Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Relatie dochter 14 jaar met jongen 16 jaar

Toen ik mijn partner leerde kennen was ik hoger opgeleid dan hij. Nu is hij na 2 opleidingen hoger opgeleid dan ik. 
Dus? Zelfde partner, situaties kunnen veranderen.

Rosemary heeft nogal een beperkte en bekrompen visie op allerhande zaken. Dat blijkt uit al haar eigen topics en berichten. Niet al te serieus nemen. 

Ik was er ook vroeg bij en had op mijn 14e een serieus vriendje van 17. Het was een heel fijne ervaring, nooit spijt van gehad

Je dochter klinkt als een verstandige dame, dus ik denk dat je het prima hebt gedaan zo. Anderen inlichten zou ik niet doen, het is fijn dat jij in vertrouwen bent genomen en niemand kan er verder iets mee.

Hier eenzelfde situatie bij de hand gehad. Dochter is de pil gaan slikken en wij voorzagen in condooms vanaf het moment dat ze bij elkaar bleven slapen. Ik heb tegen haar gezegd dat ik haar jong vind om al seks te hebben maar ik heb nooit de ilusie gehad dat ik dat kon verbieden/voorkomen. Uiteindelijk heeft ze na ongeveer 3 kwart jaar verkering seks gehad met haar vriendje. Ze was toen nog net geen 15. Met deze jongen heeft ze 1,5 jaar iets gehad. Inmiddels is ze 19. We hebben het er nog wel eens over gehad of ze zichzelf achteraf gezien niet te jong vond of spijt heeft gehad maar dat was niet het geval. Ze heeft een hele fijne tijd met hem gehad. 
Het is ook geen vrijbrief geweest om nadat het uit was makkelijk met andere jongens seks te hebben. Ze heeft pas seks met een jongen zodra het echt goed voelt en ze iets serieus aan het opbouwen is met iemand.

Mijn duit in het zakje voor Rosemary: ik zat op de mavo en mijn eerste vriendje deed eindexamen VWO. 

Hij heeft na een omweg via de uni een HBO opleiding afgerond en is aardig terecht gekomen. Ik ook - nadat ik via een omweg vanaf de mavo op de universiteit terecht kwam. In elk stadium van mijn leven heb ik blijvende vriendschappen opgebouwd. Of iemand breed georiënteerd en/of politiek geëngageerd is, heeft niks te maken met opleidingsniveau. 

Ik vind dat eerste slimme vriendje wat dat betreft zelfs een beetje afgevlakt. Hij heeft andere kwaliteiten. We zijn inmiddels veertig jaar en vier kinderen verder. 

Ok dan niet veel zijn het met mij eens. Ik vind het gewoon jammer dat zo´n slimme meid niet een jongen kan vinden die haar bij kan houden. Dat gaat de relatie uiteindelijk opbreken. Zeker als hij geen condooms mag kopen van zijn ouders en daardoor een verhoogde kans is dat ze zwanger kan raken. 

Rosemary00 schreef op 28-12-2025 om 20:51:

Ok dan niet veel zijn het met mij eens. Ik vind het gewoon jammer dat zo´n slimme meid niet een jongen kan vinden die haar bij kan houden. Dat gaat de relatie uiteindelijk opbreken. Zeker als hij geen condooms mag kopen van zijn ouders en daardoor een verhoogde kans is dat ze zwanger kan raken.

Waarom zou hij haar niet bij kunnen houden? En zijn MBO'ers dan per definitie dom?

Ninoea schreef op 28-12-2025 om 16:56:

Twee voorbeelden uit mijn vriendenkring:

Een bevriend stel, beiden 54, is sinds hun 16e samen. Hij universitair opgeleid en van haar weet ik niet hoe de opleiding heette; maar ongeveer niveau van vmbo basis nu. Zij maakt kantoren schoon voor enkele uren per week en hij heeft een managementfunctie. Ze zijn heel gelukkig samen, behandelen elkaar gelijkwaardig.
Ander bevriend stel. Zij 46 en hij 60. 18 jaar samen. Zij heeft MSc afgerond en hij is beroepsmilitair heeft mbo niveau. Fijn en warm huwelijk.

Maar zij in n lagere opleiding dan hij, DAT mag natuurlijk al eeuwen: de verpleegster met de dokter.... of de huishoudster met de notabele

Ja, dan zit ze levenslang aan zo'n domme mbo er vast, dat zou wel heel sneu zijn voor n slim meisje!

