Mischa83
04-05-2026 om 13:24
Pubers/jongvolwassene zelf de was laten doen?
Ik overweeg om mijn (grote) kinderen zelf hun was te laten doen. Ik doe nu samen met mijn man de was van ons allemaal. En ik vind het vrij veel 😅.Â
Mijn zoons zijn 19, 18 en 15. Ik ben altijd een pick your battles opvoeder geweest. Een stijl die goed bij mij en mijn man past. Langzamerhand denk ik dat de was een van mijn battles gaat worden. Ik heb namelijk veel werk aan de was, mede doordat de jongens makkelijk zijn met wat 'vies' is. Natuurlijk spreek ik ze hier op aan als ik zie dat er dingen in de was gegooid worden waarvan ik weet dat het amper gedragen is en ik vermoed dat in de was gooien makkelijker is dan opruimen. Zoals dat gaat met pubers gaat het dan weer een tijdje beter, totdat het weer verzandt. En ik ze weer aanspreek. En opnieuw. Daarnaast is er ook 'gewoon' vrij veel was voor 5 mensen natuurlijk.
Maar ja, ik voel me soms wel gekke Henkie, die continu de was aan het doen is voor die grote jongens.Â
Voor de ouders die mij zijn voorgegaan hierin; hoe heb je dit geimplementeerd? Heb je bijvoorbeeld vaste wasdagen afgesproken? Afspraken gemaakt over de wasmachine niet met een sok en een broek erin aanzetten? En doe je de gezamenlijke was (handdoeken enzo) wel nog zelf? Hoe pakten je kinderen dit op? Gingen ze eerst alles opsparen tot ze niks meer schoon hadden?Â
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
Bakblik
05-05-2026 om 13:14
Fourtyfour schreef op 05-05-2026 om 13:04:
[..]
Natuurlijk kan dat, geen probleem. Maar ieder huishouden heeft zijn eigen was-routine. Zo ken ik ze, die mikken alles bij elkaar en het gaat op 40 graden. Of sorteren op ondergoed en sokken samen, handdoeken en beddengoed en kleding. Of op bv kleur. En je wilt je kind jouw routine aanleren 😉
Nou het hoeft niet perse mijn routine te zijn maar wel een waar ik mee kan leven.
Dat de sokken, onderbroeken en theedoeken niet samen op 30 °C in de machine gaan.Â
Pief
05-05-2026 om 13:18
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-05-2026 om 10:41:
Wat veel posters die schrijven dat ze dat aan hun kroost leren! Kinderen moet je misschien leren om de was te doen, maar een jongvolwassene kan dat toch gewoon zelf uitvogelen? Met het instructieboekje of een A4 van de verkorte versie.
Nou, het gaat natuurlijk niet om hoe de wasmachine werkt. Maar wel dat mijn bh's en slips met kant op 30 graden moeten, in een washoes en daarna niet in de droger moeten, maar aan de lijn. Dat is iets wat mijn twee jongens niet vanzelf weten, want ze hebben geen kanten slips en bh'sÂ
Rekenenisleuktaalook
05-05-2026 om 13:25
Broadway schreef op 05-05-2026 om 12:52:
[..]
ik lees dit nu voor de 2de keer in dit topic. is het nou echt teveel moeite om even met je kind bij de machine te gaan staan en het uit te leggen?
Oh nee dat heb ik ook wel gedaan. Maar iets aan iemand leren is een proces met evaluatie enzo. Ik heb een keer gezegd hoe het werkt, er hangt een instructie en verder: succes!Â
Rekenenisleuktaalook
05-05-2026 om 13:28
Pief schreef op 05-05-2026 om 13:18:
[..]
Nou, het gaat natuurlijk niet om hoe de wasmachine werkt. Maar wel dat mijn bh's en slips met kant op 30 graden moeten, in een washoes en daarna niet in de droger moeten, maar aan de lijn. Dat is iets wat mijn twee jongens niet vanzelf weten, want ze hebben geen kanten slips en bh's
![]()
Oh, maar dat hoeven ze hier dus niet te doen. Dat soort fijne was houd ik apart en doe ik zelf. Zoon weet niet eens waar dat bewaard wordt, denk ik.Â
Broadway
05-05-2026 om 13:31
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-05-2026 om 13:25:
[..]
Oh nee dat heb ik ook wel gedaan. Maar iets aan iemand leren is een proces met evaluatie enzo. Ik heb een keer gezegd hoe het werkt, er hangt een instructie en verder: succes!
dat is een ander verhaal en deze volg ik ook. maar hiervoor klonk het als "scrollend op tiktok kind wegwuiven met de tekst "zoek maar op op youtube""
zeg maar hahaha
Bakblik
05-05-2026 om 13:35
Pief schreef op 05-05-2026 om 13:18:
[..]
Nou, het gaat natuurlijk niet om hoe de wasmachine werkt. Maar wel dat mijn bh's en slips met kant op 30 graden moeten, in een washoes en daarna niet in de droger moeten, maar aan de lijn. Dat is iets wat mijn twee jongens niet vanzelf weten, want ze hebben geen kanten slips en bh's
![]()
Dat soort dingen die ik ook zelf. Ik ga niet verwachten dat zoon dan de cups van de beha weer in vorm brengt voordat hij ze aan de lijn hangt.Â
Vorig jaar toen zoon en dochter samen thuis waren heeft zoon wel beha's van dochter aan de lijn gehangen. Maar niet de padded cups in vorm gebracht. Was dochter niet zo blij mee.Â
Pief
05-05-2026 om 13:36
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-05-2026 om 13:28:
[..]
