Mischa83
04-05-2026 om 13:24
Pubers/jongvolwassene zelf de was laten doen?
Ik overweeg om mijn (grote) kinderen zelf hun was te laten doen. Ik doe nu samen met mijn man de was van ons allemaal. En ik vind het vrij veel 😅.
Mijn zoons zijn 19, 18 en 15. Ik ben altijd een pick your battles opvoeder geweest. Een stijl die goed bij mij en mijn man past. Langzamerhand denk ik dat de was een van mijn battles gaat worden. Ik heb namelijk veel werk aan de was, mede doordat de jongens makkelijk zijn met wat 'vies' is. Natuurlijk spreek ik ze hier op aan als ik zie dat er dingen in de was gegooid worden waarvan ik weet dat het amper gedragen is en ik vermoed dat in de was gooien makkelijker is dan opruimen. Zoals dat gaat met pubers gaat het dan weer een tijdje beter, totdat het weer verzandt. En ik ze weer aanspreek. En opnieuw. Daarnaast is er ook 'gewoon' vrij veel was voor 5 mensen natuurlijk.
Maar ja, ik voel me soms wel gekke Henkie, die continu de was aan het doen is voor die grote jongens.
Voor de ouders die mij zijn voorgegaan hierin; hoe heb je dit geimplementeerd? Heb je bijvoorbeeld vaste wasdagen afgesproken? Afspraken gemaakt over de wasmachine niet met een sok en een broek erin aanzetten? En doe je de gezamenlijke was (handdoeken enzo) wel nog zelf? Hoe pakten je kinderen dit op? Gingen ze eerst alles opsparen tot ze niks meer schoon hadden?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
Marty1984
04-05-2026 om 18:18
Tuinfluiter schreef op 04-05-2026 om 18:06:
Ik zou nooit drie kinderen tegelijkertijd voor het eerst hun eigen was laten doen, ik zie dan chaotische taferelen voor mij. Ik zou met de oudste beginnen.
Ik zou erop gokken dat ze niet ineens alle 3 continu naast de wasmachine staan "enkel omdat ze nu mogen".
En bij die van 19 en 18 kan het zijn dat ze morgen op kamers gaan, dus die zou ik maar ineens samen leren hoe de wasmachine werkt.
Als je dan toch begint met uit handen geven zou ik zelf eerder gaan voor korte pijn en ineens zoveel mogelijk kinderen tegelijk
.
Evaluna
04-05-2026 om 18:20
Bij de oudste beginnen vindt ik een goed idee. Heeft hij weleens een was gedaan? Of wat opgehangen?
Zo moeilijk is het ook weer niet en juist nu kan je bijsturen als hij halve trommels wast. Net zo fijn om nu te oefenen ipv dat hij al op zichzelf woont of het in een werksituatie tegenkomt.
Thuis ligt er weinig druk op en kan je je nog eens vergissen.
Overigens kon mijn dochter toen ze 12 was prima de wasmachine aanzetten en de was ophangen.
MMcGonagall
04-05-2026 om 18:24
Ik had voor mijn kinderen een tutorial gemaakt van het doen van een was, compleet met het de soorten wasmiddel, hoeveelheid en het gebruik van wasdoekjes. Idem voor de vaatwasser (maar toen waren ze jonger). De eerste keer dat jongste een weekje alleen thuis was, kreeg ik op dag vier de vraag waar de vaatwastabletten stonden. Dat was bemoedigend 
Mischa83
04-05-2026 om 18:28
Het alleen wassen wat in de wasmand ligt doe ik nu inderdaad ook al. En ook het terugleggen wat niet vies is. @mamaE inderdaad een gesprek waard, ook als ze zelf wassen is dit natuurlijk onnodig.
Ik had verwacht dat meer ouders van kinderen in deze leeftijd hun kinderen zelf de was zouden laten doen! Gekke aanname van mij eigenlijk, aangezien ik het zelf ook niet doe om dezelfde logistieke redenen.
Maar of het 'gedoe' van het ze zelf laten doen opweegt tegen het 'gedoe' van zelf wassen? Dat weet ik nog niet😅. Ook een goede tip om niet alledrie de kinderen dit in een keer te laten doen! Zelf nog niet over nagedacht, maar recept voor chaos inderdaad!
Ik merk ook aan mezelf dat mijn zorgbehoefte aan het afnemen is. Ik word zelf ouder en mijn kinderen ook. Ik erger me nu wat meer aan dingen als schone dingen in de was gooien, vragen waar iets ligt zonder eerst zelf te kijken, enz. Dus misschien is dit onderdeel van iets groters voor mij waar ik een poosje op ga herkauwen. Ook eens met partner over hebben hoe we hier wat anders mee om kunnen gaan.
Bellebelle
04-05-2026 om 18:38
Mijn kinderen kunnen overigens prima een was draaien, ophangen en opruimen. Ze zijn 16 en 18. Ik doe de was voor het hele gezin omdat ik dat efficiënter vind.
