Evelien
15-03-2015 om 19:25
Pubers en fruit
Ik leef/eet/drink zelf nogal gezond (fruit, groente, vezels, weinig alcohol, weinig snoepen) en heb onze kinderen dat ook de hele tijd proberen bij te brengen.
Dus ook dagelijks fruit gegeven.
Nu zitten ze beide op de middelbare school, worden wat dwarser en we hebben geen oppas meer (en ben er zelf ook vaak niet, ik werk 4 dg pw) die het kan geven. Ook op de dagen dat ik er wel ben willen ze vaak niet, maar soms zijn ze ook pas later thuis (we aten altijd 's middags fruit).
Ik ben er zo moe van, al die jaren fruit gestimuleerd en gegeven, maar nu... ze eten het nauwelijks. Ik heb geen puf meer er steeds achteraan te gaan en om ze het fruit heel aantrekkelijk (fruitsalade of in elk geval in stukjes/geschild etc) aan te bieden. Ben daar vaak zelf ook te druk voor. Heel soms doe ik het wel. En soms willen ze opeens wel iets. Maar het komt weinig voor of zijn korte periodes.
Er ligt hier nog steeds een mand vol fruit (als goede voorbeeld) maar ik ben bijna de enige dier er van eet. Mijn man eet (bijna) nooit fruit. Als hij het al doet: kant en klare bakjes (gesneden). Of jus d'orange drinken.
Wie herkent dit? Wie heeft nog ideeën of tips? Of zal ik het maar loslaten? Heb het de eerste ca. 12 jaar van hun leven consentieus gedaan, nu maar de verantwoordelijkheid voor fruit bij henzelf neerleggen?

Moni
15-03-2015 om 19:35
Appel gaat hier goed, banaan ook
Oudste eet graag appel We hebben zo'n appelsnijder (maakt partjes) en die gebruikt ze om de appel te snijden. Soms zelfs voor jongste
Jongste pakt af en toe een banaan uit zichzelf. Beiden plukken graag pitloze druiven van de voorraad.
Papa maakt als hij thuis is een fruithap, van alles door elkaar, kant en klaar gesneden. En dat gaat erin als koek.
Ik ben blij dat ze graag fruit eten, al doen ze er liever geen moeite voor. Dat komt uiteindelijk wel weer goed.

Hadewich
15-03-2015 om 19:39
Loslaten
Ik ben zelf ook geen fruiteter, ik vind het meeste fruit helemaal niks. Man eet wel fruit. Omdat ik zelf geen fruiteter ben, heb ik er ook nooit zo achteraan gezeten. De ene puber eet nu amper fruit, voor de andere zijn de appels niet aan te slepen.
Ik denk zelf dat het lastig is om mensen die niet zo graag fruit eten, aan te sporen om het wél te eten. Dus ik zou het loslaten, heb je ook minder gedoe en gezeur.
Ik probeer zelf om dan maar wat meer groente te eten ipv fruit, zoals tomaat bij mijn lunch ofzo. Mijn niet-fruitetende puber eet ook liever wat meer groente. Misschien hebben jouw pubers dat ook liever? En ik probeer iedere dag een banaan met vruchtensap te pureren en op te drinken, dat vind ik lekkerder. Is misschien ook een idee?

Okie Dokie
15-03-2015 om 19:56
evelien
Ik zit met exact hetzelfde. Mijn zoon heeft nu ook verkering en is vaker weg waardoor ik het helemaal niet meer in de hand heb. Vroeger had ik nl. Regeltjes zoals eerst fruit eten i. De avond anders geen snoep enzo.... Maar ja, langzaam maar zeker raak ik de controle kwijt. Ik probeer het maar eens beetje los te laten en hem af en toe wel aan te spreken op gezond eten...
Ik denk dat dat het beste is. Je kunt ze toch niet tot in hun volwassen leven alles blijven aandragen.
Maar het is wel moeilijk, he?!

