eenhoornn
08-07-2025 om 20:00
Pubert weigert kamer op te ruimen
Heel graag zou ik jullie mening willen over het volgende.
Puberdochter van 14 weigert haar kamer op te ruimen. Het is werkelijk 1 grote tering bende en ze is steeds alles kwijt.
Ik merk dat we steeds wisselen tussen de gedachten: 'Het is haar kamer, haar zooi, deur dicht en geen strijd maken' en 'Ze moet het gewoon opruimen, dan pakken we haar telefoon maar af, halen we haar van paardrijden, enz...'
Het is hier een dagelijkse strijd die ik liever niet voor, want het zuigt energie.
Het lastigste vind ik dus dat als we het maar laten, ze haar sokken en kleding ed niet kan vinden en ze dan maar mijn sokken en kleding pakt.
Heb al 1000x gezegd dat ik wil dat ze er af blijft, maar ze blijft het dus doen als ik op het werk ben.
Hoe denken jullie hierover?

Temet
09-07-2025 om 17:43
Ik denk ook dat een deel van de verklaring ligt in het feit dat kinderen tegenwoordig simpelweg veel meer spullen hebben. En mijn dochter is zo iemand die niks weg wil doen, dus een deel van het probleem bij haar is dat ze allerlei troep niet kwijt kan omdat de opbergruimte die ze heeft deels is gevuld met spullen uit haar kindertijd waar ze geen afscheid van kan nemen. Daar had ik vroeger ook moeite mee, maar ik had gewoon veel minder.
Voor TO zou ik zeggen: slot op de eigen kastdeur. En geen telefoon afpakken, althans, niet met het idee dat je dat lang gaat volhouden. Want een puber tegenwoordig kan geen normaal leven leiden zonder mobiel, dus uiteindelijk moet je dat ding toch weer teruggeven.

MRI
13-07-2025 om 15:03
Bij mijn zoon had ik de stelregel: alles wat kan beschimmelen moet je uit je kamer halen en voor de rest bekijk je het maar, het is jouw ruimte. Als vrienden (en zeker een meisje dat hij leuk vond) kwamen, was het wel ineens opgeruimd. En nu hij samenwoont met zijn vriendin, kan hij het ook, dus het is sowieso goed gekomen.

Jonagold
15-07-2025 om 17:49
Watleukhier schreef op 15-07-2025 om 16:35:
Wil je ergens heen? eerst kamer opruimen simpel toch
Tuurlijk joh. Deur op slot doen? Enkelband met zo’n loden kogel eraan? Of heb jij een betere manier om je puber thuis te houden?

kaatjecato
15-07-2025 om 18:06
Watleukhier schreef op 15-07-2025 om 16:35:
Wil je ergens heen? eerst kamer opruimen simpel toch
Ik heb deze reactie gerapporteerd. Dit account plaatst nietszeggende reacties in meerdere draadjes

Annaniem2023
17-07-2025 om 07:48
kaatjecato schreef op 15-07-2025 om 18:06:
[..]
Ik heb deze reactie gerapporteerd. Dit account plaatst nietszeggende reacties in meerdere draadjes
Dat snap ik niet. Moeten reacties aan een bepaalde standaard voldoen?

kaatjecato
17-07-2025 om 08:54
Annaniem2023 schreef op 17-07-2025 om 07:48:
[..]
Dat snap ik niet. Moeten reacties aan een bepaalde standaard voldoen?
Ja, reacties moeten aan een bepaalde standaard voldoen, daar zijn de forumregels voor. Of dat hiervoor geldt, mogen de moderators bepalen. Maar het vervuilen van meerdere draadjes met nietszeggende reacties lijkt mij niet wenselijk, vandaar dat ik het heb gerapporteerd.