Mischa83
04-05-2026 om 13:24
Pubers/jongvolwassene zelf de was laten doen?
Ik overweeg om mijn (grote) kinderen zelf hun was te laten doen. Ik doe nu samen met mijn man de was van ons allemaal. En ik vind het vrij veel 😅.Â
Mijn zoons zijn 19, 18 en 15. Ik ben altijd een pick your battles opvoeder geweest. Een stijl die goed bij mij en mijn man past. Langzamerhand denk ik dat de was een van mijn battles gaat worden. Ik heb namelijk veel werk aan de was, mede doordat de jongens makkelijk zijn met wat 'vies' is. Natuurlijk spreek ik ze hier op aan als ik zie dat er dingen in de was gegooid worden waarvan ik weet dat het amper gedragen is en ik vermoed dat in de was gooien makkelijker is dan opruimen. Zoals dat gaat met pubers gaat het dan weer een tijdje beter, totdat het weer verzandt. En ik ze weer aanspreek. En opnieuw. Daarnaast is er ook 'gewoon' vrij veel was voor 5 mensen natuurlijk.
Maar ja, ik voel me soms wel gekke Henkie, die continu de was aan het doen is voor die grote jongens.Â
Voor de ouders die mij zijn voorgegaan hierin; hoe heb je dit geimplementeerd? Heb je bijvoorbeeld vaste wasdagen afgesproken? Afspraken gemaakt over de wasmachine niet met een sok en een broek erin aanzetten? En doe je de gezamenlijke was (handdoeken enzo) wel nog zelf? Hoe pakten je kinderen dit op? Gingen ze eerst alles opsparen tot ze niks meer schoon hadden?Â
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
Ademes
04-05-2026 om 13:32
Nee, ik deed altijd zelf de was. Wat ik niet deed was vieze kleding uit de slaapkamers vissen (alleen wat er in de wasmand zit, wordt gewassen) en was opruimen. Ze kregen allemaal een wasmand met schone was en ze mochten het zelf opvouwen en opruimen. Waarbij wel moet worden vermeld dat die wasmand dan regelmatig een hele week op de slaapkamervloer stond, tot de volgende wasronde.Â
Izza
04-05-2026 om 13:45
Ik doe zelf de was omdat het ook mijn eigen kleding betreft. En ik zuinig met spullen wil omgaan. En wil voorkomen dat een trommel draait voor dat ene shirt wat ze aanwillen. Wel helpen de kinderen vanaf jonge leeftijd met de was waarbij ik ze leer hoe het werkt. Dus was verzamelen, mand dragen, sorteren etc.Â
Broadway
04-05-2026 om 13:55
Ademes schreef op 04-05-2026 om 13:32:
Nee, ik deed altijd zelf de was. Wat ik niet deed was vieze kleding uit de slaapkamers vissen (alleen wat er in de wasmand zit, wordt gewassen) en was opruimen. Ze kregen allemaal een wasmand met schone was en ze mochten het zelf opvouwen en opruimen. Waarbij wel moet worden vermeld dat die wasmand dan regelmatig een hele week op de slaapkamervloer stond, tot de volgende wasronde.
deze lijkt mij helemaal prima
anomarie
04-05-2026 om 13:59
ik was alleen in het weekend. Alles wat vrijdag is ingeleverd, wordt gewassen. De rest mag je zelf doen. Ik sorteer de was, zodat het zo de wasmachine in kan.,Als ik zaterdag weg ben als de machine klaar is, zet ik een timer en vraag ik aan een kind thuis om de was ff om te gooien. Ze weten precies de standen van de wasmachine. Ik heb bewust een machine die prima op 40 graden kan wassen maar er niet mega lang overdoet.(1uur en 14 minuten) droger idem. Â Ik vouw alle was op en sorteer de was per persoon in een wasmand. Dat mag iedereen zelf ophalen en opruimen in de kast. Beddengoed moeten ze zelf afhalen en ook weer opmaken.Â
met dit systeem werk ik zo’n 8 machines op  1 dag weg en hoef ik de rest van de week er niet meer naar om te kijken.Â
Hymer
04-05-2026 om 14:01
Ik heb kinderen tussen 13-19 jaar. Ik doe de was voor het hele gezin.Â
Ik wil niet dat de wasmachine constant draait voor miniwasjes, dus ik doe het liever zelf.
Maar net als Ademes was ik alleen wat er in de wasmand in de badkamer zit. Wat op de vloer ligt in je slaapkamer, was ik niet. Heel soms loop ik wel een rondje voor witte sokken, omdat ik maar eens per week een 90-graden-was doe.Â
Ik ruim wel zelf de schone was op in de kasten, want anders belandt het gewoon ongedragen weer op de grond en uiteindelijk in de wasmand, als ik ze dat zelf laat doen. En daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.Â
Alleen hun beddengoed laat ik ze soms wel eens zelf wassen. Dat is gelijk een machine vol, en dan kunnen ze mooi even oefenen met hoe dat werkt. Er hangt overigens een gebruiksaanwijzing in het washok, ook voor mijn man, voor als ik onverwacht uit zou vallen, dat de was wel door kan gaan. Want als dat een week zou blijven liggen, zou ik de achterstand nooit meer inlopen, haha.Â
Poezenmeisje
04-05-2026 om 14:08
Vanaf kleuterleeftijd een eigen wasmand op de kamer. Wat in de wasmand ligt, wordt door mij meegenomen.
