peer
14-11-2011 om 09:01
Rugzak
Zoon zit in groep 8 en ik wil hem een nieuwe rugzak kopen. Hij heeft er ooit één gehad van donald duck, het is nogal een fan. Die wil hij graag weer. Maar vroeg me even af of dat nog kan, volgend jaar op vo? Een nieuwe straks kopen als deze dan nog oke is is ook weer zoiets.
Mijn zoon kan het niet schelen, het maakt hem niet uit wat anderen vinden. Maar hij pikt iets als groepsdruk ook niet zo makkelijk op. Het is voor hem echter wel belangrijk een goede start te maken op vo (kwetsbaar, gevoelig) en ik zou het jammer vinden als hij gelijk opmerkingen zou krijgen over iets dat ik simpel kan voorkomen. (bij dochter zou ik me geen seconde druk maken om zoiets)
Dus, kan dat, dd op vo?

Brianna F
14-11-2011 om 09:10
Mij lijkt het niet
Of je zoon moet echt bijzonder sterk in zijn schoenen staan en zo ook overkomen, maar wat ik lees is dat niet het geval. Dan is een 13 in een dozijn rugzak voor hem een veiliger keuze.

Merel
14-11-2011 om 09:18
Neutraal
Ik zou eerder voor een neutrale rugzak gaan, dan kan hij er ook langer dan een jaar mee doen. Donald Duck is niet perse kinderachtig, er was afgelopen schoolcampus een hele lijn van en zoon heeft Donald Duck kaftpapier. Al zijn boeken zijn dus blauw met Donald erop (hij zit in de tweede) Dus ik zou het eerder voor spullen IN de rugzak doen, die buitekant daar moet hij het hele dorp mee door, ik denk dat hij dat al snel zat is, als hij wat ouder is.

peer
14-11-2011 om 12:03
Duidelijk!
Oke, super hoor, want zelf had ik echt geen idee of het 'kon'. Het kan dus niet, dus ga ik hem er zeker niet mee opzadelen. Als hij er nu zelf voor kiest, als hij al gestart is op vo, is het een ander verhaal wat mij betreft. Maar niet aanbieden dus. (hij houdt zelf wel van een opvallende tas, want is als de dood dat hij met de verkeerde tas naar huis gaat)

Poezie
14-11-2011 om 12:26
Sleutelhanger?
Misschien is het een idee om een zeer neutrale rugzak te kopen en een leuke opvallende sleutelhanger? Dan kan hij zijn eigen tas goed herkennen, en de sleutelhanger verwisselen, mocht hij die gaandeweg niet meer mooi vinden.
Gr. Poezie.

wil40
14-11-2011 om 13:00
Hier geen neutrale
Ik wilde voor mijn zoon ook een neutrale rugzak uitzoeken. Hij vond de effen zwarte en grijze "saai en iedereen loopt daarmee." Hij heeft geen stripfiguur patroon uitgekozen, maar wel een hele opvallende met print in felle kleuren. Hij is er nog steeds blij mee. Hij kan inderdaad in èèn oogopslag zijn tas vinden, dat vindt hij nog steeds fijn.
Wat een ander er van vindt interesseert hem bijzonder weinig.

peer
14-11-2011 om 13:11
Dank
sleutelhanger is wel een goeie. Wil, zoon boeit het hier dus ook niet. Maar ik wil het hem niet onnodig moeilijk maken bij start brugklas, hij zal al hoogstwrs zonder vriendjes starten.

wil40
14-11-2011 om 22:31
Peer
Mijn zoon is ook gestart met onbekende klasgenoten. Best pittig, jazeker. Veel succes voor volgend jaar!

peer
14-11-2011 om 22:53
Dank
Dankjewel, kunnen we wel gebruiken, zowel zoon als ik vinden het erg spannend. Is je zoon wel wat opgenomen in de groep?

