Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers en eten


Koosje

Koosje

17-06-2019 om 22:02

Grappig om te lezen

Hoe verschillend iedereen ermee omgaat. In dit huis slechts één zeer hongerige puber, die ook veel sport en dus enorm veel eten kan. Wij doen geen stickertjes en verstoppen niks (t was niet eens in me op gekomen) maar soms is het wel irritant. Als we gasten krijgen en ik kan niet serveren wat ik wilde serveren vooral. We houden van een borrel met lekkere hapjes en als puber dan die hapjes al heeft op of aangevroten vind ik dat echt jammer. Vaak proeft hij het volgens mij niet eens.
En de lege verpakkingen weer terug zetten, dat went ook maar niet. Al moet ik daar dan wel om lachen. Maar soms dacht ik nog iets te hebben maar blijkt het alleen een lege verpakking te zijn in de koelkast, beetje slapstick is t dan wel

Hangkous

Hangkous

18-06-2019 om 06:56

Niet zuinig

Vooral heel kinderachtig. Elke dag 1 stukje, omdat ik na 2 jaar lijnen rond mijn streefgewicht zit en er nu niet in een week een kilo bij wil eten.
De pubers zijn aan de onbijttafel ook kinderachtig bezig door nooit vrijwillig de kapjes te nemen. Als ik thee heb gemaakt en ook ga zitten voor mijn onbijt liggen de boterhammen al in stapels op hun borden om te smeren voor in de trommels. Gedrag dat niet af te leren is ook niet na een "goed gesprek".

Flavia

Flavia

18-06-2019 om 07:21

Hangkous

Dan eerst de thee op tafel en als laatste het brood.
En jij deelt het brood, kleutergedrag leidt tot kleuterbehandeling.

Koosje

Koosje

18-06-2019 om 07:25

Die kapjes

Tenzij je kapjes lekker vindt en ook elke dag zou nemen als de keuze voor je neus hebt liggen begrijp ik niet zo goed dat je jezelf veroordeeld tot een kapjes dieet als je liever de boterhammen hebt. Althans ik lees nergens terug dat er ook dermate financieel invloed is dat wat meer brood kopen niet uit kan. Als je echt enorm wakker ligt van af en toe brood weggooien kun je per portie invriezen of brood gaan verwerken in andere maaltijden om het op te maken. Beetje voor jezelf zorgen hoor, kom

Hangkous

Hangkous

18-06-2019 om 07:54

Brood per dag

Gaat erhier doorheen. Inclusief de kapjes die ij dus altijd eet. Voor ik naar bed ga haal ik een brood uit de vriezer wat na het ontbijt op de kapjes na op is.
Vandaag heb ik mazzel, hoef geen kapjes te knagen. De pubers hebben zich gestort op het mandje met extraatjes. In dat mandje zitten sultanas, snelle Jelles, mueslirepen enovoort. Een hapje voor de kleine pauze. Voor de afwisseling had ik daar gisteren een zak mini krentenbollen bij gedaan. Van de 9 zijn er nu 4 weg,
Ach heel jammer ik ga vrijdag pas weer boodschappen doen en nu zijn er voor 2 pubers voor de rest van de week nog 5 krentenbollen, 2 muelirepen en 1 snelle jelle. Dit voer gaat ook altijd mee naar de trainingen op dinsdag en donderdag.

Dat wordt herrie aan de vrijdagse ontbijttafel, dan toch maar kapjes eten?

Flavia

Flavia

18-06-2019 om 07:56

Koosje

Kapjes weggooien is voedselverspilling. Je kunt die kapjes ook niet steeds in broodkruim of broodpudding verwerken.

