Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers/jongvolwassene zelf de was laten doen?

Wat ik nog even wil meegeven; als je van plan bent om ieder de eigen was te laten doen (wat al aangegeven is dat het over het algemeen niet efficient is): bedenk dan dat je zelf ook de machine minder snel vol hebt.
Althans, ik merk dat hier wel met minder mensen in huis. Dus je hebt minder doorloop van ook je eigen was. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar duurt even wat langer voor je favoriete kledingstukken gewassen zijn.

Als ze maar weten hoe het moet, van mij hoeven ze het niet persé zelf te doen (man denk hier anders over, die laat ze het liefst een eigen wasmachine aangeschaffen). Als wij op vakantie zijn redden ze zichzelf incl. de was. Dat betekent dat er één is die weet hoe het moet . En die wast ook tussendoor zelf wel eens als hij iets nodig heeft, dan vult hij de trommel aan met was uit de wasmand.
Hij hangt het alleen belabberd op (gekreukt), dus daar word ik niet echt blij van.

Het lijkt wel alsof fe moeders (ik neem aan dat het grootste deel vrouwen zijn) de was voor anderen doen hun ziel en zaligheid is. Een normaal begaagd kind kan je al vanaf 8,10 jaar leren hoe je een was moet draaien. Vanaf 12,14 kan je verwachten dat ze dit beheersen en ook doen...! Ik heb vanaf jongsafaan het huishouden geleerd van mijn moeder. Het stuit me tegen de borst hoe weinig mannen vandaag nog steeds alle huishoudelijke taken naar behoren kunnen uitvoeren. Mijn vriend heeft letterlijk een fobie van de wasmachine, hij blokkeert gewoon. Hij heeft ook nooit leren koken, dat heb ik hem moeten leren. Hij kan niet tegen stofzuigrn want 'dat maskt lawaai'. Ik zie ook in mijn omgeving dat moeders noch vaders veel moeite doen hun zoons ALLE huishoudelijke taken te leren. Er wordt nog steeds op neergekeken. Hoe zou dat toch komen, sinds het onbetaalde arbeid is. Ik wens elke meid een vriend toe die uistekend kan koken, de was doen, opruimen en het huishouden plannen, om evidente redenen.

luisindepels schreef op 14-05-2026 om 19:48:

Het lijkt wel alsof fe moeders (ik neem aan dat het grootste deel vrouwen zijn) de was voor anderen doen hun ziel en zaligheid is. Een normaal begaagd kind kan je al vanaf 8,10 jaar leren hoe je een was moet draaien. Vanaf 12,14 kan je verwachten dat ze dit beheersen en ook doen...! Ik heb vanaf jongsafaan het huishouden geleerd van mijn moeder. Het stuit me tegen de borst hoe weinig mannen vandaag nog steeds alle huishoudelijke taken naar behoren kunnen uitvoeren. Mijn vriend heeft letterlijk een fobie van de wasmachine, hij blokkeert gewoon. Hij heeft ook nooit leren koken, dat heb ik hem moeten leren. Hij kan niet tegen stofzuigrn want 'dat maskt lawaai'. Ik zie ook in mijn omgeving dat moeders noch vaders veel moeite doen hun zoons ALLE huishoudelijke taken te leren. Er wordt nog steeds op neergekeken. Hoe zou dat toch komen, sinds het onbetaalde arbeid is. Ik wens elke meid een vriend toe die uistekend kan koken, de was doen, opruimen en het huishouden plannen, om evidente redenen.

Mijn vriend heeft bij zijn moeder en eerste echtgenote nooit iets hoeven doen. Ik heb een minder dienstverlenende instelling dus tegenwoordig kan hij alles wat nodig is in het huishouden. De was en koken doe ik liever zelf, maar schoonmaken doet hij beter dan ik. Dat is verder geen verdienste natuurlijk, maar nogal logisch want het is geen bijzonder talent of zo.

Stofzuigen vind ik ook een rotklus vanwege de herrie. Opruimen kan ik niet omdat ik dan steevast eindig met 40 stapeltjes zooi en niet meer weet wat ik ermee aan moet.

MMcGonagall schreef op 14-05-2026 om 22:18:

[..]

Mijn vriend heeft bij zijn moeder en eerste echtgenote nooit iets hoeven doen. Ik heb een minder dienstverlenende instelling dus tegenwoordig kan hij alles wat nodig is in het huishouden. De was en koken doe ik liever zelf, maar schoonmaken doet hij beter dan ik. Dat is verder geen verdienste natuurlijk, maar nogal logisch want het is geen bijzonder talent of zo.

Stofzuigen vind ik ook een rotklus vanwege de herrie. Opruimen kan ik niet omdat ik dan steevast eindig met 40 stapeltjes zooi en niet meer weet wat ik ermee aan moet.