wil40
14-11-2011 om 23:15
Redelijk
Zoon laveert er wat tussendoor. We weten dat we een kind hebben dat niet altijd even makkelijk in de groep ligt. Heeft altijd al moeite gehad om zich wat aan te passen in een grote groep. Gelukkig heeft zijn zelfvertrouwen er niet onder te lijden en zoekt hierin zijn eigen weg.
Tijdens schooltijd zijn er genoeg contacten om een leuke dag te hebben en na schooltijd vermaakt hij zich ook met niet-klasgenoten.
Het sociale verkeer zal nooit helemaal van een leien dakje gaan, daar is hij nu eenmaal het type niet naar.
Dus het wel of niet opgenomen worden in een groep ligt ook wel aan het vermogen om je aan te passen aan de nieuwe groep. Mijn zoon heeft ook geen behoefte om te moeten veranderen om in de stroom mee te zwemmen.
Hij blijft graag zichzelf en ik laat hem heel bewust dus zelf zijn keuzes maken. Vandaar toch de keuze voor de, in mijn ogen, erg vrolijke tas. Wel van een stoer merk waar veel kinderen in de brugklas mee lopen, maar geen voorzichtige kleur.

peer
15-11-2011 om 09:30
Druk hier hoger
Zoon heeft hier momenteel geen voldoende contacten meer thuis. Heeft wel vriendjes op school maar zoekt toevallig altijd vriendjes uit met lastige ouders vriendjes willen wel maar mogen eigenlijk niks of niet meer. (dit is eerste jaar dat hij thuis zonder vriendjes zit, en in de buurt sowieso geen contacten) Vriendjes gaan niet mee naar vo, zoon is versneld.
Mijn hoop is dan ook wel dat zoon echt leuke contacten kan maken op vo. Hij functioneert ook niet zo super in een groep. Heeft wel veel behoefte aan contact en verveelt nu zus met haar vriendinnen (tot een tijd terug speelde ook altijd alles hier door elkaar bij afspraakjes maar de verschillen worden nu groter)
Zoon kan zich moeilijk aanpassen maar is erg gevoelig voor sfeer etc. Een leuk spontaan kind als hij zich veilig voelt, maar trekt zich onmiddelijk terug als hij zich dat niet voelt. Een goede start is dus wel van belang, maar veel kan ik daarin natuurlijk niet.
Het klinkt wel goed, zoals het met je zoon gaat. Daar zou ik al wel voor tekenen!

peer
16-11-2011 om 09:44
Ieks
Ici, dat klinkt goed bij jullie! Ook bemoedigend, ergens weet ik wel dat het prima zal lopen met zoon als hij in een beetje fijne klas komt. Zoon hier heeft juist wel wat met meisjes, maar weer niet met typisch pubergedoe, en dat zal bij veel meisjes wel spelen in brugklas. (maar hij zoekt vnl jongens op, heeft wel echte jongens interesses)
Eigelijk had ik dat een beetje verdrongen geloof ik, dat zoon met een zware rugtas moet gaan fietsen. Dat wordt vast een probleem hier. Iel klein mannetje, niet sterk en sowieso een hekel aan fietsen, en ook wel wat kwetsbaar fysiek. (heeft een lichte lich. beperking) Hoop dat zijn rug dat gaat trekken.

Kobalt
16-11-2011 om 09:55
Ici
'Ik heb spijt dat we nu niet de grote eastpak hadden gekocht wat zo afgeraden was op het forum. Bijna elke dag heeft hij echt een volle tas die hij ook nog eens 12 km op een dag op zijn rug heeft.'
Als je de grote rugtas had genomen, dan was die toch even zwaar geweest? Misschien nog wel zwaarder, omdat hij dan nog meer mee zou nemen.
Is het een idee om aan zo'n rekje achterop de fiets te denken? Dat zie je hier veel.

Vic
16-11-2011 om 11:41
Op zijn rug
Dat zou ik echt nooit doen, en als mijn dochter dat zou willen zou ik het verbieden. Zo'n tas is veel te zwaar en je riskeert levenslange rugproblemen als je jarenlang overbelast (of zelfs al 1x, wat bij mij gebeurd is). Dochter heeft een fiets met zo'n mandje voorop, dus daar ligt haar tas in. En anders zou ik met fietstassen o.i.d. werken.

