Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-02-2012 om 10:47
Mijn dochter (14 1/2) gaat om met een aantal vrienden die net een jaar ouder zijn dan zij. Dat heeft ze altijd gedaan, met oudere kinderen omgaan. Gelukkig zijn het kinderen die niet drinken, drugs gebruiken etc maar ze mogen wel later thuis zijn dan onze dochter. Wij zijn best strict, vinden 22.00 best een mooie tijd en als ze thuis gebracht wordt 22.30.
Nu heeft zij een aantal vrienden die van thuis weinig toezicht hebben. Vaak zijn de ouders gescheiden. Zij doen wat ze willen (ook op seksueel gebied maar daar is dochter nog niet mee bezig) en hebben geen tijden dat ze thuis moeten zijn. Dochter, puber als ze is, gaat uiteraard tegen onze regels in maar we houden (nog steeds) voet bij stuk en dat lukt ook nog (steeds).
Hebben jullie dat ook en hoe gaan jullie hier mee om?
05-02-2012 om 13:12
Vrienden
Ik begrijp wel dat je je zorgen maakt over je opgroeiende dochter maar tegelijk denk ik dat je nogal negatief reageert op de vrienden van je dochter. Eigenlijk komt het erop neer dat zij geen regels krijgen van hun ouders omdat ze bijvoorbeeld gescheiden ouders hebben.
Het kan maar zo zijn dat deze kinderen meer vrijheid hebben omdat de ouders daar anders in staan. Bijna 15 (je dochter) en bijna 16 (die andere kinderen) zijn nou ook niet echt leeftijden dat je kinderen kunt vastbinden. Je kunt het wel doen maar dan gaan ze zich aan je onttrekken. Voor mij is dit een leeftijd dat het aankomt op de inmiddels aangeleerde verantwoordelijkheden en natuurlijk blijf ik benadrukken dat de tijd van thuiskomst wel in verhouding moet zijn tot bijvoorbeeld de prestaties op school. En een flinke meid met een laat feestje dan ook een flinke meid op maandagochtend als de school begint. Op deze leeftijd zijn er alleen maar leerpunten op dat gebied. Je kunt het willen blijven afdwingen en ik ben ook benieuwd hoe dat dan gaat werken. Ook kom je door de negatieve houding tegenover deze vrienden van je dochter al in een positie waar je straks eventueel gedrag van je dochter in de schoenen van die vrienden schuift. Ik weet niet of dat nu wel een realistische houding is tegenover je dochter.
05-02-2012 om 13:16
Pubers en beschikbaar zijn
Pubers hebben volwassenen nodig om op terug te kunnen vallen.