Yvonne

Yvonne

18-06-2019 om 08:02

Niet aardig

Ik geloof dat het hier dan nog wel meevalt. Alleen de kapjes en cola, verder gaat het prima. Nu komt het wel goed uit dat we allemaal van een andere smaak chips houden, dus iedereen heeft zijn eigen zak, niemand waagt het van een ander te pakken. Boterhammen kunnen ze zoveel smeren als ze willen overdag, ze weten ook dat ze een nieuw brood uit de vriezer moeten halen als ze niet mis willen grijpen. Ze weten dat ze zichzelf daarmee hebben (ik eet toch altijd geroosterd brood dus voor mij maakt het niet uit, ik doe het bevroren broodje in de magnetron en daarna in de rooster, dus geen klef brood voor mij)
Noodles eten ze heel soms en van spullen voor het avondeten blijven ze af. Dat heb ik ze heel snel afgeleerd, ze moeten dat echt vragen en dat doen ze ook gelukkig. En lege verpakkingen terugzetten vind ik helemaal idioot, dat zou ik beslist niet grappig vinden, je kunt voor straf eens iets wat zij heel lekker vinden netjes in de kast leggen, kijken hoe zij dat vinden als ze ineens een leeg zakje noodles aantreffen ofzo

Pirata

Pirata

18-06-2019 om 08:33

Ach

Ik had 2 kant en klaar maaltijden gekocht want puber heeft een vakantiebaan van 16:00 tot 22:00. Had hij mooi vast 2 dagen iets makkelijks.
De eerste had hij gisteren als ontbijt genomen. De tweede om 23:00...... 🙄
Kapjes: die zou ik dan apart invriezen en er een keer iets van maken. Voor iedereen.

Biebel

Biebel

18-06-2019 om 08:42

Oe - dat doen wij toch echt anders

De kapjes eet bijna niemand op. Brood ligt altijd in de vriezer, wie brood wil pakt het uit de vriezer en ontdooit het op dat moment. Dus geen heel brood eruit halen, dAt verkleint de neiging om maar door te blijven eten. En als er dan nog geen boodschappen zijn gedaan, Tsja, dan pak je maar zo’n uiteinde om je tosti of wentelteefjes te bakken. Daar blijken ze dan weer erg geschikt voor.

En de rest? Die gaan eens in de week in de paneermeelbak. Of naar de vogels. Of we bakken een keer zelf tosti’s of wentelteefjes. In het ergste geval gooien we Het weg. Waarom zou je jezelf straffen en iets eten wat je niet lekker vindt?

Geheime verstopplek doe ik dan weer niet aan. Als ik iets heb wat ik bewaar voor visite of speciale gelegenheden dan meld ik dat. Of speciale chocola- dat vind ik nou juist leuk om te delen op een moment dat ze eindelijk eens allemaal aan tafel zitten. Veel leuker dan in mijn eentje stiekem eten.

En vergissen ze zich toch door het op te eten, dan mogen ze ook meedenken hoe we dat oplossen.

Paddington

Paddington

18-06-2019 om 08:49

Pubers

Ik denk dat het heel erg kan verschillen per kind. Dochterlief maakt keurig alles eerst op en heeft ook altijd wat snoep liggen.

In de tijd dat de jongens van mijn vriend hier om het weekend waren, moesten we echt heel erg afremmen. Ze eten gerust een half brood per persoon als ontbijt. Als het nu magere sprieten waren was dat geen probleem, maar alle drie hebben ze overgewicht. Daar hadden vriend en ik helaas weinig invloed op.
Daar waren dan ook hele duidelijke afspraken over. Nu waren ze weinig alleen in huis, dus dan is het makkelijker vol te houden. Alle drie hebben de diagnose PDD-Nos, dus allemaal een gebruiksaanwijzing.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2019 om 09:27

Verbazing

Wij zijn de puberteiten allang voorbij, maar ik begin te denken dat wij ontzettend brave kinderen hadden. Gedrag zoals je omschrijft zou ik eigenlijk ook ronduit onbeleefd gevonden hebben. Mijn dochters zijn een flink deel van hun jeugd, juist ook de puberteit, opgegroeid met de boodschap dat we niet veel geld hadden, dus als ze extra's wilden moesten ze dat zelf betalen. Wij haalden wel wat in huis, maar op was op. En ondanks dat ik mezelf echt niet streng noem, hebben ze tot op "hoge" leeftijd (dus zelfs tot in de twintig nog) netjes gevraagd of ze iets mochten. Dat zouden ze nog steeds doen. Soms meer als formaliteit dan dat ze echt denken dat ik 'nee' zou zeggen, maar uit beleefdheid dus.