SJSL
04-05-2026 om 18:51
Ik doe gelukkig niet zelf de was (doet mijn vriend), maar mijn dochter van 15 vindt het heel normaal om zelf af en toe een was te draaien en op te hangen (we hebben geen droger). Als ze wat nodig heeft en vriend heeft niet gewassen, zal ze wel moeten.
Ik heb zelf gauw het gevoel dat ik iemands sloof ben en daar een grote hekel aan. In geen geval zou ik nog de was doen voor volwassen kinderen.
Je kan toch prima met ze afspreken hoe ze dat zelf moeten doen? Juist goed voor ze, beetje bijdragen en skills leren.
Dorestad
04-05-2026 om 19:20
Jazeker zelf de was doen. Ik was het spuugzat dat er op mijn vrije dagen geen wasgoed was en dat dan, net wanneer ik weer ging werken, de wasmand uitpuilde omdat alle was wat op kamer op de grond lieten liggen werd opgeruimd. Dus: gezinsberaad en regels opgesteld.
Kind kreeg wasmand op kamer. Ouders hadden gewoon de wasmand in badkamer.
Regels:
Uitsluitend volle wasmachines draaien. Heb je niet voldoende was, dan bijvullen met wasmand badkamer. Bij droog weer de was buiten ophangen. En je wacht géén dagenlang met was omdat er regen dan wordt voorspeld en je de was in de droger kunt gooien. Uiteraard ruim je de was zelf weer op.
Omdat kind weinig zin had de was in de kast te sorteren bleef de schone was vaak in de wasmand. Daarom een rweede bij gekocht: 1 voor de schone, 1 voor de vieze was.
Echt, werkt hier prima.
ToetieToover
04-05-2026 om 20:29
In het begin is het zeker niet direct minder werk voor jezelf, want er is enige begeleiding nodig. Ik zag dat als een investering. Ik weet nog dat ik mijn dochters leerde koekjes bakken en een schoolvriendjesmoeder uitriep: “dat kun je zelf toch veel sneller en schoner?” Maar dat was niet het doel. Die koekjes waren een bijproduct in het opwekken van belangstelling voor koken en bakken. Bijproduct smaakte trouwens prima.
en zij zag waarschijnlijk de bui al hangen dat haar kind het thuis ook wilde doen voortaan ![]()
Anne1234!
04-05-2026 om 20:45
Hier ook 3 kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd. Ik doe de was meestal zelf maar zeker de oudste 2 zetten ook wel regelmatig een was aan. Als ze vrij zijn ruimen ze vaak hun kamer op en dan trof ik voorheen na werk vaak een giga berg was aan. Idem als ze hun bed hadden verschoond. Afspraak hier is nu dat ze s'avonds hun was in de wasmand mogen gooien maar dat ik niet opeens een grote berg was in 1 keer wil aantreffen. Dan moeten ze het zelf in de machine doen, aanzetten en ophangen/in de droger doen. Ze snappen gelukkig ook dat ik het vervelend vind om opeens zo"n berg was aan te treffen dus doen dat ook netjes. En geen risico dus op losse dingen want meestal was ik dus zelf tenzij het veel in 1 keer is.
Overigens krijgen de kinderen hier allemaal hun schone was onopgevouwen terug. Meestal gooi ik het als stapel op hun bed en dan mogen ze het zelf opvouwen en in hun kast doen.
Knutselkei
04-05-2026 om 21:23
Ik heb regelmatig zon trui van puberzoon weer netjes opgehangen in de kast. zonder te wassen😂
Hij is op een gegeven moment wel zelf gaan wassen uit zichzelf ,maar inderdaad vaak geen volle was. Ik vind dat zonde. Waste dus wel vaak zelf en legde dat in wasmand,er verder voor zorgen mocht hij zelf doen.
TO Het zorg moe zijn herken ik ook ,ook het eerder geirriteerd zijn door rommel. Ik denk dat dit ook een logisch gevolg is van dat ze ouder worden. Daar hadden wij het met Kerst als broers en zussen over terwijl de jeugd erg verontwaardigd was. Maar denk dat t gewoon erbij hoort. Net als zuchten over peuterpubertijd enz?
Tjilp
04-05-2026 om 23:06
Het lijkt me onpraktisch en oneconomisch om de jongere generatie die nog thuis woont eigen kleding te laten wassen. Nooit gedaan.
Wel bespreken wanneer iets in de was mag. Luchten helpt ook, in sommige gevallen. Uit luiheid - geen zin om op te vouwen of op te hangen- in de was kieperen: no go.
Ik waste ook altijd op vaste momenten, geen zin in constant was gaande. Weleens extra bij zomerweer.
Gezin 6 personen, geen wasdroger, wel genoeg droogruimte, memories…
Boarn
04-05-2026 om 23:42
Je leert ze toch om dé was te doen, niet alleen hún was?
Dus ook de bh's van moeders, vieze vaatdoekjes en dekbedhoezen.