Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-05-2026 om 13:24
Ik overweeg om mijn (grote) kinderen zelf hun was te laten doen. Ik doe nu samen met mijn man de was van ons allemaal. En ik vind het vrij veel 😅.Â
Mijn zoons zijn 19, 18 en 15. Ik ben altijd een pick your battles opvoeder geweest. Een stijl die goed bij mij en mijn man past. Langzamerhand denk ik dat de was een van mijn battles gaat worden. Ik heb namelijk veel werk aan de was, mede doordat de jongens makkelijk zijn met wat 'vies' is. Natuurlijk spreek ik ze hier op aan als ik zie dat er dingen in de was gegooid worden waarvan ik weet dat het amper gedragen is en ik vermoed dat in de was gooien makkelijker is dan opruimen. Zoals dat gaat met pubers gaat het dan weer een tijdje beter, totdat het weer verzandt. En ik ze weer aanspreek. En opnieuw. Daarnaast is er ook 'gewoon' vrij veel was voor 5 mensen natuurlijk.
Maar ja, ik voel me soms wel gekke Henkie, die continu de was aan het doen is voor die grote jongens.Â
Voor de ouders die mij zijn voorgegaan hierin; hoe heb je dit geimplementeerd? Heb je bijvoorbeeld vaste wasdagen afgesproken? Afspraken gemaakt over de wasmachine niet met een sok en een broek erin aanzetten? En doe je de gezamenlijke was (handdoeken enzo) wel nog zelf? Hoe pakten je kinderen dit op? Gingen ze eerst alles opsparen tot ze niks meer schoon hadden?Â
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
12-05-2026 om 14:24
Wat ik nog even wil meegeven; als je van plan bent om ieder de eigen was te laten doen (wat al aangegeven is dat het over het algemeen niet efficient is):Â bedenk dan dat je zelf ook de machine minder snel vol hebt.
Althans, ik merk dat hier wel met minder mensen in huis. Dus je hebt minder doorloop van ook je eigen was. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar duurt even wat langer voor je favoriete kledingstukken gewassen zijn.
Als ze maar weten hoe het moet, van mij hoeven ze het niet persé zelf te doen (man denk hier anders over, die laat ze het liefst een eigen wasmachine aangeschaffen). Als wij op vakantie zijn redden ze zichzelf incl. de was. Dat betekent dat er één is die weet hoe het moet
. En die wast ook tussendoor zelf wel eens als hij iets nodig heeft, dan vult hij de trommel aan met was uit de wasmand.
Hij hangt het alleen belabberd op (gekreukt), dus daar word ik niet echt blij van.