Elena2718
27-12-2025 om 09:06
Relatie dochter 14 jaar met jongen 16 jaar
Mijn dochter van 14,5 jaar heeft sinds 5 maanden een relatie met een jongen van 16 jaar. Jongen is begonnen aan vervolgopleiding, dochter zit nog op de middelbare (3 VWO). Ze spreken 2 keer per week af, op vrijdag na school en op zaterdag. Vanwege school en sporten kan dochter daarnaast weinig afspreken met vriendinnen. Het is meestal of afspreken met vriendje of met vriendin. En dan kiest ze al snel voor haar vriendje. Dochter heeft begin dit jaar een vervelende ervaring achter de rug op school met aantal meiden (pesten) en dat heeft behoorlijk impact op hasr gehad en daardoor is ze best kwetsbaar. Door haar vriendje is ze weer een stuk zelfverzekerder en sterker geworden.
Dochter gaf eerst aan nog lang niet toe te zijn aan seks. Maar opeens is de situatie veranderd. Ze is pas blijven slapen bij haar vriendje, omdat ze met zijn gezin een activiteit gingen ondernemen. Ze zouden pas tegen 23.30u thuis zijn en dan was naar huis reizen niet meer zo handig. Toen zei ze de volgende dag tegen me dat ze me iets moest vertellen 'we willen het met elkaar gaan doen'. Ze gaf aan er klaar voor te zijn en het te willen doen samen. Uiteindelijk gaf ze toe dat ze al wat hebben zitten klooien samen (al eerder dan tijdens het slapen). Beiden hebben geen ervaringen op seksueel gebied, ze zijn nog niet echt all the way gegaan maar bijna, maar hebben geen anticonceptie. Ik heb gezegd dat ik blij ben dat ze naar me toe is gekomen maar dat ik haar veel te jong vindt en me zorgen maak ivm haar kwetsbaarheid, maar ik weet ook dat ik ze niet tegen ga houden als ze echt willen (ik keur het niet goed). Ik heb aangegeven met haar naar de huisarts te willen voor de pil. En dat ze ook moeten zorgen voor condooms. Die jongen durft ze niet te kopen omdat zijn ouders alles controleren wat hij uitgeeft. Hij wil ook niet thuis niet hierover gaan praten want dan worden zijn ouders boos. Ik heb vervolgens wel met dochter en vriendje over de situatie gepraat. Dat ik er niet blij mee ben en dat ik ze nog te jong vindt, dat ze niets moeten doen wat ze niet willen, maar dat ze als ze toch besluiten seks te hebben (want ik snap dat ik dit niet ga tegenhouden) dat ze dit veilig moeten doen (pil en condoom). Ik maak me wel zorgen, dat heb ik hen ook gezegd, omdat ze nog zo kwetsbaar en jong zijn. Heb hen ook gezegd dat ze altijd bij mij terecht kunnen als ze iets willen bespreken. Nu geeft het me ook het gevoel alsof ik dit toesta. Terwijl ik er niet achter sta maar verbieden lijkt me ook niet de oplossing.
Ik maak me echt zorgen en weet niet zo goed hoe nu verder. Ik wil eigenlijk niet dat ze zo jong al seks heeft. Ze is stapelverliefd en ziet zich al met die jongen settelen. Ze is volwassener in haar doen en laten dan haar leeftijdsgenoten. En haar vriendje is een lieve jongen die haar met respect behandelt, maar af en toe vind ik hem kinderlijker dan mijn dochter.
Als ik dit met mijn man zou bespreken, zal die jongen niet meer bij ons thuis mogen komen en gaat hij mijn dochter het contact met die jongen verbieden. Dat lijkt me ook niet de oplossing. Ik twijfel of ik het met de ouders van die jongen moet bespreken. Ik heb ze 1 x gesproken, dus ken ze verder niet. En dochter en vriendje hebben gevraagd dit niet te doen. Ik wil ook het vertrouwen van mijn dochter niet schenden omdat ik wil dat ze nog ergens terecht kunnen als dat nodig is.
Iemand advies?
tsjor
28-12-2025 om 10:20
Ook de pil heeft nadelige effecten op het lichaam. Het is beter als een lichaam eerst wat meer uitgegroeid is.
Ik heb net uit eigen ervaring verteld hoe je seks op jonge leeftijd kunt voorkomen zonder dwang uit te oefenen. Maar wellicht is die vrees (dat je als ouder iets zou moeten doen wat op dwang lijkt) wel de belangrijkste reden waarom de meeste reageerders hier er niet aan durven beginnen om te zeggen dat 14 jaar (meisje) en 16 jaar (jongen) nog echt te jong is om aan seks te beginnen.
Ik neem aan dat iedereen de kinderen wel heeft voorgelicht over het verband tussen seks en zwanger worden en dat die kinderen van 14 en 16 dat verband ook kennen en daar ook verstandig over na kunnen denken.
Ondertussen geeft één ouder de opvoeding van drie andere ouders geen kans, er wordt niet over gepraat. Blijkbaar is het echt geen optie om te zeggen: nu nog niet.