Ik denk, maar ik kan de plank misslaan, dat als kinderen het gevoel hebben dat er geen grenzen zijn, ze zich daarnaar gaan gedragen. In ons geval was de grens vrij duidelijk: geen geld. Dat maakte het voor mij ook wel makkelijker om grenzen te stéllen misschien. Als kinderen het gevoel hebben dat de portemonnee van de ouders onuitputtelijk is, waarom zou je je dan niet als rupsje nooitgenoeg gedragen? Ik denk dat iets meer bewustwording van wat het kost, maar ook dat je niet zo met de voorraad om hoort te gaan, wel op zijn plaats is als pubers constant de kast leeg eten, of zomaar aan iets nieuws beginnen. En de voorraad decimeren tot een voorraadje wat op kan raken... misschien ook geen gek idee? Net als bij ons "op is op" de rest koop je maar zelf.

Wat betreft lekkers wat speciaal is, was het bij ons ook duidelijk. Wat iemand gekregen had, dus bijvoorbeeld luxe chocolade, daar bleef de rest van af. Dus als ik een doos, ik noem maar wat, Merci zou hebben gekregen, was dat mijn Merci. Daar zou ik trouwens wel van uitgedeeld hebben, maar een doosje dure bonbons... echt niet! Hetzelfde met een luxe douchegel of iets dergelijks. Dat bleef van degene die het gekregen had. Daarvan was geloof ik niet altijd duidelijk dat die fles toch echt mijn cadeautje was, dus dan zette ik dat apart, maar wel gewoon aanwezig.

pam

pam

18-06-2019 om 10:13

interessant draadje

De luxe chocola is al een paar keer voorbijgekomen. Ik kan me niet indenken dat ik zo'n doosje alleen zou opeten, zonder dat ik mijn huisgenoten ook iets aanbied. Ga je dan echt chocola eten en de rest kijkt toe?

Hangkous

Hangkous

18-06-2019 om 10:20

Das simpel

Man houdt niet van chocolade en pubers zijn vaak naar de sport, heb ik een genietmoment zonder toekijkende pubers.
Je denkt toch niet dat ik met elk eet en drinkmoment wacht tot de pubers er ook zijn toch?
Als ik alleen mag eten en drinken als de pubers er zijn was ik inmiddels met gemak 5 kg onder mijn streefgewicht.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-06-2019 om 10:23

Chocola en kapjes

Wij hebben op loopafstand de beste chocolatier van Nederland (op basis van eigen waarneming). Voor Moederdag en mijn verjaardag krijg ik altijd wel een doosje bonbons. En ja, die eet ik helemaal alleen leeg, elke dag eentje. De kinderen zijn volmaakt tevreden met een Milkareep, dus die krijgen niet mijn lekkere bonbons.
De kapjes hier gaan in de vuilnisbak, of in incidenteel in een tosti. Ze worden nooit zo gegeten. Wij hebben eigenlijk al het brood uit de vriezer en kapjes worden dan vreselijk taai.

Hangkous

'Elke dag 1 stukje, omdat ik na 2 jaar lijnen rond mijn streefgewicht zit en er nu niet in een week een kilo bij wil eten.'

