Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubert weigert kamer op te ruimen

Heel graag zou ik jullie mening willen over het volgende.
Puberdochter van 14 weigert haar kamer op te ruimen. Het is werkelijk 1 grote tering bende en ze is steeds alles kwijt.
Ik merk dat we steeds wisselen tussen de gedachten: 'Het is haar kamer, haar zooi, deur dicht en geen strijd maken' en 'Ze moet het gewoon opruimen, dan pakken we haar telefoon maar af, halen we haar van paardrijden, enz...'

Het is hier een dagelijkse strijd die ik liever niet voor, want het zuigt energie.
Het lastigste vind ik dus dat als we het maar laten, ze haar sokken en kleding ed niet kan vinden en ze dan maar mijn sokken en kleding pakt.
Heb al 1000x gezegd dat ik wil dat ze er af blijft, maar ze blijft het dus doen als ik op het werk ben.

Hoe denken jullie hierover?

ik ruim mijn kamer van dochter vaak op, waarom zou ik het niet doen denk ik dan, zal echt wel.goed komen. Ze doet haar best op school en werkt hard.

eenhoornn

eenhoornn

08-07-2025 om 20:04 Topicstarter

Kikki39 schreef op 08-07-2025 om 20:02:

ik ruim mijn kamer van dochter vaak op, waarom zou ik het niet doen denk ik dan, zal echt wel.goed komen. Ze doet haar best op school .

eenhoornn

eenhoornn

08-07-2025 om 20:04 Topicstarter

Kikki39 schreef op 08-07-2025 om 20:02:

ik ruim mijn kamer van dochter vaak op, waarom zou ik het niet doen denk ik dan, zal echt wel.goed komen. Ze doet haar best op school en werkt hard.

Helaas werkt ze niet en weigert ze ook dat. Ze is overigens pas net 14 jaar. Ze doet wel haar best op school. 

Eigenlijk maakt het niet uit welke regel je hanteert, zolang er maar consequenties zitten aan het overtreden van de regel. Heb je de dreiging van telefoon afpakken, van paardrijden afhalen enz. al eens omgezet naar actie? Misschien heeft ze nu het beeld dat ze overal mee wegkomt?

eenhoornn schreef op 08-07-2025 om 20:04:

[..]

Helaas werkt ze niet en weigert ze ook dat. Ze is overigens pas net 14 jaar. Ze doet wel haar best op school.

Je bedoelt dat ze weigert jou haar kamer te laten schoonmaken en opruimen? Ik zou dat zelf dus al niet eens voorstellen,  dat ik haar kamer zou doen. Is t n idee om jouw kamer op slot te doen, zodat ze jouw kleding niet kan pakken?

eenhoornn

eenhoornn

08-07-2025 om 20:17 Topicstarter

TineWinkel schreef op 08-07-2025 om 20:12:

[..]

Je bedoelt dat ze weigert jou haar kamer te laten schoonmaken en opruimen? Ik zou dat zelf dus al niet eens voorstellen, dat ik haar kamer zou doen. Is t n idee om jouw kamer op slot te doen, zodat ze jouw kleding niet kan pakken?

Nee, ik bedoel dat ze weigert om te werken. Helaas geen slot op onze kamer. 

eenhoornn

eenhoornn

08-07-2025 om 20:18 Topicstarter

HumpieDumpie schreef op 08-07-2025 om 20:10:

Eigenlijk maakt het niet uit welke regel je hanteert, zolang er maar consequenties zitten aan het overtreden van de regel. Heb je de dreiging van telefoon afpakken, van paardrijden afhalen enz. al eens omgezet naar actie? Misschien heeft ze nu het beeld dat ze overal mee wegkomt?

Ja, allebei al gedaan. Boeit haar niet zegt ze

ik zou echt kiezen voor deur dicht en klaar.  Haar zooi

ik zou wel mijn eigen sokken en ondergoed zodanig bewaren dat ze daar niet bij kan. Want ik wil zelf niet misgrijpen.  

