bezorgde moeder
20-09-2013 om 18:03
pubers
hallo,
ik heb een dochter van 14 en die is volop aan het puberen
elke dag komt ze van school met een nota
ik heb nog 2 kleintjes maar van mevrouw moet je geen hulp verwachten hoor
mijn man is opgegroeid met billenkoek maar ik wil het niet bij mijn 14 jarige dochter
ook al verdient ze het soms wel
elke dag wordt haar GSM afgenomen op school omdat ze aan tet SMS en is
ik ben ten einde raad
hoe zouden jullie een kind van 14 jaar straffen als ze 20 euro boven haar SMS limiet zit en als ze om 22:30 uur thuiskomt als ik zeg dat het 21:00 moet zijn
HELP

Knutselkei
20-09-2013 om 19:34
limiet
Als puberella hier boven haar limiet zat,betaalde ze t zelf. Dus geen zakgeld/kleedgeld tot t betaald is. Onder t mom van:"de gebruiker betaald".
Na 2 x drong t door
Helpen met de kleintjes,tja..jullie hebben hiervoor gekozen,zij niet, dus echt er mee helpen....dat zou ik niet vragen. Af en toe een keer oppassen vind ik een ander verhaal. Ik zou wel van haar verlangen dat ze dr eigen dingen opruimt etc.
Als school haar GSM inneemt is dat haar eigen probleem (scheelt wel beltegoed)
Dat ze vaak een nota(ik neem aan dat dat een soort strafbriefje is?) heeft zou ik daar wel sanctie op zetten. Geen billenkoek,dat niet....maar wel straf. 1 x kan,2 x oke maar daarna is het klaar.

skik
22-09-2013 om 16:56
gsm
Ik zou haar het bedrag boven de limiet laten terugbetalen c.q. haar zakgeld inhouden tot dat de rekening vereffend is. Kan je voor haar gsm geen abonnement met plafond nemen? Dan kan ze nooit meer teveel bellen of sms'en en hoef je die strijd niet meer te strijden.
En te laat thuiskomen betekent simpelweg de volgende keer helemaal niet de deur uit. Pas om 22.30 uur thuis i.p.v. om 21.00 uur, is ze nou helemaal!
skik

Wilgenkatje-
22-09-2013 om 16:59
aandacht vragen
Tijd om samen, 1 op 1, wat leuks te doen, zonder kleintjes erbij. Positieve aandacht helpt beter dan straf.
Tijd is tijd. Negen uur thuis is negen uur thuis. Bel haar als het vijf over negen is, ze heeft haar gsm mee. En komt ze niet, dan de volgende dag niet naar buiten. Bepaal helder wat er op schooldagen mag en wat op weekenddagen.

aandekust
28-09-2013 om 17:08
pubers
Neem haar in je armen en geef haar een dikke knuffel!
Misschien kan je ook even over haar positieve eigenschappen nadenken. En dan vraag je aan haar, wat ze beter bij zichzelf vind passen: lief of intelligent, behulpzaam of sportief, attent of gezellig?
Haar belkosten mag ze van mij zelf betalen. Maar misschien kan ze wat bijverdienen met oppas? Als het geld toch uit jouw portemonnee komt, kan ze er best voor werken (maar wel uitbetalen, hoor - en daarna weer terugvragen!)

Jasam
28-09-2013 om 17:59
Als alles over 2 jaar onveranderd is
Ze is nog wat jong maar anders zou ik zeggen, geef haar op voor Projects Abroad.
De daadwerkelijke vergelijking van je eigen rijkdom en de armoede van een ander kan een gigantische omschakeling betekenen in het denkpatroon.

albana
29-09-2013 om 09:41
ik zou........
Mijn puber heeft ook kunsten en daarvoor krijgt ze op haar kop. In woorden dan....Beletegoed opmaken meer als afgesproken kan niet. Ze heeft een pre-paid-kaart. Wil ze er geld op dan mag ze dat zelf kopen. Ze krijgt wel 10 euro vergoeding per maand ervoor (via de bank) ze mag die 10 euro ook aan wat anders besteden. Dan heeft ze geen beltegoed. Ze krijgt natuurlijk ook nog zakgeld en kleedgeld. Meestal maakt ze per maand 5 euro beltegoed op. Soms, zoals met sinterklaas geef ik haar 10 euro extra beltegoed in d'r schoen. Komt ze veel te laat thuis dan zou ik haar de volgende keer denk ik thuis houden onder het mom: "Je houd je niet aan de afspraken, hoe kan ik je vertrouwen?" En ik denk dat 1 keer dan wel genoeg is. Of ik zou haar nog eerder laten thuiskomen..Is nog nooit gebeurd ook. Ze komt eigenlijk altijd op tijd thuis. Ze probeerd wel te rekken. Dan is ze bij vriendin en belt ze op...."Mammmm het is zo gezellig, mag ik nog een half uurtje/uurtje blijven?" Afhankelijk van de dag erna (vroeg eruit b.v.?) en met wie fietst ze mee vindt ik dat wel of niet goed. Ik zou haar denk ik hebben opgehaald als ze echt zoveel te laat was. Tenminste als ik weet waar ze precies is. Ik schroom er ook niet voor om ouders van vriendinnen te bellen als ik boos ben of de boel niet vertrouw. Dat doen die ouders trouwens ook...haar vriendin was 1 keer te laat en die moeder belde mij ook op. Omdat vriendin de telefoon niet opnam (w.s. bewust omdat ze nog niet naar huis wilde). Ouders moeten een beetje samenwerken om de pubers in het gareel te houden...Vriendin was bij buurmeisje, samen met mijn puber. Die was in 5 minuten thuis toen ik kwam om d'r naar huis te sturen....En die moeder had ik nog nooit in het echt gezien toen ze belde. Ik wist alleen dat die vriendin een moeder en een vader had. Later heb ik de moeder van dat meisje wel leren kennen.
groeten albana

dirksmama
30-09-2013 om 01:56
Billenkoek?
Daar is het nu te laat voor. Als je daarmee wilt opvoeden moet je er mee beginnen als ze peuter zijn.
Al moet je er natuurlijk gewoon nooit mee beginnen, nogal wiedus.
Ik denk dat je eerst bij jezelf moet kijken: wat vind je goed aan je dochter?
En probeer de communicatie anders in te pakken. Zeggen 'we willen dat je voor 21 uur thuis bent' levert vaak beter resultaat op als zeggen 'je moet uiterlijk 21 uur thuis zijn' of 'je mag niet na 21 uur thuiskomen'.
En komt ze dan(zonder geldige reden zoals huiswerk bij vriendin was nog niet af of bus gemist) toch om 22.30 uur thuis, dan even een paar dagen niet in de avond de deur uit. Gewoon zonder boosheid of verwijten.
Beltegoed: geef haar een maandbedrag, komt ze erboven, dan moet ze zelf geld zien te regelen. Prepaid is veiliger bij kinderen.
Helpen met de kleintjes? Joh ze is PUBER, dan wil je zoiets toch gewoon niet?
Als je wilt dat ze oppast, betaal haar dan gewoon, net zoalsje de buurpuber zou doen,

mijk
30-09-2013 om 11:40
Mooi boek
Hoe zo lastige pubers gaat over hoe je het gesprek gaande houdt want naast begrenzing is dat natuurlijk ook belangrijk...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.