Reden te meer om het met je kinderen te delen.

kapjes hier erg gewild

Zoon eet t liefste de kapjes van het verse brood. Net brood gehaald en hij is thuis .... dus die zijn al weg voor er aan t brood begonnen is. Voor man smeer ik brood en vries dat in dan blijven de kapjes een half uurtje of zo liggen en zijn dan al weg
Verder is ie niet zo ideaal hoor ik haal regelmatig iets en op is op. Dan is dat ook prima bij hem. Zo lang er yoghurt, melk, eierkoeken,hagelslag en kaas in huis is hoor ik m niet snel. Dochter is een ander verhaal, die maakt alles open en vertrekt vrolijk weer naar d'r studentenkamer. Die moet ik echt nog steeds vertellen dat ik dat niet wil....zeker niet als ze bijna al weer gaat.
Ik leg soms wel wat apart verpakte stroopwafelkoeken apart voor t geval er iemand komt.

Jesse_1

Jesse_1

18-06-2019 om 11:30

Ook keurige kinderen

Eh... op het gebied van het opmaken van gezamelijk eten dan...
Voor de rest zijn het rommelkonten en viespeuken

Het enige wat hier resteert is inderdaad restjes brood, voor de rest wordt er nooit snoep of koek of chips of ... gepakt. Ja, elke middag een snoepje (en dat nemen ze niet altijd) en in het weekend een bakje chips en een glas frisdrank.
Sorry, niet heel erg gemiddeld. Voor de rest kopen ze zelf van hun zakgeld, ze eten rommel genoeg .

Waar ik wel eens over mopper is dan het brood. Vooral omdat ze op vrijdag- of zaterdagavond van vers brood hun broodpakketjes voor de hele week smeren, wil ik graag weten hoeveel ze nodig hebben. Soms smeren ze laat en dan minder dan ze vooraf gedacht hadden en dan blijft het liggen. Het zijn wel 'prinsesjes' qua vers brood.

De middelste pakt 's avonds graag een of twee bananen, maar houdt dan niet van die bruine en ik ook niet...

Voor de statistieken: er is genoeg in huis hoor, maar ze zijn gewoon niet gewend om zelf van alles te pakken. Soms is er een pak koek open en dan vraag ik of ze alsjeblieft elke dag even een koekje uit de trommel willen pakken omdat ik het anders moet weg gooien. Wij zijn verder niet van die structurele koeketers (behalve stroopwafels).

Jesse_1

Jesse_1

18-06-2019 om 11:32

Kapjes

Vroeger logeerde is in de vakanties bij familie en daar was een run op de kapjes (zelf gesneden vers brood).

Hier zijn de kapjes ook niet populair.
Nu moet ik zeggen dat voor brood meenemen in je broodtrommel, ik kapjes ook niet lekker vind.

Saar

Saar

18-06-2019 om 12:22

Mwoa

Onbeleefd enzo, ik kom hier nogal wat termen tegen.
Toch weet ik zeker dat wij allemaal geen haar beter zijn.
Ik weet zeker dat als wij naar de supermarkt gaan (de grote appie dan) wij daar niet gericht bezig zijn met het beste inkoopbeleid om de organisatie (huishouden) te steunen en andere doelen zoals verspilling tegengaan etc.
Wij zoeken echt niet de appels uit die er het slechts uitzien, dus het eerst op moeten. Tenzij appie er een sticker op plakt

Overigens hebben mijn pubers nog lang niet altijd het overzicht, maar zijn ze (uit zichzelf) ook best bezig met verspilling tegengaan etc en wijzen ze mij daar ook op. (hergebruik warmwaterkruik bijv)
Ik zie zo'n gezin met pubers dan ook meer als een wirwar van mensen door elkaar waar je samen structuren zoekt en van elkaar kunt leren, dan als een strakke organisatie waarin het vooral op mijn manier moet.

