Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Relatie dochter 14 jaar met jongen 16 jaar

Mijn dochter van 14,5 jaar heeft sinds 5 maanden een relatie met een jongen van 16 jaar. Jongen is begonnen aan vervolgopleiding, dochter zit nog op de middelbare (3 VWO). Ze spreken 2 keer per week af, op vrijdag na school en op zaterdag. Vanwege school en sporten kan dochter daarnaast weinig afspreken met vriendinnen. Het is meestal of afspreken met vriendje of met vriendin. En dan kiest ze al snel voor haar vriendje. Dochter heeft begin dit jaar een vervelende ervaring achter de rug op school met aantal meiden (pesten) en dat heeft behoorlijk impact op hasr gehad en daardoor is ze best kwetsbaar. Door haar vriendje is ze weer een stuk zelfverzekerder en sterker geworden. 
Dochter gaf eerst aan nog lang niet toe te zijn aan seks. Maar opeens is de situatie veranderd. Ze is pas blijven slapen bij haar vriendje, omdat ze met zijn gezin een activiteit gingen ondernemen. Ze zouden pas tegen 23.30u thuis zijn en dan was naar huis reizen niet meer zo handig. Toen zei ze de volgende dag tegen me dat ze me iets moest vertellen 'we willen het met elkaar gaan doen'. Ze gaf aan er klaar voor te zijn en het te willen doen samen. Uiteindelijk gaf ze toe dat ze al wat hebben zitten klooien samen (al eerder dan tijdens het slapen). Beiden hebben geen ervaringen op seksueel gebied, ze zijn nog niet echt all the way gegaan maar bijna, maar hebben geen anticonceptie. Ik heb gezegd dat ik blij ben dat ze naar me toe is gekomen maar dat ik haar veel te jong vindt en me zorgen maak ivm haar kwetsbaarheid, maar ik weet ook dat ik ze niet tegen ga houden als ze echt willen (ik keur het niet goed). Ik heb aangegeven met haar naar de huisarts te willen voor de pil. En dat ze ook moeten zorgen voor condooms. Die jongen durft ze niet te kopen omdat zijn ouders alles controleren wat hij uitgeeft. Hij wil ook niet thuis niet hierover gaan praten want dan worden zijn ouders boos. Ik heb vervolgens wel met dochter en vriendje over de situatie gepraat. Dat ik er niet blij mee ben en dat ik ze nog te jong vindt,  dat ze niets moeten doen wat ze niet willen, maar dat ze als ze toch besluiten seks te hebben (want ik snap dat ik dit niet ga tegenhouden) dat ze dit veilig moeten doen (pil en condoom).  Ik maak me wel zorgen, dat heb ik hen ook gezegd, omdat ze nog zo kwetsbaar en jong zijn. Heb hen ook gezegd dat ze altijd bij mij terecht kunnen als ze iets willen bespreken. Nu geeft het me ook het gevoel alsof ik dit toesta. Terwijl ik er niet achter sta maar verbieden lijkt me ook niet de oplossing. 

Ik maak me  echt zorgen en weet niet zo goed hoe nu verder. Ik wil eigenlijk niet dat ze zo jong al seks heeft. Ze is stapelverliefd en ziet zich al met die jongen settelen. Ze is volwassener in haar doen en laten dan haar leeftijdsgenoten. En haar vriendje is een lieve jongen die haar met respect behandelt, maar af en toe vind ik hem kinderlijker dan mijn dochter. 
Als ik dit met mijn man zou bespreken, zal die jongen niet meer bij ons thuis mogen komen en  gaat hij mijn dochter het contact met die jongen verbieden. Dat lijkt me ook niet de oplossing. Ik twijfel of ik het met de ouders van die jongen moet bespreken. Ik heb ze 1 x gesproken, dus ken ze verder niet. En dochter en vriendje hebben gevraagd dit niet te doen. Ik wil ook het vertrouwen van mijn dochter niet schenden omdat ik wil dat ze nog ergens terecht kunnen als dat nodig is.

Iemand advies?

ik denk dat je prima hebt gereageerd. Als ze het willen doen doen ze het toch wel.
Zorg dat ze aan de pil gaat en regel condooms. Meer kan je niet doen. Zelf vind ik het ook vrij jong hoor.

Die jongen durft ze niet te kopen omdat zijn ouders alles controleren wat hij uitgeeft.

Die ouders faciliteren wel het bij elkaar slapen, en denken dat er niet gesekst wordt? Hun zoon is 16, hoe gaan ze dit nog jaren voor zich zien?

Die jongen kan gewoon contant geld opnemen dan zien ouders niet wat hij waaraan uitgeeft. Dat had hij ook zelf kunnen bedenken natuurlijk. 

Je doet het prima. Verbieden heeft geen enkele zin. 14 jaar te jong voor sex is maar een mening. Als zij dat echt wil (en hopelijk niet omdat hij het anders uitmaakt) dan ga je dat niet tegenhouden.
Prima dus om e.e.a. te faciliteren!
Met de ouders van de jongen gaan praten moet je echt niet doen. Jij kunt voor de veiligheid van je dochter het beste het stel helpen met deze dingen, maar praten met die ouders zou het vertrouwen beschamen en de zaak te ingewikkeld maken. 