Mijn man heeft mbo 3 gedaan, ik hbo met nog aanvullende post hbo's.

Zijn allebei gelukkig in ons werk en in onze relatie. We kunnen elkaar goed bijhouden. Er zijn verschillen tussen ons. Dat is zeker geen belemmering, eerder een aanvulling. Hebben allebei onze talenten maar dat staat los van niveaus of niet meer elkaar kunnen praten of elkaar bijhouden. Iemand met MBO kan ook erg breed geïnteresseerd en onderzoekend en verdiepend zijn. Iemand met HBO kan juist ook minder breed geinteresseerd zijn 

Wij zijn 24 jaar samen, hebben 2 kinderen en het gaat nog steeds goed. 

Ik mag toch hopen dat jij geen kinderen hebt anders vind ik het jammer voor ze dat ze zo'n kortzichtige moeder hebben.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-12-2025 om 14:11:

Ga met je dochter en dat vriendje naar de huisarts en laat ze voorgelicht worden over de pil. Die is niet zo onschadelijk als ze wellicht denken.

"Op welke leeftijd mag je starten met de pil?

Na de eerste menstruatie (ongesteldheid) mag je in principe starten met de pil. Heel jonge meisjes kunnen beter toch even wachten. Er zijn aanwijzingen dat de pil bij hen een verhoogde kans geeft op het vroegtijdig ontstaan van borstkanker. Daarom wordt aan hen geadviseerd de pil alleen te gebruiken als zij last hebben van ernstige menstruatieklachten of wanneer ze geen condoom gebruiken bij seksueel contact. Op 14-jarige leeftijd mag je in principe beginnen met de pil na je eerste menstruatie, maar het is belangrijk om eerst met een arts te overleggen, zeker gezien de emotionele veranderingen in je tienerjaren en mogelijke gezondheidsrisico's zoals een verhoogd risico op depressie bij jongeren."

Tja zou leuk zijn geweest als mijn huisarts me over dat depressie risico had ingelicht.

Rosemary00 schreef op 28-12-2025 om 16:38:

[..]

Ik zie gewoon geen toekomst in de relatie doordat het opleidingsniveau zo verschilt. Ik ken ook niemand in mijn omgeving waar 1 partner heeft gestudeerd en de andere een MBO opleiding heeft gedaan. Als jij daar een voorbeeld van hebt zou ik het graag willen horen.

Ik heb hbo en mijn man heeft het mbo niet afgerond. Wij ervaren daar geen problemen mee.

Daarnaast is het zo, dat vrouwen tegenwoordig gemiddeld hoger opgeleid zijn dan mannen. Dus als je alleen iemand van je eigen opleidingsniveau mag daten, wordt de poel best klein. 

Verder hebben we het over tienerliefde. Nog niet direct over trouwen. Het kan nog best volgend jaar weer uit gaan. Het is op dit punt niet relevant of de relatie op de lange termijn toekomst heeft. 

Seks en alcohol vergelijken (zeker op de leeftijd waar het hier om gaat)  slaat nergens op. Seks is een natuurlijke drift en dat ligt gewoon vast in onze natuur, platgeslagen zijn we gewoon dieren die zich willen voortplanten. Wil niet zeggen dat we ons daartegen niet kunnen verzetten. Ik ben daar voor goede voorlichting, waarbij werking van de pil o.a. hoort maar dus ook voor zorgen dat er condooms beschikbaar zijn in huis. Het een sluit het ander niet uit en uiteindelijk zijn mijn kinderen degenen die bepalen samen met hun vriendje/vriendinnetje of ze seks gaan hebben. Ik heb niet de illusie dat ik of de huisarts daar veel invloed op hebben. Waar we er wel altijd open over blijven communiceren. 

Rosemary00 schreef op 28-12-2025 om 16:38:

[..]

Ik zie gewoon geen toekomst in de relatie doordat het opleidingsniveau zo verschilt. Ik ken ook niemand in mijn omgeving waar 1 partner heeft gestudeerd en de andere een MBO opleiding heeft gedaan. Als jij daar een voorbeeld van hebt zou ik het graag willen horen.

🙋

Present. En inmiddels heeft mijn man een hogere en beter betaalde functie dan ik

Daarnaast hoeft mbo geen eindstation te zijn. Mijn broer ging van 4 havo naar mbo, naar hbo en is vorig jaar universitair afgestudeerd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.