Nur
15-03-2015 om 20:08
Verschilt
Ik ben zelf ook geen grote fruiteter. Voordat de kinderen er waren had ik nooit fruit in huis. Ik at het toen alleen maar als ik het toevallig bij anderen aangeboden kreeg. Echter sinds ik kinderen heb is er wel altijd fruit in huis. Mijn man houdt veel wel van fruit dus daardoor eet ik het ook vaker. Bijvoorbeeld na het avondeten zet hij meestal fruit op tafel en als het dan daar zo staat dan eet ik er ook makkelijker van. Zelfs als we iets van vla of ijs hebben dan zet hij er vaak een bakje met fruitstukjes bij. Hij maakt ook vaak smoothies voor het ontbijt of perst verse sinaasappelen uit. Hij maakt regelmatig een fruitsalade voor toe of voor bij het ontbijt. Als we gaan een dag uitgaan heeft hij appels en bananen bij zich en deelt die uit. Juist omdat het fruit zo makkelijk voor het grijpen is en rondgedeeld wordt eet ik er zelf ook veel meer van. Uit mezelf grijp ik nog steeds zelden naar fruit. Daarnaast zijn de kinderen natuurlijk ook een goede reden om meer fruit te eten. Als mijn man een paar dagen weg is dan zorg ik er nog steeds voor dat zij elke dag fruit hebben en dan eet ik er ook wat van. Dus al met al eet ik nu best veel fruit. Maar ik heb geen illusies, als de kinderen en man er niet waren dan at ik zeer zelden fruit.
Mijn kinderen eten overigens wel graag fruit maar bij mijn tweede zoon merk ik precies hetzelfde als ik heb. Hij eet het wel als hij het aangeboden krijgt maar hij zou het zelf nooit pakken. als hij zelf iets moet pakken dan eet hij brood of snoep of koekjes maar nooit fruit. Mee naar school heeft ook geen zin want dat eet hij niet (in tegenstelling tot andere zoon en dochter)

Leen13
15-03-2015 om 20:12
Alleen als ik er ben
Als ik er ben bied ik ze geschild fruit aan. Dochter heeft een vaste voorkeur voor fruit mee naar school. Zoon krijgt van mij 1x per week een bakje gesneden fruit. Fruit schoonmaken zit blijkbaar niet vanzelfsprekend in hun systeem. Ze zijn met andere dingen bezig. Komt wel denk ik als ze later op zichzelf zijn. Soms kan ik de bananen of de appels niet aanslepen, dat kun je makkelijk zonder schoonmaken consumeren, en soms maak ik er maar appelmoes van of probeer die bananen nog even bij de nasi te bakken want ze laten het gewoon liggen. Verder bied ik het met name zomers aan als toetje, ja, als ik het zelf of samen even klaarmaak. Zomers heb je ook meer keus voor een betere prijs. Dan lukt het nog weleens om besjes in de vanilleyoghurt oid te doen. Kiwi's mee te geven in helften met een lepeltje.

Jippox
15-03-2015 om 20:16
hier
Hier eten de 2 die op de middelbare zitten het gelukkig nog wel graag. Ze nemen altijd fruit (meestal een appel) mee naar school.
Maar wat wij verder vaak doen is fruit eten als toetje na het avondeten. Soms als fruitsalade, soms in combinatie met vla of yoghurt o.i.d. En in het weekend altijd een grapefruit bij het ontbijt. Bij de lunch (in het weekend) tomaten, komkommer en appel erbij (lekker: brood met kaas en appel!) en in de zomer bijna altijd aardbeien. Plus nog altijd een glas vers sap bij het ontbijt. Zo krijgen ze dus ook nog genoeg binnen.
En verder denk ik dat als je jarenlang goede eetgewoonten hebt ingesleten, er heus wel een periode komt dat ze daar niks mee doen, maar dat ze er uiteindelijk vaak toch wel weer naar terugkeren. En nou ja, zo niet, dan hebben ze in ieder geval al die 'gezonde' jaren als basis

neteret mut
15-03-2015 om 20:17
loslaten
Ik heb er vroeger niet echt gestimuleerd, wel altijd een fruitschaal op tafel en toch aten en eten ze wel fruit. Maar hoeveel precies ?? geen idee. Ieg steek ik er geen energie in om ze toch maar (nog meer) aan het fruit eten te krijgen, bovendien gaat het bij vlagen. Soms zijn bv. de mandarijnen niet aan te slepen en dan ineens blijft ze liggen.

