Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
paula

paula

21-07-2014 om 12:52

Reiskosten OV voor dochter onder 18 jaar

Alleen staand ouder met een WAO , mijn puber is 17 en moet reizen met bus en trein , Bestaat er OV voor deze kinderen onder de 18 jaar ? alle tips zijn welkom .
Al vast bedank
Een Radeloos moeder

wizzer

wizzer

21-07-2014 om 13:20

wat voor studie doet ze

I.g.v. MBO is er tegemoetkoming ouders : http://www.duo.nl/particulieren/ouder/studiefinanciering/geld-voor-kind-onder-18.asp

Een kind op HBO/universiteit kan een studiebeurs aanvragen inclusief OV-kaart. Helaas gaat deze bij achttienminners pas in op 1 oktober. Dus dan moet je nog wel zelf een maand de reiskosten financieren.

amk

amk

21-07-2014 om 13:59

andere ouder

en dit is nu een van de weinge gevallen waar ik zeg: overleg ook met de andere ouder over deze extra kosten. (indien er contact is natuurlijk)

Wellicht is er ook nog wbb mogelijk afhankelijk van je inkomen. Dit moet je wel tijdig aanvragen bij de gemeente. En anders zijn er misschien andere potjes bij de gemeente voor mensen met een laag inkomen waar je nog gebruik van kunt maken.

tiz

tiz

21-07-2014 om 15:08

navragen

Mijn dochter kreeg in de overgang tussen vwo en universiteit een paar maanden een andere tegemoetkoming. Die zou ze dan voor reiskosten kunnen gebruiken

wizzer

wizzer

21-07-2014 om 15:49

nee

Die overgang is er alleen voor achttienplussers, niet voor achttienminners, die is hier dus niet van toepassing.

paula

paula

21-07-2014 om 16:38

MBO

Dank jullie wel voor de reactie
ik ga de DUO en de gemeente info vragen ....

Vind zo moeilijk om alles alleen te doen , agens om fouten te maken ! er is geen contact met vader .

Wat is een wbb ?

Een studiebeurs met OV zal voor een MBO zal niet voor toepassing zijn .

De reiskosten is de grootse zorg ! Per maand zit ik aan 185 euro per maand voor 20 schooldagen .

amk

amk

21-07-2014 om 16:48

wbb

is de wet bijzondere bijstand, en die is niet alleen voor mensen die een bijstandsuitkering ontvangen zoals vaak gedacht wordt maar juist ruimer van toepassing.

Is er nog een mogelijkheid om samen te reizen met een rijbewijs en autobezittende medeleerling?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-07-2014 om 19:02

Paula

"De reiskosten is de grootse zorg ! Per maand zit ik aan 185 euro per maand voor 20 schooldagen"

Is dit voor een abonnement of gaat ze per keer betalen? Een jaarabonnement scheelt aanzienlijk en die kan je nu ook per maand betalen.

Moeder

Moeder

21-07-2014 om 22:50

kaatje66

kaatje66

22-07-2014 om 09:13

brabant ook

Ook Brabant heeft wat regelingen. Zie onderstaande link.

http://www.goedbezigbus.nl/school/ovchipkaartenbuskaartjesschool/kortingvoorjongeren

Wel vanaf 18

'Een studiebeurs met OV zal voor een MBO zal niet voor toepassing zijn .' Wel vanaf 18 jaar, maar dan krijg je ook op een ander gebied heel veel problemen: ziektekostenverzekering en als zij je jongste kind is gaat jouw uitkering omlaag naar die van een alleenstaande zonder kinderen. Je dochter kan dan een thuiswonende beurs krijgen, met ov.

Ik weet niet hoe je die 185 euro per maand hebt berekend. Heb je rekening gehouden met mogelijke kortingskaarten etc.?

Tsjor

wizzer

wizzer

22-07-2014 om 20:29

en kijk creatief

Als dit treinkosten zijn kun je nagaan of je bestemming ook met de bus bereikbaar is, desnoods door eerst een stuk te fietsen. Wellicht is dat een stuk goedkoper (ook omdat er in de bus vaak wel jeugdkaarten zijn voor kinderen van 12 tot 18, terwijl die in de trein altijd voor volwassenen tarief mee moeten). Is de aanschaf van een brommertje een optie en is de bestemming dan haalbaar zonder OV?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.