Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ritme dag/nacht verschil, hoe mee om te gaan

Hoe gaan jullie om met de verschillende bioritmes die bij het leven met een puber in huis horen? Mijn oudste zoon is 12 en net klaar met de brugklas. In hoeverre kun/mag je je als ouder (ochtendmens) hier nog mee bemoeien en hoe pak je dat aan? Ik snap zijn behoeften, maar ik heb ook behoeften, zoals een enigszins gelijke structuur in de dag qua eten/slapen. Er is ook nog een zoon van 10.

Flavia

Flavia

29-06-2020 om 12:36

Lunch/diner

Lunch en diner gezamenlijk, ontbijt doet ieder voor zich we hebben allemaal geen gezellig humeur.
Slapen: als ze al het licht etc maar allemaal uit doen.

Kopzorg

Kopzorg

29-06-2020 om 13:07

Afspraken maken

In gesprek gaan met de (best nog wel jonge puber).
Hier mag altijd de eerste vakantiedag ongelimiteerd uitgeslapen worden. Dan doe ik ook zachtjes om het uitslapen mogelijk te maken.
Dagen daarna ga ik doen wat ik moet doen en als ze door slapen is dat goed, worden ze wakkert .....tja.
Ontbijt mag laat als je dan de rommel achter je kont opruimt. Wie thuis is luncht mee een avondeten ook gezamenlijk tenzij je op tijd afgemeld bent.
Vrienden zijn welkom na overleg en als het geen feestjes zijn gaan de gasten rond 22.00 uur uiterlijk naar huis. (Meestal vertrekken de vrienden eerder, omdat ze nog een aardig stukkie moeten fietsen naar huis)
Vrienden die blijven eten dat kan ook altijd mits het is overlegd, dan zorg ik dat er voldoende is.
Kinderen hier zijn 18 en 15 en sinds start middelbare school doen we het zo.

Imke

Imke

29-06-2020 om 13:10

Vraagje

Je bent zelf ook 12 geweest. Stond je in vakanties altijd vroeg op om met je moeder te ontbijten?

Ik vind het wel lekker in de vakantie om 's ochtends in m'n eentje aan te rommelen. Ik zie ze wel verschijnen, vaak rond (mijn) koffietijd. Heerlijk toch als je nog zo lui kan zijn als je 12 bent.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-06-2020 om 13:14

hier

is dan lunch en diner gezamenlijk. Verder probeert iedereen ervoor te zorgen dat hij/zij in ieder geval degenen die moeten werken of nog wel school hebben, niet te storen in hun nachtrust. Kortom, als iemand pas laat naar bed wil gaan, prima, maar wel stil zijn. En evt bezoek gaat rond 21.30 of 22 uur weer huiswaarts. Logeren kan soms, maar over het algemeen alleen van vrijdag op zaterdag of zaterdag op zondag, dus op dagen dat er daarna neit gewerkt hoeft te worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2020 om 13:43

Drie regels

Avondeten samen en op tijd aanwezig.

Vanaf 22.00 uur in je eigen kamer met koptelefoon op.

Voor of na het slapen plannen met elkaar overeenstemmen. En je daar aan houden of ruim op tijd aangeven dat het anders wordt als dat kán.

Pennestreek

Pennestreek

29-06-2020 om 13:47

Vakantie of dagelijks leven?

Gaat het je om nu, de vakantie? Of om het dagelijkse leven met werk en school?
In de vakantie heb ik er altijd minder zwaar aan getild, dat gezamenlijk ontbijten en lunchen. Inderdaad onder het motto dat ze best even mogen genieten, maar ondertussen moet er wel het eea gebeuren. De hond moet bijvoorbeeld uit, kamers opgeruimd, gras gemaaid, auto's gewassen en boodschappen gedaan. Dus in overleg werden (en worden) er wel klussen 'uitgedeeld'. Ze hebben al genoeg vrije tijd, daar mag ik ook wel een beetje van meeprofiteren . Uitzondering is natuurlijk als er door de pubers gewerkt moet worden.
Nu zijn ze hier intussen 17 en 20, dus ziet de wereld er alweer heel anders uit. Maar op die leeftijd (13) gingen we wel steeds meer rekening met ze houden.

Doordeweeks wilde ik wel graag samen ontbijten. Ook als ze het eerste uur vrij hadden of zo. De kinderen moesten namelijk de hond op tijd naar de oppas brengen. Ik had geen zin zelf eerder de deur uit te moeten als zij extra tijd hebben.
In latere jaren kwam het ook wel voor dat ze pas op het 5e uur les hadden of zo, dan hoefde dat van mij niet en mochten ze gewoon uitslapen. Dan was het wel hun eigen verantwoordelijkheid om er op tijd uit te komen en op tijd op school te zijn. Man en ik waren dan al lang op ons werk namelijk. Maar toen waren ze wel al wat ouder.
Nu met de coronacrisis en allebei bezig met een studie heb ik dat allemaal helemaal losgelaten. We zien elkaar bij het avondeten, tenzij ze iets anders hebben (maar dat was de afgelopen maanden van social distancing niet zo heel vaak aan de orde).

Het feit dat er nog een jonger broertje is zou ik wel een beetje mee laten wegen. Die moet nog gewoon in het ritme mee. Het was hier altijd pas vakantie als iedereen vakantie heeft. De oudste had dus pech wat dat betreft, aan de andere kant is die niet heel goed in uitslapen, dus die had er ook niet zoveel last van.

