Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers/jongvolwassene zelf de was laten doen?

Mijn dochters met ASS gingen goed op duidelijke regels. Vanaf ongeveer 13 jaar deden ze zelf hun was. 
Ik had een waskast, nog steeds trouwens, met lades. Lade vol= volle trommel. De regel is: stop je iets in de lade waardoor deze uitpuilt, dan zet je de machine aan. Instructie stond op de betreffende lade. Tot in detail! Dus welke kledingstukken in welke lade horen (wol, zwart, enz), welk programma van wasmachine en wasdroger en welk wasmiddel.  
Uiteraard sparen ze dan hun was op, kan die broek toch ineens nog een dag langer aan want anders maak jij die lade vol en ze lagen zowat op de loer als ik ging wassen, ik hoefde nooit kamers af te speuren naar wasgoed. 

Beddengoed wasten ze met hun eigen handdoeken, die had ik qua kleur gematcht dus dat was een trommel vol. Dat wasten ze altijd in het weekend dat ze niet naar hun vader gingen. 

Ik ben je verre van voorgegaan maar mijn peuter heeft een eigen wasmand en gooit daar luidruchtig 'iew vies' roepend haar vuile was in. Als ie vol is wassen we het samen, zij stopt het erin, bij de juiste stand zit een sticker en ze mag op de knop drukken. Ik verbaas me eerlijkgezegd enigszins dat zoveel mensen dat nog volledig doen bij kinderen die de basisschoolleeftijd al ruim voorbij zijn, maar ik heb waarschijnlijk makkelijk praten.

Ik doe alle was. Ik ga ervan uit dat was die nog op de kamer van de kinderen (14 en 16) ligt niet gewassen hoeft te worden. Ik was als ik weer een machine vol heb. Als er iets in de wasmand zit dat naar mijn inzien niet gewassen hoeft te worden (bv. een spijkerbroek die 2 dagen aan is geweest) hang ik het buiten te luchten. De kinderen krijgen de schone was als een stapeltje terug en leggen dat zelf in de kast.

Hier heeft indertijd puberdochter een tijdje zelf gewassen, maar het extreme verbruik van wasmiddel en wasverzachter en ook vaker het wassen van 1 kledingstuk per keer, heeft mij doen besluiten om de was zelf weer te doen. Zo heb ik de controle. Als ik twijfel of een kledingstuk is gedragen, hang ik het gewoon terug in de kast, als een kledingstuk bijvoorbeeld maar een uurtje is gedragen, gaat deze in een snelwas van 20 minuten. De rest gaat mee in volle trommels op een normaal programma.
Beddengoed wast ze wel zelf. 

Is het ook een optie ze te leren dat dingen die 1 kaar gedragen zijn en niet vuil niet in de wasmand horen maar gewoon een dagje aan de wasdraad kunnen hangen?
Of geef ze elk een stoel op hun kamer waar ze zo'n dingen over kunnen pleuren?

Ik zou binnen het "pick your battles" en met 5 personen ook gewoon geen jeans-broeken gaan wassen die ze een halve dag aan hebben gehad.

Ze zouden wat mij betreft ook gerust hun eigen spullen mogen wassen. Maar tegelijk draaien ze dan dus alleen machines die halfvol zitten of met spullen die helemaal niet vies zijn. Hangt de wasdraad weer 3 dragen vol - of ben je de hele tijd droogkasten aan 't draaien - terwijl je die nodig hebt voor dingen die wél vuil waren.

Ik leer mijn pubers zelf wassen maar mijn ik was veel ook nog zelf. Mijn oudste gooit alles keurig in de algemene wasmand, mijn jongste niet. Als hij met zijn eigen volle mand aan komt zeilen, dan mag hij even lekker zelf doen. 

Nehalennia schreef op 04-05-2026 om 15:40:

Ik ben je verre van voorgegaan maar mijn peuter heeft een eigen wasmand en gooit daar luidruchtig 'iew vies' roepend haar vuile was in. Als ie vol is wassen we het samen, zij stopt het erin, bij de juiste stand zit een sticker en ze mag op de knop drukken. Ik verbaas me eerlijkgezegd enigszins dat zoveel mensen dat nog volledig doen bij kinderen die de basisschoolleeftijd al ruim voorbij zijn, maar ik heb waarschijnlijk makkelijk praten.

Ik ben klein behuisd en met jongvolwassen kinderen die een eigen leven leiden is het gewoon verdomd onhandig als iedereen op zijn eigen tijd zijn eigen was gaat doen. 

Ze weten prima hoe het werkt en als ze thuis zijn draaien ze ook wel was en hangen het op maar de coördinatie ligt bij mij. 

Zeker bij wat slechter weer kan ik geen beddengoed van 4 bedden kwijt om te laten drogen.  

Zoon draagt voor zijn werk vrij veel zwart en dat moet iedere dag in de was. Als ik dat niet bij houd heeft hij na 4 dagen niks meer om aan te trekken. Hij heeft 4 sets gekregen van de baas. 12 km fietsen heen, dag fysiek werken, 12 km fietsen terug dat kan echt geen 2e dagje gedragen worden en hij moet die bedrijfskleding aan. Als hij dan soms om 01.30 thuis komt gaat het op de verzamel plek en stop ik het in de wasmachine (als ik een volle trommel heb) voordat hij wakker is.  Zoals het weer vorige week was is het dan soms al droog voordat hij wakker is. 

mijn jongvolwassen zoon doet zelf zijn was. Dat gaat prima. Hij weet dat er geen halve trommels gedraaid worden, dat doet hij dan ook niet. 