Joszy
28-12-2025 om 10:29
tsjor schreef op 28-12-2025 om 10:20:
Ook de pil heeft nadelige effecten op het lichaam. Het is beter als een lichaam eerst wat meer uitgegroeid is.
Ik heb net uit eigen ervaring verteld hoe je seks op jonge leeftijd kunt voorkomen zonder dwang uit te oefenen. Maar wellicht is die vrees (dat je als ouder iets zou moeten doen wat op dwang lijkt) wel de belangrijkste reden waarom de meeste reageerders hier er niet aan durven beginnen om te zeggen dat 14 jaar (meisje) en 16 jaar (jongen) nog echt te jong is om aan seks te beginnen.
Ik neem aan dat iedereen de kinderen wel heeft voorgelicht over het verband tussen seks en zwanger worden en dat die kinderen van 14 en 16 dat verband ook kennen en daar ook verstandig over na kunnen denken.
Ondertussen geeft één ouder de opvoeding van drie andere ouders geen kans, er wordt niet over gepraat. Blijkbaar is het echt geen optie om te zeggen: nu nog niet.
Maar jij hebt het ze ook niet verboden toch? De huisarts heeft met ze gesproken en toen hebben ze ZELF besloten het niet te doen. Helemaal prima! Maar als ze hadden gezegd; we hebben de huisarts gehoord, we vinden anticonceptie belangrijk en gaan dat regelen maar daarna gaan we het wel doen, had jij het dan kunnen verbieden?
Hoe had je dat dan gedaan? Kuisheidsgordeltje voor je dochter? Dochter niet meer alleen naar buiten laten?
Herfstappeltaart
28-12-2025 om 10:37
Joszy schreef op 28-12-2025 om 10:29:
[..]
Maar jij hebt het ze ook niet verboden toch? De huisarts heeft met ze gesproken en toen hebben ze ZELF besloten het niet te doen. Helemaal prima! Maar als ze hadden gezegd; we hebben de huisarts gehoord, we vinden anticonceptie belangrijk en gaan dat regelen maar daarna gaan we het wel doen, had jij het dan kunnen verbieden?
Hoe had je dat dan gedaan? Kuisheidsgordeltje voor je dochter? Dochter niet meer alleen naar buiten laten?
Precies dit.
Herfstappeltaart
28-12-2025 om 10:39
Veel pubers zijn allang met seks bezig zonder dat jij als ouder daar een idee van hebt hoor. En bang om iets als ouder te moeten doen? Hou op zeg. Ik ben 68. En ik heb ruime ervaring met pubers gehad.
Dweedledee
28-12-2025 om 13:31
Vreselijk naïef en een beetje simpel. En alsof jouw waarheid, dé waarheid is. Arrogant ook wel.
yette
28-12-2025 om 13:46
Overschat je je eigen rol niet een beetje?
Jouw dochter nam zelf het initiatief om dit met jou te bespreken en haar vriend en zij besloten vervolgens samen dat ze hun vragen aan de huisarts zouden stellen. Ook hun beslissing om te wachten met seks, namen ze zelf.
Als ouder kan je bepalen hoe je opvoedt, voorlicht en adviseert. Maar je kind bepaalt vervolgens zelf of hij/zij de kennis die jij hebt meegegeven ook zal gebruiken.
Gebruikersnaaminvullen
28-12-2025 om 14:11
Ga met je dochter en dat vriendje naar de huisarts en laat ze voorgelicht worden over de pil. Die is niet zo onschadelijk als ze wellicht denken.
"Op welke leeftijd mag je starten met de pil?
Na de eerste menstruatie (ongesteldheid) mag je in principe starten met de pil. Heel jonge meisjes kunnen beter toch even wachten. Er zijn aanwijzingen dat de pil bij hen een verhoogde kans geeft op het vroegtijdig ontstaan van borstkanker. Daarom wordt aan hen geadviseerd de pil alleen te gebruiken als zij last hebben van ernstige menstruatieklachten of wanneer ze geen condoom gebruiken bij seksueel contact. Op 14-jarige leeftijd mag je in principe beginnen met de pil na je eerste menstruatie, maar het is belangrijk om eerst met een arts te overleggen, zeker gezien de emotionele veranderingen in je tienerjaren en mogelijke gezondheidsrisico's zoals een verhoogd risico op depressie bij jongeren."
tsjor
28-12-2025 om 15:01
Als ze anders hadden besloten had ik zeker gebaald. Ik heb ervaren dat er een weg is tussen: als je dat wil: 'nou ja, dan organiseren we dat' en 'verbieden', namelijk: zorgen dat jongeren alle kennis hebben, ook over de invloed van anti-conceptiemiddelen op het lichaam, en ervan uitgaan dat ze op verantwoordelijke wijze dan een eigen beslissing kunnen nemen.
