Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jet

Jet

29-05-2015 om 15:53

Pubers van 16 en drank op verjaardag

Toen onze oudste een paar jaar geleden 16 werd speelde het niet, maar nu wel. Jongste is net 16 geworden en het feest moet nog gevierd, hij gaat om met enkele bijna 18 en achttien jarigen en verder 16 jarigen. Hij wil graag wel wat drank bij zijn feestje. Ik zit in dubio, bij de oudste hebben we toen voor de drinkers zo'n twee flesjes en wat witte wijn gedaan. Ik heb al voorgesteld verschillende 0% biertjes in alle smaken te halen, maar dat is niet voldoende volgens hem. Ik heb hem gevraagd hoe dat op andere feestjes gaat, want ik voel mij als ouder verantwoordelijk. Volgens hem is er op andere feestjes ook wel drank beschikbaar en krijgen ze daarna bij het uitgaan niks meer.
Enerzijds wil ik geen problemen met ouders, maar om er nu 20 af te bellen, de meesten ken ik niet, de meeste jeugd/kinderen wel en er zijn zo'n 8 jongens die een biertje drinken en een meisje dat witte wijn drinkt, maar zij is 18 en kan dus een paar glazen krijgen wat mij betreft. Er komen er zo'n 20.

Zelf neig ik naar een drie kwart kratje klaar te zetten met veel 0 % in alle smaakjes, evt een 2% radlers en een flesje witte wijn en dan veel frisdrank.

Ik wil hem ook duidelijk maken dat als er sterke drank/mixjes meegesmokkeld wordt, dit ingeleverd wordt ( ervaring bij oudste, vond twee flessen in de garagae en die waren ineens vertrokken, oftwel bij ons inde kast).

Wij blijven thuis in de voorkamer en de jeugd in de tuin, evt keuken bij regen.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Katniss

Katniss

29-05-2015 om 16:16

Niet

Mijn dochter is ook net 16 en op haar feestje is geen drank geschonken (waren weliswaar allemaal zeer brave meisjes die samen thee dronken). Ik vind het juist lastiger als ze 18 zou worden, en er zouden 'kinderen' komen die nog geen 18 zijn. Vooralsnog hoef ik daar nog niet over na te denken want mijn kind mag sowieso nog niet drinken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2015 om 23:48

Geen alcohol

Net als Katniss: zolang zoon nog geen 18 is wordt er gewoon geen alcohol geschonken op (verjaardags)feestjes. Lijkt mij vanzelfsprekend. Geen 18? Geen alcohol.

Dya

Dya

30-05-2015 om 00:29

gemengde vrienden

ja, lastig. Dochter vorig jaar 16jr feest waarbij een 6tal vrienden 18+ wilde dat ook voor de 18+ jarigen. Wij hebben het wel goed gevonden. Zijn verder wel verstandige jongeren en afspraak met dochter dat zij het een beetje in de gaten zou houden. Gemeld aan de jongere feestgangers dat er geen alcohol door hun gedronken mocht worden en daar heeft iedereen zich netjes aan gehouden(voor zover ik dat heb gehoord). Jongere gasten (waren net allemaal meisjes) taalden ook nog niet naar alcohol.
Ik vind dat je ook een beetje moet vertrouwen dat het goed gaat, mits het "geen alcohol" beleid wel van te voren gemeld wordt. Anders zouden je 15/16 jarigen op geen een 18+ feestje kunnen verschijnen.

Limi

Limi

30-05-2015 om 08:11

omdraaien?

" Volgens hem is er op andere feestjes ook wel drank beschikbaar en krijgen ze daarna bij het uitgaan niks meer."

Dan zou ik het omdraaien. Bij jou thuis niks, en de ouderen drinken dan maar wat als ze daarna nog uitgaan. Ze zijn toch nog niet verslaafd dat ze per se drank moeten hebben op een feestje?

Tine Winkel

Tine Winkel

30-05-2015 om 11:48

ik zou geen alcohol schenken

de vanzelfsprekendheid dat je alcohol zou moeten drinken als je 18+ bent, verbaast me. Ik merkte dat vorige week ook, terrasje gepakt met 5 pubers, waarvan 2 18+. Zijn de 18min-ers verbaasd dat de 18+ geen alcohol drinken, 'dat mag nu toch?' Alsof het met alleen fris niet gezellig zou kunnen worden.

niet

Ik zou ook geen alcohol schenken.