Mijn man heeft thuis ook nooit iets hoeven doen. Huishouden is voor vrouwen. Punt. Geen discussie, en mam kan dat nooit goed doen. Hij heeft ook nooit op zichzelf gewoond en eigenlijk was dat best fijn. Voor mij dan. Hij doet de was nu gewoon op mijn manier, evenals andere dingen in het huishouden. 

Mijn schoonmoeder wast alles te lang en te warm en te vaak. Alles slijt niet van het dragen of gebruiken maar van het wassen en drogen. Ook sorteren heeft niet haar prioriteit dus mooi nieuw wit overhemd of blouse is altijd in twee/die weken niet meer mooi, want dan zat het weer eens bij de spijkerbroeken.

Een beetje off topic misschien, om in te gaan op die opmerking dat mannen het huishouden niet leren van hun ouders (meestal moeder). Ik heb van mijn ouders (in mijn gezin: vader) nooit geleerd wat ‘zijn’ taken waren, zoals klussen in en om het huis. Dat wilden mijn broers mij wel leren. Zo leerden mijn broers mij na mijn eerste auto aankoop: olie peilen, tanken (ja echt), ruitenwisservloeistof vullen en een band wisselen. En ook: een fietsband plakken. De boormachine hanteren. De vlotter van de wc repareren. De gootsteen losschroeven bij verstopping. En later kwam internet en you tube. Gelukkig. Dat leidt mij ertoe te denken dat een iemand (m/v/x) toch kan opzoeken hoe iets werkt? Dan ligt de belemmering tegenwoordig toch veel meer in de rolopvatting lijkt mij.

ToetieToover schreef op 15-05-2026 om 08:13:

Een beetje off topic misschien, om in te gaan op die opmerking dat mannen het huishouden niet leren van hun ouders (meestal moeder). Ik heb van mijn ouders (in mijn gezin: vader) nooit geleerd wat ‘zijn’ taken waren, zoals klussen in en om het huis. Dat wilden mijn broers mij wel leren. Zo leerden mijn broers mij na mijn eerste auto aankoop: olie peilen, tanken (ja echt), ruitenwisservloeistof vullen en een band wisselen. En ook: een fietsband plakken. De boormachine hanteren. De vlotter van de wc repareren. De gootsteen losschroeven bij verstopping. En later kwam internet en you tube. Gelukkig. Dat leidt mij ertoe te denken dat een iemand (m/v/x) toch kan opzoeken hoe iets werkt? Dan ligt de belemmering tegenwoordig toch veel meer in de rolopvatting lijkt mij.

Tegenwoordig wel. Met 2 woorden intikken op Google kan je alles opzoeken. Toen ik jong was moest je van iemand leren hoe je een band plakte of een boekje kopen hoe het onderhoud van je derailleur van je racefiets moest. 

Ik wordt oud, ik ben nog van het tijdperk voor internet. Heb van mijn vader geleerd hoe je de gootsteen ontstopt.

ToetieToover schreef op 15-05-2026 om 08:13:

Klopt hoor! Dat denk ik ook. Verder denk ik ook dat huishouden niet iets is dat je je kinderen jarenlang hoeft te laten oefenen. Kinderen hier deden weinig tot niks want huishoudelijke hulp. Bij twee die op zichzelf wonen is het altijd keurig. Zoon en zijn vriendin regelen het prima, waarbij ik begrijp dat zoon meer feeling heeft voor de was en het huishouden dan zijn vriendin. Dat komt niet doordat hij thuis zo veel geoefend heeft.

Bakblik schreef op 15-05-2026 om 08:20:

[..]

Tegenwoordig wel. Met 2 woorden intikken op Google kan je alles opzoeken. Toen ik jong was moest je van iemand leren hoe je een band plakte of een boekje kopen hoe het onderhoud van je derailleur van je racefiets moest.

Ik wordt oud, ik ben nog van het tijdperk voor internet. Heb van mijn vader geleerd hoe je de gootsteen ontstopt.

En ook dat is geen hbo-stof natuurlijk. Ik had ooit in mijn eerste huis geen beker-sifon maar de leidingen vormden een soort ronding. Toen ik dat ging losdraaien heb ik getekend hoe alles later weer aan elkaar moest. Vijfendertig jaar later maak ik van zulke dingen een foto. 

Het is namelijk niets meer dan uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 15-05-2026 om 08:25:

[..]

En ook dat is geen hbo-stof natuurlijk. Ik had ooit in mijn eerste huis geen beker-sifon maar de leidingen vormden een soort ronding. Toen ik dat ging losdraaien heb ik getekend hoe alles later weer aan elkaar moest. Vijfendertig jaar later maak ik van zulke dingen een foto.

Het is namelijk niets meer dan uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten.

Alles is makkelijk als je weet hoe het moet uiteindelijk. Ik weet nog dat ik een enorm belemmerende gedachte had over zelf tanken. Dat kwam omdat mijn vader altijd ging tanken voor mijn moeder. Ook toen ze haar eigen auto had. Daardoor leek zelf tanken een enorm moeilijke taak in mijn ogen. Ik durfde dat niet zomaar zelf uit te proberen!

