Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

Gingergirl schreef op 07-12-2025 om 12:15:

[..]

Jij ervaart het als " vanzelfsprekendheid" hoe de ander handelt terwijl die persoon dat misschien helemaal niet zo bedoeld. Iemand die ophalen in de nacht geen enkel probleem vindt staat er vaak niet bij stil dat het voor een ander een hele opgave is. En degene die dat een opgave vindt maakt het dan een stuk zwaarder. Dat bepaalde taken altijd op dezelfde mensen neerkomen kun je voorkomen door duidelijk aan te geven hoe je er in staat. Telkens alles eerst moeten vragen werkt in de praktijk vaak niet. Gingerman vindt ophalen nooit erg dus doet dit vaak.

Als iemand vooraf niks vraagt of regelt, maar om drie uur in de nacht doodleuk instapt en verwacht dat ik diegene thuisbrengt, vind ik dat daar wel enige vanzelfsprekendheid in het gedrag van die persoon zit. 

Ik ben een avondmens, ik vind ophalen in de avond niet erg. Maar midden in de nacht...voor een keer prima, maar niet elke week. 

Ik vind het overigens heel logisch dat mensen die geen auto/rijbewijs hebben iets anders doen, bijvoorbeeld de was. Dat zou ik zelf in die situatie ook aanbieden. 
Ik zou er ook niet over gaan zeuren en klagen dat moeder van Marietje nooit rijdt. Ik zou niet eens willen dat ze ging rijden als ze geen rijbewijs heeft. 
Daarin moet je ook gewoon rekening houden met de mogelijkheden van mensen.

MamaE schreef op 07-12-2025 om 17:06:

[..]

Als iemand vooraf niks vraagt of regelt, maar om drie uur in de nacht doodleuk instapt en verwacht dat ik diegene thuisbrengt, vind ik dat daar wel enige vanzelfsprekendheid in het gedrag van die persoon zit.

Ik ben een avondmens, ik vind ophalen in de avond niet erg. Maar midden in de nacht...voor een keer prima, maar niet elke week.

Ik neem aan dat dat dan met je kind is afgesproken.  Bij mij stappen om wel eens mensen in,  maar die hebben dat dan aan dochter gevraagd.  Zij vraagt het dan aan mij.  Als ze het niet aan mij doorgeeft kan het nog steeds afgesproken zijn.  Dan ligt de onduidelijkheid bij je eigen kind. 

Kimdekim schreef op 07-12-2025 om 17:11:

[..]

Ik neem aan dat dat dan met je kind is afgesproken. Bij mij stappen om wel eens mensen in, maar die hebben dat dan aan dochter gevraagd. Zij vraagt het dan aan mij. Als ze het niet aan mij doorgeeft kan het nog steeds afgesproken zijn. Dan ligt de onduidelijkheid bij je eigen kind.

Dat klopt, kan ook. Dan moet je het daar met je kind over hebben wat jouw verwachtingen en grenzen zijn. 

Overigens is mijn kind pas tien, die gaat nog niet op stap. In de toekomst misschien wel.

MamaE schreef op 07-12-2025 om 17:10:

Ik vind het overigens heel logisch dat mensen die geen auto/rijbewijs hebben iets anders doen, bijvoorbeeld de was. Dat zou ik zelf in die situatie ook aanbieden.
Ik zou er ook niet over gaan zeuren en klagen dat moeder van Marietje nooit rijdt. Ik zou niet eens willen dat ze ging rijden als ze geen rijbewijs heeft.
Daarin moet je ook gewoon rekening houden met de mogelijkheden van mensen.

Gelukkig is de tijd voorbij dat kinderen niet op de voetbalclub mochten als hun ouders er (bewust) voor kozen om zonder rijbewijs en/of auto door het leven te gaan. 

Mijn zwager en zijn broers hebben dat meegemaakt begin jaren 70. Nu zou die discriminatie echt niet meer kunnen. 

Bakblik schreef op 07-12-2025 om 17:19:

[..]

Gelukkig is de tijd voorbij dat kinderen niet op de voetbalclub mochten als hun ouders er (bewust) voor kozen om zonder rijbewijs en/of auto door het leven te gaan.

Mijn zwager en zijn broers hebben dat meegemaakt begin jaren 70. Nu zou die discriminatie echt niet meer kunnen.

Oh wauw, gebeurde dit echt? Niet lang voor de jaren 70 had nog vrijwel niemand een auto. 

Bij de clubs van mijn dochter is het overigens wel de eigen verantwoordelijkheid van ouders dat je kind op de training komt.
De turnclub van mijn dochter is 10 km verderop, en doordeweeks zijn er twee dagen training tot 19.30 uur. Denk dat er weinig jonge kinderen daarvoor én daarna nog bijna een uur gaan fietsen. Dan houdt het gewoon op als je niet kan rijden. Ook wedstrijden zijn eigen verantwoordelijkheid om daar te komen en ook lang niet altijd in de buurt. Dat kun je misschien nog wel regelen met een andere ouder.

MamaE schreef op 07-12-2025 om 17:21:

[..]

Oh wauw, gebeurde dit echt? Niet lang voor de jaren 70 had nog vrijwel niemand een auto.