Mogen is het hetzelfde als moeten. En als iemand van boven de 18 op een feestje/locatie is van/voor mensen onder de 18, dan is het toch ook gewoon duidelijk dat daar niet geschonken wordt? Dat lijkt me nu ook weer niet zo dramatisch.

Dya

Dya

31-05-2015 om 04:28

slaan we niet een beetje door?

waarom is het duidelijk dat er op een feestje van 16 jarigen (waar dus ook 18+) komt dat er geen alcohol geschonken wordt? En dan gaat het nu niet over dat het niet ook gezellig kan zijn met fris. Er wordt, naar mijn idee, wel heel erg uitgegaan van overmatig drankgebruik. En 16+ mogen tenslotte thuis ook drinken, en ook dit staat weer los van of je dit prima vindt of niet.
Komen jullie 16 jarigen dan nooit op een 18+ feestje? Daar leren ze toch ook omgaan met wel of geen drank nemen/mogen.

Helemaal met Dya eens

Net zoals boven de 18 acohol niet perse moet, is alcohol onder de 18 niet verboden!
Je mag het alkeen niet verkopen aan een 16 jarige. Op die leeftijd zijn er vaak allerlei verschillen. En mijn kinderen hebben op hun 16e geen alcoholverbod. Ook schenk ik alcohol. Niet veel. Maar ik zie niets in een hysterisch verbod voor bijna 18 jarigen. Want dan lijkt het inderdaad ineens te 'moete' zoals eerder in dit draadje werd gezegd.
Mijn oudste is 18 en die zat in die rare ivergang: met 16 mocht ze kopen en met 16,5 ineens niet meer.
Bij haar vrienden en feestjes die allemaal vabaf 16 af en toe wat drinken is er totaal nooit een probleem geweest. En onderzoek wees recent ook uit dat gering/ matig drinken op die leeftijd ook geen probleem oplevert.
We moeten niet die Amerikaanse toestanden krijgen waar niets mag voor je 18e maar alles uit de hand loopt

Katniss

Katniss

31-05-2015 om 10:27

Dat kan ook

Je mag het invullen op je eigen manier, maar ik ga in mijn huis geen alcohol schenken aan minderjarigen, en een feestje van mijn minderjarige wordt een frisfeest. Wat ze buiten de deur doet is aan haar, maar ik ga er vanuit dat ze daar een beetje verstandig mee omgaat.

Dya

Dya

31-05-2015 om 11:52

rustig omgaan met alcohol

Katniss, precies! Van je laatste zin moet je uit kunnen gaan: je moet er vanuit kunnen gaan dat ze er een beetje verstandig mee om kunnen gaan! Jij hoeft helemaal geen alcohol te schenken(letterlijk) aan minderjarigen. Daar ging de vraag ook niet over. Wél of dat er alcohol op een feestje aanwezig kan zijn voor jongeren die wél alcohol mogen (van ouders, door leeftijd) zonder dat jouw kind helemaal van slag raakt.

Mach, dat was maf ja, die overgang. Oudste zoon was toen net 18 maar had ook een paar vrienden die dat net niet waren. Kwamen ze ineens nergens meer binnen, want daar werd ineens streng op geselecteerd.

ik heb toen zoon 15 werd en de anderen al 16 waren

gemeld aan zoon dat van welke ouder ik een appje kon lezen of mailtje kreeg of ze bier mochten dat die van mij t zouden krijgen, de rest niet. Er kwam 1 appje en na 1 pilsje pakte hij cola.
Zoon lust geen alcohol( net als ik)
Nu zijn ze 16/17 en drinken dus wel een pilsje bij hen thuis dat weet ik van alle ouders. Wij hebben nooit geen bier in huis omdat we het niet drinken. Ik heb nu wel speciaal een krat gehaald en ze hebben allemaal 2/3 flesjes op, behalve zoon en 1 vriend.
Dochter wordt overmorgen 18 en daar is het eigenlijk geen issue meer,maar ze drinkt erg weinig en als ze dan een keer een glaasje wil dan mag dat. Maar ze gaat dadelijk liever autorijden alleen dan drinken gaf ze al aan

dubbeltje

dubbeltje

31-05-2015 om 14:23

tja...