Vogel
15-03-2015 om 21:47
Gemak
Mijn puber zal ook nooit uit zichzelf fruit pakken, op de basisschool ging er standaard fruit mee voor de pauze, in zijn boekentas naar de middelbare wordt dat puree.
Nu geef ik hem meestal voor hij naar bed gaat fruit. Ik maak een fruitbakje met van alles wat, en als ik daar geen zin in heb neemt hij een mandarijntje. Zolang het maar niet teveel moeite kost dus. Beetje een puberdingetje wel...

bieb63
15-03-2015 om 21:49
Wat ik doe
Hier ook een dochter, VO, die fruit best oke vindt, maar zelf pakken, nou nee, zit niet in haar pubersysteem. Jarenlang was fruit iets voor ergens in de middag, maar daar ben ik van afgestapt (zelf vaak dan niet thuis en oppas us uiteraard ook al lang niet meer aan de orde). Wat ik tegenwoordig doe is ergens in de avond een bakje fruit klaarmaken en dan op haar kamer brengen. Zij is dan of bezig met huswerk, of appen, of tv kijken of weet ik wat. Ik zet het dan gewoon bij haar neer en dan eet ze het gewoon op onderwijl haar bezigheden op haar kamer. Werkt hier goed. Met de kanttekening dat ze fruit opzich wel lekker vindt.

Banaan
16-03-2015 om 14:08
geen fruit
Zoonlief (15) eet geen fruit. Alleen in de appeltaart
Daarentegen eet hij wel 's avonds wat de popt schaft en dat is in ieder geval groenten. Ook geen 200 gram per dag, maar toch.
Ik maak me er niet druk om, hij groeit als kool , is nooit ziek.
Op de lange termijn is het vast minder gezond, maar daar mag hij dan zijn eigen volwassen hoofd over breken. Man en ik eten wel fruit. dus aan het voorbeeld ligt het niet.

Katniss
16-03-2015 om 14:52
Banaan
Volgens mij eet mijn puber op het moment alleen bananen, in zelfgemaakte pannenkoekjes met banaan en ei. Dochter dan 10 eet vooral appels en af en toe gemengde fruitsalade.

ilsepilse
16-03-2015 om 15:57
sinasappel persen
ik pers iedere ochtend verse sinaasappels voor iedereen dan weet ik dat ze dat al binnen hebben.
de oudste nu 20 neemt vaak fruit mee naar school, appel, banaan, mandarijn terwijl de jongste 17 heel weinig fruit eet, verder wel heel gezond (ivm sporten). De oudste at vroeger bijna nooit fruit maar omdat er in zijn omgeving heel erg wordt gelet op gezond eten is hij helemaal omgedraaid... het kan verkeren ...
ze zijn hier inderdaad ook nooit ziek..

Barvaux
16-03-2015 om 16:16
nooit ziek
Ik vind het argument 'nooit ziek' een beetje duf, het gaat niet alleen om vitamine C ofzo er zit wel meer in fruit (en groente) en zoveel vitamine C zit er nu ook weer niet in een appel of banaan.

skik
16-03-2015 om 16:56
Smoothies
Wij halen een hele berg fruit elke week en da's meestal aan het einde van die week wel op. Wat ze hier erg lekker vinden zijn smoothies. Verse mango bijvoorbeeld, aangevuld met een banaan, frambozen uit de diepvries, wat Griekse yoghurt erbij en wat versgeperst sinaasappelsap voor de vloeibaarheid, even in de blender. Soms, als ineens veel fruit tegelijk rijp is, maak ik een heleboel en vries ik dat in herbruikte waterflesjes in zodat ze het mee naar school kunnen nemen.
skik

Silone
16-03-2015 om 22:56
yep
Twee van de drie kinderen eten uit zichzelf fruit. Echtgenoot en kind 3 niet. Ik compenseer dan maar met dagelijks jus d órange, en af en toe framboos/blauwe bes oid in toetje. Het helpt ook niet mee dat juist die twee voor veel fruitsoorten allergisch zijn. Fruitliefhebbers ga ik er niet meer van maken vrees ik.