Bij de clubs van mijn dochter is het overigens wel de eigen verantwoordelijkheid van ouders dat je kind op de training komt.
De turnclub van mijn dochter is 10 km verderop, en doordeweeks zijn er twee dagen training tot 19.30 uur. Denk dat er weinig jonge kinderen daarvoor én daarna nog bijna een uur gaan fietsen. Dan houdt het gewoon op als je niet kan rijden. Ook wedstrijden zijn eigen verantwoordelijkheid om daar te komen en ook lang niet altijd in de buurt. Dat kun je misschien nog wel regelen met een andere ouder.

Ja dat gebeurde echt. 

Bij onze club vertrekken de ouders met rijbeurt op tijd x naar de wedstrijd vanaf de sporthal. Ouders verantwoordelijk om kind op tijd dat te hebben. Als je te laat bent moet je je kind zelf brengen er wordt niet oeverloos op je gewacht. 

MamaE schreef op 07-12-2025 om 17:06:

[..]

Dat ligt dan eerder aan de communicatie van je kind; hier bespraken de pubers dat voorafgaand  aan het stappen onderling en onze pubers legden dat vervolgens aan ons voor. Dan weet je dus waar je aan toe bent. Verder natuurlijk weleens onverwacht iemand meegenomen, gewoon omdat dat zo uitkwam, bv omdat ze een vriend tegen waren gekomen en die moest dezelfde kant op. Dan ga je niet in de nacht principieel staan doen " dat het eerst gevraagd had moeten worden". 

Ja, dat er niet gewacht wordt, dat snap ik wel. Daar is geen beginnen aan, straks ben je nog met het hele team te laat.

Natuurlijk zal ik midden in de nacht niet uitermate principieel gaan lopen doen bij onverwachte zaken en ook dingen met mijn kind bespreken. Ik ben minder moeilijk dan ik hier soms lijk.

Dat wachten heb ik zo´n hekel aan. Ik moest mijn dochter en 3 vriendinnen wegbrengen naar Schiphol. Een vriendin kwam maar niet opdagen bij ons thuis, en naar wat gebel kregen wij haar te pakken. Mevrouw moest nog douchen en haar toiletspullen inpakken. Toen ben ik met mijn dochter en haar vriendinnen naar het huis van het meisje gereden. Daar nog een half uur gewacht omdat ze haar paspoort niet kon vinden en ruzie had met haar moeder. Uiteindelijk 1,5 uur te laat op Schiphol. Gelukkig hadden ze de vlucht wel gered, maar ik vond het zelf zo stressvol dat ik in de toekomst heb geweigerd om mijn dochter en haar vriendinnen weg te brengen. 

Rosemary00 schreef op 07-12-2025 om 18:00:

Dat wachten heb ik zo´n hekel aan. Ik moest mijn dochter en 3 vriendinnen wegbrengen naar Schiphol. Een vriendin kwam maar niet opdagen bij ons thuis, en naar wat gebel kregen wij haar te pakken. Mevrouw moest nog douchen en haar toiletspullen inpakken. Toen ben ik met mijn dochter en haar vriendinnen naar het huis van het meisje gereden. Daar nog een half uur gewacht omdat ze haar paspoort niet kon vinden en ruzie had met haar moeder. Uiteindelijk 1,5 uur te laat op Schiphol. Gelukkig hadden ze de vlucht wel gered, maar ik vond het zelf zo stressvol dat ik in de toekomst heb geweigerd om mijn dochter en haar vriendinnen weg te brengen.

Nou sorry dan had ik gezegd dat de ouders van het meisje haar maar even naar Schiphol moesten brengen. 

Decembermamma schreef op 07-12-2025 om 18:40:

[..]

Nou sorry dan had ik gezegd dat de ouders van het meisje haar maar even naar Schiphol moesten brengen.

Dat is ook besproken, maar dochter en de vriendinnen die er waren wilde dat niet. Die zaten nog erg in hun samen uit, samen thuis fase.

MMcGonagall schreef op 07-12-2025 om 13:21:

Enorm lullig trouwens om een persoon altijd de was te laten doen, alleen omdat ze niet kan rijden.

Dat is toch ook een geval van 'als zij het nou niet erg vindt'. Net als met 's nachts nog een groepje kinderen ophalen, de een heeft er moeite mee, de ander vindt het dikke prima. 

Bakblik schreef op 07-12-2025 om 17:19:

[..]

Serieus? Ik zit me af te vragen of er vroeger - of nu in bepaalde regio's (Amsterdam bijvoorbeeld) - misschien alleen uitwedstrijden waren die je ook zonder auto kon bereiken. Dat er alleen een competitie bestond in het eigen dorp en omringende plaatsen bijvoorbeeld, die je met de fiets kon bereiken. 

troelahoep schreef op 08-12-2025 om 09:55:

[..]

Serieus? Ik zit me af te vragen of er vroeger - of nu in bepaalde regio's (Amsterdam bijvoorbeeld) - misschien alleen uitwedstrijden waren die je ook zonder auto kon bereiken. Dat er alleen een competitie bestond in het eigen dorp en omringende plaatsen bijvoorbeeld, die je met de fiets kon bereiken.

Voetbalclubs zijn op elke straathoek te vinden. Sporten als korfbal, hockey en basketbal niet, daarvoor moet je dus echt stad en land afrijden om een wedstrijd te spelen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.