Oh, maar dat hoeven ze hier dus niet te doen. Dat soort fijne was houd ik apart en doe ik zelf. Zoon weet niet eens waar dat bewaard wordt, denk ik.
Waarom? Kunnen ze toch gewoon leren? Handig voor hun vriendin later.Â
Bakblik
05-05-2026 om 13:40
Pief schreef op 05-05-2026 om 13:36:
[..]
Waarom? Kunnen ze toch gewoon leren? Handig voor hun vriendin later.
Ja dat kan, maar ik heb daar toch wat moeite mee. Een zoon die de cups van de beha's van zijn moeder in vorm brengt is in mijn (en zoons ogen ook) toch ongemakkelijk.Â
Evaluna
05-05-2026 om 13:43
Ik denk dat als je op jezelf gaat of er wordt in een werksituatie van je verwacht dat je gaat wassen, je dan al genoeg uitdagingen hebt.
Thuis is een veilige setting, je hebt iemand die met je mee kan kijken, waarschijnlijk zit je financieel wat ruimer als een trommel eens roze kleurt en je voelt je zelfverzekerder als het voorkomt op je werk.
Bovendien, waarom niet?Â
Pinokkio
05-05-2026 om 13:50
Het gaat om routines idd en dat is niet voor iedereen even makkelijk. Voor degene waarvoor het wel makkelijk is lijkt het appeltje eitje natuurlijk
Â
Mijn vriend bijv verzint constant nieuwe maniertjes om de was te doen. Leuk maar het verzandt vaak in chaos. Dan is het niet meer helemaal duidelijk welke was nu schoon is en welke vies. Werkt voor mij dus niet want het moet voor mij zo snel en effectief mogelijk en uitpluizen wat nu ook alweer schoon is wil ik daar niet in hebben. Ik probeer hem dus verre van de was te houden
Soms vraag ik hem een was op te hangen maar 9vd 10 x vergeet hij dat en ben ik weer genezen.Â
Mijn kinderen hebben ook zo hun eigen manieren en het strookt soms niet met hoe ik het wil. Dus laat mij mijn eigen was maar doen.Â
AnnaPollewop
05-05-2026 om 14:18
Ted68 schreef op 05-05-2026 om 08:35:
Ik was als ik thuis ben; alle was die in de wasmand ligt. Ik was niet als ik niet thuis ben, en dan moet men het zelf doen, en ook zelf afspreken wie er verantwoordelijk is….
Zo deed ik het ook, maar inmiddels doet een van de kinderen zijn was altijd zelf, voor zichzelf en zijn partner. Dat scheelt mij werk (en wassen voor een vreemde) maar het is ook wat meer afstemmen wanneer de wasmachine en de droger beschikbaar zijn.
Inmiddels heb ik dus nog maar de was van drie volwassenen te doen (man, ik en andere zoon) en dat is prima te doen. En als ik er niet ben doen ze er evengoed wel een was in, daar hoef ik me niet druk over te maken. Ik ben wel de enige die strijkt. Niemand verder heeft daar zin in, en ik vind het wel ontspannen. Als het te lang duurt voor ik aan strijken toe kom pakken ze de was gewoon schoon en ongestreken uit de mand.
Wassen is geen rocket science, een keertje goed uitleggen wat wasmiddel is en wat niet, in welk vakje dat moet, hoe je was sorteert en welk programma je kiest en dan kunnen ze het wel. Of niet, maar dat merken ze dan ook vanzelf wel. Oh, en even uitleggen hoe je het opvangbakje en pluizenfilter van de droger leegt is ook handig...Â
dan
05-05-2026 om 15:58
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-05-2026 om 10:41:
Wat veel posters die schrijven dat ze dat aan hun kroost leren! Kinderen moet je misschien leren om de was te doen, maar een jongvolwassene kan dat toch gewoon zelf uitvogelen? Met het instructieboekje of een A4 van de verkorte versie.
Ik heb destijds kort uitgelegd welke wasprogramma's onze zoon het best kon gebruiken toen hij uit huis ging ivm zijn stage waarbij hij doordeweeks niet naar huis kwam ivm de afstand, is helemaal goed gekomen.
Valeria
05-05-2026 om 16:02
Bakblik schreef op 05-05-2026 om 13:14:
[..]
Nou het hoeft niet perse mijn routine te zijn maar wel een waar ik mee kan leven.
Dat de sokken, onderbroeken en theedoeken niet samen op 30 °C in de machine gaan.
Als het dezelfde kleur is (wit/donker/gekleurd), gaat het bij mij allemaal samen.
Agen
05-05-2026 om 16:30
Broadway schreef op 05-05-2026 om 12:52:
[..]
ik lees dit nu voor de 2de keer in dit topic. is het nou echt teveel moeite om even met je kind bij de machine te gaan staan en het uit te leggen?
Dat is wat ik met mijn kinderen gedaan heb. Ze kunnen ook best wassen als het zo uitkomt.  Maar iedereen structureel z’n eigen was laten doen vind ik niet heel zinvol.  De wasmachine gaat aan, voor het hele gezin, als hij vol is.  Wel zo efficiënt.  Zelf je eigen was vouwen scheelt me wel een boel tijd.Â
MMcGonagall
05-05-2026 om 16:46
Ik heb sinds vandaag een nieuwe wasmachine. Die heeft tig programma’s en je kunt hem ook instellen op minder kilo’s. Dat is dus wel heel handig voor halve wasjes. Je moet wel eerst de vierdaagse cursus volgen