Evelien
15-03-2015 om 19:25
Pubers en fruit
Ik leef/eet/drink zelf nogal gezond (fruit, groente, vezels, weinig alcohol, weinig snoepen) en heb onze kinderen dat ook de hele tijd proberen bij te brengen.
Dus ook dagelijks fruit gegeven.
Nu zitten ze beide op de middelbare school, worden wat dwarser en we hebben geen oppas meer (en ben er zelf ook vaak niet, ik werk 4 dg pw) die het kan geven. Ook op de dagen dat ik er wel ben willen ze vaak niet, maar soms zijn ze ook pas later thuis (we aten altijd 's middags fruit).
Ik ben er zo moe van, al die jaren fruit gestimuleerd en gegeven, maar nu... ze eten het nauwelijks. Ik heb geen puf meer er steeds achteraan te gaan en om ze het fruit heel aantrekkelijk (fruitsalade of in elk geval in stukjes/geschild etc) aan te bieden. Ben daar vaak zelf ook te druk voor. Heel soms doe ik het wel. En soms willen ze opeens wel iets. Maar het komt weinig voor of zijn korte periodes.
Er ligt hier nog steeds een mand vol fruit (als goede voorbeeld) maar ik ben bijna de enige dier er van eet. Mijn man eet (bijna) nooit fruit. Als hij het al doet: kant en klare bakjes (gesneden). Of jus d'orange drinken.
Wie herkent dit? Wie heeft nog ideeën of tips? Of zal ik het maar loslaten? Heb het de eerste ca. 12 jaar van hun leven consentieus gedaan, nu maar de verantwoordelijkheid voor fruit bij henzelf neerleggen?

Katniss
18-03-2015 om 23:11
Hadewich
Doe je dan niets anders dan tomaat, paprika en komkommer in je salade? Wel lekker weinig calorieën Ik eet wel groente hoor, en sommige groentes vind ik ook echt lekker. Maar soms zit ik ook wel te dubben. Ik ga vrijdag stoofvlees maken, en dan kom ik er maar niet uit wat voor groente ik daarbij zal doen want eigenlijk vind ik alleen stoofvlees ook prima. Misschien gooi ik er wel gewoon ui en champignons door, is ook soort van groente. En dan aardappels erbij. Eigenlijk vind ik spruitjes het lekkerst, maar die eet ik al zo vaak.
Overigens eten de kinderen nog minder (graag) groente dan ik. Gisteren kapucijners gemaakt met ui, en toen hadden ze na het eten allebei een hoopje ui op hun bord. De monsters.

Hadewich
19-03-2015 om 07:45
Katniss
Soms gaat er nog wat cottagecheese door, en meestal ook nog wat balsamico en/of olijfolie. Ik probeer inderdaad wel op de calorieen te letten!
Met stoofvlees heb ik hetzelfde als jij: ik gooi daar het liefst ook ui en champignons bij, soms ook wortel, en dan verder geen aparte groente. Alleen aardappels. Als ik er wel groente bij doe, dan is het rode kool.
Mijn kinderen eten gelukkig allebei goed groenten. De een lust vrijwel alles, de ander wil niks door elkaar en laat gebakken ui, paprika en tomaat liggen. Rauw gaan paprika en tomaat er wel in. Dus die krijgt bijvoorbeeld macaroni van alleen pasta en gehakt en de groentes er rauw bij.

skik
19-03-2015 om 08:41
Katniss
Ui, champignons en aardappel zijn ook groenten, vol waardevolle voedingsstoffen..
Skik

Knutselkei
20-03-2015 om 14:59
ja neteret mut
maar die smoothie vindt ie dan ook erg lekker
Dan maakt ie een megabeker. Een appel is t lekkerste in stukken die mams maakt zegt ie, de grapjas.

neteret mut
20-03-2015 om 15:59
wast hij de spullen
zelf af? Dat laten ze bij mij nog wel eens achterwege. De jongens hier heb nog niet kunnen betrappen op het maken van smoothies, ze wilden die de meiden gemaakt hadden nauwelijks proeven. Appels, bananen en mandarijnen pakken ze geregeld.
Sinaasappelsap drinken ze graag als ik het maak, ze nemen niet de moeite om dat zelf te doen En ik heb daar maar zelfden zin in, ben er niet met 1 glas ( graag, dank u wel, heerlijk mam is er nog?, nee ik heb zelf niet eens gehad...)

Knutselkei
22-03-2015 om 18:10
hij spoelt de beker om...na heel lang oefenen
want als dat smoothie spul eenmaal is aangekoekt na een poosje staan in de vaatwasser, pff niet eraf te krijgen. Dat doet ie dan weer wel.
Dochter meestal niet... die laat alles gewoon los nadat ze een lekker appeltje met kaneel of zo heeft gemaakt.....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.