Knutselkei
17-03-2015 om 09:01
wisselend
dochter neemt vaak een appel mee naar school,maar zoon eet hier fruit als ik t voor zn neus zet dus bijna elke avond.
Hij vindt t wel erg lekker, maar neemt de moeite niet om wat te pakken.Behalve een banaan, dat wel.
Een smoothie maakt hij dan wel regelmatig, terwijl dochter dat alleen pakt als ik t voor haar maak.

caton
17-03-2015 om 09:03
smoothies
Hier maak ik bijna iedere ochtend een smoothie met sinaasappels, peer, banaan en bijvoorbeeld frambozen/blauwe bes uit de diepvries. Wat een voorganger ook schreef: dan hebben ze dat alvast maar binnen.

Puck
17-03-2015 om 09:14
laat los
JE hebt ze het goede voorbeeld gegeven en ze weten wat jij ervan vindt. Nu zijn ze op een leeftijd dat ze meer zelf gaan bepalen wat ze willen en niet willen. Er komt hoe dan ook een moment dat je het los moet gaan laten, is het niet nu dan wel wanneer ze het huis uit gaan. JE ziet jezelf vast niet met je geschilde appeltje achter ze aan rennen dan. Wel grappig in dit draadje dat degenen die fruit belangrijk vinden adviseren om fruit in gemaksvorm zoals smoothies aan te bieden en dat degenen die geen fruitliefhebbers zijn meer kiezen voor loslaten.

neteret mut
17-03-2015 om 09:47
grappig
op lilian, een zoon die de moeite niet neemt om wat fruit te pakken maar wel een smoothie maakt. dat is toch veel meer werk dan even een appeltje pakken of mandarijn?
Nou heb ik maar een enkele keer een smoothie gehad/ gemaakt, ik vond het veel werk voor een maar matig product. De dochters hier maken soms nog wel eens iets (denk aan 1x per half jaar), het manvolk hoeft het al helemaal niet.
Ik denk dat ikzelf idd niet een echte fruitliefhebber ben, behalve voor sommige die ik wel graag eet (mandarijnen, grapefruit, bosbessen en frambozen).

Dendy Pearson
17-03-2015 om 12:30
Met vlagen
Ik maak voor puberdochter nog wel eens een bakje met fruit, dit eet ze dan tijdens het huiswerk. Of ik koop een bakje ananas bij AH, die zijn lekker fris en happen met een vork makkelijk weg.
Maar dochter eet zeker niet dagelijks fruit. Tis meer met vlagen dat ze ineens veel zin heeft in mandarijnen oid. Dat is trouwens met al het eten zo, soms eet ze nauwelijks en ze heeft dagen dat ze de hele dag brood eet en 's avonds 2x opschept.
Ik heb het allemaal losgelaten. Ik bekijk zo'n beetje per week of wat erin is gegaan. Soms hebben we gezonde dagen, soms is het wat minder. Snoep hebben we niet in huis, dus over het algemeen eet ze wel gezond.

Anne Carin
17-03-2015 om 12:44
fruit
Zoon hier lust wel fruit maar zal het niet snel zelf pakken. Al jaren eet hij standaard een banaan bij het ontbijt, die leg ik voor hem klaar en eet hij altijd op. 's Avonds schil ik meestal een appel of peer voor hem of maak een bakje mandarijn klaar en dat geef ik hem dan op z'n kamer waar hij dan meestal huiswerk zit te maken. Dat eet hij dan ook wel op. Man en ik zijn beiden fruit eters, man zeker , die eet wel 3 stuks op een dag! Vooral het zomerfruit vinden we erg lekker, meloen, ananas, aardbei, kersen ed. Daar eet zoon dan ook gewoon van mee, mits ik het aanbied. Fruit is niet alleen gezond vanwege de vitamine C maar ook goed voor je darmen vanwege de vezels!

Linda K
17-03-2015 om 19:49
Hier wel liefhebbers
Maar allebei nooit zin om het te pakken. Oudste heeft het wel op zich genomen om het familiefruit schoon te maken, dus bijv. een meloen die we met zijn allen delen. Bij oudste (inmiddels volwassen) speelden 'slechte ervaringen' ook een grote rol. Na een keer in een beurse plek happen of een pit in de mond krijgen, en hij hoefde het betreffende fruit weken niet. Sowieso erg kieskeurig wat betreft het soort/ras fruit. Jongste is wat makkelijker, maar ook daar geen zin om iets te eten wat ingewikkelder is dan een banaan pellen.