Hetzelfde geldt voor mijn man. Als hij zijn was niet bij de wasmand legt, ga ik er niet naar zoeken. Hij zet zelf ook regelmatig de wasmachine aan.
Bakblik
04-05-2026 om 14:15
Ik was en dan alleen wat in de wasmand zit/op de verzamelplek ligt.
Met het oog op mijn portemonneeen het milieu wil ik alleen volle trommels wassen. Ik sorteer ook zelf, dit ter behoud van tere dingen, mijn bloes met kant in een witte 60 graden was is niet zo handig. Â
Al sinds ze jonger pubers zijn heb ik een vast schema van iedere dag een was en het is voor iedereen duidelijk dat ik op maandag beddengoed doe, op dinsdag donkerbont, enz en op zondag sportwas.
Sinds een jaar of 3 staat er wel een disclaimer op het lijstje; dat ik naar gelang de weersomstandigheden kan besluiten het schema om te gooien.Â
Ik heb geen droger, alles wat van de lijn komt vouw ik en verdeel ik per persoon in stapels.Â
Die stapels bezorg ik op de kamers en iedereen legt dat zelf in de kast.
Toen iedereen nog gewoon overdag naar school ging moest iedereen zijn stapel uit het washok halen maar met een zoon met onregelmatige werktijden werkt dat niet goed. Stommelt om 05.00 naar boven om zijn zwarte broek te halen, tikt tegen het wasrek en het halve huis is wakker.Â
Mischa83
04-05-2026 om 14:28
Ja, het milieu en portemonnee aspect is ook wel wat me hierin tegenhoudt. Halflege trommels, alles in de droger. Moet je daar weer op gaan letten en op gaan aanspreken. Dat houdt me ook een beetje tegen merk ik. Dus als ik het ga invoeren moet ik het ook los kunnen laten, niet gaan micromanagen (heb ik soms wel de neiging toe en is echt voor niemand leuk).
 Â
Ellori
04-05-2026 om 14:31
Ik geloof dat ik een uitzondering ben maar hier doet zoon lief al sinds hij een jaar of 15 is zijn eigen was. En als de trommel niet vol is pakt hij kleding van mijn vriend om de trommel mee te vullen. Hij weet namelijk dat er geen halve wasjes gedraaid worden tenzij ik dat zelf doe. Dit betekend niet dat ik helemaal niets meer voor hem was, gekleurde kleding gooi ik altijd bij mijn was maar het grootste deel doet hij gewoon zelf.
Pinokkio
04-05-2026 om 14:32
Ik deed altijd alle was. (Behalve verzamelen en opruimen, ben wel goed maar niet gek!)Â
En toen wilde de oudste toch graag zijn eigen was gaan doen, ik denk in het kader van oefenen en zelfredzaamheid. Prima! Ook als dat minder volle machines betekent, het zij zo. Nu hij alleen woont zijn zijn trommels vast ook niet altijd vol. Als hij bij ons is vraagt hij nu wel weer vaker om een kleine was van hem bij de onze te doen, om de trommels vol te maken. Maar hij heeft wassen nu zo onder de knie dat het zelf doen ook niet meer zo’n functie heeft.Â
Jongste had die neiging nooit. Die betrok ik wel steeds vaker: appje of ze de was wilde ophangen oid.
MMcGonagall
04-05-2026 om 14:46
Ik doe de was het liefst zelf, maar soms vraag ik wel eens aan kind of ze een was kan aanzetten of ophangen als hij klaar is. Ze kunnen het prima, maar ik houd het liever in eigen beheer. Uiteraard hier ook de regel dat alleen spullen gewassen worden die in de badkamer/wasmand liggen. Voor schone was heeft iedereen zijn eigen mand. Na het drogen kunnen ze daarin hun spullen meenemen en opruimen, of de mand als kast gebruiken wat ik ook prima vind.
FruitMoeder
04-05-2026 om 14:54
Ik heb gewoon vaste wasmomenten en mijn 7 jarige dochter snapt al heel goed als ze iets schoons wil hebben ze het op dat moment in de wasmachine moet doen. Daarnaast smeert ze ook haar eigen brood en doet ze dat in haar trommeltje. Vind het raar dat jouw pubers dat nog niet kunnen. En daarnaast het is geen natuurramp als iets vies is en ze het toch aandoen.Â
Estra
04-05-2026 om 15:01
ik was ook voor mijn jong volwassen . Vind het geen probleem heb ook veel was . Sport , werkkleding en de gewone kleding . Ik moet toch wassen dus geen problemen ermee om het ook voor hun te doenÂ
Bellebelle
04-05-2026 om 15:05
Ik was ook voor het hele gezin, maar alleen wat er in de wasmand zit. Ik was op woensdag, in een weekenddag en soms tussendoor. Maar als ik geen zin / tijd heb om de was te doen, kan het dus zomaar zijn dat het favoriete kledingstuk niet schoon is. Helaas, dan moeten ze maar even wachten.Â
Ysenda
04-05-2026 om 15:10
Ik was alleen in het weekend en alleen wat in de wasmand ligt. En als de wasmand vol is of ze hebben iets snel nodig dan mogen ze zelf een VOLLE machine aanzetten.Â
Of ze moeten op tijd aangeven dat ze iets op dag x nodig hebben, dan wil ik wel kijken of er een volle machine is.Â
En dat we alleen 's nachts wassen. Dus als je iets op woensdag nodig hebt, moet op maandagavond de machine aan, dinsdag ochtend ophangen is het woensdag beschikbaar.Â
Dat is te complex voor ze, dus doe ik de was.Â