Vanaf de brugklas zou ik wel steeds meer in overleg doen. Uitleggen waarom je iets graag wilt. En daar dus van tevoren goed over nadenken! Je zal zien dat er dan toch meer dingen minder belangrijk blijken dan je dacht . En dan kom je vast wel op een voor iedereen leefbaar compromis uit.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2020 om 14:00

Klusjes

Ik vrees dat wij te aardig waren voor de kinderen, maar met de verplichting van sommige klusjes voel ik toch wat weerstand. Waarom moet een kind een auto wassen bijvoorbeeld? Hond uitlaten is pas verantwoord vanaf 14 jaar. Dat heeft met de hersenontwikkelingen te maken.

Pennestreek

Pennestreek

29-06-2020 om 14:13

Kaaskopje

Het ging en gaat erom dat het hier geen hotel is en we samen verantwoordelijk zijn voor alles. Ze zijn heus niet overspannen geraakt. Ik wil graag dat ze leren dat er dingen in en om het huis moeten gebeuren, dat dat best veel werk is en dat dat niet allemaal door hun vader en mij hoeft te gebeuren naast ons werk, als zij hele dagen thuis zijn. Zoals ik al zei, in het geval van baantjes (of afspraken als een dagje strand of pretpark) hoeft dat niet. Maar in andere gevallen dus wel. En dan koos ik liefst voor klussen die in het dagelijkse leven al gauw blijven liggen en te overzien zijn. Zoals gras maaien en auto wassen dus bijvoorbeeld.

Die hond, tja, daarover verschillen wij van mening. Vanaf het begin was de afspraak dat zij ook een deel van de verzorging op zich zouden nemen. Bovendien hebben we bewust voor een heel gezeglijk ras gekozen en de kinderen met de hond op cursus gestuurd. Bovendien hebben we het nu over de periode vanaf de brugklas, dus toen waren ze 12 en ouder. Ging prima.

madee

madee

29-06-2020 om 14:42 Topicstarter

Het gaat om de zomervakantie

Ze hoeven niet tegelijk met mij te ontbijten/op te staan (doen we door het jaar heen ook niet ivm werk en schooltijden), maar bij laat ontbijt is er ook late lunch en nog geen trek bij avondeten. Dus het hele ritme verschuift dan zo en dat vind ik zelf (en man) niet prettig. Punt is dat zoon geen enkel gevoel bij eet/drinkbehoefte lijkt te hebben, dus als ik alles vrij laat....ik merk dat we samen moeten inschuiven en doe dat liever met instemming van beide kanten. De diverse tips hier bevestigen mijn eigen idee van een paar speerpunten afspreken en daar tussenin vrijheid voor allen. We doen genoeg samen hoor, het is nog steeds gezellig maar ik kan zelf slecht tegen laat ritme en pas me dan te veel aan en dat werkt dan negatief voor mezelf (en dus uiteindelijk ook voor de rest) En de vakantie VO is hier net begonnen dus ben er liever op tijd bij

Guera

Guera

29-06-2020 om 14:53

ritme

Herkenbaar. Ontbijt regelen ze zelf. Lunch slaan ze over en avondeten is rond 6 a half 7. Uitgebreide lunch om 15 uur vind ik niet gewenst dus eten ze stuk fruit of kleine snack. Ik ga ook niet later eten als het geen vakantie voor mij is. Mijn sport etc gaat ook nog door dus ik wil rond 6 gewoon eten
Verder app ik af en toe vanuit mijn werkkamer: vaatwasser! Wie maakt begin met avondeten etc.
Dat gaat prima eigenlijk....

Kopzorg

Kopzorg

29-06-2020 om 19:52

Klusjes

In de korte vakanties wat minder maar zeker in de zomervakantie moet er hier beperkt geholpen worden met wat kleine klusjes. Vaatwasser vullen/legen, was ophangen, eigen kamer bijhouden, een rondje koffie maken voor iedereen, helpen met koken/bakken van een taart, boodschappen halen/opruimen.
Ik wil best zorgen dat de zwembadspullen op tijd gewassen zijn maar als het zo uitkomt, hang je ze zelf aan de lijn en als je dan toch bezig bent hang je ook de rest van de trommel op.

Om gezondheidsredenen heeft jongste nog geen bijbaan. Dochter had een bijbaan maar na een sportblessure die 3 maanden duurde werd contract niet verlengd. Die moet nu nog op zoek naar een nieuwe bijbaan.

madee

madee

29-06-2020 om 22:10 Topicstarter

Tafel dekken

Afruimen, vaatwasser, kleine boodschap supermarkt, lege flessen, glasbak, gras maaien, helpende hand in de tuin of met boodschappen aanpakken als ik ermee thuis kom, dat soort dingen doen beide kinderen op verzoek standaard en zonder al te veel mokken. En verder zijn het ook fijne kinderen hoor, ik moet alleen beetje gaan aanpassen aan het beginnende puberen vd oudste, hoewel het vooralsnog alleen echt merkbaar is bij het uitslapen en soms ineens heel boos of geïrriteerd. En soms wat uitdagen met ongevraagde feedback, maar hij heeft vaak nog wel gelijk ook en wij zijn daar wel sportief in om toe te geven. School hebben ze beiden super gedaan met de lockdown. Niks te klagen dus hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.