier gewoon van kleins af aan een regel.
Er zijn trouwens wel meer regels waar mijn puber zich aan moet houden, dat is toch niet zo gek? Het is toch niet zo dat een puber maar kan doen wat hij wil? Dat mogen ze als ze op zichzelf wonen, tot die tijd gelden er bepaalde regels in huis.

Snuggle's

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 14:28

Snuggles

Nee, ik zeg ook nergens dat een puber zou mogen doen en laten wat hij wil. Maar bij een puber van 17 kijk ik daar anders tegen aan dan een puber van 13, snap je wat ik bedoel? Ik laat een 17jarige wat meer los ten aanzien van eten, om maar wat te noemen.

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2011 om 16:00

Ik val van mijn stoel

Het eten opscheppen bij een knul van 17? Goeie genachte. Dat doe ik al tien jaar niet meer bij mijn 17jarige. En ja, ze weten hier hoe vervelend ik het vind als ik het eten waar ik tijd, geld en moeite in heb gestoken niet aan ze kwijt kan omdat ze 'geen honger' hebben, maar net als P denk ik dan: bord leegeten is werkelijk niet meer van deze tijd; de tijd waarin we ons eerder zorgen moeten maken over óvervoeding dan over óndervoeding.

Tirza

Goh tirza...

Misschien hebben wij rare tafelgewoontes, maar ik schep regelmatig iedereen op die aan tafel zit. Maar het kan net zo goed mijn man zijn of oudste die die taak op zich neemt en iedereen naar believen opschept van 't een of ander. Zeker als het iets eenpannigs is.... Mag je wel zelf roepen als het genoeg is hoor! ik wist niet dat 'zelf opscheppen' bij een bepaalde leeftijd hoorde.

Ingrid

Petr@

Petr@

20-09-2011 om 17:09

Hier ook een opschepper ))

met pubers die hun groenten op moeten eten. Dat opscheppen is meer een gewoonte geworden dan dat ik ze het niet toevertrouw.
En v.w.b. de groenten vind ik het belangrijk dat ze die binnen krijgen. De rest let ik niet zo op. Meestal maken ze dus nog een tosti na het eten. Of noodles.

Merel

Merel

20-09-2011 om 17:15

Ook niet zelf

Tenminste, meestal heeft mijn man of ik de opscheplepel in de hand en houden de anderen hun bord dichtbij de pan. Meestal krijgt iedereen evenveel, en soms zit er iets bij wat een van de kinderen iets minder lekker vindt (komt heel weinig voor) maar dan scheppen we daarvan iets minder op het bord. En als ik iets maak wat handiger is om in de keuken op te scheppen dan kom ik gewoon met opgeschepte borden binnen.
Natuurlijk moet een kind ook herkennen wanneer hij/zij genoeg heeft gehad en daarbij hoeft een bord dus niet volledig leeg, maar de porties die wij opscheppen zouden bij een normaal eetpatroon gewoon leeg moeten kunnen. (dit werkt dus niet wanneer een van de kinderen nog iets 'vullends' eet na 16/17 uur ongeveer). Soms mogen ze hier na school een boterham eten, als ze echt trek hebben, maar liever niet meer na 16.00 uur. Of anders moeten ze maar iets heel kleins nemen, handje pepernootjes ofzo, of een koekje.

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 18:13

En...

Als zoonlief thuiskomt en wat later heeft gelunched, schuift hij aan,eet een beetje en warmt s'avonds nog wat op van die maaltijd. Hij heeft sneller ondergewicht dan overgewicht namelijk..

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 18:14

Merel

Soms mogen ze na school een boterham schrijf je, maar aangezien deze discussie over oudere pubers gaat, is mijn vraag aan jou: moeten oudere pubers dat dan vragen?

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2011 om 18:17

Leeftijd

Ik denk niet dat het aan leeftijd is gebonden. Ik denk dat het wat over mij zegt

Tirza

Merel

Merel

20-09-2011 om 19:17

Ja dat vragen ze hier wel. Zeker als het zo tegen vieren loopt, dan weten ze dat het tegen de tijd loopt dat het eigenlijk niet meer 'mag". Tenminste echt verbieden doe ik het ze niet, maar ik zeg wel, redt je het echt niet meer tot 18.00 uur? Neem anders een appel, of een koek. Als zij zeggen dat ze echt nu wat willen eten dan mogen ze dat van mij, wel zeg ik dat ik dan hoop dat ze nog wel hun avondeten eten. En meestal doen ze dat ook wel. Door het zo te doen, denk ik dat ze op een gegeven moment zich die vragen zelf stellen. Moet ik nu werkelijk een boterham om 16.30 nemen, of zal ik een klein koekje nemen? Dochter zelf vindt het inmiddels al jammer als ze bij het avondeten geen trek meer heeft. (ze zijn 16 en 13)
Op de rest van de dag vragen ze het trouwens niet, dan mag het gewoon. (als ze de zooi maar opruimen daarna

MerelR

MerelR

20-09-2011 om 21:07

Bord leeg eten

is hier altijd de regel geweest, al van kleins af aan. Dit is niet gestopt toen ze 16 of zo waren maar er wordt eerlijk gezegd bijna nooit moeilijk over gedaan omdat het gewoon altijd al zo is geweest. Degene die kookt (dit kan ook een van de kinderen zijn) schept de borden op in de keuken en deze worden zo op tafel gezet. Er wordt altijd wel rekening mee gehouden als je iets minder lekker vindt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.