j kunt het hysterisch noemen of niet maar het idee om de alcoholgrens op te hogen naar 18 is gebaseerd op het feit dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de hersenen nog tot in de 20 doorgroeien en dat het drinken van alcohol een slechte uitwerking heeft, met name op hersenen die nog in de groei zijn.
Dus dan kun je discussieren over wel niet verboden, doorgeslagen of niet, zij doen het ook, hij doet het af en toe enz. enz. maar dan is het wat mij betreft zo klaar als een klontje.

poeh

poeh

31-05-2015 om 14:34

nou

Als je het doortrekt dan mag ik (volwassene) op feestjes ook geen alcohol schenken, want daar zijn vaak ook minderjarigen bij.
Ik vind dat allemaal wel erg overtrokken.
Nog geen issue hier, kinderen nog jong. Maar vind oplossing van Lilian wel symphatiek. Hoewel ik me voor kan stellen dat een beetje slimme puber dan namens zijn ouders gaat appen.
Klaar als een klontje vind ik de hele materie absoluut niet. Het is (nog) helemaal niet gezegd dat matig gebruik voor jongeren schadelijk is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-05-2015 om 14:35

Ontmoediging

Het alcoholbeleid voor jongeren onder de 18 is ingesteld omdat adolescenten een van de bevolkingsgroepen zijn die te veel, te vaak en te vroeg drinken. Ontmoediging voor die groep blijkt beslist wel te werken en daarin is een belangrijke rol en verantwoordelijkheid weggelegd voor ouders en opvoeders. Je kan er niet van uit gaan dat pubers verstandig en verantwoordelijk genoeg zijn. Dat zit nog niet zo in die hersenen ingebouwd En alcohol heeft in alle opzichten een enorme nadelige invloed op die puberhersenen. Dus hoe langer je het drinken uitstelt, hoe beter. Daar is de alcoholwetgeving ook op gericht. Niet drinken tot minstens je 18e en liefst nog later.
http://www.stap.nl/nl/home/alcohol-jongeren.html#Feiten

Jaina

Jaina

31-05-2015 om 15:02

Niet

Op de verjaardag van een 16 jarige zou ik geen drank schenken. Er zijn misschien dan wel 18 jarigen bij maar ook 16 jarigen. 16 jarigen zou ik geen drank geven. Zeker niet zonder de toestemming van huh ouders. Zou ik perse drank willen schenken dan zou ik alleen drank schenken aan de 16 jarigen als ik van de individuele ouders persoonlijk toestemming zou krijgen.

Het is niet netjes om 16 jarigen alcohol te geven zonder toestemming van hun ouders. Ze zijn namelijk nog minderjarig.
Aangezien ik een feestje waarbij een paar geen alcohol mogen en een paar wel in deze context niet zie zitten (te fraudegevoelig, tweedeling niet leuk) zou ik gewoon zeggen geen drank.
Veel makkelijker.

Bij een kind wat 18 wordt zou ik het lastiger vinden is mijn inschatting. Ik zou in dat geval toch wel willen dat de ouders van minderjarige gasten persoonlijk toestemming geven dat hun kind een biertje mag drinken.

Feestje 18 jaar

Dochter is met haar 16 jaar naar een feestje geweest van een vriendin die 18 werd. Leuk feest, buiten met sport en slapen in het hooi, kampvuur.
Iedereen werd geacht drank mee te nemen. Dochter kan dat niet, dus ze betaalde wat dat anderen dat meenamen.
Hoorde ik achteraf. Haar fles is niet aangebroken dus kwam mee naar huis.
Daar houd ik me niet mee bezig. Ze zijn nu groot genoeg en ze zijn al opgevoed. Er is een grens aan wat ik voor ze blijf bepalen.
Overigens ben ik niet door ouders gebeld en niemand heeft een verbod voor jongeren meegegeven. Dat is op deze leeftijd echt hun eigen verantwoordelijkheid.
Ik begrijp het wel dat je drankgebruik wilt beperken. Hopelijk helpt het wel door het te verbieden. Maar de keerzijde is toch een grotere nadruk op het overschrijden van de grens en dan los te gaan.
Gelukkig viel het hier erg mee. Alleen de jarige werd dronken.