Een van de belangrijkste elementen daarin is dat de jongen aanwezig is bij de aanvraag voor de pil, het is niet alleen iets voor het meisje. Zoals de aanschaf van een condoom ook de zorg van het meisje mag zijn. Evenals zorgen voor geld waarmee je ze kunt kopen zonder dat je afhankelijk bent van je ouders.
Dit alles mag je naïef, simpel, arrogant, een overschatting van mijn eigen rol etc. noemen, ik begrijp niet zo goed waarom je iets heel simpels zo moet afserveren.
Het advies is simpel: organiseer een afspraak met een huisarts, licht de huisarts vooraf in (dat mag als je kind nog 14 is) en zorg dat het vriendje erbij is. De volgende stap is: laat ze inderdaad hun eigen verantwoordelijkheid dragen op dit punt op basis van goed onderbouwde informatie.
tsjor
28-12-2025 om 15:03
Nog afgezien van de risico's van de pil is ook de vraag interessant: wat doet die pil eigenlijk.
MamaE
28-12-2025 om 15:08
Ik zou ze sowieso samen naar de huisarts sturen voor een gesprek hierover. Die is neutraal en geeft informatie over mogelijkheden en hopelijk ook over grenzen. En over verantwoordelijkheid.
Dat de ouders van de jongen al zijn uitgaven controleren gaat op die leeftijd best ver.
Als ze zijn rekening controleren, zien ze bij welke winkel hij is geweest. Bij de kruidvat verkopen ze ook snoep, dus dat is makkelijk te omzeilen. Contant geld opnemen is ook een optie. Is dat echt zo of is het een smoes omdat hij geen zin heeft in condooms?
Ik vind het ook gek dat de ouders logeren wel toestaan, zonder dat ze enig vermoeden hebben dat er meer gebeurt.
Ja, ze zijn jong. Het hoeft niet nu al. Nadenken mag ook. Maar als ze volwassen spelletjes willen spelen, moeten ze daar ook volwassen mee omgaan. Dus samen zorgen voor anticonceptie, dat het veilig is, dat ze elkaars grenzen respecteren.
En dan kan 'we wachten nog even' net zo goed een antwoord zijn als 'we weten waar we aan beginnen en kiezen daar samen bewust en weloverwogen voor'.
Rosemary00
28-12-2025 om 15:48
TO weet je zeker dat die jongen haar niet pusht? Hij zit namelijk in een andere levensfase (al een opleiding, terwijl dochter nog op de middelbare school zit). Toen mijn dochter nog 14 was verzamelde ze My Little Pony en was seks helemaal niet aan de orde. Ook in haar vriendengroep niet.
Daarnaast zit ze op het VWO. Dan lijkt het mij niet verstandig om iemand te daten die een MBO opleiding doet. Dochter is waarschijnlijk veel meer politiek bewust dan hem en heeft vast ook andere interesses. Het lijkt mij sterk dat deze twee veel gemeen hebben met elkaar. Als ik jou was zou ik mijn dochter adviseren goed na te denken en haar eerste keer niet verspillen aan een jongen die niet haar gelijke is op intellectueel gebied.
Due-scimmie
28-12-2025 om 15:55
Rosemary00 schreef op 28-12-2025 om 15:48:
TO weet je zeker dat die jongen haar niet pusht? Hij zit namelijk in een andere levensfase (al een opleiding, terwijl dochter nog op de middelbare school zit). Toen mijn dochter nog 14 was verzamelde ze My Little Pony en was seks helemaal niet aan de orde. Ook in haar vriendengroep niet.
Daarnaast zit ze op het VWO. Dan lijkt het mij niet verstandig om iemand te daten die een MBO opleiding doet. Dochter is waarschijnlijk veel meer politiek bewust dan hem en heeft vast ook andere interesses. Het lijkt mij sterk dat deze twee veel gemeen hebben met elkaar. Als ik jou was zou ik mijn dochter adviseren goed na te denken en haar eerste keer niet verspillen aan een jongen die niet haar gelijke is op intellectueelgebied.
Lekker bevooroordeeld deze post. Opleiding is niet het enige wat iets zegt over intelligentie.
En daarnaast zijn geen twee veertienjarige gelijk
. Ik moest er op mijn veertiende nog niet aan denken. Mijn broer en zijn vriendin rond die leeftijd wel.
Dweedledee
28-12-2025 om 16:09
Ach Rosemary, kruip alsjeblieft weer terug onder die wereldvreemde steen van je.
Herfstappeltaart
28-12-2025 om 16:14
Rosemary00 schreef op 28-12-2025 om 15:48:
Daarnaast zit ze op het VWO. Dan lijkt het mij niet verstandig om iemand te daten die een MBO opleiding doet. Dochter is waarschijnlijk veel meer politiek bewust dan hem en heeft vast ook andere interesses. Het lijkt mij sterk dat deze twee veel gemeen hebben met elkaar. Als ik jou was zou ik mijn dochter adviseren goed na te denken en haar eerste keer niet verspillen aan een jongen die niet haar gelijke is op intellectueel gebied.
Zo dan....