Saar

Saar

18-06-2019 om 12:24

Kapjes

Dat is gewoon gezeur, sorry.
Natuurlijk is een kapje niet lekker om mee te nemen. Hoewel het hier denk ik wel gebeurd want ze blijven niet over.
Maar met kapjes kun je zoveel. Roosteren bij de avondmaaltijd kan altijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2019 om 12:38

Saar

Toch weet ik zeker dat wij allemaal geen haar beter zijn.
Ik weet zeker dat als wij naar de supermarkt gaan (de grote appie dan) wij daar niet gericht bezig zijn met het beste inkoopbeleid om de organisatie (huishouden) te steunen en andere doelen zoals verspilling tegengaan etc.===

Wij verspillen helaas ook te veel voedsel. Ik schaam me daar soms ook echt voor. Als ik weer eens een paar bakjes uit de koelkast in de kliko gooi, omdat het er niet van gekomen is. Ik heb naar goed voorbeeld van mijn moeder (kind in de oorlog) de neiging om me te gedragen of er een ramp aanstaande is en het zomaar kan gebeuren dat er niets meer te eten is. Dus ik bewaar alles wat over is in bakjes in de koelkast, als ik slimmer ben, of als er ruimte is, in de vriezer. Soms maken we het keurig op, zeker nu we met z'n tweeën zijn en er dus geen ingewikkelde wensen zijn van een derde. Maar evengoed. Dat staat wat mij betreft ook los van het verhaal van TS.

Kapjes die heel erg vers zijn, vind ik lekker, zijn ze ouder dan worden ze taai. Omdat wij niet heel vaak vlees paneren, of met paneer doorkneden, of eten verwerken met paneer, heeft paneer maken ook weinig zin. Het komt er meestal op neer dat kapjes gewoon mee ingevroren worden en vervolgens toch de vuilnisbak in gaan.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-06-2019 om 12:47

Voor je invriest

Kapjes van het brood halen halen en opeten. Is dat een idee ? Taaie kapjes vindt vrijwel niemand een traktatie maar vers gaat het prima.
Per definitie weggooien vind ik raar, het is gewoon brood en er gaat al zoveel voedsel ongebruikt bij het afval. Oorlog meegemaakt of niet, eten heeft waarde.

Guera

Guera

18-06-2019 om 12:57

Geinig

Al die verschillende inkijkjes.
Ik heb pubers van 14 en 16
Jongen en meid.
Ze vragen nog steeds of ze iets mogen (brood, fruit mag altijd gepakt worden).
Chips liggen. Kunnen maaaaanden blijven liggen
Ooit was de regel: chips zijn voor het weekend
Tegenwoordig komt het er nooit meer van in het weekend
Of ze zijn na de sport werken. Of we hebben iets lekkers bij de koffie en dan komt niet erna nog es een zak chips op tafel
Idem voor frisdrank
Fris is voor het weekend
Eigenlijk hebben we nauwelijks fris in huis
Ze pakken dat echt niet uit zichzelf.
Ze eten elke dag 2 boterhammen en ontbijten met brinta. Ze eten echt niet heel veel eigenlijk. Snacks ed op school moeten ze zelf betalen. Doen ze 1 of 2 x per week denk ik.
Ze zijn meer van koekjes en snoepjes maar pakken er dan soms 1 of 2 ofzo. Wij doen denk ik wel bijna 2 weken met een pak koekjes. Ik ben geen snoeper zelf eigenlijk....

Mak

Mak

18-06-2019 om 13:34

OT over kapjes

Ik kreeg eens een verontwaardigde app van mijn zoon dat hij op school door een vriend “uitgelachen” werd, omdat hij het eerste en laatste sneetje van een brood een mak noemde.

Mak

Mak

18-06-2019 om 13:38

Oh en,

Uithuizige dochter kijkt alle kasten na als ze thuiskomt of er nog wat lekkers is. Koopt ze zelf niet , want dat is te duur. ....grillworst, kaas ed.
Zoon eet de oren van de kop. Heel veel yoghurt en kwark, tosti,s, fruit. Chips, ijs ed moet gevraagd worden en ik mis wel eens tomaten en paprika’s als ik ga koken.