Alcohol

Is ook niet gezond voor volwassenen. Te veel vet ook niet. Te veel koolhydraten ook niet. Kleurstoffen ook niet. Kunstmatige zoetstoffen ook niet. Foodwatch deed pindakaas in de ban bij het schoolontbijt.
Volgens mij gaat het om de variatie. En met mate drinken. En dat is niet ineens op je 18e anders dan op 17.
Grote lijn is niet voor je 18e. Maar gelukkig kan ik zelf ook denken. En daarom beslis ik dat het voor mijn kinderen geen probleem is dat ze af en toe met mate wat mogen drinken op hun 16 of 17e.
Onlangs was er een promotie-onderzoek waarin werd aangetoond dat pubers die met mate af en toe wat alcohol dronken daar geen enkel probleem van ondervonden. Het onderzoek werd door een bepaalde groep non-alcohol aanhangers verketterd. Alsof ze niet WILLEN horen dat het misschien een beetje meevalt. De problemen die eerder beschreven zijn zijn altijd onderzocht bij pubers die veel dronken . Mijn kinderen vallen hier niet onder: en ja ik weet dat zeker:

drankje

drankje

31-05-2015 om 15:27

bijgedraaid

Mijn dochter van 15 gaat om met jongeren die meest tussen de 16 en 18 zijn. Ik ontmoedig het alcoholgebruik zeer, maar merk dat te strak houden averechts werkt. Ik probeer in gesprek te blijven en door mijn afkeurende houding het gebruik zo lang mogelijk uit te stellen en de eventuele hoeveelheid te beperken. Ik weet dat ze bij vrienden alcohol aangeboden krijgt en heeft geprobeerd mijn toestemming daarvoor te krijgen. Deze aanpak werkt tot nu toe.
Vrienden die mee komen mogen van mij beperkt wat drinken als ze dat van hun ouders ook mogen. Nee, dat controleer ik niet, daarvoor informeer ik bij mijn dochter. Ik heb hier sterk over getwijfeld, maar me gerealiseerd dat ze dan vrienden niet uit zou durven nodigen en ik haar dus de deur uit jaag om haar vertier elders te zoeken. Ik ben nogal van de regeltjes en heb hier best moeite mee, maar het welzijn van mijn kind, haar omgang met leeftijdsgenoten is me ook belangrijk. Er zijn in haar vriendenkring helaas maar weinig ouders die hier precies zo over denken.

Angela67

Angela67

31-05-2015 om 16:37

wat las ik hier laatst . .(hele goede opmerking)

afkeuren is niet opvoeden. En dat lees ik in jouw posting ook, Drankje, ik ben ook van de regels en vanuit onzekerheid vind ik het soms handiger om streng te zijn . . Maar daar ga ik er echt niet mee komen als de kinderen groter worden. Dus ik oefen al bewust op loslaten, bedenken wat ik nu écht belangrijk vind om 'op te voeden' en waar kan ik denken: het is niet mijn smaak/manier/methode maar het is niet mijn 'feestje'. Zo hoop ik straks energie en overwicht over te houden als het gaat om dit soort drank-rook-andere dingen . .
gr Angela

Jet

Jet

29-06-2015 om 12:17

Feestje is geweest

Allen,

het feestje is afgelopen zaterdag geweest, na lang wikken en wegen hebben we besloten dat er toch drank bij was, bijna twee kratjes bier en een fles witte wijn voor 29 personen. Van veel jongens weet ik dat ze van de ouders wel wat mogen drinken ( met mate), er waren ook veel ruim 17 jarigen die dus eerst wel mochten drinken tot de regels veranderden en nu dus officieel niet meer.Oudste van bijna 22 was met een vriend aanwezig en hebben ook een oogje in het zeil gehouden en ook het feestvarken geinstrueerd mensen in de gaten te houden. Ik heb ook een hel aantal 0 % biertjes neergezet( volgens jongste zouden ze die niet drinken), maar juist die werden gedronken ☺

Om twaalf uur het hele spul weggestuurd en zondag werd de tuin door jongste en vriendje opgeruimd. Leuk hoor die party ploppers met glittertjes. Al met al geslaagd, op naar het volgende feest met oudste,

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.