Wat bedoel je eigenlijk met 'weigert te werken' gaat dat over een betaalde baan?
Aan het pakken van jouw sokken zou ik wel consequenties verbinden maar die kamer zou ik rustig zo laten, haar leven.
Een van mijn kinderen had ook zo'n vreselijke bende, kniehoog troep maar daar bemoeide ik mij niet mee. Geen was ingeleverd jammer dan. Ze is dik volwassen en heeft haar leven goed op orde.

eenhoornn schreef op 08-07-2025 om 20:18:

[..]

Ja, allebei al gedaan. Boeit haar niet zegt ze

Dus ze heeft nu geen mobiel meer en zit niet meer op paardrijden? Of heeft dat maar kort geduurd en heeft ze deze beide luxes nu gewoon weer? 

eenhoornn

eenhoornn

08-07-2025 om 20:29 Topicstarter

Bolmieke schreef op 08-07-2025 om 20:23:

Wat bedoel je eigenlijk met 'weigert te werken' gaat dat over een betaalde baan?
Aan het pakken van jouw sokken zou ik wel consequenties verbinden maar die kamer zou ik rustig zo laten, haar leven.
Een van mijn kinderen had ook zo'n vreselijke bende, kniehoog troep maar daar bemoeide ik mij niet mee. Geen was ingeleverd jammer dan. Ze is dik volwassen en heeft haar leven goed op orde.

Ja, een betaalde baan. Ik reageerde op de eerste reactie. Ze wil dus 'nog' niet werken. Daarmee wil ik dus zeggen dat ze genoeg tijd heeft.

Het verhaal van jouw kind geeft me hoop.

eenhoornn

eenhoornn

08-07-2025 om 20:29 Topicstarter

TineWinkel schreef op 08-07-2025 om 20:26:

[..]

Dus ze heeft nu geen mobiel meer en zit niet meer op paardrijden? Of heeft dat maar kort geduurd en heeft ze deze beide luxes nu gewoon weer?

Ja, kort geduurd helaas. Stom hè

Is het er vies en smerig? Liggen er half opgegeten boterhammen en zakken met restanten chips. Of is er 'alleen' een enorm grote rotzooi? 

Overziet ze hoe ze moet opruimen, of heeft ze geen idee waar te beginnen? Is ze in alles chaotisch? 

Wat is precies het probleem? De troep of dat ze jouw spullen pakt?
Ik zou in ieder geval duidelijk zijn in wat je verwacht en wat je niet accepteert en consequenties ook duidelijk maken en uitvoeren. 
Mijn moeder klaagde vroeger eeuwig over de troep in mijn zus haar kamer, maar ze ruimde het wel telkens op 'omdat ze het niet aan kon zien'. 

Ik zou zeggen; was in de wasmand, zo niet, dan wordt het niet gewassen.
Pakt ze ongevraagd jouw spullen en ze weet dat je dat niet wil hebben, dan bijvoorbeeld telefoon inleveren of andere consequentie.
Mijn moeder was soms wel klaar met mijn zus en zei dan 'je gaat eerst je kamer opruimen pas daarna breng ik je weer naar je vriendje/vriendinnen/leuk uitje/sport'. En dan was de kamer in no time opgeruimd.
Ontstaan er compleet nieuwe ecosystemen of heb je last van ongedierte, dan heb je alle recht om in te grijpen en als er daarna dingen kwijt zijn, is dat haar eigen probleem.

Ik zou het als club wel heel vervelend vinden als ik voor pubers telkens als ze gedoe met hun ouders hebben een uitschrijving en een paar weken later weer een inschrijving krijg. Dat werkt niet. Je kind tijdelijk niet naar de les laten gaan is wat anders dan je kind ergens vanaf halen.

eenhoornn schreef op 08-07-2025 om 20:17:

[..]

Nee, ik bedoel dat ze weigert om te werken. Helaas geen slot op onze kamer.

Die kan je erop maken. Eigen spullen achter slot en grendel en deur slaapkamer dichthouden

Er komt een moment dat ze het zat worden en gaan opruimen.  Geloof me. Ik heb ook zo'n dochter.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.