Kampeerder schreef op 27-12-2025 om 09:45:

Die jongen durft ze niet te kopen omdat zijn ouders alles controleren wat hij uitgeeft.

Die ouders faciliteren wel het bij elkaar slapen, en denken dat er niet gesekst wordt? Hun zoon is 16, hoe gaan ze dit nog jaren voor zich zien?

Die jongen kan gewoon contant geld opnemen dan zien ouders niet wat hij waaraan uitgeeft. Dat had hij ook zelf kunnen bedenken natuurlijk.

Misschien mag hij dat niet en/of moet hij alsnog duidelijk maken waar het geld is gebleven.

Pippeltje schreef op 27-12-2025 om 10:35:

[..]

Misschien mag hij dat niet en/of moet hij alsnog duidelijk maken waar het geld is gebleven.

Daar kun je toch dan wel een draai aangeven denk ik. Uitgeven in de horeca, direct geconsumeerd etc. 

Kampeerder schreef op 27-12-2025 om 09:45:

Veel ouders houden in de gaten waar het zakgeld aan uitgegeven wordt. Wij mochten het niet aan snoep uitgeven, dan zou het zakgeld ingetrokken worden. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je daarnaast ook liegen tegen je ouders over waar het geld heen is. Niet alle kinderen liegen graag.

Dat gezegd hebbende liegen over seks is veel erger dan liegen over zakgeld lijkt me. Maar voor een puber jongen liggen de prioriteiten wat anders.

Ik vind dat je het heel realistisch ziet en het prima aanpakt. Ik zou zelf zorgen voor anticonceptie voor allebei en het verder laten. Je kunt het niet tegenhouden en je dochter heeft jou haar vertrouwen gegeven. Heel veel waard. En dat ze gekwetst gaat worden kun je ook niet tegenhouden...helaas...maar dat is het leven. 

Qua faciliteren: over een jaar of twee zorg ik dat hier in huis gewoon condooms in de badkamer liggen. Kan iedereen ze gebruiken als ze nodig zijn.
Ik zou het koesteren dat je dochter nog zoveel met jou bespreekt. Praat veel met haar over consent.

ik denk dat je t heel goed doet, ze vertrouwen je dat is een groot goed!
Niet zijn ouders erbij betrekken, dan verlies je hun vertrouwen.
Voorlichten, anticonceptie en er zijn voor dochter.
Meer kan je niet doen.Je dochter is wat jong, maar liever samen ontdekken dan een vriend met veel ervaring is mijn mening.

Bij een dochter van 14,5 zou ik ook niet staan te juichen , maar het is fijn dat ze het deelt. En uiteindelijk houd  je het niet tegen.  Met een lieve verkering die ook nog niet door de wol geverfd is,  wordt het vast ook een fijne ervaring. Op die leeftijd zou ik de  anticonceptie niet helemaal aan hen overlaten en inzetten op een ac die niet vergeten kan worden. Tienerzoon is destijds met zijn vriendinnetje samen naar de HA gegaan, die kwamen uit bij het implanonstaafje. HA vond condooms overigens niet  nodig  omdat beiden elkaars eerste waren.

Ik zou dochter sterk aanraden aan de pil te gaan.

Verder zou ik ergens condooms neerleggen. Op een plek waar jij niet ziet dat er condooms uitgehaald worden. Anders gebruikt ze ze waarschijnlijk niet

Geef je dochter gewoon een pak condooms (naast de pil).

Grietje2 schreef op 27-12-2025 om 09:41:

ik denk dat je prima hebt gereageerd. Als ze het willen doen doen ze het toch wel.
Zorg dat ze aan de pil gaat en regel condooms. Meer kan je niet doen. Zelf vind ik het ook vrij jong hoor.

Dit inderdaad.  Tegenhouden kan je het echt niet. Je hebt je zorgen  geuit..Overal over gepraat. Geef dochter condooms mee en leg eventueel nog uit hoe veilig te gebruiken.  Leg ook uit dat de eerste keer erg tegen kan vallen.   Meer kan je niet doen. Goed van je dochter dat ze met je kwam praten. Dat is een teken dat ze je vertrouwt en jullie  een goede band hebben.

Mijn ervaring: ik denk terug aan mijn jeugd  . Was 15. Alles moest stiekem want strenge ouders. Dus op een afgelegen  plekje buiten bijvoorbeeld.  Heb met mijn kinderen altijd gedacht  : liever veilig  en warm onder mijn dak en met goede bescherming.  Dus voorgelicht en condooms gegeven.  Ik vind dat je het prima aangepakt hebt.

Mijn ervaring is dat ik zelf pas laat sex wilde, maar mijn dochters en alle vriendinnen waren echt al volop aan het experimenteren vanaf 13/14. Benadruk aub altijd condoomgebruik boven op pil. Ivm ziektes maar ook is de vraag of ze trouw gaat zijn met innemen. 

Verder hebben wij condooms gekocht in pot gedaan en daar konden ze uit pakken. Zelfs ook vriendinnen die het thuis niet durfden te vragen. Liever dat dan zwanger of soa. 

Fijn dat je dochter zo open durfde te zijn. Op termijn loopt het allemaal vanzelf. 

Het klinkt als een prima eerste relatie dus waar maak je je zorgen over 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.