Marjoleine64
16-11-2011 om 11:57
Ici, inderdaad tasrekje achterop
Mijn zoons hebben allebei (brugklas en 2e, technasium) een hele grote eastpak en die zit regelmatig behoorlijk vol. Maar geen denken aan dat ze die op hun rug dragen op weg naar school, ze moeten 17 km en hebben een rekje waar de tas rechtop op staat. Alleen als ze met de bus gaan (winter, dus bijna), dan moeten ze dus wel lopen met dat ding van/naar de bushalte.
Marjoleine

Cheetahh
21-11-2011 om 19:30
Niet alle boeken mee laten meenemen
mijn zoon heeft een eastpack. Deze zijn alom geaccepteerd op vo. In de brugklas nemen ze inderdaad nog alle boeken mee naar huis en weer mee naar school. Maar het tweede jaar worden ze al slimmer en nemen ze alleen de boeken mee waarvoor ze huiswerk moeten doen. De rest blijft achter in het kluisje. De volgende dag vullen ze hun tas dan op school bij met de boeken die ze die dag op school nodig hebben. Dus met de zwaarte van die tas valt het wel mee.
Mijn dochter zit nu in de tweede en heeft wel zo'n rekje achterop. Mijn zoon had hem eerst, maar heeft er maar een paar weken mee gereden. Hij werd erdoor gepest en voor 'mietje' uitgemaakt. Bij meiden is het anders. Die hebben ook van die converse tassen met korte hengels. Ze houden die tas dan met 1 arm er door heen vast.
Ook zij laat boeken in haar kluisje die ze niet nodig heeft.
Succes!

Mach
21-11-2011 om 20:31
Nooit de boeken op school!
Hier worden de boeken gewoon elke dag mee op en neer genomen. Veel te onhandig om te moeten bedenken wat je de volgende dag aan huiswerk hebt. En er moet geregeld huiswerk gedaan worden voor een andere dag in de toekomst. Bijvoorbeeld een proefwerk voorbereiden door elke dag een deel te leren. Dan is het heeeel vervelende om net dat boek of werkboek op school te hebben liggen.
Hier rijden er veel met zo'n rekje. En niemand die daar raar over doet. Ze moeten allemaal 13 km fietsen. En dat is niet fijn met een zware tas op de rug!

Yura
22-11-2011 om 08:23
Wel op school
Zoon heeft vorig jaar boeken nooit op school gelaten om reden die hierboven wordt aangegeven, maar zijn tas was ook max 7,5 kg toen. Nu zit dochter in de brugklas en die heeft bijna geen blokuren, dus haar tas is wel eens 9 kg. Vanochtend zei ik he wat is je tas licht, waarop ze zei dat haar kluisje uitpuilt van de boeken, ze doet het al een tijdje zo en inderdaad nadenken waar ze wel en geen huiswerk van heeft. Van het weekend ging het even fout, haar Frans op school gelaten, was gelukkig pas voor vandaag, maar gister had ze weinig tijd ivm voetbaltraining. Daarnaast heeft ze wat boeken die broer in de tweede ook nog heeft ook op school gelaten. Je kunt wel een rekje op de fiets doen, maar ze moeten er ook nog mee van de fietsenstalling naar kluisje lopen en dat is bijna niet te doen met 9 kg. Zoon had bij de laatste controle van zijn scoliose een toename van 2 graden en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat die tas daarmee te maken heeft. Hij heeft wel een rugzak, maar als je even van klas naar klas loopt doe je die maar op 1 schouder natuurlijk. Heb nu gezegd dat hij hem op de andere schouder moet dragen, misschien trekt de boel dan een beetje terug. Overigens doet zoon de rugzak gewoon onder de snelbinder en dochter de tas onder een spin op een rekje voorop.