Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberteit icm ADHD en autisme.

Ik zit echt met mijn handen in het haar. 

Onze zoon van 14 is enorm aan het puberen, dit word nog is extra versterkt door zijn ADHD en autisme. Het loopt nu echt de spuigaten uit en we hebben er geen controle over! Hij komt en gaat wanneer het hem uitkomt en wil vooral bij zijn "vrienden" zijn. Door zijn autisme weet hij eigenlijk niet zo goed wat "vrienden" of vriendschap is. Helaas zijn deze vrienden jongens die geen goede invloed op hem hebben, dan heb ik het over het handelen in verboden waren, tot laat in de avond/nacht nog buiten. 

Daar komt nog is bij dat hij in contact is met een meisje wat overkomt als een "lovergirl", ze vraagt hem om geld en kleding. Hij vraagt toestemming aan haar of hij bepaalde dingen wel mag of dat ze het wel goed vind. Dit meisje is net 12 en ik heb contact met haar moeder opgezocht en de situatie uitgelegd. Gelukkig zitten moeder en ik op 1 lijn en zijn we van mening dat dit geen goede "relatie" is. Onze zoon heeft alles voor haar over en zegt ook letterlijk ik heb schijt aan mijn leven! Het meisje hadden we in een vroeger stadium al meerdere malen thuis uitgenodigt, maar er kwam elke keer weer een nieuw smoesje dat ze niet kon. Uiteindelijk ook nooit geweest. 

Vorig weekend is onze zoon weggelopen en we hebben een melding moeten maken van vermissing, want hij was heel lang weg. Na 8 uur heeft de politie hem gevonden en weer thuis gebracht. Hij heeft bij de politie aangegeven dat hij het liefst dood gaat bij zijn passie en dat is vrachtwagens. Hij heeft zelfmoordgedachtes en is veel bij een viaduct aanwezig om vrachtwagens te kijken. Of hij het doet is de vraag, maar ik hou mijn hart vast!

Regels in huis heeft hij echt lak aan! We kunnen hem moeilijk tegenhouden, want fysiek is hij behoorlijk sterk. Dit is al meerdere keren uitgelopen in een worsteling om hem tegen te houden wat gewoon niet lukt. 

Hij krijgt begeleiding vanuit een psychiater, orthopedagoog en therapeut. Hij krijgt sindskort weer medicatie voor zijn ADHD, omdat hij aangaf dat hij weer druk in zijn hoofd was. De begeleiding leek te werken toen hij nog jonger was, maar voor nu doet het niets.

Hij is nu ook weer weg vanaf vanmiddag 14.00 uur en nog steeds niet thuis. Hij heeft bewust zijn locatie uitgezet, zodat hij niet te vinden is. Het is nu weer wachten totdat hij zin heeft om thuis te komen. Morgen moet hij weer werken en ik hou mijn hart vast, want hij is dan doodmoe van de hele dag buiten rondzwerven en wil dan slapen. 

Ik weet het echt even niet meer en het voelt allemaal zo dubbel. Je wil het beste voor je kind, maar aan de andere kant wil je ook dat hij keihard op z'n plaat gaat.

We hebben van alles geprobeerd met en voor hem. Ik ben hier zo ontzettend verdrietig van en het doet mij zoveel pijn. En het ergste is hij kan het zelf niet zien.

Ach, vrouw, wat ontzettend zwaar is dit. Ik heb geen tips, maar wil je sterkte toewensen. 

Jee wat een zorgen   

Heb je al ondersteuning voor jouzelf? Er bestaan organisaties die in dit soort situaties ambulante hulp bieden aan ouders en kind. Dan kan jij je verhaal kwijt bij iemand die je ook nog kan adviseren. 

En als je zoon zijn foute vrienden via school kent, kan je hem misschien uit de huidige situatie te halen door hem naar een andere school te doen. 

wat zegt de hulpverlening? Heb je steun aan hun. Zij kunnen de inschatting maken wat nodig is (als het goed)

ach, wat een zorgen, Inge3. Voor je gevoel sta je erbij en kijk je ernaar. Ik herken wel wat uit de puberteit van mijn eigen zoon, maar die was minder beïnvloedbaar door vrienden.

Ik wil je de methode verbindend gezag  (ook wel nieuwe autoriteit en geweldloos verzet) aanraden. Dat is specifiek gericht op ouders en omgeving van jongeren die zich destructief gedragen en inmiddels ook wordt ingezet bij suïcidaliteit. 

Je wil escalaties voorkomen, maar ook grenzen stellen, en tegelijkertijd in verbinding blijven en dat is super ingewikkeld.

Er zijn steeds meer organisaties die dit in hun begeleiding aanbieden. Maar als er wachttijden zijn kun je het soms ook direct bij kleine aanbieders een training als ouders volgen. Ik zal het even opzoeken en in een PB naar je sturen.

Heel veel sterkte, want dit moet heel zwaar zijn, zoveel zorgen 

Mooi advies Kaatje 

En is de wijkagent ook betrokken of evt ggz wijkteams gericht op deze problematiek .

Oei, dit klinkt wel wat heftiger dan gewoon puberen, zelfs met diagnoses.
Er is een reële kans op ontsporing als ik het zo lees.
Ik zou hier hulp bij vragen. Dit kun je niet alleen. Kaatjecato geeft goede tips.
Is er een optie om hem uit deze toxische omgeving te halen?

Je zoon is veertien en hij moet morgen werken? Dat klinkt wel erg jong.
En hij is om half elf savonds nog steeds onvindbaar, dat klinkt op deze leeftijd wel zorgelijk. Zou voldoende moeten zijn om hem in de crisisopvang op te laten nemen (maar ja ik weet dat dat niet altijd zo makkelijk gaat, ook tot frustratie van de politie)

inge3

inge3

18-05-2023 om 23:37 Topicstarter

Bedankt voor alle waardevolle tips en adviezen.
Er zit al een zorgteam om hem heen van psychiater, orthopedagoog en therapeut. Wij als ouders hebben veel baat aan de orthopedagoog waar we korte lijntjes mee hebben.

Wij beseffen ons heel goed dat dit ongewoon gedrag is en dat dit lijkt op gedragsproblematiek. Morgen weer een rondje bellen met hulpverlening. De jeugdagent heb ik ingeschakeld en daar krijg in nog terugkoppeling van, de politie staat ook met de handen op hun rug.

We denken ook dat het voor hem helpt dat hij uit deze omgeving moet dat dat beter voor hem is. We hebben hem aangemeld voor de yes we can clinic, we hebben groen licht van de huisarts en de clinic. Nu wachten op intake, maar daar zit helaas een wachttijd van 30 weken op.

We hebben veel aan de hullpverlening, maar het gedrag lijkt me de dag explosiever te worden. Wij houden ons hart vast.

Ter overbrugging van de wachttijd en als je je alvast wil inlezen in Verbindend gezag als methode raad ik dit boek aan: 

Nieuwe autoriteit voor ouders
Opvoeden op basis van veilige verbinding, waakzame zorg en geweldloos verzet
Auteur: Haim Omer
EAN 9789492297198

Ik vond het doen van relatiegebaren (vanuit de methode beschreven) heel erg helpend, omdat je snel verbinding kwijtraakt in dit soort explosieve situaties. En jullie zoon kan zelf niet uit die negatieve spiraal komen, daar heeft hij jullie nodig.

 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.