Rekenenisleuktaalook schreef op 15-05-2026 om 08:25:

[..]

Nee geen hbo kennis en vaardigheid dat klopt. Ik was en jaar of 10 toen ik dat voor het eerst ging doen samen met mijn vader. 

Als ik de wastafel op mijn eigen kamer "verstopte" door mijn lange haren door te spoelen en ook weinig water te gebruiken met tandenpoetsen moest ik zelf weten hoe ik weer kon zorgen dat de boel weer doorliep. 

Gingen we samen de boel ontstoppen. Vaak had ik wel een beetje hulp nodig, omdat ik de boel niet los gedraaid kreeg. Als hij dan los draaide kon ik de rest zelf. 

Ik heb nu een man die het geen taak voor vrouwen vindt😘 Kan niet zeggen dat ik daar heel veel drama van maak als hij het al gedaan heeft voordat ik de kans heb om het te doen. 

Ik heb een dochter die bij kapotte leidingen, sifons of wc’s gaat googelen wat er mis kan zijn, vervolgens naar de bouwmarkt rijdt en aan de slag gaat. Mocht het niet lukken, kun je altijd nog een professional inschakelen. Zo heeft ze zelfs zelf de auto uit elkaar gesleuteld om lampjes te vervangen. Heel handig, zo’n kind.

ToetieToover schreef op 15-05-2026 om 08:31:

[..]

Alles is makkelijk als je weet hoe het moet uiteindelijk. Ik weet nog dat ik een enorm belemmerende gedachte had over zelf tanken. Dat kwam omdat mijn vader altijd ging tanken voor mijn moeder. Ook toen ze haar eigen auto had. Daardoor leek zelf tanken een enorm moeilijke taak in mijn ogen. Ik durfde dat niet zomaar zelf uit te proberen!

Een vriendin van mij vertelde me ooit dat ze de eerste keer moest tanken nadat ze haar rijbewijs gehaald had, en toen ineens besefte dat ze niet wist hoe het moest. 

Geen rolpatronending, gewoon nooit gedaan...

Dus toen ik een aantal jaar geleden dan eindelijk rijlessen nam, heb ik de rijinstructeur gevraagd om me te laten zien hoe het moest

"Ik heb nu een man die het geen taak voor vrouwen vindt😘 Kan niet zeggen dat ik daar heel veel drama van maak als hij het al gedaan heeft voordat ik de kans heb om het te doen."

Ooit had ik in de studentenflat een ganggenoot die vond dat hij als man mijn band moest plakken. Aangezien dat niet de eerste lekke band was die maand (het was een hele slechte fiets) en ik die eerste keurig zelf geplakt had,  heb ik maar heel kort geprotesteerd

Ik herinner me wel nog mijn complete verbijstering toen een vriendin van mij haar vriend vroeg om de nieuw aangeschafte bel op haar fiets te zetten. Ik zei er niets van, maar begrijpen deed ik het niet. 

Veel mannen leerden het vroeger niet van hun ouders/moeder, maar dat is niet per se het probleem. Zoals hier al gezegd is, is het allemaal simpel en makkelijk te leren. Het gaat vooral om gewoon 'doen'. En wanneer een man uit huis gaat en gaat samenwonen met een vrouw die de 'taken' van de moeder overneemt, zal een man het niet snel doen. Dan zal hij het ook zien als een vrouwentaak of iets wat een vrouw gewoon beter kan. Ik zie het thuis ook. Mij is vroeger niets geleerd qua huishoudelijke taken, maar toen ik op mijn 21e ging samenwonen, was ik degene die uitzocht hoe de wasmachine werkt, de wc schoon blijft, hoe ik een lekker maaltijd kook en hoe ik moest strijken. Gewoon door het te doen. En door mijn moeder te bellen als ik er even niet uitkwam. Hierdoor zijn de verhoudingen direct al scheef gaan lopen want ik ben simpelweg beter in het huishouden doordat ik er meer ervaring ik heb. Aangezien we allebei evenveel werken en er een kind op komst is, vind ik het wel belangrijk dat hij alle klusjes ook oppakt. En het gaat gewoon een stuk lastiger nu het voor hem allemaal nog 'nieuw' is. Achteraf had ik direct een gelijke verhouding willen hebben, maar zowel vanuit ouders als schoonouders kregen we het mee als taak voor de vrouw. Dus wat aan de late kant, maar ik vind het wel belangrijk dat ie het nu tocy leert. Dan eten we af en toe maar halfgare aardappelen of wordt er eerst gedweild ipv gestofzuigd. Nu is het zijn moment om het te leren. 

luisindepels schreef op 14-05-2026 om 19:48:

Volgens mij maak jij nu van de 'laat ik de kinderen zelf de was doen' opeens een m/v dingetje.

M.i. is dit geen gender/sekse vraag. Ik geloof ook niet dat er tot jouw posting iemand geweest is die zei; ik laat het mijn dochter wel doen, maar mijn zoon niet (oid)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.