Saar

Saar

18-06-2019 om 14:17

Kaaskopje

En dat snap ik dan niet, als je het vervelend vindt om eten weg te gooien, dan zorg je er toch voor dat dat niet hoeft?
Is soms een hele organisatie en ben zelf nogal chaotisch ed, maar ik gooi nog maar zelden iets weg. We hebben geregeld een 'restjesdag' en veel restjes kunnen makkelijk verwerkt in een pastasaus, soep of smoothie.
Of gewoon minder kopen, of iedere dag boodschappen doen, of...
Lijkt me niet zo spannend met 2.

Hangkous

Hangkous

18-06-2019 om 14:48

Restjes

Restjes pasta worden hier meestal opgegeten, de volgende dag als snack of wat grotere restjes gaan in de vriezer. Van een hele rode kool blijft meestal wat over, dat gaat dan in de vriezer en als ik dan genoeg restjes heb eten we die een keer op als groente, aangevuld met wat verse appelmoes of gebakken uien of hachee.

Toch heb ik, net als Kaaskopje wel een iets dat weggegooid moet worden. Ik vond zaterdag in de vriezer nog een restje (rond de 100 g.) rode kool. Nu in de zomer wil ik plek hebben voor wat ijs en andere zomer dingen. De 5 kg aardbeien die ik van een buur met grote groentetuin kreeg heb ik tot sap gemaakt en in kleine porties ingevroren dus toch die rode kool maar weggedaan.
Gisteren een zakje ijsbergsla (gekocht voor de verjaardag van oudste) weggedaan. Er was een beetje van opgegeten en daarna even vergeten. Bruin, slap en niet fris meer ruikend gaat dat dan toch in de groene bak. Dan wordt er in ieder geval nog compost van gemaakt.

Nooit

wij gooien nooit iets echt weg. We hebben kippen, konijnen en honden dus alles komt op. Restjes sla, groente en brood gaan naar de kippen en de konijnen. De honden krijgen niet zo vaak wat want niet echt geschikt voor honden consumptie maar af en toe wat vlees en brood krijgen ze wel.

Verder vriezen we veel restjes in en de kinderen eten die dan graag als ze uit school komen. Ik vries vaak 1 persoon porties in dus dan is dat heel handig. Gewoon even ontdooien/opwarmen en klaar.

Verder hebben we af en toe ook een kliekjes dag als we echt veel hebben (maar dat komt weinig voor). 1x of 2x per jaar maak ik de vriezer leeg en eten we alles wat bijna verlopen is qua datum in de dagen daarna op.

Ik ben best zuinig met eten weggooien en dat komt dus ook weinig voor gelukkig. Natuurlijk wel eens per ongeluk dat we iets achter in de kast vinden wat echt ver over de datum is maar niet vaak. En bepaalde producten (zoals blikjes) kan je ook nog eten als ze al heel lang over de datum zijn.

Kapjes

Kapjes zijn trouwens mijn favo dus die eet ik het liefst op. Mijn dochter heeft ook het liefst de kapjes. Pleegzoon maakt het niks uit. Alleen mijn zoon en de kleintjes willen geen kapjes. Wij bakken trouwens ons brood wel zelf dus het is eigenlijk altijd vers. Dat scheelt misschien ook. Maar wij zijn ook niet allemaal enorme broodeters. De kinderen eten 's ochtends vaak ook cornflakes en in het weekend maakt mijn man vaak eieren/pannenkoeken/wafels als ontbijt.

Libertine

Libertine

18-06-2019 om 18:09 Topicstarter

Expres

Soms verdenk ik mn pubers er van expres een restje over te laten. Ik vind vaak 1 laatste koekje, of nog een paar laatste nootjes in de kast, een half plakje kaas. Etc. Omdat ze zo de schijn willen wekken dat ze heus niet alles hebben opgevroten en aan de andere huisgenoten hebben gedacht.

Hahaha. Soort sociaal wenselijk gedrag maar dan niet helemaal sociaal uitgevoerd. Maar goed. De intentie is er.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.