Hadewich
18-03-2015 om 12:58
Puck
Het verschil in fruitliefhebbers die hun kinderen toch op de één of andere manier fruit blijven aanbieden en de niet-fruitliefhebbers die het loslaten, komt denk ik doordat het best vervelend is iedere dag iets te moeten eten wat je niet aanstaat, bij de niet-fruitliefhebbers dus. Als jij bijvoorbeeld brood niet lekker vindt, maar je wordt iedere dag aangespoord om toch brood te eten, dan vind je dat ook niet fijn. De niet-fruitliefhebbers kennen dat en laten het los, de liefhebbers vinden het zelf zó lekker en blijven dus hun kinderen aansporen.
Zijn er trouwens mensen die echt niet van fruit houden, maar het toch eten omdat het zo gezond is? Iedere dag weer, twee stuks? Ik krijg dat dus echt niet voor elkaar, het staat me heel erg tegen.

Mussie
18-03-2015 om 13:26
Ik laat het niet los
Ik heb er een die veel fruit eet uit zichzelf. En eentje die als het aan hem lag, nooit fruit eet. Ik laat het nog niet los maar doe het wel op de voor mij makkelijkste manier. ik werk ook 4 dagen dus heb hem niet altijd in het vizier. Maar ontbijten doen we samen en dus pers ik bijna elke ochtend sinaasappels. Of ik geef hem een bakje druiven of een geschilde kiwi. En dan eet ik het meteen zelf ook maar want ik ben ook niet dol op fruit. Ik moet 10 minuten eerder opstaan om het ontbijt te bereiden, maar het is me het zeker waard. Ik vind het gezellig om samen op deze manier de dag te beginnen.

Katniss
18-03-2015 om 15:18
Hadewich
Als het niet van het Voedingscentrum zou moeten, zou ik echt geen 200 gram groente per dag eten. Daar vind ik maar weinig aan. Ik kom overigens ook niet aan twee stuks fruit. Wel twee glazen sap en af en toe echt fruit.

Barvaux
18-03-2015 om 15:21
katniss
Dan kom je een end want het is allang niet meer twee stuks fruit maar twee keer fruit en van die twee keer mag het één keer sap zijn

Hadewich
18-03-2015 om 16:21
Katniss en Barvaux!
Katniss: jij bent dus echt geen groente- en fruiteter? Ik eet juist wel groente, ik denk dat ik per dag 250-300 gram groente eet. Vooral 's zomers, dan lunch ik met salades van tomaat, paprika en komkommer.
Barvaux: dat wist ik niet! Wanneer is dat veranderd dan? Ik zit dus wel goed met mijn dagelijkse smoothie van 1 banaan en 250 ml vruchtensap!

Hadewich
18-03-2015 om 16:23
Wat mij er aan herinnert...
dat ik mijn smoothie van vandaag nog niet op heb, ik vergeet het gewoon...

Barvaux
18-03-2015 om 17:49
Hadewich
Ja dat houden ze stiekem geheim maar ik weet nog wel dat het van twee stuks fruit naar 2x fruit ging. Gewoon fruit is wel beter natuurlijk
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fruit.aspx
Het advies is om 2 stuks fruit per dag te eten en maximaal één keer fruit te vervangen voor sap of ander bewerkt fruit. Deze bevatten namelijk vaak minder voedingsstoffen en niet alle goede bestanddelen van fruit.

Tine Winkel
18-03-2015 om 21:29
mee naar school
Die van mij neemt elke lange schooldag (4x maal per week)fruit mee naar school. Vaak gewoon een appel, soms druiven, mandarijnen of een sinaasappel (die pel ik dan al wel voor haar). Als ze mazzel heeft een halve mango in stukjes (en zus dan de andere helft).
De andere 3 dagen pakt ze ook wel eens een stuk fruit als tussendoortje, gewoon als ze trek heeft. Pakt lekker makkelijk van de fruitschaal. Altijd koekjes vinden wij niet goed en brood moet weer uit de vriezer komen, dat is niet handig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.