Hier gaat het juist mis bij het opruimen, Als ik zijn was een keer doe en in de wasmand op zn kamer zet. Dan is hij te lui om het op te ruimen en vist eruit wat hij aan wil. Savonds gooit hij het dan terug in de wasmand. Na 3 dagen is het half schoon, half vies,weet hij niet meer wat wat is en gooit dan alles maar in de machine. 
Om dat probleem te tackelen heb ik een wasmand bijgekocht, maar helemaal gesmeerd loopt het nog niet. Ik laat het maar zoveel mogelijk gaan. Hij wast zo'n 2 keer per week. Niet buitensporig, dus zal wel goed zijn. Hij moet het ook leren. 
Met de droogtrommel is hij juist zuiniger dan ik. Hij heeft nogal een dure smaak en bijna niks mag in de droger van hem, dat hangt hij allemaal netjes op. (Ik gooi alles in de droger. Ik vind kleren en handdoeken van de waslijn niet prettig. Zo stug, en ruw.)

Als ik kleding van hem tegen kom die amper gedragen/niet vies zijn dan vouw ik het op en leg het gewoon terug in de kast. Hetzelfde met handdoeken die nauwelijks vochtig zijn. Ff uithangen en terug op de plank.

Sinds mijn kinderen (tweeling) 17 waren, gingen ze niet meer mee op vakantie. Dus toen moesten ze wel. Mijn zoon deed een sportopleiding dus veroorzaakte het grootste deel van onze was. En nu geeft ie gymles en sport veel dus zorgt nog steeds voor bergen wasgoed. Hij zet dus vaker de wasmachine aan dan ik.

Mijn pubers hebben elke week wel een vrije dag en dan doen zij de was. Zelf doe ik er dan ook nog een of twee op een vrije dag. Eigen beddengoed doen ze zelf, en kleding in de wasmand die niet vies is leg ik terug in hun kast. 

Bakblik schreef op 04-05-2026 om 16:13:

[..]

Ik ben klein behuisd en met jongvolwassen kinderen die een eigen leven leiden is het gewoon verdomd onhandig als iedereen op zijn eigen tijd zijn eigen was gaat doen.

Ze weten prima hoe het werkt en als ze thuis zijn draaien ze ook wel was en hangen het op maar de coördinatie ligt bij mij.

Zeker bij wat slechter weer kan ik geen beddengoed van 4 bedden kwijt om te laten drogen.

Zoon draagt voor zijn werk vrij veel zwart en dat moet iedere dag in de was. Als ik dat niet bij houd heeft hij na 4 dagen niks meer om aan te trekken. Hij heeft 4 sets gekregen van de baas. 12 km fietsen heen, dag fysiek werken, 12 km fietsen terug dat kan echt geen 2e dagje gedragen worden en hij moet die bedrijfskleding aan. Als hij dan soms om 01.30 thuis komt gaat het op de verzamel plek en stop ik het in de wasmachine (als ik een volle trommel heb) voordat hij wakker is. Zoals het weer vorige week was is het dan soms al droog voordat hij wakker is.

Ja onhandig zeker, maar dat zijn kinderen sowieso.

Ach, de was loopt hier sowieso niet zo gesmeerd, met of zonder kinderen, en dat boeit me ook niet zo. Ik zorg er voor nooit mis te hoeven grijpen door voldoende spullen te hebben die voor mij belangrijk zijn. 

In het weekend liet ik de kinderen hun bed verschonen en dan keek ik gelijk mee bij het in de was gooien van hun kleding, zodat eenmalig gedragen nog schone kleding niet in de wasmand belanden en ze het in de kast ophingen. Handdoeken deed ik altijd in de was, ik wilde geen natte handdoeken in de wasmand die die moesten ze op het rek in de badkamer hangen.
Ze wisten hoe de machine werkte en deden af en toe een was maar meestal deed ik het zelf. Ze zijn wel op hun achtiende op kamers gegaan en deden het toen zelf.

Ik zou nooit drie kinderen tegelijkertijd voor het eerst hun eigen was laten doen, ik zie dan chaotische taferelen voor mij. Ik zou met de oudste beginnen.

Ik zou ze wel leren hoe ze moeten wassen en af en toe misschien vragen om een was te draaien/op te hangen, maar ik zou niet willen dat iedereen zijn eigen was gaat doen met losse items. Over het makkelijk zijn met dingen in de was gooien die niet vies zijn zou ik wel een gesprek aangaan. Dat dat niet nodig is en ook niet de bedoeling. Ook niet als ze het zelf zouden doen. 

Voor spullen die even tussendoor in de was moeten heb ik er geen problemen mee om er af en toe een paar handdoeken bij te gooien en die op 30 graden te wassen. De handdoeken worden toch niet echt smerig na een keer douchen, dus van een keer op 30 graden zul je niet direct schurft krijgen.

Tuinfluiter schreef op 04-05-2026 om 18:06:

Ik zou nooit drie kinderen tegelijkertijd voor het eerst hun eigen was laten doen, ik zie dan chaotische taferelen voor mij. Ik zou met de oudste beginnen.

Tsja ik heb een tweeling en ze hebben gek genoeg nooit ruzie gehad wie de was mocht/moest doen. Over alles konden ze ruzie maken, maar dit ging goed. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.